Föräldrarnas ansvar...
Jo, visst ställda man till en del själv i moppeåldern, och visst körde jag trimmat, men sen fick jag oxå cykla en hel sommar efter att polisen avlevererat mig hos min far då jag lyckats passera en polisbil i 75-80 knyck...
En mycket stor skillnad då mot nu var att man själv fick skruva i de flesta fall... ingen färdig driftsäker moped med elstart, automatlåda och en toppfart på fel sida självbevarelsedriften... Nu köper den mest tekniskt okunnige förälder sin dotter eller son en EU moped och släpper ut dem på stan efter någon timmes utbildning, att mopedföraren har mindre trafikvett än den genomsnittlige cyklisten är helt oviktigt...
Jag "mötte" själv en söt tjej i 16-17 års åldern i ett av villa områdena här i malmö, små smala gator i korsverk med fartgupp och 30 skyltar, dessutom gott om skymda korsningar med höga häckar. Eftersom jag är van vid platsen så höll jag hastigheten nere (runt 30-35 kanske) och glodde misstänksamt i alla korsningar, det brukar dyka upp bilar och cyklister som gubben i lådan, och mycket riktigt så kommer det snett bakifrån på vänster sida på en cykelbana med gott om buskar den här tjejen på EU moped i nånstans klart över 50 knyck, med hjälmen på styret så att hon kan prata i mobiltelefon....
Eftersom jag kör såpass långsamt är det ingen poäng att bromsa men jag svänger bort från mopeden samtidigt som hon väjer och bromsar, och träffar sida mot sida kåpa mot kåpa med ett stort brak, jag i skinnställ och hjälm klarar mig med ett ömt skenben och ett blåmärke på vänster vrist. Skadorna på hojen består mest av repor och lite mosade plast delar som blinkers mm...
Tjejen, för dagen uppklädd i sandaler, kort-kort och topp, och med hjälmen hängandes på styret klarar sig inte lika bra, med skrapsår från topp till tå och fler bulor blåmärken och skärsår än går att räkna, det hela slutade med full cirkus med polis, ambulans och flickans far som skriker och gormar (hon bodde tydligen några hundra meter längre bort) och anser att den stora busen på den hemska sportmotorcykeln skall arresteras efterssom han kört på dottern... Polisen på plats konstaterar sakligt att jag inte kunde göra särskilt mycket för att undvika olyckan och skickar iväg mig...
Min ärliga fråga är nu hur man är funtad som sätter sig på en moped i kort-kort och top, och utan hjälm??? och kör samtidigt som man pratar i mobiltelefon??? Och hur är man funtad som förälder när man släpper iväg sin dotter på detta sättet?? givetvis tror alla föräldrar det bästa om sin avkomma men nånstans går väl gränsen för hur blåögd man kan vara ang sonen/dotterns trafikmognad?
Eftersom de flesta moppepojkar/flickor inte är myndiga så är väl såvitt jag kan begripa deras föräldrar ansvariga för deras handlingar och det är ju onekligen föräldrarna som förser dem med mordvapnet...
Nu verkar föräldrarna i snitt ta väldigt lite ansvar rent praktiskt efter att deras telningar fått sin nya leksak, en lösning på problemet borde enligt min åsikt vara att den förälder som inköper en moped eller EU-moped till en omyndig person och tillåter denna att använda denna skall stå som registrerad på fordonet och gå in som garant med sitt körkort för sonen eller dotterns trafikuppförande, mao om sonen kör för fort får pappa kortet indraget och kör dottern utan hjälm får mamma ta bussen?!
Om denna regel infördes så skulle nog ivern att förse en omogen son eller dotter med moped minska, och privilegiet att bruka en sådan snabbt omprövas av mor eller far när denne får ta buss till jobbet en månad eller två, givetvis så skulle man i sama veva skapa regler för hur man hanterar trimmning osv och alla andra otyg som dessa unga odödliga trafikanter sysslar med...