Montera styrdämpare på GSX750ES

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips, bilder eller vad som helst som kan ge mer idéer på hur man kan montera styrdämpare på en GSX750ES?

Tänkte att det ska väl gå att montera en styrdämpare med en klämma runt gaffelbenet och sen till ramen men det verkar ju omöjligt att få plats med den antingen tar dämparen i tanken, ramen, kåpställningen eller nåt annat. Det är ju sjukt trångt runt allt vid gaffeln så jag är inne på att man måste begränsa slaget på styrstopparna om man ska ha en sportslig chans att montera en styrdämpare mellan ram och gaffelben under tanken. Hade väl helst sluppit börja begränsa styrstopparna detta om det går, planen var att styrdämparen skulle varit på plats för några månader sen men det tog en jäkla tid åt få klämman till gaffelbenet som sen ändå inte kanske bli till nån användning.

Har funderat på att montera dämparen på tvären ovanför övre gaffelkronan men det är ju sjukt trångt även där mellan styrhuvudet och tanken att få upp nåt fäste från ramen, att göra ett fäste i övre kronan är relativt enkelt men fästet i ramen är ju värre hur man ska få nåt som tål.

Nån som har tips eller idéer, behöver ju inte vara exakt en GSX750ES utan nåt liknande.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja ha, insåg att det är väl bara att försöka ta tag i det hela. Hur bra detta nu kan tänkas bli vet jag inte med detta är nog enda vettiga lösningen som jag ser det.

Har I alla fall börjat med att försöka göra ett fäste till styrdämparen som sitter i bultarna till kåpställningen son ska lyckas med konststycket att komma upp mellan tank och och styrkorna och gå fritt från dessa och dessutom ska gå att montera.

Detta är en början och tanken är att försöka göra nån fom av förstyvningar till järnet som går upp under skruven till storstaden och kanske på andra sidan ovanför tanken.

Nån som har tankar om denna konstruktion?20220527_184332.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bara att jag haft samma clip-on’s. Helt sjukt att man kan få hem ett par för några hundringar. Men de var klumpiga och tog plats. Jag har köpt några par från England, i plåt och mer klassiskt utseende men kostade kanske runt 1.000:-
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja ha, insåg att det är väl bara att försöka ta tag i det hela. Hur bra detta nu kan tänkas bli vet jag inte med detta är nog enda vettiga lösningen som jag ser det.

Har I alla fall börjat med att försöka göra ett fäste till styrdämparen som sitter i bultarna till kåpställningen son ska lyckas med konststycket att komma upp mellan tank och och styrkorna och gå fritt från dessa och dessutom ska gå att montera.

Detta är en början och tanken är att försöka göra nån fom av förstyvningar till järnet som går upp under skruven till storstaden och kanske på andra sidan ovanför tanken.

Nån som har tankar om denna konstruktion?View attachment 472323
IMG_20220102_134917.jpg

Dämparen sitter på styrhuvud ET o stången på gaffel kronan framför gaffeln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gick ut i garaget och fortsatte lite på fästet.

Nu är dämparen på plats men fästet måste styvas men jag tror det det blir nog styvt om man svetsar fast kilar som kartongbitarna jag tejpat fast, det jag oroar mig för är om dessa förstyvningar blir för stora för att kunna lirka in fästet mellan tanken och övre styrkronan.

Som sagt jag vet som inte riktigt hur man ska få till nåt annat vettigt även o detta inte blir det snyggaste montaget av styrdämpare.

20220527_195907.jpg20220527_195851.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja vackert är det inte men det vete fan hur man skulle gjort det snyggare? Har testat med att försöka montera dämparen på en av sidorna men det går inte.

Gör jag ny tank ala XR69 så kommer det bli bättre med plats och stydämparen kan montera högre upp mellan gaffelkronorna och närmare ramen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med detta fäste med förstärkningar, dock behöver det stärkas upp mer då det flexar något då förstyvningarna inte går om lott. Detta vat nåt jag misstänkte skulle hända men det bör gå att få dit en 10 mm bred bit på några cm på sidan mot styrhuvudet för att styva uppnått det hela.

Nästa problem är att få skiten att sitta fast, tror lösningen är att svetsa fast ett fästöra i kåpramen på ena sidan för att låsa det hela .

Var då inte så bara att få till nåt på denna hojen och problemet är att detta fäste måste kunna monteras med tanken på då det inte går att lossa och fästa tanken utan att vicka upp bakkanten för att komma åt slangarna till bensinkranen.

