Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?


  • Antal röstningar
    0

MC Doktorn

Guest
Tll en början tyckte jag det var en race incident, men ju mer jag ser det hela och ffa ur pedrosas onboard kamera så inser jag att han var klart före in i kurvan.

Helt enkelt kör Sic in i Ped framhjul.

Han lär inte stå högt i kurs hos Honda när han fäller titelkandidaten och en perfekt topp 4 för dom.
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Både stoner & jorge gråter över att folk kör som idioter. Dom två är inte ett dugg bättre. Den ena slåss och den andra kör lika vårdslöst när det passar han. Jag tycker straffet sic fick vara åt helvete för hårt! Nån som skulle ha haft det största straffet är ändå stoner.

Kul att se Rossi kämpa på med sin ducati. Han är tillbax som n1 inom snar tid. Det finns ingen som kan köra och utveckla sitt team som den killen. Det är roligt för motogp att rossi kör ducati för skulle han kört honda så skulle det vara en vinnare konstant.

Ut med hayden i ducati och in med simoncelli.
 
Last edited:

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Pedrosa reser inte hojen förrän Simons knä slår i hans framhjul!!!!

Jo, det tycker jag att han gör, det syns tydligt på TV-sändningarna, Eurosport och BBC's iaf. Pedrosa låser bl.a. upp framhjulet men får inte ner farten tillräckligt.

Som ngn redan skrivit, straff, om alls, måste bara ta den aktuella incidenten i beaktning och inte baseras på vad som skett tidigare.

Jaa, det var en mycket hård omkörning, men min uppfattning är att Sic går ut i gruset för att han blir påkörd av Pedrosa, samt att Sic lämnade en lucka. Det är inte ett dugg fulare är Rosssi's omkörning av Sete på Jerez och den anser jag inte heller att det borde utedelas ngt straff för (vilket det heller inte gjordes, som ni vet).
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, det tycker jag att han gör, det syns tydligt på TV-sändningarna, Eurosport och BBC's iaf. Pedrosa låser bl.a. upp framhjulet men får inte ner farten tillräckligt.

Som ngn redan skrivit, straff, om alls, måste bara ta den aktuella incidenten i beaktning och inte baseras på vad som skett tidigare.

Jaa, det var en mycket hård omkörning, men min uppfattning är att Sic går ut i gruset för att han blir påkörd av Pedrosa, samt att Sic lämnade en lucka. Det är inte ett dugg fulare är Rosssi's omkörning av Sete på Jerez och den anser jag inte heller att det borde utedelas ngt straff för (vilket det heller inte gjordes, som ni vet).
Straffet kan man diskutera men Simoncellis skuld i incidenten är ganska klar för mig. Han är den som har möjligheten att undvika kontakt men han väljer att inte göra det, Pedrosa som är på innern har ingen möjlighet att undvika kontakt så som Simoncelli kör, vilket ju också är de andra förarnas kommentar - he gives him no room som Spies utryckte det.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo, det tycker jag att han gör, det syns tydligt på TV-sändningarna, Eurosport och BBC's iaf. Pedrosa låser bl.a. upp framhjulet men får inte ner farten tillräckligt.

Som ngn redan skrivit, straff, om alls, måste bara ta den aktuella incidenten i beaktning och inte baseras på vad som skett tidigare.

Jaa, det var en mycket hård omkörning, men min uppfattning är att Sic går ut i gruset för att han blir påkörd av Pedrosa, samt att Sic lämnade en lucka. Det är inte ett dugg fulare är Rosssi's omkörning av Sete på Jerez och den anser jag inte heller att det borde utedelas ngt straff för (vilket det heller inte gjordes, som ni vet).

Jag kikade på BBC och tolkar det på samma sätt.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Egentligen ointressant vad alla MotoGP experter på SH tycker
när GP-förarna tycker något helt annat.....:rolleyes:

------------------------------------------------------------
The real controversy, of course, was in the passing, and particularly in the pass that Simoncelli attempted on Dani Pedrosa. What happened was simple: Simoncelli had caught Pedrosa, and had snuck past him at Garage Vert. In passing Pedrosa, he had sacrificed drive out of the corner, and Pedrosa was back in front along the back straight. Arriving at the Chemin aux Boeufs esses, Simoncelli, on the outside of Pedrosa, braked later than Pedrosa and cut across the Spaniard's bows, leaving him nowhere to go.

Both men were at the absolute limit, and Pedrosa had basically two options: brake, stand the bike up and probably crash on his own; or hold his own, and lowside, taking both Simoncelli and himself out in the process. Pedrosa, being the gentleman that he is, took the polite option, standing the bike up and clipping Simoncelli's back wheel, crashing in the process and fracturing his collarbone. Simoncelli was called in for a ride-through by race direction, and ended up off the podium.

