Montera styrdämpare på GSX750ES

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter dämparen plats och jag har kört ca 6 mil och inga konstigheter, nya styrstoppar tiggades fast men det var ett smärre elände att komma åt men la om kull hojen så mycket det gick men en planka mot motorn och hade grannen att hålla i den medan jag svetsade, sen har det hela målats med Jorun skopfärg och det blev ganska lika lätt nyans som ramen.

Vad som nu fattas är att försöka få dit en modifierad nederdel till kåpan men jag tror det ska gå.

20240713_085636.jpg20240713_172614.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu sitter dämparen plats och jag har kört ca 6 mil och inga konstigheter, nya styrstoppar tiggades fast men det var ett smärre elände att komma åt men la om kull hojen så mycket det gick men en planka mot motorn och hade grannen att hålla i den medan jag svetsade, sen har det hela målats med Jorun skopfärg och det blev ganska lika lätt nyans som ramen.

Vad som nu fattas är att försöka få dit en modifierad nederdel till kåpan men jag tror det ska gå.
Du ser ut att ha fin puts på den gamla klenoden och allmänt fint skick på dina hojar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du ser ut att ha fin puts på den gamla klenoden och allmänt fint skick på dina hojar.

Den är väl helt okej, men jag hatar att putsa. Denna hoj skulle dock behöva en rejälare tvätt och skulle man få bort klarlacken från motorns kåpor sidokåpor och ventilkåpan och sen slipa och polerat upp dom skulle den bli en riktigt fin bruks maskin.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den är väl helt okej, men jag hatar att putsa. Denna hoj skulle dock behöva en rejälare tvätt och skulle man få bort klarlacken från motorns kåpor sidokåpor och ventilkåpan och sen slipa och polerat upp dom skulle den bli en riktigt fin bruks maskin.
Där sitter väl styrdämparen bra? Den lyser lite bling-bling. Funderat på att lacka den halvblank svart? RK-klibban lyser också. En smaksak. Det finns folk som sätter på xlmoto-klibbor också.
Puts ja, det finns nivåer mellan flammigt, oxiderat och repigt till näst intill kromblankt.
Ska man slipa ner repor så är det lättast att plocka bort kåpor och jobba på bänken. Kanske inte värt jobbet. Sedan finns det ju slipdukar i olika grovlek så man kan köra med en mattare yta är autosolpolerat som knappt tål vatten. Är det enhetligt ser det bra ut och superblankt är inget måste.
Apropå svinto som jag kört med på vintern eller då och då så fick jag en grövre stålull i svinton jag köpte sist så den repar. Skit. Bättre förr.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Där sitter väl styrdämparen bra? Den lyser lite bling-bling. Funderat på att lacka den halvblank svart? RK-klibban lyser också. En smaksak. Det finns folk som sätter på xlmoto-klibbor också.
Puts ja, det finns nivåer mellan flammigt, oxiderat och repigt till näst intill kromblankt.
Ska man slipa ner repor så är det lättast att plocka bort kåpor och jobba på bänken. Kanske inte värt jobbet. Sedan finns det ju slipdukar i olika grovlek så man kan köra med en mattare yta är autosolpolerat som knappt tål vatten. Är det enhetligt ser det bra ut och superblankt är inget måste.
Apropå svinto som jag kört med på vintern eller då och då så fick jag en grövre stålull i svinton jag köpte sist så den repar. Skit. Bättre förr.

Om jag lyckas få dit nedre delen av kåpan tror jag dämparen försvinner lite, RK klibban satt på vid köpet och den får nog vara kvar tillsvidare. Ska man fixa kåporna på motorn så måste man lossa dom för att få bort klarlacken i detta läget blir det inte nåt sånt utan lite små fix och sen kommer nog hojen att stationeras hos svärföräldrarna i Sundsvall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jävla ångest, kanonväder och jag har beredskap. Gick alla fall ut i garaget och kapade till nederdelen på kåpan. Nu ska jag bara räkna ut hur jag ska göra wtt fäste då två av tre "pluttis är bortkapade. I värsta fall får det bli en skruv genom kåpan, en svart skruv med kullerskalle borde bli hyfsat diskret.