20220528_113618.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag förstärkt fästet så nu flexar det inte men det funkar inte som det är då det kan röra dig framåt. Bakåt blir det stopp mot ramen men framåt kan det röra sig om man har hård dämpning och styrutslag åt vänster.

Enda lösningen tror jag är att göra ett fästöra I kåpramen och sen ett öra i fästet för styrdämparen.

Nu ser det hela ut då här.
20220528_150408.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har du ingen möjlighet att sätta den från nedre gaffelkronan till ramen på ena sidan?
Din installation nu ser ut att ge mer problem än hjälp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du ingen möjlighet att sätta den från nedre gaffelkronan till ramen på ena sidan?
Din installation nu ser ut att ge mer problem än hjälp.

Nä jag vet inte hur det ska gå till är så jäkla trångt för dämparen och dämparen hamnar långt ut från ramen så man måste ha en lång (150 mm slag räcker inte) dämpare som dessutom kommer att sticka ut vid fullt styrutslag åt ena hållet.

Det är möjligt att det kan gå men då måste man svetsa på styrstopparna i ramen för att minska på styrutslaget.

Har försökt googla efter bilder på styrdämpare på dessa hojar men hittar inget, tycker att nåt borde man ju hitta men inte. Tycker det är konstigt att man inte hittar nåt, nån borde ju monterat styrdämare på en GSX750ES.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns ju en smutt styrdämparen som sitter på Honda 450crf det är inte stor.

Sitter monterad på framsidan styrhuvudet och lagrar ned till undre gaffel kronan.

Så den sitter imellan gaffel rören.
2T mannen bor väll i närheten av dej 40 mil ich kanske kan han ha en liggandes. Jag själv har en på yamarotax supermotarden, framhjulet är ju aldrig i backen på den.
Screenshot_20220529_051819_com.ebay.mobile.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute i garaget på morgon och skruvade då loss kåpställningen och tänkte att kanske går det att montera 150 mm dämparen då och sen modda kåpställningen men det blir svårt. Det kan gå om man begränsar styrstopparna och man har ändå då kvar lika mycket styrutslag som på Thruxtonen, dock blir problemet då att styrdämparen hamnar precis där ena fästskruven till kåpan är.

Ska man montera en sån där dämpare som sitter på övre kronan måste ju armen förrän nånstans och då är man ju tillbaka till ruta ett då det inte finns vettigt med plats mellan tank och övre kronan.

En CFR450 dämpare skulle möjligen vara ett alternativ om den går att få dit. Får nog höra om tvåtaktsmannen har nån.

Det var då att det ska vara så jävligt att få dit en styrdämpare. Konstigt att man intd hittar nånting om styrdämpare på GSX750ES, visst det är en gammal hoj men jag har ju svårt att tro att han är den första som vill montera styrdämpare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ingen CRF-dämpare, dom kom 2008 så det är på gränsen till för nytt mot de hojar jag slaktar. Det kanske kommer så småningom. Dom har väl och andra sidan inte varit så värst kritikerrosade funktionsmässigt på crosshoj och på en landsvägshoj är det väl betydligt större krafter som ska dämpas.

Rotationsdämparen, den fungerar ju bra på motocross/enduro men de som haft den på landsvägshojar tror jag varit mindre nöjda. Jag har en liggande i min verktygslåda där har den nog legat i 20 år för jag tycker inte riktigt att den behövs på dagens moderna crosshojar. Men jag har ett par äldre hojar att sätta ihop framöver så det blir kanske att damma av den framöver.

Det verkar väl inte vara helt ovanligt att styrdämparen monteras som Bosse gjort heller. Går den fritt och inte är i vägen eller sticker ut på nåt farligt vis så blir det säkert bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ingen CRF-dämpare, dom kom 2008 så det är på gränsen till för nytt mot de hojar jag slaktar. Det kanske kommer så småningom. Dom har väl och andra sidan inte varit så värst kritikerrosade funktionsmässigt på crosshoj och på en landsvägshoj är det väl betydligt större krafter som ska dämpas.

Rotationsdämparen, den fungerar ju bra på motocross/enduro men de som haft den på landsvägshojar tror jag varit mindre nöjda. Jag har en liggande i min verktygslåda där har den nog legat i 20 år för jag tycker inte riktigt att den behövs på dagens moderna crosshojar. Men jag har ett par äldre hojar att sätta ihop framöver så det blir kanske att damma av den framöver.

