Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?


  • Antal röstningar
    0

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
I så fall är det ändå fel att utdöma ett straff för en enskild incident och med en bestraffning som aldrig annars tillämpas. Jag tycker det sänder fel signaler till förarna, inte minst Simoncelli, samt urholkar tilltron till regelverk/domare iom. godtyckligheten.


För vårdslös körning kan de i princip besluta vad som helst.
Han hade ögonen på sig och gör en sån sak.
De kunde lika gärna diskat honom, nu fick han några pinnar ivf.

Nu har jag nog sett alla klipp som tuben inbjuder till, men kan fortf. inte förstå hur folk får det till att Sic är den som kör in i Pedrosa :D

Visst, Sic kör en riktig rökare på yttern, men han håller sitt spår ända tills Dani kör in i hans knä, inte ens då faller Sic utan viker in knät mot cykeln för att ge mer plats. Dani & andra sidan "känner sig trängd" och rätar upp cykeln varpå han kör in i Sic's bakhjul. Hade Dani bara insett att han blev omkörd och bromsat lite tidigare så hade han ju kunna hålla sitt spår på innern medans Sic hade gjort 800-erans värsta omkörning..

Ne, Sic är först in i böj och ligger först när dom börjar vika ner. Må hända att han på rent bandagsspråk "snor hans spår", men det är Dani som kör in i Sic! Ni som inte håller med är f-n blinda :D

För övrigt är straffet rena hånet om man ser till Rossi torpedering av Stoner. BBC's kommentatorer sa det klockrent för övrigt.. En RT går aldrig att ta tillbaka, men ett tidspåslag kan man alltid komma fram till i efterhand då man sett och jämfört telemetri etc.

[YOUTUBE-ID]4kWAvnlfAdQ[/YOUTUBE-ID]


Och du ska köra racing med så dålig syn!!!!
Har jag som sagt att han kört in i Pedrosa, däremot att han orsakar hans krasch!
Pedrosa reser inte upp cykeln förrän Simon kastar sig helt jävla vårdslöst in framför Pedrosa och touchar sitt knä i Pedrosas framhjul!

För mig kunde han lika gärna blivit diskad.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om Simoncelli bromsade på samma ställa som tidigare varv var det för sent eftersom han körde om Pedrosa på utsidan och befann sig långt från idealspåret.

Att han inte höll idealspåret är inte ett argument för att han skulle ha bromsat för sent. Förmodligen låg han en bit utanför innerkanten eftersom att han ville lämna plats åt Pedrosa.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Pedrosa hade bra mycket bättre fart ut ur kurvan före och tänkte: "Detta blir lätt". Simoncelli bromsar senare än beräknat och då tänker Pedrosa: "Skit, vad f-n ska jag göra?!? AAahaHhahA!!!" *PANG*
Simoncelli tänker: "Han har bra fart, jag bromsar senare." Sen tänker han: "Yes, jag lyckades. Eller vänta?" *DUNS* "Idioten körde på mig!!!@@!@!"

Säger det igen, RACE INCIDENT.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Att han inte höll idealspåret är inte ett argument för att han skulle ha bromsat för sent. Förmodligen låg han en bit utanför innerkanten eftersom att han ville lämna plats åt Pedrosa.

Så det räcker med att lämna 1 meter vid ingången till kurvan men 5 meter senare så har simoncelli skurit av den enda vägen som dani kan ta, är det att lämna plats?? Är ni helt blinda på riktigt?

En kameravinkel uppifrån så skulle ni kanske förstå skillnaden på spår och att det är krullmongot som korsar och stöter i pedo först som orsakar kraschen..
Jaja, skönt att det inte är ni som tycker att det är pedrosas fel som bestämmer..

Skönt att veta också att man är på ett forum där det finns riktiga experter till skillnad från dom som bestämmer i motgp och dom andra talanglösa rossi, edwards, spies.. Till och med hrc och hans kompis rossi tycker att simoncelli gjorde fel..
Ni kanske ska byta jobb och söka race-ledning plats i gp så det blir nån ordning:D
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att han inte höll idealspåret är inte ett argument för att han skulle ha bromsat för sent. Förmodligen låg han en bit utanför innerkanten eftersom att han ville lämna plats åt Pedrosa.
Helt rätt!

