Började min karriär på en 57:a monarscoot med Ilo Piano motor som hade ägts av farsans morbror. Som 12-13 åring var ju denna väldigt omodern runt 86-87 så det skruvades bort det mesta av plåtarna och det grejades på hej vilt. Denna moppe finns kvar och jag påbörjade en renovering för så där 20 år sen och jag borde ta tag och fixa till den.
När man tänker tillbaka så är det ju tur att man inte gjorde sig illa, och hjälm var ju onödigt det var ju bara till om man skulle köra på väg.
Då jag fyllde 15 köptes en Puch Montana L och denna försågs efter ett tag med 60 cc cylinder, kolv från FS1 en borrad Mikuni förgasare så den blev runt 16-17 mm och som kronan på verket ett uträknad pipa tillverkad av 1 mm plåt med pinnsvets. Med tanke på både kunskaperna om 2-taktsmotorer och mattekunskaperna då (och även nu) är jag väldigt tveksam till att de papper som figurerade på skolan om hur en pipa skulle räknas ut tolkades rätt, i sånt fall skulle det vara en ren lyckträff?
Hur som helst kom jag i alla fall upp i runt 90 km/h på mätaren men det krävdes då att jag fick låta en kompis farsa med tillgång till svarv göra ett 34 kuggars bakdrev med kuggkransen från ett MCB drev och centrum från ett utnött Puch drev.
Undra verkligen hur väl avstämmt allt blev med tanke på bränsleförbrukningen som väl ungefär var vad Thruxtonen tar vid normalkörning, misstänker att det inte var mycket rätt?
Lärde mig också att om man sätter för stor säkring i ULO boxen så blir den väldigt varm och går sönder, hade varit smartare att kolla efter en kortslutning vilken var till tutan. Lite senare köptes en trasig ULO box av grannen och nya 1,2V battericeller på Clas Ohlson som löddes ihop med en glödritningspenn och då fick jag det hela att funka, cellerna var ju för långa men lite eltejp över springan mellan lådan och locket löste ju problemet men en IP klassning som vi inte ska tala om?
Åter igen är det ut konstigt att man inte dräpte sig men tanke på konsekvenstänket, hastigheten kombinerat med dåliga trumbromsar. Att släppa och åka frihjul ned för Brännaberget i 90-100 km/h och sen lita på Puchs trumbromsar i slutet av backen skulle jag då inte våga göra idag?