Det verkar väl inte vara helt ovanligt att styrdämparen monteras som Bosse gjort heller. Går den fritt och inte är i vägen eller sticker ut på nåt farligt vis så blir det säkert bra.

Har varit i garaget en sväng till och försökt kolla på alternativa lösningar men det är svårt om man inte ska skippa kåpan och dess ställning plus att man måste negränsa styrutslaget. Nu tror jag inte det är nån nackdel annat än då man ska flytta runt hojen i garaget, trajan är ju lite lätt jobbig mot övriga hojar då den har betydligt mindre styrutslag men annars märks det ju inte. Men ska man svetsa styrstopparna så blir det nog att riva framänden och det är ju hyfsat nära nedre styrlagret

Min konstruktion går fritt men det är små marginaler vilket jag inte riktigt gillar, kanske 3-4 mm till tanken men det tål att vicka den i gummikuddarna utan att det tar i. Bulten som i övre styrkronan till styrstammen går precis fritt men nu snarkar vi nog kanske 5 hundringar eller nåt sånt dock tänkte jag fräsa en 1 mm djup försäkning där, djupare går inte om man inte ska försvaga konstruktion. Hade inte skruven i övre styrkronan suttit där den sitter hade det blivit ordentligt mycket mer plats.

Jag ska kolla, hade velat få dit styrdämare på hojen innan den ska ut igen, jag har ju min vobblingskrasch med denna hoj i hyfsat färskt minne.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även SRAD-Suzuki hade små styrdämpare som satt under kronan, numer är väl alla dom sopslut, men det borde finnas både kopior och renoveringskit.

Blir inte vinkeln på stötstången lite konstig vid gaffelbenet. borde man inte eftersträva så nära 90 grader som möjligt? Dvs mellan centrum på gaffelbeneet, leden och stötstången när du kör rakt fram.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Även SRAD-Suzuki hade små styrdämpare som satt under kronan, numer är väl alla dom sopslut, men det borde finnas både kopior och renoveringskit.

Blir inte vinkeln på stötstången lite konstig vid gaffelbenet. borde man inte eftersträva så nära 90 grader som möjligt? Dvs mellan centrum på gaffelbeneet, leden och stötstången när du kör rakt fram.

Utan att veta och med två års skogsbruksskola som största teoretiska merit, rent logiskt tycker jag att det borde vara optimal vara att dämparen ligger i 90 graders vikel mot gaffelbenet med styret i mittläget så dämparen och fästpunkten i gaffelbenet bildar ett 90 graders L som sen vinklas lika mycket åt respektive håll då man svänger då borde man ju få samma dämpning oavsett hur man vrider styret.

Var sen dämparen i sig placeras på hojen borde ju inte ha nån betydelse om den bara rör sig 90 grader ut från mitten av gaffelbenet, i mitt fall med den monterad snett på tanken så borde jag flytta fästörat på gaffelbenet mer mot mitten på hojen och även dämparen med den, men problemet är att jag inte kan flytta örat mer då det tar i clip-on styret och vänder jag på örat kommer jag inte åt skruvarna. Borde nog funka om man vänder på hela dämparen och sätter örat i vänster gaffelben.

Eller tänker jag fel? Man bör väl ha så liten ändring av hävstången som fästet i gaffelbenet blir för att få jämnast dämpning och optimalt (för den kommer ju att ändras något) är väl att minska den vid större styrutslag då dämpningen då ökas på i ytterlägena med kortare hävstång mellan gaffelben och dämpare.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute i garaget och testat lite med, detta borde ju vara bra vinkel i mittenläget. Dock är det nog mer optimalt att ha fästet på tuben längre bak för att få mindre diff på hävarmen vid större styrutslag men det går ju inte då man måste ha fästpunkten centrerad för att få lika slag åt bägge hållen.

Ska testa men som det verkar skulle jag klara mig med en 90 mm styrdämpare, förlag har ca 35 mm kvar på slaget kvar på 120 mm dämparen. Skulle tro att en 90-100 mm styrdämpare också skulle passa betydligt bättre då den borde bli kortare.

Suck, ska man åka på att köpa en till styrdämpare.

Så här har jag den test monterad just nu20220530_192313.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Får man föreslå lite mer radikala installationer?
-
.
.
Bra! Sätt ett fäste i tanken för dämparen!
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top