Eftersom min ungdom avverkades på just en sådan hoj måste jag fråga om behovet av styrdämpare? Jag var klassiskt "ung och dum" med den och mitt 4-1-system var lövtunt då det tog i vid nedlägg (förvisso efter att fotpinnarna tagit i...). Dock fick jag aldrig styrfrossa under alla år. Försöker du lösa ett problem så had jag sett över styrlagren. Vill du vara cool ingenjör så har du mitt fulla stöd och jag önskar lycka till!
Orsaken till att jag vill styrdämpare är väl även lite psykisk? Har inte heller upplevt nåt vobbel i högre farter med hojen, dock så var jag ju ute för ett sjujäkla vobbel i ca 70-80 km/h efter att ha kört över ett dåligt vägparti efter vägen jag bor efter som resulterade i att jag kraschade men hade turen att klar mig själv men två pytte små skrubbsår och lite mörbultad men inte värre än att jag sköt en älg för jämthunden två dagar senare. Hojen klarade sig ändå hyfsat, en fotpinne, kåpan till tändningen, tändplatta, styreback, speglar, mätarhus, blinkers och tank.
Om en styrdämpare hade hjälpt i detta fall vet jag inte men den hade nog inte gjort saken sämre, detta är anledningen till att jag vill montera styrdämparen.
Dock så tog jag premiärtur med hojen igår till jobbet utan styrdämpare och överlevde men då jag passerade stället för kraschen så kändes det ändå lite obehagligt i kroppen.
Det är den där typen av montage som du länkat till gjorde att jag testade att montera dämparen uppe vid styrhuvudet, även till R1 verkar det ju vanligt åt montera på tvären uppe vid styrkronan.
Problemet på GSX:en är att allt sitter snortajt mot varandra vid fullt styrutslag och att styrutslag är stort vilket kräver långt slag på dämparen. Om jag jämför styrutslaget med Thruxton 900 så skulle det vara betydligt enklare att montera styrdämpare på GSX:en om det begränsas till samma som styrutslag som Trajan har men då ska man ju och svetsa nära styrlagret, så riva framänden och nya styrlager är ett måste då.