Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?

• Antal röstningar
    0

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Pedrosa reser inte upp cykeln förrän Simon kastar sig helt jävla vårdslöst in framför Pedrosa och touchar sitt knä i Pedrosas framhjul!
Jag tror att ni kanske pratar om olika uppresningar? På väg in i kurvan bromsar ju Pedrosa upp hojen på framhjulet (se bild, baken är i luften 6-7 frames), baken kastar ut lite och reser upp hojen en aning när den landar. Pedrosa måste naturligtvis kompensera för det, och i den korrigeringen driver han ut ca en halvmeter från sitt spår. Det är ungefär den halvmetern han saknar för att få plats innanför Simoncelli senare i kurvan.

Simoncelli borde ha insett att det var stor risk att något sådant skulle ske, med tanke på att Pedrosa kom in med ett snävt spår och hög fart, och därför var det en farlig manöver att vika in som han gjorde. Helt korrekt bestraffning med andra ord. Samtidigt tog Pedrosa också en väldigt stor risk genom att bromsa så sent att han oundvikligen skulle få en mycket vid utgång i kurvan när han hade en hoj på utsidan om sig.

Men som sagt, vi kan sitta och debattera detta i evigheter. På banan ska beslutet fattas på bråkdelen av en sekund, och då blir det tyvärr fel ibland. Tråkigt att det skulle få sådana konsekvenser.

Bifogat

• vlcsnap-6995390.jpg
    vlcsnap-6995390.jpg
    22.5 KB · Visningar: 119

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Race incident. Lägg ner och gå vidare. Alt gå med i JLo`s pussy club.

Ni som gapar om att nu kommer stora stygga HRC att pimp-slappa simoncelli och ta alla godbitar ifrån honom borde iaf titta tbx lite först.

Simon i källaren kommer troligen sitta på Dovis hoj alt. pedrosas nästa år. Det är mest troligt om man lägger sina egna subjektiva tankar åt sidan, Och tittar historiskt på Honda ist.

Peddo gjorde en Rossi på Hayden (ja typ som rossi gjort på melandri och stoner innan) när han skulle säkra titeln åt honda. Vad hände sen.... Peddo blir första förare istället.

För övrigt kan jag meddela pedrosa motståndarna, att i spanien kallas pedrosa numera allt oftare Gnomeo enl säkra källor=dvs mina egna.

Jag lider faktisk med honom även om jag samtidigt tycker att han är den i särklass tråkigaste personligheten i GP. Samt att jag uppskattar att han inte är med i JLo`s springa-och-skvallra-till-pappa Pussyclub. Creds...

Rossi börjar få fart på ducatin. Kul. Den som säger emot får det jobbigt.
Dovi, Spies, Hayden och JLo på fabrikare håller nog med mig iaf. Sen får nog trenden hålla i sig över några race innan man kan uttala sig med säkerhet. Håller tummarna.

Ang. yamahas problem så är det väl så att nu får JLo visa att han kan utveckla en hoj, Inte bara köra fort på andras bekostnad. Ska bli intressant att se hur det går för honom utan JB och VR i teamet.

Han sa i intervjuer ang glappet på kvalet att han kan köra in 2 tiondelar men yamaha måste ge honom 6. Snacka om materialsport om det stämmer. Han hade sagt åt yamma att ge honom en starkare motor för övrigt. Var det ngn som tyckte hans motor va trött på racet ???

Hoppas innerligt att det fortsätter strula för deras R&D så JLo`s yoga psyke får det lite jobbigt. Så vi får se om han har ngt av Rossi`s talang.

Simma lugnt i ankdammen gott folk !

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, inte är det rätt tråd. Men...:)

Vi är överens om Wiki och riktigheten i den. Men i detta fall är definitionen rätt bra.

Vi är överens om def av geometrisk Apex, extra tydligt är exemplet med en triangel eller pyramid, där Apex helt enkelt är spetsen/toppen.

Min bild av det hela - ritar vi en kurva som övre delen av en sinusvåg, med "samma" ingångs- som utgångsvinkel i f t horisontalplanet skulle punkten där kurvans tangent är horisontell kallas "Apex". Egentligen är det väl utifrån den punkten vi väljer var vi tangerar kurvans insida - tidigare än, på eller senare än Apex. Valet av tangeringspunkt och dess inverkan på spåret illustreras ju faktiskt hyggligt bra på wiki.

Jaja, vi har nog ungefär samma bild av detta, curbsen funkar nog mer som ett hjälpmedel för oss att hitta igen vår tangeringspunkt...:)

Det här är inte rätt tråd för att diskutera det här egentligen..

Först!!
Bara för att någonting står i Wikipedia så är det rätt???
FEL!!!

Sen så betyder APEX
"Den yttersta spetsen eller
Längs fram eller
Högst upp eller liknande formuleringar som gör
gällande att det är den yttersta punkten.

I fysiken så är APEX i en sinuskurva den delen högst upp eller längst ner på på kurvan som den punkt den inträder i.

Dom flesta anger lättvindigt Apex som det stället mitt i kurvan där kurbsen är men det är för det mesta inte där Apex är...

Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kerbs skrev britterna jag byggde vägar ihop med, curbs = amerikansk engelska?

För övrigt åkte Pedrosa så mycket långsammare att han borde kunnat hålla sitt innerspår tills Simoncelli åkt förbi - men överraskades av omkörningen på utsidan och försökte inte ens...

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Vi får enas om att vi inte är eniga i matchen Simoncelli v/s Peddot. :brinnerup

Nu blickar vi framåt och ser om det händer nåt skoj i nästa rejs.

T.ex vem kommer att torpedera vem?? Och vem fan får skulden?? Vem kommer att gnälla mest, och vem tar på boxhandskarna.?? :)

Skit att det ska vara så många veckors uppehåll. Vill se mera NU!!

Och framförallt kommer dom tills dess få fart på Rossis Ducce så att han kan vara med och skrämma smågrabbarna lite där uppe i toppen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Och framförallt kommer dom tills dess få fart på Rossis Ducce så att han kan vara med och skrämma smågrabbarna lite där uppe i toppen.

Just den biten tycker jag har visat sig mer o mer nu... han var ju trots allt uppe jämsides med Dovi.
Visst, hojen skulle man kunna önska sig mer av men hans talang tycks kompensera för hojens tillkortakommanden helt klart.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ducati var tydligen inte helt nöjda med helgen. Framstegen de gjorde på senaste testen funkade inte alls under fredagen och lördagen men det blev bättre på söndagen. Det stora problemet med Ducatin är att de sällan vet vad en ändring kommer att innebära.
Var någon stans strider min uppfattning med Race direction ?
Spelar ingen roll för NyTeknik, han vill bara hacka som vanligt.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Du skriver att Pedrosa reagerade på samma sätt som en amatör hade gjort i samma situation.

Först !
Så Race direction har nu skrivit till dig och beklagat sig över att jag anser att Pedrosa kör som en amatör??

Jag skrev att amatörer skulle reagera precis som Pedrosa gjorde!

Men naturligtvis så gäller det inte racingstjärna som dig..
Ber om usäkt att jag drog in dig i resonomanget.
jag ska bättra mig.:rolleyes::arsele

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag skrev att amatörer skulle reagera precis som Pedrosa gjorde!
Ha ha! :lol

Skojar du nu? Betyder det du skrev något annat än att Pedrosa reagerade som en amatör?

Stoner testar Hondas 1000-kubikare på Jerez idag.

Vad tror ni den kommer att heta? RC213V?
Bra fråga. Det beror på om RC211V på något vis betyder 1000 cc och RC212V betyder 800 cc. Kanske RC311V?

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...