Opinion on the justness of the punishment was divided between the media and the current crop of riders. Strangely, it was the media who though that the ride-through was excessive, while all of the MotoGP riders - including hardened veterans like Colin Edwards - felt that Simoncelli's pass was dangerous, and a punishment was appropriate. Even Simoncelli's great defender in the paddock, his friend Valentino Rossi, said Simoncelli's move had been "too hard, especially because he doesn't leave any space for Dani." Even Hector Barbera - hardly a paragon of virtue when it comes to wild and reckless passes - condemned Simoncelli's move.


Källa: Motomatters.com
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Alltså jag vet inte jag, Sic lämnar plats för Pedrosa på innern, kanske inte SKITMYCKET plats men nog fan finns det plats för honom. Om han hade haft en sportmössa att klara böjen. Hojen är inte helt stabil in inbromsningen och det känns inte riktigt som han har kontroll in i kurvan.

Om både hade gått igenom vänstern hade Sic ändå 'vunnit' duellen i högern, varför viker inte bara Pedrosa ner sig då? Han har ändå 'förlorat'?

Eller ska då Sic vika ner sig för att folk har gnällt på att han kör tufft?

Näfan, idiotiskt. Race incident, skit händer. Peddot hade kunnat rädda sig, Sic hade kunnat lämna mer plats fast jag tror ändå Pedrosa hade gått rakt fram och bowlat ut Sic hårdare.


Hursomhelst, Yamaha är klart på dekis REDAN, är det Furusawa, team Rossi eller en jävla massa pengar som saknas? För att byta diskussionsämne. :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag tyckte först att det var riktigt fult av Simoncelli, att komma på yttern och kapa Pedrosas framhjul. Å andra sidan är det väldigt små marginaler som gör att den där situationen blir:

1. Det den blev. Eller:
2. Att Pedrosa och Simoncelli kör parallellt genom kurvan utan incident.

Hade Simoncelli gett tillräckligt mycket utrymme hade 2. inträffat och ingen hade haft någonting dåligt att säga om situationen. Det är alltså en liten, liten bedömningsmiss från Simoncellis sida som orsakar något som ser betydligt fulare ut än vad det kanske var. Om missbedömningen beror på dåligt omdöme eller bara för lite erfarenhet, det kan jag inte ens spekulera i. Simoncellis incidentstatistik talar dock för det tidigare.

Jag är dock inte helt övertygad om att Pedrosa inte rätar upp lite mer och lite tidigare än han gjort om Simoncelli inte kommit på yttern, så kanske blev han lite stressad. Han är ju inte direkt känd som Mr Racecraft.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Apropå straff... borde Rossi fått på skallen när han passerar Dovi, till synes under gulflagg?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Apropå straff... borde Rossi fått på skallen när han passerar Dovi, till synes under gulflagg?
Minns det annorlunda, att Dovi backar av pga gulflaggen då det låg en hoj där.

Dovi Diplomat om incidenterna:
”I didn’t see on the tv so I can’t say something about that.” Referring to a similar incident that occurred during his race for Lorenzo, the Italian commented, “The important thing to understand is if the rider wants to do this or he just brakes too late. This is something dangerous; when the rider arrives too late, you don’t see the rider and this is not nice when you are riding.”
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Varför tycker vissa att det är ok med lite gruff mellan förarna på banan? En liten tryckning i sidan vid omkörning, trycka sig in i luckan som egentligen inte finns. Visst, spännande blir det. Men dom förare som inte gillar denna typ av körning blir kallade veklingar och värre. 'Ger man sig in i leken...' och andra klyschor.

Men det finns en bra anledning till att vissa inte gillar denna typ av körning, och det fick vi ett bra exempel på i helgen. Dani kanske borta flera lopp bara för att Marco gillar lite tuffare tag. Det är inte standardvagnsracing, det finns inte en skyddande säkerhetsbur eller bälten som skyddar föraren. Minsta misstag kan kosta en toppförare en mästerskapstitel, eller i värsta fall livet.

Men ändå anser som sagt vissa att det är helt ok. Bara dom får lite spänning hemma i tv-soffan. Den smärta den skadade får stå ut med, den ekonomiska förlusten det innebär för teamet, är det värt det? Ni stänger av tvn och postar några inlägg i forumet, sedan är det över för er. Föraren kanske får men för livet.

Det är en tuff sport, den är farlig och alla förarna är väl medvetna om detta. Men att kallas för pussies för att dom försöker få till en så säker arbetsmiljö som möjligt, det är bara löjligt.
Var Jackie Stewart också en vekling, med tanke på allt arbete han och flera andra förare lade ner på att förbättra säkerheten i F1? I början fick han ta mycket skit från press och team, men det ledde till ett ökat säkerhetstänk som desperat behövdes i F1.

Vi är inte i närheten av samma höga dödlighet som F1 led av under 60-talet, men som sagt minsta misstag på en hoj kan leda till fatala resultat. Varför är det då fel att fortsätta att pusha för ökad säkerhet och mindre gruff på banan?

