Jag tror att ni kanske pratar om olika uppresningar? På väg in i kurvan bromsar ju Pedrosa upp hojen på framhjulet (se bild, baken är i luften 6-7 frames), baken kastar ut lite och reser upp hojen en aning när den landar. Pedrosa måste naturligtvis kompensera för det, och i den korrigeringen driver han ut ca en halvmeter från sitt spår. Det är ungefär den halvmetern han saknar för att få plats innanför Simoncelli senare i kurvan.Pedrosa reser inte upp cykeln förrän Simon kastar sig helt jävla vårdslöst in framför Pedrosa och touchar sitt knä i Pedrosas framhjul!
Simoncelli borde ha insett att det var stor risk att något sådant skulle ske, med tanke på att Pedrosa kom in med ett snävt spår och hög fart, och därför var det en farlig manöver att vika in som han gjorde. Helt korrekt bestraffning med andra ord. Samtidigt tog Pedrosa också en väldigt stor risk genom att bromsa så sent att han oundvikligen skulle få en mycket vid utgång i kurvan när han hade en hoj på utsidan om sig.
Men som sagt, vi kan sitta och debattera detta i evigheter. På banan ska beslutet fattas på bråkdelen av en sekund, och då blir det tyvärr fel ibland. Tråkigt att det skulle få sådana konsekvenser.