Monstra 450??

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Vad kul! Var köpte ni dom?
Det blev på Defenda, mellan Borås och Ulricehamn.

En liten rättelse efter att ha sett serviceschemat som Fredde_M postade längre upp: Första service är vid 15 mil, sedan är det vid 100 mil och sedan var 100e mil därefter. Ganska tight tycker jag, men men... Det behövs väl kanske :D
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det blev på Defenda, mellan Borås och Ulricehamn.

En liten rättelse efter att ha sett serviceschemat som Fredde_M postade längre upp: Första service är vid 15 mil, sedan är det vid 100 mil och sedan var 100e mil därefter. Ganska tight tycker jag, men men... Det behövs väl kanske :D

Det låter nästan som en standard Husaberg...
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Personligen handlar det inte alls om driftsäkerhet eller huruvida man måste byta ett rasat lager här och där. För mig handlar det om hur hojen är att köra så fort det går på en enduroslinga/crossbana och hur det känns. Defenda / Monstra går säkert att köra nitton mil utan olja utan att den krånglar, men det är fortfarande ingen bra hoj. Den är tung, slö och har ett chassi som är lika följsamt som en dräktig kamel. En kinamoppe helt enkelt. KTM, Husa, Gasgas och de andra boysen bygger racehojar som fungerar utmärkt för sitt ändamål. Nämligen offroadracing.

Däremot är det ingen tvekan om att de är ambitiösa, så det ska bli intressant att se vad som händer i framtiden. Priset kan man ju inte klaga på.
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Personligen handlar det inte alls om driftsäkerhet eller huruvida man måste byta ett rasat lager här och där. För mig handlar det om hur hojen är att köra så fort det går på en enduroslinga/crossbana och hur det känns. Defenda / Monstra går säkert att köra nitton mil utan olja utan att den krånglar, men det är fortfarande ingen bra hoj. Den är tung, slö och har ett chassi som är lika följsamt som en dräktig kamel. En kinamoppe helt enkelt. KTM, Husa, Gasgas och de andra boysen bygger racehojar som fungerar utmärkt för sitt ändamål. Nämligen offroadracing.

Däremot är det ingen tvekan om att de är ambitiösa, så det ska bli intressant att se vad som händer i framtiden. Priset kan man ju inte klaga på.
Jag förstår absolut det du säger, men folk är olika. Cykeln i fråga är ingen tävlingscykel, det vet vi. Jag tror den kommer bli perfekt för mig som bara vill ha en cykel som på ren nöjes/hobbynivå kan köras med både i skogen och på asfalt. Javisst, den kanske är lite tung för att vara en alu-hoj, och javisst, den kanske är lite klen. Men det gör mig ingenting för det priset. I dagsläget kör jag en gammal WR426F-motard som lämnar en bit över 40hk men med ett ganska smalt effektregister. Efter att jag provkört Monstran (visserligen bara på asfalt) så hade jag faktiskt ingenting att invända på, förutom då möjligvis effekten. Det var lite lite ont om effekt, men den hade ett bra register för min körstil. Sen så går det ju faktiskt att köpa FMF-avgassystem utan katalysator osv för att få fram mer effekt ur den.

Men som du säger, det är ingen tävlingscykel (i alla fall inte på samma nivå som Yamaha, Honda, KTM, GasGas, osv), det är en sak som är säker.