Syns ju tydligt på videon ovan att Simoncelli kör nästan en meter utanför idealspåret och det gör han så klart för att Butter ska få plats. Men det gick ju inte så bra eftersom Butter bromsade försent. Race incident!

Som flera redan sagt, Simoncelli fick en RT bara för att det var han och det tidigare gnället från Grin-Jörgen mfl. Med samma regler borde Rossi ha fått det när han plockade Stacey i regnet.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du menar att rättvisan finns på olika bloggar och forum?

Jag tycker att det var ett bra beslut och att Sic har skitit i skåpet när han mejar ner HRC titelkandidat.
Hade han varit smart hade han tagit Ped något varv senare.

Han har inte ens bett om ursäkt? vilket tyder på att han har psykopatiska drag.

Tycker det är bra att man stävjar fulkörningar genom bestraffningar.
Exakt så. :mattias
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så det räcker med att lämna 1 meter vid ingången till kurvan men 5 meter senare så har simoncelli skurit av den enda vägen som dani kan ta, är det att lämna plats?? Är ni helt blinda på riktigt?
Vad svamlar du om? Kolla videon ovan!

Simoncelli slickar inte curpsen som de gör normal utan släpper 1 meter och täpper inte till för fem öre!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Några saker..

Först !
Pedrosas handling är ett resultat av att han har valt ett defensivt spår redan långt innan kurvan.
När Dani går in i kurvan är han redan mentalt på väg in i nästa fas av sin körning dvs han kör mot högerkurvan och Marco finns inte där i Danis väg.

Dani överaskas av att få Marco rakt framför sitt framhjul som är ämnat att styra över mot höger sida.

Min slutsats!
På grund av att Dani hade planerat sin körning så långt i framtiden så fanns inga marginaler kvar att bryta ner sin hoj utan reflexen styrde som gjorde att han klämde till bromsen med känt resultat.

Jag är övertygad om att ALLA ni läktarexperter som skriver här hade gjort precis lika dant själva.


Sen Ni som inte har en jäkla aning om skillnaden på vad en tangeringspunkt och apex är för nåt.

En tangeringspunkt har man på väg in i en kurva och en på väg ut ur en kurva!!

Apex är det stället där man kör som mest sakta i en kurva.
Till exempel en hårnålskurva.
Dvs.Där man vrider runt hojen och ändrar riktning.
Den kan alltså vara var som helst i denna kurva beroende på tex hur djupt man kommer ner i kurvan.
där du vrider runt där är din Apex.

INGET ANNAT!!
:gnissla
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Borde inte vissa här tänka lite på vad de säger/skriver? Tycker vissa beter sig som fotbollfans/hulliganer.

Visst är det ok att ha olika åsikter och debattera dessa, men att gå till personpåhopp och diverse trista metoder hör väl sandlådan till och inget för vuxna individer?

Eller har jag fel och ska skita i att läsa trådar om race som verkar vara religöst fanatiska? Personligen tycker jag dock sandlådenivån är tragisk, oavsett.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae Roffe, då tror jag Du definierar APEX lite annorlunda än t ex wiki. Men visst, definitioner förändras med tiden, och just APEX verkar minst sagt vara ett populärt tema för nya, innovativa beskrivningar och utläggningar:)

...Sen Ni som inte har en jäkla aning om skillnaden på vad en tangeringspunkt och apex är för nåt.

En tangeringspunkt har man på väg in i en kurva och en på väg ut ur en kurva!!

Apex är det stället där man kör som mest sakta i en kurva...
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Apex

Njae Roffe, då tror jag Du definierar APEX lite annorlunda än t ex wiki. Men visst, definitioner förändras med tiden, och just APEX verkar minst sagt vara ett populärt tema för nya, innovativa beskrivningar och utläggningar:)

Det här är inte rätt tråd för att diskutera det här egentligen..

Först!!
Bara för att någonting står i Wikipedia så är det rätt???
FEL!!!

Sen så betyder APEX
"Den yttersta spetsen eller
Längs fram eller
Högst upp eller liknande formuleringar som gör
gällande att det är den yttersta punkten.

I fysiken så är APEX i en sinuskurva den delen högst upp eller längst ner på på kurvan som den punkt den inträder i.

Dom flesta anger lättvindigt Apex som det stället mitt i kurvan där kurbsen är men det är för det mesta inte där Apex är.

