Monstra 450??

mangemannen

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Hoj
Monstra 450LX SM
Köpte en Monstra 450LX SM nyligen och är förvånansvärt nöjd med inköpet än så länge. Mycket hoj för pengarna dessutom passar de flesta reservdelar från Hondas CRF 450 årsmodell 2006, bekräftat både från en kund i butiken som hade en sån själv samt från försäljaren. Motorerna skruvas tydligen ihop på KTM fabrikerna. Så materialvalet är såklart sämre en märkeshojjarna, men monteringen sker av vettig personal med rätt erfarenhet.
Garanti i 1 år på hojarna. Köpte min för 24000:- prissänkt med 20 k, dock en 2010 men ingen skillnad på den mot en 2013 årsmodell. 200 m på mätaren när jag tog den.

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Känns ju sjukt intressant för 25k för en ny som priset är nu... Samtidigt är jag rädd att man ångrar sig när man sitter där o ev inte får tag på delar eller har lustiga fel som vem då ska laga?? Yamaha är ju enklare då... Läst från ett kinaforum om en som kört en del med sin asiawing som är samma hoj, olika namn i olika länder, mkt småfel men inte så det inte var körbart

Skriv gärna mer om hur du upplever den

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Jag hade också gärna sett mer information från folk som faktiskt har kört cykeln. Jag är själv intresserad av en sån här i motardutförande. Jag har dragit iväg ett mail till Defenda med ett gäng frågor om cykeln. Får hoppas de svarar med bra svar snabbt.

Var ser ni att denna cykel kostar 25? Den kostar 30 (med gratis hemleverans, LVreggad och klar) på Defendas hemsida. Eller är det mx-varianten som ni ser kostar 25 nånstans kanske?

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
En polare till mig har i dagarna varit i kontakt med en firma som säljer bl.a. Monstra. De var inte alls positivt inställda till cyklarna, utan sade att de få de har sålt/haft att göra med har det varit mycket problem med. En hade fått motorras efter bara 27 mil.

Personalen där hade sagt saker i stil med:

"Visst, jag kan beställa hem en åt dig, men du vill inte ha den"

och

"Absolut, de är baserade på Honda, men det är i princip ingenting från Hondan som passar rakt på"

Om till och med återförsäljarna är såhär lågt motiverade till att sälja cyklarna så är de kanske faktiskt inget att ha.

Jag var i princip redo att beställa en Monstra motard att ha som daily driver, men baserat på vad personalen där sade så har jag nu bestämt mig för att inte köpa cykeln.

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
Om din polare säger så, så är det säkert så..
1. Är det du eller jag som känner honom? Jag bad honom åka och prata lite med dem, och han vidarebefordrade svar/duskussion till mig. Jag skrev med andra ord inte vad min polare tror om saker och ting, utan vad återförsäljaren i fråga har sagt.

2. Varför en sådan attityd? Känns så tråkigt att få ett sådant svar när man bara försöker bidra med mer information till tråden. Det hjälper inte riktigt Stockholmsstereotypen när man ser sånt där.

Mvh Jens

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Jag är inte här för att göra reklam för stockholmare, men vi är rätt snälla. jag tyckte bara att det var märkligt att din polare hört att väldigt få delar ifrån honda passar på monstran när återförsäljarna som annonserar på blocket säger att det är många reservdelar som passar rakt av.

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
Man kanske ska ta säljsnack med en eller två nävar salt...
Ja, givetvis skall man det, men när det är åt det negativa hållet så kan man nog tro mer på en säljare än när säljaren är vanlig, jobbig säljare.

Jag funderar på att offra mig och beställa en cykel i vilket fall, så vi har nån på forumet som faktiskt kan svara på saker. Det är ju trots allt ett års garanti så om den rasar så får de ju bara lösa det.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Låter ju jävligt märkligt att en säljare står och säger att du som kund inte bör köpa en hoj för att den är kass, då blir han ju aldrig av med dom haha

Och om du nu tror att dom suger så jävla hårt känns det märkligt att du helt plötsligt ska köpa en själv för att testa =D

äh, klart hojarna håller lägre kvalitet än övriga märken men dom kostar ju jävligt mycket mindre också så man får ju överväga om man tycker det är värt det.

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
Låter ju jävligt märkligt att en säljare står och säger att du som kund inte bör köpa en hoj för att den är kass, då blir han ju aldrig av med dom haha

Och om du nu tror att dom suger så jävla hårt känns det märkligt att du helt plötsligt ska köpa en själv för att testa =D

äh, klart hojarna håller lägre kvalitet än övriga märken men dom kostar ju jävligt mycket mindre också så man får ju överväga om man tycker det är värt det.
Hej igen. Återförsäljaren i fråga hade inga i lager och hade därmed inga att bli av med. Alla säljare är inte brattjävlar som bara ska ha pengar. Vissa vill faktiskt sälja bra produkter och ha ett bra rykte hos sina kunder. Ingen tycker om att bli påsåld nån jävla skit som säljaren stått och hypat.

Du har nog missuppfattat lite. Jag har aldrig sagt att jag tror cyklarna "suger så jävla hårt". Jag skrev vad återförsäljaren i fråga hade sagt. Åter igen, attityden. Tråkigt.

