Moppepojkar

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
TukTuk skrev:
2426140

Men VARIFRÅN kommer grejen med hjälmen endast ner över pannan? Hur kan ungarna vara så dumma?
De har insett (säger dem) att polisen inte jagar en om man inte har hjälm på huvudet för att inte äventyra deras liv.
Jobbar på en fritidsgård så jag ser de "j*vla ungj*vlarna" var dag komma tre till fyra pers på moppen, mega trimmade, inga hjälmar m.m. och de tror de är coola.
Det är inte bara killarna heller tjejerna är nästan lika dåliga.
Rättigheter kan de små kräken men inte en enda skyldighet.


Men sen kan de vara goa ibland oxå, inte ofta men ibland. :tungan
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Föräldrarnas ansvar...

Jo, visst ställda man till en del själv i moppeåldern, och visst körde jag trimmat, men sen fick jag oxå cykla en hel sommar efter att polisen avlevererat mig hos min far då jag lyckats passera en polisbil i 75-80 knyck...

En mycket stor skillnad då mot nu var att man själv fick skruva i de flesta fall... ingen färdig driftsäker moped med elstart, automatlåda och en toppfart på fel sida självbevarelsedriften... Nu köper den mest tekniskt okunnige förälder sin dotter eller son en EU moped och släpper ut dem på stan efter någon timmes utbildning, att mopedföraren har mindre trafikvett än den genomsnittlige cyklisten är helt oviktigt...

Jag "mötte" själv en söt tjej i 16-17 års åldern i ett av villa områdena här i malmö, små smala gator i korsverk med fartgupp och 30 skyltar, dessutom gott om skymda korsningar med höga häckar. Eftersom jag är van vid platsen så höll jag hastigheten nere (runt 30-35 kanske) och glodde misstänksamt i alla korsningar, det brukar dyka upp bilar och cyklister som gubben i lådan, och mycket riktigt så kommer det snett bakifrån på vänster sida på en cykelbana med gott om buskar den här tjejen på EU moped i nånstans klart över 50 knyck, med hjälmen på styret så att hon kan prata i mobiltelefon....

Eftersom jag kör såpass långsamt är det ingen poäng att bromsa men jag svänger bort från mopeden samtidigt som hon väjer och bromsar, och träffar sida mot sida kåpa mot kåpa med ett stort brak, jag i skinnställ och hjälm klarar mig med ett ömt skenben och ett blåmärke på vänster vrist. Skadorna på hojen består mest av repor och lite mosade plast delar som blinkers mm...

Tjejen, för dagen uppklädd i sandaler, kort-kort och topp, och med hjälmen hängandes på styret klarar sig inte lika bra, med skrapsår från topp till tå och fler bulor blåmärken och skärsår än går att räkna, det hela slutade med full cirkus med polis, ambulans och flickans far som skriker och gormar (hon bodde tydligen några hundra meter längre bort) och anser att den stora busen på den hemska sportmotorcykeln skall arresteras efterssom han kört på dottern... Polisen på plats konstaterar sakligt att jag inte kunde göra särskilt mycket för att undvika olyckan och skickar iväg mig...

Min ärliga fråga är nu hur man är funtad som sätter sig på en moped i kort-kort och top, och utan hjälm??? och kör samtidigt som man pratar i mobiltelefon??? Och hur är man funtad som förälder när man släpper iväg sin dotter på detta sättet?? givetvis tror alla föräldrar det bästa om sin avkomma men nånstans går väl gränsen för hur blåögd man kan vara ang sonen/dotterns trafikmognad?

Eftersom de flesta moppepojkar/flickor inte är myndiga så är väl såvitt jag kan begripa deras föräldrar ansvariga för deras handlingar och det är ju onekligen föräldrarna som förser dem med mordvapnet...

Nu verkar föräldrarna i snitt ta väldigt lite ansvar rent praktiskt efter att deras telningar fått sin nya leksak, en lösning på problemet borde enligt min åsikt vara att den förälder som inköper en moped eller EU-moped till en omyndig person och tillåter denna att använda denna skall stå som registrerad på fordonet och gå in som garant med sitt körkort för sonen eller dotterns trafikuppförande, mao om sonen kör för fort får pappa kortet indraget och kör dottern utan hjälm får mamma ta bussen?!

