Montera styrdämpare på GSX750ES

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gaffeln är servad med nya bussningar, tärningar, olja, div shims, mm är bytta. Har för mig att det även står ett mått på fjädern i shop maualen. Ska läsa lite mer om det kan vara en mjuk gaffel som är problemet?
 

asfalt svarvare

luttrad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
17 tummare ger lite lite annan styrgeometri, mer gummi i asfalten, lite mer lugnande gyroverkan när det rullar samt en hel uppsjö av däck att välja på.
Skulle nog föreslå en bättre gaffel med mer justermöjlighet o följsamhet.
2-3000 att lägga på gaffel/ hjul/ bromsar är ju inte så farligt o uppgraderar bygget till nya höjder. Studsare bak som är modernare o kanske nån millimeter längre skulle oxo vara ett lyft för mer komfortabel / bättre väghållning.
//jj


(Det var då fan inga roliga bilder på vägen.....skrämmande att vi i detta "moderna o sååå duktiga" land har det så här på landsbygden)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får kolla lite på vad som kan vara en lämplig gaffel. Vill helst inte gas nån upp och ner gaffel vilket jag inte tycker hör hemma på äldre hojar, visst är det lite häftigt men jag vill ha klassiskt race stuk på denna hoj då den blir klar.

Det härliga är att det ändå inte är sämsta bitarna av vägen fotona är på, främst de längsgående sprickorna är rent av direkt farliga med hoj. Denna väg har också bidragit till Sveriges välfärd, då Domänverket senare Sveaskog tagit ut otroliga mängder virke vilket också bidrar till att vägen ser ut som den gör.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Halvtaskigt väder så jag har tänkte att tag med denna surdeg och fixa till styrdämparen och även lacka upp avgassystemet på GSX:en.

Nu är jag inne på plan B pch en första mockup med styrdämparen fäst i kåpramen nära dess fästpunkt i ramen och en klämma runt gaffeln. Dock kräver detta att styrutlaget minskas men jag tänker ta och svesta fast lämpliga bitar mot styrstoppen i ramen så slaget begränsas så denna 150 mm många styrdämpare blir användbar.

Tror ändå att denna lösning är bättre även om det blir lite jobb att minsta styrutslaget.

Avgassystemet är för övrigt lackat och bakat i garageugnen.

20240705_171056.jpg20240705_171211.jpg20240705_170726.jpg
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Det ser för j-vligt ut ('hoppas 'det fungerar).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta är väl det minst fula montage man kan ha, fast jag håller med det hade blivit betydligt snyggare om man kunde på det hela tajtare mot ramen. Rent geometriska så borde detta vara bland det bättre sättet att montera styrdämparen då den hamnar i 90 graders vinkel mot gaffelvinkeln.

Tror det kan gå att modifiera den nedre kåpan så den täcker största delen än styrdämparen. Hoppas att Spinning wheel har den lilla plastkåpan som ska sitta där.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Styrutslaget, kan du inte använda styrdämparen till att minska styrutslaget ? Minskar styrdämparen styrutslaget, varför göra en lösning till för att minska styrutslaget ?
(Ursäkta att jag inte fattar :rodnar )
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
1) Styrutslaget, kan du inte använda styrdämparen till att minska styrutslaget ? Minskar styrdämparen styrutslaget, varför göra en lösning till för att minska styrutslaget ?
(Ursäkta att jag inte fattar :rodnar )

Det är ett stort styrutslag på denna hoj jämfört med övriga hojar jag har, möjligen har KLR:en nåt likande styrutslag. Jämför jag med Trajan är det snudd på dubbelt så stort styrutslag på GSX:en och det är väl möjligen i garaget man kan ha nytta av styrutslaget på GSX:en.

Ska man behålla det stora styrutslaget måste man ha ännu längre styrdämpare än den jag har nu med 150 mm slag och den dämparen är nog lång psom den är plus att den kommer att vinkla ut väldigt mycket med styret åt vänster.

