Montera styrdämpare på GSX750ES

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får man föreslå lite mer radikala installationer?
-
.
.
Bra! Sätt ett fäste i tanken för dämparen!
Jag är öppen för alla konstruktiva förslag? Gärna bilder på GSX750ES med styrdämpare monterade. Har faktiskt sett bilder där man fäst styrdämparen i skruvar till tanklocket, sen hur bra det är vet jag inte det förutsättningar väl att tanken sitter stumt monterad eller är en stumt monterad dummy.

Jag säger inte att jag har bästa lösningen men jag kommer inte på nått bättre som är möjligt att få till om man ska ha kvar kåpan och inte behöva minsta på styrutslaget.

Ska ta loss lyset och se om man kan montera dämparen framför gaffeln mellan gaffelkronorna och fästa dämparen i kåpställningen men har inte stora förhoppningar på det heller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sitter din kåpa ivägen för ett moster som detta?

View attachment 472440
Nä men tanken sitter ivägen om man ska montera så då den går väldigt lågt ner mot motorn i framkanten mot styrhuvudet och hela vägen bakåt mot sadeln.

Sen viker sig gaffelbenen lång mot både tank och ram så ska det gå fritt sticker dämparen nästan rakt ut vid fullt styrutslag om den inte ska ta i nåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar, för bilderna. Ska ut och ta loss lyset för att få mer plats och kolla om jag kan få in en dämpare som monteras i kåpställningen och framåt till gaffelkronan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inga större framgångar med att få nån vettigare placering, det bästa jag kommit på är att montera dämparen som gjort. Allt på hojen går tajt mot varandra vid fyllt styrutslag vilket ställer till problemen med montaget.

Här kommer lite bilder som kanske visar lite av problematiken att montera styrdämpare, här syns hur mycket utrymme eller ska jag säga brist på utrymme det finns på denna hoj för att montera styrdämparen.

Har försökt att kolla om man kan få in en dämpare men med de dämpare jag har att tillgå 120 mm och 150 mm långa är det kört om jag inte monterar den uppe som jag testat först. Det stora styrutslaget ställer också till det då dämparen behöver ha hyfsat slag. Möjligen kan man montera en kort dämpare men i sånt fall måste den monteras väldigt när mitten på både gaffelkronan och ramen. Tror nästan att minskning av styrutslaget är ett måste om man ska få till det.

20220531_192745.jpg20220531_192728.jpg20220531_192714.jpg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Eftersom min ungdom avverkades på just en sådan hoj måste jag fråga om behovet av styrdämpare? Jag var klassiskt "ung och dum" med den och mitt 4-1-system var lövtunt då det tog i vid nedlägg (förvisso efter att fotpinnarna tagit i...). Dock fick jag aldrig styrfrossa under alla år. Försöker du lösa ett problem så had jag sett över styrlagren. Vill du vara cool ingenjör så har du mitt fulla stöd och jag önskar lycka till!
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eftersom min ungdom avverkades på just en sådan hoj måste jag fråga om behovet av styrdämpare? Jag var klassiskt "ung och dum" med den och mitt 4-1-system var lövtunt då det tog i vid nedlägg (förvisso efter att fotpinnarna tagit i...). Dock fick jag aldrig styrfrossa under alla år. Försöker du lösa ett problem så had jag sett över styrlagren. Vill du vara cool ingenjör så har du mitt fulla stöd och jag önskar lycka till!


Orsaken till att jag vill styrdämpare är väl även lite psykisk? Har inte heller upplevt nåt vobbel i högre farter med hojen, dock så var jag ju ute för ett sjujäkla vobbel i ca 70-80 km/h efter att ha kört över ett dåligt vägparti efter vägen jag bor efter som resulterade i att jag kraschade men hade turen att klar mig själv men två pytte små skrubbsår och lite mörbultad men inte värre än att jag sköt en älg för jämthunden två dagar senare. Hojen klarade sig ändå hyfsat, en fotpinne, kåpan till tändningen, tändplatta, styreback, speglar, mätarhus, blinkers och tank.

Om en styrdämpare hade hjälpt i detta fall vet jag inte men den hade nog inte gjort saken sämre, detta är anledningen till att jag vill montera styrdämparen.

Dock så tog jag premiärtur med hojen igår till jobbet utan styrdämpare och överlevde men då jag passerade stället för kraschen så kändes det ändå lite obehagligt i kroppen.

Det här kanske ger inspiration: https://www.motocorsestore.com/en/a...-mounting-kit-ohlins-damper-not-included.html

BMWs dämpare till bland annat K1200S/R och K1300S/R kanske kan vara något också:
View attachment 472463
View attachment 472464


Det är den där typen av montage som du länkat till gjorde att jag testade att montera dämparen uppe vid styrhuvudet, även till R1 verkar det ju vanligt åt montera på tvären uppe vid styrkronan.