Om denna regel infördes så skulle nog ivern att förse en omogen son eller dotter med moped minska, och privilegiet att bruka en sådan snabbt omprövas av mor eller far när denne får ta buss till jobbet en månad eller två, givetvis så skulle man i sama veva skapa regler för hur man hanterar trimmning osv och alla andra otyg som dessa unga odödliga trafikanter sysslar med...
 

Ferret

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Kalmar
Hoj
zx6r -96
Tjenare... såg ett exempel på moppepojke utan trafikvett igår i kalmar.
Han tyckte tydligen inte att det var någon idé att stanna när han hade väjningsplikt för en annan väg. Istället kör killen ut precis framför en lastbil som klipper honom rakt i sidan.
Jag trodde fanimej att ungen skulle dö, men han reste sig upp och hade bara lite skrubbsår på ben och armar.

håller med tidigare inlägg angående riktigt körkort för moped.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Willy_wheel skrev:
2425695

Men dom värsta är föräldrarna som ska lämna ungarna på skolan längre ner på gatan 105km har vi klockat en mamma i en BMW 07'30 en morgon..
Finner inte ord, visst jag kör för fort med men fanimej inte i ett villaområde där det står 30 skyltar överallt. Finns kanske en anledning att det är 30.:mad:


:dummer (inte du alltså :pannkyss )

Edit..får man lära sig att man kör på vänster sida när man tar körkort för eumoppe idag:rolleyes: , killen var nära o pratas vid lite närmare med bilens front hemmavid för inte så länge sedan :gnissla
 
Last edited:

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Jag blir rädd när jag tänker på hur jag själv körde min Suzuki K50... På "större" vägar körde jag hyffsat med huvudet... men i bostadsområden låg jag o rejsade med polarna... :huvet
En gång tog jag idealspåret i en skymdkurva... flat out... det kom dock en mötande bil o det var en reflexräddning av mig som gav någon centimeter till godo mellan mig o bilens framskärmen(Röd Volvo 745).

Såg även i ögonvrån hur jävla förbannad bilföraren blev... drog därifrån och gömde mig på en lekplats.

O då tyckte man ändå man kunde köra...

Skrämmande.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag körde själv moped den här sommaren. Jag är fan en av dom få häromkring som kör ordentligt. Många kompisar som inte är 15 som skaffade moped den här sommaren, kan inga regler överhuvudtaget. Det är sjukt att föräldrarna vågar släppa ut dom på vägarna, dom kan inte köra för fem öre. Nästan så man hoppas dom kraschar så dom lär sig lite.

Jag blev själv påkörd av en mopedförare när stog och pratade i telefon längs en cykelväg, ställde mig intill kanten så det gick att köra förbi. Hörde en moped komma längs vägen, sekunden senare körde han i mitt styre. Så min moped slängdes i backen. Då vart man lagom glad, speciellt när idioten stack.

Fick reda på vem han var senare , tog med några kompisar och krävde honom på pengar samt en fin utskällning. :yoparty
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag köpte en ny fin hoj i torsdags (okej en trampcykel men ändå en hoj :) ). Innan premiärturen gjorde jag lite bromstest ordentlig som jag är. Cirka fem minuter in på jungfrufärden ser jag några killar runt 15 år på trottoaren till höger om vägen. En av dem sitter på en moppe och kör lite långsamt på trottoaren. Eftersom jag anade oråd så höll jag ut till vänster när jag skulle passera dem. Precis innan jag passerar dem så kör moppekillen rakt ut över vägen utan någon som helst förvarning. Han tittade inte ens om det kom någon från mitt håll. Jag fick god användning av mina bromsövningar och lyckades stanna max en halvmeter från honom. Först när jag stannat såg han mig.

Jag: Va fan se dig för!
Moppekillen: Sorry.