Det går att få till riktigt bra racing utan att det ska behöva bli ett gladiatorspel. Snygga, rena omkörningar när tillfälle ges ser vi exempel på hela tiden. Att skapa sig en lucka genom att trycka ut den andra föraren är aldrig ok.

Nej, jag vill inte att det ska bli någon nannyracing, men det överdrivna risktagandet ser jag gärna att det försvinner.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Opinion on the justness of the punishment was divided between the media and the current crop of riders. Strangely, it was the media who though that the ride-through was excessive, while all of the MotoGP riders - including hardened veterans like Colin Edwards - felt that Simoncelli's pass was dangerous, and a punishment was appropriate. Even Simoncelli's great defender in the paddock, his friend Valentino Rossi, said Simoncelli's move had been "too hard, especially because he doesn't leave any space for Dani." Even Hector Barbera - hardly a paragon of virtue when it comes to wild and reckless passes - condemned Simoncelli's move.

Källa: Motomatters.com

Exakt så där var det... Han lämnade noll utrymme och han gjorde en desperat manöver för att visa att han allt oxå kan köra...

Rätt bestraffning, och trist för Pedrosa som fick ta den stora karriär-smällen...
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Vad bra, då har vi rätt ut det här :rolleyes:

Va du envisas!:va
Nu är det ju inte bara Swedie och några SHare som anser detta utan några av världens absolut bästa hojåkare genom tiderna med erfarenhet av det mesta man kan råka ut för över huvud taget på en motorcykel.
Men självklart har alla rätt till en åsikt:tummenupp
 

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Att den där glasdvärgen hela tiden ska ha sönder nånting .... han lär väl bryta käkbenet om han borstar tänderna för ivrigt.

Och alla som säger att Super Sic skulle backat i kurvan ... likagärna kunde glasdvärgen ha gjort det, men nu var det faktiskt ett race inte en "balettdans" som redan någon poängterat.
Tycker att Sic får oförtjänt mycket kritik för den här incidenten.

Och om ska sanningen fram, så har jag faktiskt börjat gilla den lilla räkan.
Men då är det ju det här benbrytandet hela tiden :va
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Pedros skulle ha bromsat så hade han inte gått med ett trasigt nyckelben idag. Det kommer hända igen med sånt här. Inget konstigt!
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag gör följande tolkning av incidenten:

Det blir en bromsduell där Dani ligger före med en moppelägnd när den påbörjas.
Sic lyckas bättre med sin inbromsning och ligger något före när dom skall börja svänga in.
Han har högre fart än Dani och hoppas på att kunna passera innan Dani tar samma linje. Dani har för mycket fart för att hålla sig hela vägen in till apex och Sic är inte helt om. Krock!

Sic's manöver är jävligt otippad och jag tror Dani körde på lika lite marginaler som Sic. Sic styrde in i sin linje medans Dani drev ut i den. Det fanns ju mer att åka på på insidan men där var det ju ingen som befann sig.
Båda ville ha samma linje och det räckte varken att vara 1'a eller 2'a på bollen i detta fall.

Djärva manövrar hör racing till. För att bli mästare måste man ta risker vid rätt tillfälle och räkna hem dom. I detta fall gick det åt pipan.

Köpte fö weekendpass på Motogp's livestreaming. Mycket nöjd med det efter som jag inte har nån tv. Man får tillgång till alla träningar kval samt race och man behöver inte passa några tider.
Den tillgången har man fram till tisdagen efter att racet har körts om jag förstår det rätt. Om man inte har årspass förstås.
Alla presskonfer är med och lite intervjuer och highligts också.

Tänkte på denhär lilla Viniales. Vilken jävla räcer! Jag hade nog tagit en säker andraplats om jag vore han. Sen blir jag lite nyfiken på om han tycker att alla Pit babes bara är KGK (k*ta gamla kärringar)
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
sjukt tråkigt med Pederosa och simoncelli
ett spännande race i övrigt.
gillade att Elias verkade få lite fart och vilja, tills han wobblade bort sig.

här är ett ganska bra klipp.

[YOUTUBE-ID]4kWAvnlfAdQ[/YOUTUBE-ID]
 

MC Doktorn

Guest
Pedros skulle ha bromsat så hade han inte gått med ett trasigt nyckelben idag. Det kommer hända igen med sånt här. Inget konstigt!

Är det någon som tar dina muppinlägg på allvar?

Jag gör följande tolkning av incidenten:

Det blir en bromsduell där Dani ligger före med en moppelägnd när den påbörjas.


Strax efter ser det ut så här där då Sic innan legat bakom Peddo men bromsar senare för att göra en ytterrökare

Vart skulle den lille Spanjoren ta vägen?

2_pedrosa_simoncelli_slideshow.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top