:tummenupp
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Vad svamlar du om? Kolla videon ovan!

Simoncelli slickar inte curpsen som de gör normal utan släpper 1 meter och täpper inte till för fem öre!

Vad svamlar du om? Om simoncelli tar höjd alltså till höger så kommer han ha ett tightare spår in kurvan och träffa dani som kommer få ett vidare spår in i svängen iom att han låg närmre curpsen:D och brevid simoncelli.
Eller om jag säger såhär: IOM att simoncelli håller längre till höger så kommer han vara tvungen att köra som ett S i vänster/höger kombinationen och ta en längre väg istället för att hålla långt till vänster i ingången så han kan köra mer igenom vänster/höger mer som ett utdraget och kortare S som en rakare linje.
Det är väldigt logiskt och en förare i gp (utom simoncelli) vet det och borde kunna förutse vad som kommer att hända i sån situation även om alla här inte förstår det. Jag har sett alla videos och ser samma sak som jag har sagt hela tiden.
Tycker bara att det är konstigt att folk inte ens kan erkänna att simoncelli är den som bidrar mest till pedrosas krasch då det är mer fakta än tyckande.
Så tyck vad ni vill men jag ändrar inte åsikt för det och inte ni heller så hoppa över svamleriet. Den här diskussionen leder ändå inte längre som ni märker på tonen på folk.
End of story..
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vad svamlar du om? Om simoncelli tar höjd alltså till höger så kommer han ha ett tightare spår in kurvan och träffa dani som kommer få ett vidare spår in i svängen iom att han låg närmre curpsen:D och brevid simoncelli.
Det är väldigt logiskt och en förare i gp (utom simoncelli) vet det och borde kunna förutse vad som kommer att hända...
Och så tolkade även race direction situationen. Men de vet förstås inte vad de svamlar om och borde bytas ut hela bunten mot människor som tycker som VRM Roffe och S&S3M som vet och har rätt!

:)

Curps... :lol
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Det här är inte rätt tråd för att diskutera det här egentligen..

Först!!
Bara för att någonting står i Wikipedia så är det rätt???
FEL!!!

Sen så betyder APEX
"Den yttersta spetsen eller
Längs fram eller
Högst upp eller liknande formuleringar som gör
gällande att det är den yttersta punkten.

I fysiken så är APEX i en sinuskurva den delen högst upp eller längst ner på på kurvan som den punkt den inträder i.

Dom flesta anger lättvindigt Apex som det stället mitt i kurvan där kurbsen är men det är för det mesta inte där Apex är.

:tummenupp

Exakt, och i och med att simoncelli har en tangeringspunkt längre till höger än Pedrosa så kommer han att korsa pedos linje vilket han gjorde precis när han skulle lägga om till höger.
Oavsett om dani var där eller inte så hade simoncelli med största sannolikhet med det spårvalet hamnat i gruset som han gjorde nu då han tog för mkt höjd in i kurvan och skulle inte klarat att ta högerböjen pga farten och spåret. Tänk lite på det när ni kollar på klippet.
THE END
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Och så tolkade även race direction situationen. Men de vet förstås inte vad de svamlar om och borde bytas ut hela bunten mot människor som tycker som VRM Roffe och S&S3M som vet och har rätt!

:)

Curps... :lol


Var någon stans strider min uppfattning med Race direction ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Wayne Gardners åsikt om det incidenten.
First thing’s first and straight to the point: I thought the move by Marco Simoncelli on Dani Pedrosa during Sunday’s French MotoGP was too aggressive. Yes, it’s racing, but remember, this sport is extremely dangerous and you’ve got to consider not only yourself, but also the safety of other riders. Simoncelli simply passed around the outside of Dani and closed the door. Now, that sort of pass is OK - provided you leave plenty of room for the other rider. Marco could have given Dani more room, which would have allowed both of them to negotiate the corner safely. But by turning in on top of him he ensured the Repsol rider had nowhere to go, forcing Dani to stand the bike up. That’s where it all went wrong. You could write the whole thing off as a racing incident, but the truth is it was a very dangerous, high-risk move. They both could have gone down and it’s certainly not something I would have attempted.
http://www.waynegardnerapproved.com...nt&view=category&layout=blog&id=62&Itemid=511
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top