20240714_120246.jpg
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Vad har du för slaglängd? Ser lång ut.
Jag satte en på min gsx1100 ef för länge sedan. Har tyvärr inte den kvar men tror jag hade 120 mm slag. Satte den i samma höjd som du men snett inåt om jag minns rätt. Tog bort "ställskruven" och rundade underdelen av stångänden så den precis gick in över ventilkåpan.
Behövdes inga nya styrstoppar, det gick svänga fullt åt båda hållen iaf.

Det blir ju någon form av resonanssvängningar på de fär med 16 tums framhjul. Särskilt på hög växel med låga motorvarv. Vobblade frisk några gånger... Men mycket bättre med styrdämpare.
Hoppas det blir bra för dig!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad har du för slaglängd? Ser lång ut.
Jag satte en på min gsx1100 ef för länge sedan. Har tyvärr inte den kvar men tror jag hade 120 mm slag. Satte den i samma höjd som du men snett inåt om jag minns rätt. Tog bort "ställskruven" och rundade underdelen av stångänden så den precis gick in över ventilkåpan.
Behövdes inga nya styrstoppar, det gick svänga fullt åt båda hållen iaf.

Det blir ju någon form av resonanssvängningar på de fär med 16 tums framhjul. Särskilt på hög växel med låga motorvarv. Vobblade frisk några gånger... Men mycket bättre med styrdämpare.
Hoppas det blir bra för dig!

Den är 150 mm lång och då har jag minskat styrutslaget rejält, köpte först en 120 mm men den var åt helsike för kort. Nu skulle jag klara mig med runt 135 mm men 120 mm blir för kort, minskade styrutslaget och tog till då det är lättare att bara slipa bort lite material än att lägga på för det var trångt och jävligt att svetsa.

Hade varit intressant att se hur det såg ut på din hoj för tanken ligger ju i princip på ventilkåpan, om man varit utan kåpstälnningen hade det kanske gått att få dämparen på sidan om tanken på ventilkåpan.

Mitt vobbel var ju i ca 70-80 km/h på femman och på avslag på dålig väg så din teori om hög växel och låga varv kan nog stämma.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funktion före form var det ju sagt, fick bli en skruv till fästet för kåpan.

Hade först planer på att försöka plasta fast ett fäste på baksidan av kåpan men är lite orolig på om man skulle få det hela att sitta, frågan är vad som biter på plasten och det är ju mindre kul att tappa kåpan. Ska se om jag kan hitta en svart skruv med stor skalle då den nog skulle vara snyggare.

20240715_193929.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Funktion före form var det ju sagt, fick bli en skruv till fästet för kåpan.

Hade först planer på att försöka plasta fast ett fäste på baksidan av kåpan men är lite orolig på om man skulle få det hela att sitta, frågan är vad som biter på plasten och det är ju mindre kul att tappa kåpan. Ska se om jag kan hitta en svart skruv med stor skalle då den nog skulle vara snyggare.

View attachment 501114

Ser kanonbra ut. Sticker ut precis lagom rejsigt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Där sitter väl styrdämparen bra? Den lyser lite bling-bling. Funderat på att lacka den halvblank svart? RK-klibban lyser också. En smaksak. Det finns folk som sätter på xlmoto-klibbor också.
Jag har någon XL-moto dekal, typ 2 eller 3st små diskreta. Det är typ de enda, men man kan undra varför.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser kanonbra ut. Sticker ut precis lagom rejsigt.

Hade varit snyggare med en svart eller silver dämpare då den mer hade smält in i hojen färger, men det får duga. Då man fick dit den kapade kåpan så tycker jag att dämparen blev mindre fram hävande.

Jag har någon XL-moto dekal, typ 2 eller 3st små diskreta. Det är typ de enda, men man kan undra varför.

Jag fick med nån YSS dekal med syrdämparen men jag tror den får vara, den lär hamnar i samma hög som övriga dekaler som följer med grejer.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top