I nuläget ser det ut som om jag och min vän får våra hojar på fredag. Jag återkommer i så fall med bilder, information, och filmer under helgen.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Byt gasare till samma som sitter på hondan med så blir det lite mer pulver. Samt att den fungerar mkt bättre. Har läst lite om dessa på ryska forum då jag själv vill ha en. Och för dom verkar dom fungera riktigt bra. Sen att dom inte har lika mkt effekt som dom som är menad för tävling är ju bara bra om man ska köra gata. Då slipper man förhoppningsvis renovera motorn stup i kvarten som på kvalitets 450isarna... :tummenupp
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Åkaj så jag går i hojbytar tankar, just nu står valet mellan denna och Rsv mille, har åkt sporthoj i många år, men är lite små sugen på en motard, priset är ju helt ok, men frågan är ju den, kommer den att vara kul nog.... Hur äre med tillbehör? slipon osv ?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag förstår absolut det du säger, men folk är olika. Cykeln i fråga är ingen tävlingscykel, det vet vi. Jag tror den kommer bli perfekt för mig som bara vill ha en cykel som på ren nöjes/hobbynivå kan köras med både i skogen och på asfalt. Javisst, den kanske är lite tung för att vara en alu-hoj, och javisst, den kanske är lite klen. Men det gör mig ingenting för det priset. I dagsläget kör jag en gammal WR426F-motard som lämnar en bit över 40hk men med ett ganska smalt effektregister. Efter att jag provkört Monstran (visserligen bara på asfalt) så hade jag faktiskt ingenting att invända på, förutom då möjligvis effekten. Det var lite lite ont om effekt, men den hade ett bra register för min körstil. Sen så går det ju faktiskt att köpa FMF-avgassystem utan katalysator osv för att få fram mer effekt ur den.

Men som du säger, det är ingen tävlingscykel (i alla fall inte på samma nivå som Yamaha, Honda, KTM, GasGas, osv), det är en sak som är säker.

I nuläget ser det ut som om jag och min vän får våra hojar på fredag. Jag återkommer i så fall med bilder, information, och filmer under helgen.

Spännande! Ser fram emot en recension. Priserna är ju helt galet låga.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Ja, den är ju baserad på CRF 450 04-06 så de borde se lika ut...
 

450SM

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2013
Ort
Örebro
Hoj
Monstra 450 SM
Så... Har oxo inkasserat en Monstra 450 SM som jag avr o hämtade igår. Betade av 8 mil med den igår i org. utförnade och här är min åsikt.

Som tidigare talare redan sagt så det som man reagerar först på det är vridet, man pinnar på helt ok till 120 o sen är det tuggummi under hjulen till typ 135km/h där den är helt slut. Man hör direkt när man vrider på gasen att den saknar den responsen som märkeshojjarna har. Även en ovan förare kan maxa ur den på 2an o sen rakt genom hela lådan utan att behöva vara orolig för gasres etc. Där med inte sagt den lämnar en oberord..

Rent generellt har jag inget att invända på hur växellåda, koppling, chassi etc lirar utan den hängde med på landsvägskörningen, motorvägen, samt lite konkörning. Körde ca 8 mil med den första dagen..Den kan bli lite orolig i fram (ibland!) när man börjar komma upp runt 100-110 men när man väl ligger där är det inga problem. Frambromsen nyper helt ok inga konstigheter, bak har jag knappt testat. Skruvar som lossnar? Ja. skruven till kicken satt halvlöst när jag hämtade den annars satt allt som de skulle.

Är du ute efter att mosa bana? Köp den ej.
Är du ute efter en billig hoj som ser bra ut, med förmånliga serviceintervaller som går klart godkänt för dig motionär eller den för den som vill ha pendlarhoj/första bushoj, Absolut, köp den.

Det jag saknade var lite mer vrid/effekt och schystare ljud i hojjen, annars levde precis allt upp till förväntningarna. Har idag monterat ett FMF powercore system på hojjen som passade bolt on. Har ej kört med det än men startade den förut och det var som natt och dag i ljud från hojjen. Ljudet blev tipptopp och responsen blev förbättrad med hästlängder. Sitter en katalysator i org. ljuddämpet, hur stor skillnad kan de göra igentligen? För ett otränat öra skulle man inte höra skillnad på denna hojj nu och en märkesmaskin.

Har filmer på före och efter... kommer under helgen.

Har ni frågor hojta till.. :tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Så... Har oxo inkasserat en Monstra 450 SM som jag avr o hämtade igår. Betade av 8 mil med den igår i org. utförnade och här är min åsikt.

