Moppeminnen anyone?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
- Ja...men vilken modell? På moppen alltså. KS50, C50, Combinette,CS50, CX50, Mamba, eller Falconette?
Men Mamba var ju inte en Zündapp väl? Google google... Nä, Mustang hette den. Men de hade motor från Zündapp.
Jag gissar på KS50, för de var ofta blå och (i alla fall i mina trakter) vanligast i slutet på 70-talet när jag var i mopedålder.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Men Mamba var ju inte en Zündapp väl? Google google... Nä, Mustang hette den. Men de hade motor från Zündapp.
Jag gissar på KS50, för de var ofta blå och (i alla fall i mina trakter) vanligast i slutet på 70-talet när jag var i mopedålder.
- Mustang Mamba ja, tänkte på motorn helt klart. Och visst var KS50:n oftast blå..så var det i mina hemtrakter också. Även Puch Dakota var blå för det mesta, med några gulbruna undantag.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
47b37911bc61c5045f6c3865b1380a72.jpg

Första hojbygget.
Jag och farsan meckade ihop denna.
Italjet trail med moppemotor.
Kommer inte ihåg om det var zundapp eller casal eller blandad motor.
Säkert någon med hökögon som kan se
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Började min karriär på en 57:a monarscoot med Ilo Piano motor som hade ägts av farsans morbror. Som 12-13 åring var ju denna väldigt omodern runt 86-87 så det skruvades bort det mesta av plåtarna och det grejades på hej vilt. Denna moppe finns kvar och jag påbörjade en renovering för så där 20 år sen och jag borde ta tag och fixa till den.

När man tänker tillbaka så är det ju tur att man inte gjorde sig illa, och hjälm var ju onödigt det var ju bara till om man skulle köra på väg.

Då jag fyllde 15 köptes en Puch Montana L och denna försågs efter ett tag med 60 cc cylinder, kolv från FS1 en borrad Mikuni förgasare så den blev runt 16-17 mm och som kronan på verket ett uträknad pipa tillverkad av 1 mm plåt med pinnsvets. Med tanke på både kunskaperna om 2-taktsmotorer och mattekunskaperna då (och även nu) är jag väldigt tveksam till att de papper som figurerade på skolan om hur en pipa skulle räknas ut tolkades rätt, i sånt fall skulle det vara en ren lyckträff?

Hur som helst kom jag i alla fall upp i runt 90 km/h på mätaren men det krävdes då att jag fick låta en kompis farsa med tillgång till svarv göra ett 34 kuggars bakdrev med kuggkransen från ett MCB drev och centrum från ett utnött Puch drev.

Undra verkligen hur väl avstämmt allt blev med tanke på bränsleförbrukningen som väl ungefär var vad Thruxtonen tar vid normalkörning, misstänker att det inte var mycket rätt?

Lärde mig också att om man sätter för stor säkring i ULO boxen så blir den väldigt varm och går sönder, hade varit smartare att kolla efter en kortslutning vilken var till tutan. Lite senare köptes en trasig ULO box av grannen och nya 1,2V battericeller på Clas Ohlson som löddes ihop med en glödritningspenn och då fick jag det hela att funka, cellerna var ju för långa men lite eltejp över springan mellan lådan och locket löste ju problemet men en IP klassning som vi inte ska tala om?

Åter igen är det ut konstigt att man inte dräpte sig men tanke på konsekvenstänket, hastigheten kombinerat med dåliga trumbromsar. Att släppa och åka frihjul ned för Brännaberget i 90-100 km/h och sen lita på Puchs trumbromsar i slutet av backen skulle jag då inte våga göra idag?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Började min karriär på en 57:a monarscoot med Ilo Piano motor som hade ägts av farsans morbror. Som 12-13 åring var ju denna väldigt omodern runt 86-87 så det skruvades bort det mesta av plåtarna och det grejades på hej vilt. Denna moppe finns kvar och jag påbörjade en renovering för så där 20 år sen och jag borde ta tag och fixa till den.

När man tänker tillbaka så är det ju tur att man inte gjorde sig illa, och hjälm var ju onödigt det var ju bara till om man skulle köra på väg.

Då jag fyllde 15 köptes en Puch Montana L och denna försågs efter ett tag med 60 cc cylinder, kolv från FS1 en borrad Mikuni förgasare så den blev runt 16-17 mm och som kronan på verket ett uträknad pipa tillverkad av 1 mm plåt med pinnsvets. Med tanke på både kunskaperna om 2-taktsmotorer och mattekunskaperna då (och även nu) är jag väldigt tveksam till att de papper som figurerade på skolan om hur en pipa skulle räknas ut tolkades rätt, i sånt fall skulle det vara en ren lyckträff?

Hur som helst kom jag i alla fall upp i runt 90 km/h på mätaren men det krävdes då att jag fick låta en kompis farsa med tillgång till svarv göra ett 34 kuggars bakdrev med kuggkransen från ett MCB drev och centrum från ett utnött Puch drev.

Undra verkligen hur väl avstämmt allt blev med tanke på bränsleförbrukningen som väl ungefär var vad Thruxtonen tar vid normalkörning, misstänker att det inte var mycket rätt?

Lärde mig också att om man sätter för stor säkring i ULO boxen så blir den väldigt varm och går sönder, hade varit smartare att kolla efter en kortslutning vilken var till tutan. Lite senare köptes en trasig ULO box av grannen och nya 1,2V battericeller på Clas Ohlson som löddes ihop med en glödritningspenn och då fick jag det hela att funka, cellerna var ju för långa men lite eltejp över springan mellan lådan och locket löste ju problemet men en IP klassning som vi inte ska tala om?

Åter igen är det ut konstigt att man inte dräpte sig men tanke på konsekvenstänket, hastigheten kombinerat med dåliga trumbromsar. Att släppa och åka frihjul ned för Brännaberget i 90-100 km/h och sen lita på Puchs trumbromsar i slutet av backen skulle jag då inte våga göra idag?
- Din tekniska nivå enligt ovan, jämfört med min i samma ålder:
slipa cylindertoppen mot garagegolv för planing, bågfilen i kolvens undersida för kolvning, inte byta förgasare i samband med dessa uppgraderingar => Bosse 1 - Mike 0

(om din hoj drog soppa jämförbart med en Thruxton, drog nog min som Stridsvagn S i svår terräng med utslitna band)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
47b37911bc61c5045f6c3865b1380a72.jpg

Första hojbygget.
Jag och farsan meckade ihop denna.
Italjet trail med moppemotor.
Kommer inte ihåg om det var zundapp eller casal eller blandad motor.
Säkert någon med hökögon som kan se
Wow! Vilken ball hoj!
Först trodde jag att ni hade satt dit ett 14-kolvsok från Brembo fram!
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Wow! Vilken ball hoj!
Först trodde jag att ni hade satt dit ett 14-kolvsok från Brembo fram!

Ja ser nästan så ut.
Jag minns att det satt en bing förgasare på med en kopparflottör som läckte in och sjönk så man fick ha fullgas så det inte flödade över
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top