Problemet på GSX:en är att allt sitter snortajt mot varandra vid fullt styrutslag och att styrutslag är stort vilket kräver långt slag på dämparen. Om jag jämför styrutslaget med Thruxton 900 så skulle det vara betydligt enklare att montera styrdämpare på GSX:en om det begränsas till samma som styrutslag som Trajan har men då ska man ju och svetsa nära styrlagret, så riva framänden och nya styrlager är ett måste då.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Eller så kör du bara o är glad utan styrdämpare, jag monterade av min då jag tyckte det blev lite väl mycket fördröjning vid nedlägg trots att dämpare var lätt i inställningen.

Sedan om vägen är dålig så gasar man så framhjulet blir lättare, slår man av eller bromsar i det läget blir ju allt mycket jobbigare direkt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eller så kör du bara o är glad utan styrdämpare, jag monterade av min då jag tyckte det blev lite väl mycket fördröjning vid nedlägg trots att dämpare var lätt i inställningen.

Sedan om vägen är dålig så gasar man så framhjulet blir lättare, slår man av eller bromsar i det läget blir ju allt mycket jobbigare direkt.

Ja, jag överlevde ju gårdagen med utan styrdämpare. Får väl se om detta återupptas till vintern eller hur jag gör just nu.

Då blir det 14 km med konstant gaspådrag utan att släppa eller bromsa? Vägen jag bor efter är helt fördjälvlig och efter senaste vintern är den ännu värre. Började åka och fotografera vägen för att maila till transportstyrelsen hur den ser ut med gav upp efter 1 km, är ingen idé det är bara att filma för det finns som inte en enda sträcka som inte är sjukt dålig.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, jag överlevde ju gårdagen med utan styrdämpare. Får väl se om detta återupptas till vintern eller hur jag gör just nu.

Då blir det 14 km med konstant gaspådrag utan att släppa eller bromsa? Vägen jag bor efter är helt fördjälvlig och efter senaste vintern är den ännu värre. Började åka och fotografera vägen för att maila till transportstyrelsen hur den ser ut med gav upp efter 1 km, är ingen idé det är bara att filma för det finns som inte en enda sträcka som inte är sjukt dålig.
Lär dej denna tekniken speciellt plaseting på hoj gör enormt mycket. Avlasta framhjul.

 

asfalt svarvare

luttrad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Ja, jag överlevde ju gårdagen med utan styrdämpare. Får väl se om detta återupptas till vintern eller hur jag gör just nu.

Då blir det 14 km med konstant gaspådrag utan att släppa eller bromsa? Vägen jag bor efter är helt fördjälvlig och efter senaste vintern är den ännu värre. Började åka och fotografera vägen för att maila till transportstyrelsen hur den ser ut med gav upp efter 1 km, är ingen idé det är bara att filma för det finns som inte en enda sträcka som inte är sjukt dålig.
Hur illa är vägen?? Krondikesliknande eller värre?
Bild??
Att vägarna är eftersatta i norr vet vi (resten av sveddalla är inget att skriva hem om heller......)
Men- se det från ljusa sidan- strömmen är billig så svetsa saatan-??.
Btw- styrdämpare känns lite Overkill....byt till 17" sula fram istället.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hur vägen ser ut? Är svårt att få till bilder men bra är den inte.

Men vägen är dålig, krondike är väl att ta i men väldigt mycket ojämnheter, längsgående sprickor, potthål är det plus att själa vägkroppen satt sig. På vissa ställen är det nog mer än 30 cm skillnaden om man skulle lägger en rätskiva över vägen.

Byte av framhjul varenda ingen dum idé. Smartast är väl egentligen att byta ut hela framänden så manäven uppdatetar gaffeln och bromsarns.

17 tums framhjul ska väl göra hojen mindre nervös, men intressant om nån bytt och kan säga vilka skillnader det blev. Har ju 18" på Trajan, 19" på Hondan och det är nog ingen nackdel på dålig väg, KLR:en med sina 21" spelar väl i en annan liga och den hojen är bästa hojen efter denna väg.

20220501_121230.jpg20220501_120147.jpg
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Det fanns en gsx 750 ES med större framhjul till salu på blocket för ca en månad sedan, kanske någon kommer ihåg annonsen så kan du ju fråga förre och nya ägaren hur den var/är. Kanske kan du få ta en provtur. Den var till salu för 20000.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst hade du servat den där gaffel? En gaffel som niger mycket blir ju lätt fladdrig.

En gaffel som är oservad med slutkörd eller för lite olja blir direkt så.
Om fjädrarna i gaffeln börjar bli trötta så blir det ju också på det viset.

Läs sidan 6 här i manualen. Nu kanske din Honda inte har exakt samma siffror som här men det ger ju ändå en grov bild om skicket på dina fjädrar.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top