Känns ut som att man vill att stystopparna ska utgöra begränsningen av styrutslaget istället för att styrdämparen ska agera styrstopp i ändlägena.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_0718.png
Kawasakis originaltillbehör så som den monterades då. På insidan av gaffelbenet. Det blir en annan utväxling, kortare slag. Dämparen är justerbar i sex lägen.
Några wobbliga Kawor hade nog ett gängat fäste i nedre gaffelkronan original.
Min 750-4 hade inget så jag borrade ett hål, filade till en distans och monterade. Funkar. Den wobblar sällan. Högfartswobbel (relativt) eller svaj fixas genom att bromsa lite med fotbromsen.
Numera ser man bara styrdämpare som monteras med klämma på utsidan av gaffelbenet. (Eller uppe vid övre gaffelkronan.)
Om det går att montera på insidan påverkas inte styrstoppen. Styrdämparen behöver mer motstånd om det ska funka pga utväxlingen, men den är förhoppningsvis justerbar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
View attachment 500687
Kawasakis originaltillbehör så som den monterades då. På insidan av gaffelbenet. Det blir en annan utväxling, kortare slag. Dämparen är justerbar i sex lägen.
Några wobbliga Kawor hade nog ett gängat fäste i nedre gaffelkronan original.
Min 750-4 hade inget så jag borrade ett hål, filade till en distans och monterade. Funkar. Den wobblar sällan. Högfartswobbel (relativt) eller svaj fixas genom att bromsa lite med fotbromsen.
Numera ser man bara styrdämpare som monteras med klämma på utsidan av gaffelbenet. (Eller uppe vid övre gaffelkronan.)
Om det går att montera på insidan påverkas inte styrstoppen. Styrdämparen behöver mer motstånd om det ska funka pga utväxlingen, men den är förhoppningsvis justerbar.

Har för mig att jag även testat hur det skulle bli med styrdämparen på insidan men ska kolla igen. Problemet om jag minns rätt är att med det stora styrutslaget har man inte har nåt utrymme för styrdämparen mellan ramen och gaffelbenet i ena eller bägge ändlägena och att oljelylaren också är ivägen.

Har även en dämpare med 120 mm slag om det skulle gå att få dit den invändigt om det kanske kunde gå om man minskar på styrutslaget. Finns väl ingen nytta med stort styrutslag annat än typ vid parkering.

Helt klart är ju monteringen på den där Kawan mycket snyggare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här får man kanske en uppfattning om hur tajt det är, försökte få in dämparen på nåt sätt men det är svårt
20240707_124606.jpg20240707_123658.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rent allmänt fungerar en styrbroms genom att ta upp arbete. Arbete = Kraft x Vägsträcka.
Betyder att för samma Arbete är Kraften på upphängningar omvänt proportionell mot Slaget.
Dvs ju Större slag, dessto Mindre krafter på Upphängningarna. Mindre risk nått går sönder.
Lyckas du sätta ena fästet på gaffelbenets utsida kommer du få stort slag och "små" krafter på upphängningarna, BRA. Det vanliga med styrdämpare med litet slag är att fästena går sönder eller att de springer läck, typ sådana här i inlägg #5 , #24 och rotationsdämpare över gaffelkronan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rent allmänt fungerar en styrbroms genom att ta upp arbete. Arbete = Kraft x Vägsträcka.
Betyder att för samma Arbete är Kraften på upphängningar omvänt proportionell mot Slaget.
Dvs ju Större slag, dessto Mindre krafter på Upphängningarna. Mindre risk nått går sönder.
Lyckas du sätta ena fästet på gaffelbenets utsida kommer du få stort slag och "små" krafter på upphängningarna, BRA. Det vanliga med styrdämpare med litet slag är att fästena går sönder eller att de springer läck, typ sådana här i inlägg #5 , #24 och rotationsdämpare över gaffelkronan.

Har varit ute och kollar men jag saknar i alla fall förmågan att räkna ut hur man ska då dit styrdämparen på nåt annat vis än så här om man inte ska sig på att försöka ha den på tvären vid styret som plan A var men det kräver ju ett montage som är betydligt svårare att få till än denna och åter igen ställer styrutslaget till det.