Som tidigare talare redan sagt så det som man reagerar först på det är vridet, man pinnar på helt ok till 120 o sen är det tuggummi under hjulen till typ 135km/h där den är helt slut. Man hör direkt när man vrider på gasen att den saknar den responsen som märkeshojjarna har. Även en ovan förare kan maxa ur den på 2an o sen rakt genom hela lådan utan att behöva vara orolig för gasres etc. Där med inte sagt den lämnar en oberord..

Rent generellt har jag inget att invända på hur växellåda, koppling, chassi etc lirar utan den hängde med på landsvägskörningen, motorvägen, samt lite konkörning. Körde ca 8 mil med den första dagen..Den kan bli lite orolig i fram (ibland!) när man börjar komma upp runt 100-110 men när man väl ligger där är det inga problem. Frambromsen nyper helt ok inga konstigheter, bak har jag knappt testat. Skruvar som lossnar? Ja. skruven till kicken satt halvlöst när jag hämtade den annars satt allt som de skulle.

Är du ute efter att mosa bana? Köp den ej.
Är du ute efter en billig hoj som ser bra ut, med förmånliga serviceintervaller som går klart godkänt för dig motionär eller den för den som vill ha pendlarhoj/första bushoj, Absolut, köp den.

Det jag saknade var lite mer vrid/effekt och schystare ljud i hojjen, annars levde precis allt upp till förväntningarna. Har idag monterat ett FMF powercore system på hojjen som passade bolt on. Har ej kört med det än men startade den förut och det var som natt och dag i ljud från hojjen. Ljudet blev tipptopp och responsen blev förbättrad med hästlängder. Sitter en katalysator i org. ljuddämpet, hur stor skillnad kan de göra igentligen? För ett otränat öra skulle man inte höra skillnad på denna hojj nu och en märkesmaskin.

Har filmer på före och efter... kommer under helgen.

Har ni frågor hojta till.. :tummenupp

Jag har en Mikuni TM-40 Flatslideförgasare som skulle göra sig ypperligt på den hojen till salu om du är intresserad. PM:a mig isf.
 

ceo

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
ingen
Tjena gänget. Vad har ni att säga om denna?
Tankar kring denna uppskattas, vad man skall se upp för osv...
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Tjena gänget. Vad har ni att säga om denna?
Tankar kring denna uppskattas, vad man skall se upp för osv...
Halkade in på den här tråden, för att förtydliga har jag inga erfarenheter av monstra alls men vad får dig att vilja ha den ist för en beg honda crf450 2010 för samma peng?

om jag bara jämför den lite snabbt med crf450 2010:a så 15hk mindre i monstra, 15kg tyngre torrvikt på monstra.

säger absolut inte att det är en dålig hoj, blev bara nyfiken på vad som får dig att välja monstra?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tror inte det där är 12 årsmodell. Snarare tror jag det är en hoj från samma parti som köptes in kanske runt 2008 som har visat sig svårsålt. Men..... för att svara på trådlyftet. Min erfarenhet är att bra saker som marknaden vill ha säljer sig självt inom ett par år. Så jag är skeptisk till denna hoj. Hade hellre köpt en beg Honda. Men det vore intressant att få höra åsikter från dom som har köpt en sådan här. Jag vet tyvärr ingen som äger en Monstra.

Finns bra recensioner här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263433-Monstra-LX450E-LX450S(M)-LX450C
 
Last edited:

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Vi har ju inte testat crossarna men vi har varsin enduro. Och jag är riktigt nöjd! Hade en Crf innan. Även om den kanske inte har lika många hk osv så är det riktigt bra. Tycker faktiskt att den är bättre i skogen då crf:en va alldeles för aggresiv. Men då hade jag crossversion av Hm:en. Har testat en del Honda delar och det har passat rakt på. Anledningen till att jag köpte den var för att jag fick en ny hoj med 1 års full garanti och 4 år till besiktning. Och så ville jag testa. Visste inte om den skulle rasa efter första turen eller fungera fint. Har haft den i snart ett år och är väldigt nöjd! :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top