Tänk om jag hade kommit med mc:n eller bilen då hade jag nog inte hunnit stanna pga högre fart.:va
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är lugnt... kommer snart att lösa sig...
Efter att en 100 moppefuckon har kört ihjäl sig och börjar bli jobbiga
i noll visions statistiken så kommer regering att reagera ungefär 10 år senare.
Så om en 15 år ungefär så måste dom ta riktigt körkort...
[/ironi]
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag noterade till min stora förtjusning att polisen gör en razzia i området där jag bor,dom har tagit flera moppedister och ett par crossar.


:yoparty
 

Craven

Ett nej är också service
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Luleå
Hoj
Supeduke -07
Xyron skrev:
2425672 Synd på olyckan men varför lägga sig till vänster i körfältet om moppen ligger och blinkar till vänster? Om han blinkar vänster = ska antagligen svänga vänster eller glömt slå av blinkersen efter han svängt ut från bussfickan.= vara försiktig och ta avstånd / sänka hastighet för eventuell vänstersväng av mopeden.
Hoppas självklart att det löser sig men brukar det inte oftast vara den som kör på som blir vållande? Har själv pratat med "moppepojken" som du krockade med och han var i shock efter krocken, han erkände på plats men jag tror han ångrade det i efterhand. Han tyckte själv att det var dumt att göra en uballe utan att titta över axeln men samtidigt du som har mer utbildning(trafik) och trafikvana borde hållt mer avstånd och varit beredd på eventuell sväng då blinkersen var på hela vägen.

Jag tar det igen...."Jag ser att han fortsätter blinka så jag håller långt vänster och bromsar ner för att vara beredd på ALLA eventualiteter" end QUOTE för det var precis det jag trodde...att han hade glömt blinkersen på.
 
Last edited:

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Förra veckan var jag riktigt nära att få en 80cc cross i hytten på lastbilen när jag jobbade. Körde in i ett bostadsområde, 30-vägar med många korsningar. Kom på att jag kört fel så jag börjar backa igenom en korsning för att då köra vänster i samma korsning. Lägger i växel, börjar rullla framåt, kollar höger-vänster-höger, tomt på gatan. Börjar svänga och en ligist till moppefucko stryker högerhörnet på lastbilen i cirkus 80-90km/h utan hjälm... Då fick man lite puls.. Han fortsätter som om ingenting har hänt. Ser lite senare att ett gäng står runt denna cross och tittar och var och en provar den en sväng i bostadsområdet. Alla saknar både hjälm och färdigheter att köra en sådan maskin. Vilken förälder tycker det är ok att grabben har en 80kubikare mitt i stan? En ylande cross med nästan 30 hästar och crossdäck på lite fuktig asfalt är ju optimalt för en grabb i den åldern att ha ihjäl sig på.. :va
 

Craven

Ett nej är också service
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Luleå
Hoj
Supeduke -07
Försäkringsbolag

Skönt att det faktiskt funkar med försäkringsbolag ibland. Killen ansågs vållande och jag får hojen repad utan att punga ut en spänn.
 

4ngelica

Guest
Werzion skrev:
2409845 på tal om moppefolk... någon mer än jag som sett minst ett tiotal individer denna sommaren som kör antingen själv utan hjälm, med en passagerare utan hjälm, TRE personer på en stackars maskin, därav minst en inte har hjälm (sett skräckexempel där det var TRE personer på en vespa, gick i ca 60 (nerför, maskinen varvar och skriker för fullt) och INGEN hade hjälm)

är nästan så man hoppas på en mild olycka så dom skadar sig lindrigt och inser sin idioti. fast dagens moppefolk kanske tycker det är coolt med spräckta skallben...

Då har man inte mycket att skydda. Finns både bra och dåligt folk i både moppe och mcvärlden. (dock fler unga dumma förare i moppevärlden.) Men man skall inte dömma alla för en.

*KRAMAR :)*
 

DallasDahlin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Rs 125
fanns inget roligare än att köra 2 filig 70 väg med stop ljusen mitt i rusnings tiden med min sålda söndertrimmade yamaha aerox. och vill ni veta en sak? jag kör exakt likadant med 125an o kommer med all säkerhet göra det med nästa bike mä.
 
Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
DallasDahlin skrev:
2462783 fanns inget roligare än att köra 2 filig 70 väg med stop ljusen mitt i rusnings tiden med min sålda söndertrimmade yamaha aerox. och vill ni veta en sak? jag kör exakt likadant med 125an o kommer med all säkerhet göra det med nästa bike mä.

Om någon vet vad han menar så kan den personen vara så vänlig och översätta till svenska.
 

DallasDahlin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Rs 125
Fanns inget roligare än att köra 2 filig 70 väg med stop/röd ljusen när det va rusnings tid. Bästa var det när det var en lång bilkö vid ett röd/stop ljuse just när det blivigt grönt så kommer man och susar mellan bilarna i 100+ det var så jag körde med min söndertrimmade Yamaha Aerox som nu är såld och jag krockade aldrig. Och vill ni veta en sak? Jag kör exakt likadant med 125an o kommer med all säkerhet göra det med nästa bike med. Fattar du nu?:pannkyss
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
För att leka moraltant och gammalgubbe i ett... :tungan
Tror vi förstår alldeles utmärkt... Du leker med döden varje gång du vrider om nyckeln... Den dagen någon i korsande körfält missar rödljuset då eller nån byter körfält i köerna??
Glida mellan filerna är väl helt okay men tänk lite på riskerna, bilister förväntar sig itne alltid att det ska komma en hojåkare i 100 blås när han står i kö...
Verkar så dumt att spä på statistiken bara...
 

Gabor

Guest
DallasDahlin skrev:
2463591 Fanns inget roligare än att köra 2 filig 70 väg med stop/röd ljusen när det va rusnings tid. Bästa var det när det var en lång bilkö vid ett röd/stop ljuse just när det blivigt grönt så kommer man och susar mellan bilarna i 100+ det var så jag körde med min söndertrimmade Yamaha Aerox som nu är såld och jag krockade aldrig. Och vill ni veta en sak? Jag kör exakt likadant med 125an o kommer med all säkerhet göra det med nästa bike med. Fattar du nu?:pannkyss

Me dden attityden kommer du med stor sannorlikhet att vara en i den tragiska olycksstatistiken.....ser att du bor i halmstad....det blåser ganska mycket där nere , eller hur ? :pannkyss
 

Kia

Guest
DallasDahlin skrev:
2462783 fanns inget roligare än att köra 2 filig 70 väg med stop ljusen mitt i rusnings tiden med min sålda söndertrimmade yamaha aerox. och vill ni veta en sak? jag kör exakt likadant med 125an o kommer med all säkerhet göra det med nästa bike mä.


Jag är glad att du bor långt från Uppsala, så det inte är MIN framskärm du bucklar till när du kraschar. När du ligger där på gatan och slickar asfalt kommer du alltid att minnas just den närbilden av vägen och förhoppningsvis ändra både attityd och körsätt.... Lycka till!!
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Har varit förskonad från incidenter med mopedister tills igår..

Låg i 50 på 50 väg med många utfarter, skola, cykelvägar och höga häckar då en, som jag trodde först, motard kommer upp bakom mig. Håller till höger då han såg ut att ha lite brådis.

Visar sig när han stryker förbi mig och nästan plockar backspegeln att det är en moped. Han åker ikapp bilen framför och tycker det är en bra idé att gnugga bort färgen på kofångaren med sitt framhjul. Killen envisas sen med att gnugga bort färgen och samtidigt kolla bakåt på mig. :näsblod

Såg lite spännande ut ett par gånger när bilföraren tände bromsljuset på bilen :D Mopedisten svängde sen höger utan att kontrollera ifall det fanns folk på cykel/gångvägen, ingen signal heller. :tummenupp

Jag är fan livrädd när jag kör bil och dessa ungdomar kommer och far kors och tvärs över vägbanorna. Inför ett riktigt körkort för moped, NU! :mad:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top