Upptäckte att jag får göra om fästet i kåpställningen då vinkeln för fästet till dämparen inte blev riktigt bra som det är nu.

Som sagt jag kommer då inte på nåt vettigare, har inte heller hittat några bilder med styrdämpare monterade på GSX750ES.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från inlägg #44. På fotot ligger de två rören i styrdämparen bredvid varandra.
Om fästet i kåpstaget var veritikalt skulle du kanske (?) kunna få de två rören över varandra istället och styrdämparen skulle sticka ut 1 - 2 cm mindre åt vänster och det skulle kanske lättare gå in innanför kåpan. För sökt skissa hur jag tänkt vertikal plåt för fästet i kåpfästet.
1720362938726.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Från inlägg #44. På fotot ligger de två rören i styrdämparen bredvid varandra.
Om fästet i kåpstaget var veritikalt skulle du kanske (?) kunna få de två rören över varandra istället och styrdämparen skulle sticka ut 1 - 2 cm mindre åt vänster och det skulle kanske lättare gå in innanför kåpan. För sökt skissa hur jag tänkt vertikal plåt för fästet i kåpfästet.
View attachment 500715

Jag har varit inne på det spåret med men kruxet är att man får nog med rörelse i sidled i kulleden. Det är ju marginellt som det gör för utskicket men några cm skulle det ju göra.



Normalt så tror jag nog att man klarar sig utan styrdämparen men jag vill gärna ha den om den kan hjälpa till att hindra liknande saker som det jag råkade ut för snart tre år sen. Har varit uppe i nånstans 160-170 km/h där jag vet att vägen är fin och det verkade då inte vara nåt problem jag är mer orolig för 16 tums hjulet om man skulle komma över dåliga vägpartier liknande det där jag fick vobbel.

Har i alla fall klart montage nu men det återstår att göra stopparna för att begränsa styrutslaget. Vid ett liknande vobbel som jag fick så borde väl mindre styrutslag (även utan styrdämpare) varit bättre för det borde väl vara något lättade att häva det med mindre styrutslag om man har ett styrstoppsvobbel vilket jag hade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förstår ditt argument med begränsad rörelse i sidled med vertikalt fäste på kåpstaget.
Men om du gör ett nytt fäste att skruva på styrdämparen med 3 skruv (2 "befintliga" men med nya längre skruvar och en helt ny skruv) så skulle du kunna få styrdämparrören vertikalt och tjäna någon cm utrymme innanför kåpan. Försökt skissa till hur det var tänkt.
Med två ihopsvetsade plåtbitar eller två ihopsvetsade L profiler med 4 hål.
1720435064070.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förstår ditt argument med begränsad rörelse i sidled med vertikalt fäste på kåpstaget.
Men om du gör ett nytt fäste att skruva på styrdämparen med 3 skruv (2 "befintliga" men med nya längre skruvar och en helt ny skruv) så skulle du kunna få styrdämparrören vertikalt och tjäna någon cm utrymme innanför kåpan. Försökt skissa till hur det var tänkt.
Med två ihopsvetsade plåtbitar eller två ihopsvetsade L profiler med 4 hål.
View attachment 500745

Blir inte riktigt klok på hur du menar men den enkla lösningen på detta problem om man vill "ställa" styrdämparen på "högkant" är att byta fästet till denna modell

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blir inte riktigt klok på hur du menar men den enkla lösningen på detta problem om man vill "ställa" styrdämparen på "högkant" är att byta fästet till denna modell

Det har du rätt i men med ditt montage under fästet på kåpstaget betyder det att JUSTER skruven kommer under dämparstången och jag vill ha JUSTERskruven över dämparstången.
Tror lättare att komma åt JUSTERskruven uppifrån men jag kan ha fel. :rodnar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag med på vad du menar, man kanske skulle testa att fräsa fram ett eget fäste till styrdämparen mest bara för att det hade varit intressant att testa.

Har i alla fall kapat till början till nya styrstoppar för att begränsa styrutslaget men dom behöver finjustera lite men jag gav upp för ikväll.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top