Jag har varit på den positiva sidan i tankarna kring denna hoj ända sedan jag hittade den på blocket, fram tills återförsäljaren i fråga sade sakerna ovan. MEN, det hela tog en ny sväng idag igen:

Idag var jag och 2 vänner hos Defenda i Ulricehamn och provkörde en Monstra LX450 Enduro. Alla tre av oss blev positivt överraskade. Jag kommer inte på någonting att klaga på, förutom möjligtvis en lite liten frambromsskiva på motarden, samt lite fel däckdimensioner. Och precis som vi redan visste så är det inte lika mycket effekt som i märkeshojarnas motsvarigheter. Detta bl.a. pga. miljökraven. Cyklarna har katalysator i ljuddämparen som blockerar en hel del effekt, samt att de levereras med mindre munstycken i förgasaren än vad de är tänkta att rulla med. Man får med rätt munstycken i en påse vid sidan av hojen vid leverans. Kort och gott: Efter min känn&kläm-session/provkörning idag så anser jag absolut att cykeln är värd 30K. Det är inte mycket pengar för en helt ny cykel. Det som återstår att se är ju hur packningar, lager, osv håller. Omöjligt att veta efter en provtur.

Och just det: Killen på defenda hävdar att mycket saker från Hondan passar. Det är alltså lite olika uppfattning om det där. Han hävdade till exempel att FMF's powerbomb-avgassystem till CRF450 04-07 skall passa (ca 4800kr på 24MX). Återstår att se.

Jag beställer troligtvis mitt exemplar på måndag. Går allt som det ska så återkommer jag med bilder, videos, och text om cykeln.

Och incognito: Jag kan alltid sälja den om jag mot förmodan inte skulle tycka att den når mina krav på en cykel för 30K.

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Spännande! Själv står jag över för tillfället, köpte en gammal XT600 med 20 år på nacken, men är intresserad av att ta del av dina erfarenheter om du köper en

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Är defenda och Monstra samma tillverkare? Jag provade en Defenda 250 i enduroslingan och det var ingen kul upplevelse. Maken till slött blysänke får man leta efter. Men det är enbart min personliga upplevelse och kanske inte alls är samma hoj som Monstra. Man får ju en EXC 450/250 Ktm 08:a för mindre pengar än så och det är något helt annat. Tycker jag iaf.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Nej.

Defenda är från ett märke som heter Shineray (en av asiens största, kör bla ökentävlingar mm)

Medans Monstran är från en "yngre" fabrik som kallar sig asia wing. Dom har haft lite kvalitetsproblem men verkar funka bättre och bättre.

Hur var det med Defendan du körde. Var det "full effekt"? Original med katalysator mm är dom riktigt slöa. Visserligen inget effektmonster med full effekt heller. Men man kan få den att gå riktigt trevligt. Och om man kör på "vridet" tyckte jag den funkade helt ok i spåret. Men visst, en crf 250 / 450 är givetvis bra mycket snabbare. Men om det går snabbare är ju en helt annan sak :tungan

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag tror att det satt ett öppet system på den men jag kan inte riktigt svära på det. Spontant känns det som en fyra, fem år gammal ktm/husa är ett oändligt mycket bättre alternativ för de pengarna, men jag har kört för lite kinahojar för att ha för mycket åsikter. Jag tror iofs aldrig att de når en annan målgrupp än de som vill åka lite grusväg. Vill man köra riktig enduro och få upp lite tempo är det ju inget seriöst alternativ i dagsläget. Men tiderna förändras. Om fem år sitter jag kanske på en Defenda :)

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
Ni nu som har en eller har testat en själva, snälla dela med er av era tankar om den.
Folk som bara spekulerar ger jag inte mkt för.
Jag kan iaf säga att slipon och drev passar rakt av från hondan..
Någon som vet vad som ska göras var 100:de mil?

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
Ni nu som har en eller har testat en själva, snälla dela med er av era tankar om den.
Folk som bara spekulerar ger jag inte mkt för.
Jag kan iaf säga att slipon och drev passar rakt av från hondan..
Någon som vet vad som ska göras var 100:de mil?
Jag och en vän beställde varsin LX450E idag. Leverans nästa vecka. Ni kan lita på att vi kommer dela med oss flitigt med info, bilder, och videos.

Vad jag förstår det som så är det en förstaservice vid 50 mil och sedan är det var 100e mil som gäller. Var 100e mil verkar det vara oljebyten som gäller, men fan vet när det är dags att göra annat, och fan vet vad som skall göras mer än det vid 50mil. Vi får se när papper/böcker/hoj osv kommer.

Jag fick höra av återförsäljaren att även bromsskivorna till CRF450R/CRF450X skall passa. Vi får se lite hur mycket som passar och inte så småningom.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag och en vän beställde varsin LX450E idag. Leverans nästa vecka. Ni kan lita på att vi kommer dela med oss flitigt med info, bilder, och videos.

Vad jag förstår det som så är det en förstaservice vid 50 mil och sedan är det var 100e mil som gäller. Var 100e mil verkar det vara oljebyten som gäller, men fan vet när det är dags att göra annat, och fan vet vad som skall göras mer än det vid 50mil. Vi får se när papper/böcker/hoj osv kommer.

Jag fick höra av återförsäljaren att även bromsskivorna till CRF450R/CRF450X skall passa. Vi får se lite hur mycket som passar och inte så småningom.

Vad kul! Var köpte ni dom?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...