Moppepojkar

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Loy skrev:
2410966 Varför ska han tvunget ha tagit av skylten? Det finns moppar som inte är Eu. :tomten
Ja det vet jag. Men trådskaparen skrev att det var en EU-moppe, därför utgick jag ifrån att det var så.
Kan rekommendera att läsa ordentligt före hellre än efter!!!!!

Jin^

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
ER6-n
på tal om moppefolk... någon mer än jag som sett minst ett tiotal individer denna sommaren som kör antingen själv utan hjälm, med en passagerare utan hjälm, TRE personer på en stackars maskin, därav minst en inte har hjälm (sett skräckexempel där det var TRE personer på en vespa, gick i ca 60 (nerför, maskinen varvar och skriker för fullt) och INGEN hade hjälm)

Jag har själv varit med i situationer med mopedister där hjärtat har börjat pumpa, på grund av, faktiskt många gånger att dom helt enkelt inte ser sig för, bruden på sidan av vägen var viktigare än den bromsande bilen framför. (Var själv med om det, tvivlar på att 740 ser bra ut med en Vespa som spoiler, den gången gick det dock bra.)

Men bara för att få ta lite skit senare i tråden tänkte jag poängtera att jag faktiskt i sommar sett fler MC-åkare utan hjälm än mopedister. Och en sak som verkligen skrämmer och retar mig, är när man möter en plastraket med en fullt utrustad karl på, med sin flickvän alternativt syster i lagoma 18 bast bak på i linne och jeans, helt hjälmlös. Nog för att hon har ett ansvar också, den saken debatterar jag inte. Men visst blir man rädd...
Och det här är något jag sett flera gånger bara i år.

Men nu gällde ju inte tråden er MC-entusiaster utan vårdslösa mopedister...

Och hur man löser det vette väl tusan. Är väl få i den åldern som har sådan ansvarskänsla, man har ju själv varit 15 och odödlig om man säger så. Man vill gärna slå sig själv när man tänker på vissa saker som kanske inte var sådär överdrivet klyftiga.

En vettigare utbildning vore väl en sak att göra. Ställa lite högre krav helt enkelt.

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jag hade bara vanlig moppe o jag fatta inte hur fan de vågar låta oss köra, jag kunde ju inte hälften av alla regler. Fastän jag bara körde i 35 var jag ju livsfarlig.

Mina polare däremot tog EU-kort men de kör nog fan värre än jag gjorde. Teorin klarade man om man skumläst boken 1 gång. Uppkörningen var i en gocart-hall :näsblod

Hoppas verkligen på att de ser till så att det blir riktig uppkörning o riktig teori! Fan jag är ju rädd när ja åker med polarna ibland.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Craven skrev:
2409695 Detta GISSEL!

Ja jag vet att jag själv med flera har varit där. Kört moppe, trimmat mm. mm. Dock kan jag inte minnas att jag någonsin äventyrat någon annans säkerhet med min körning. Ser dagligen pojkar/flickor på moppar som utan tanke på några som helst konsekvenser slänger sig i trafiken...Och då änder det...det som inte får hända... som kunde slutat RIKTIGT illa.
En moppepojke på en EU-moppe utan regskylt svänger ut från en busshållplats på en 70-sträcka. Jag ser att han fortsätter blinka så jag håller långt vänster och bromsar ner för att vara beredd på ALLA eventualiteter. Räknade dock inte med att killen gör en U-balle över en spärrzon efter en refug utan att titta över axeln precis när jag skall passera. Hinner dock veja lite till och jag touchar killen i sidan och han åker i backen. Krasch av kåpor fyller mina öron och bromolja stänker på visiret när slangen till frambromsen slits av.
Ja ja. Killen klarade sig...jag klarade mig. Det är väl huvudsaken. Säsongen är slut för den här gången. Den blev ju så kort...den var ju "utlånad" utan mitt medtyckande och sedan på rep. Inte min sommar.

Ta det LUGNT i närheten av moppepojkarna/flickorna.

Synd på olyckan men varför lägga sig till vänster i körfältet om moppen ligger och blinkar till vänster? Om han blinkar vänster = ska antagligen svänga vänster eller glömt slå av blinkersen efter han svängt ut från bussfickan.= vara försiktig och ta avstånd / sänka hastighet för eventuell vänstersväng av mopeden.
Hoppas självklart att det löser sig men brukar det inte oftast vara den som kör på som blir vållande? Har själv pratat med "moppepojken" som du krockade med och han var i shock efter krocken, han erkände på plats men jag tror han ångrade det i efterhand. Han tyckte själv att det var dumt att göra en uballe utan att titta över axeln men samtidigt du som har mer utbildning(trafik) och trafikvana borde hållt mer avstånd och varit beredd på eventuell sväng då blinkersen var på hela vägen.

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Stor Elak Twin
Det coolaste i stan här är att köra med hjälmen nedtryckt bara i pannan så det ser ut som en mössa :) coolt va... sen ska man köra benet på 30 väg med trimmad eu.moppe gärna runt 80-90 km.
Jag stoppade en liten moppepojk utanför kåken som körde som ett svin fram o tillbaka för att styla för brudarna på trottoaren.
Jag fråga han hur fort man fick köra på gatan, han såg ut som ett ufo vadååå det är ju en moppe..

Kan säga att efter han fick en utläggning om trafikvett i villaområde, att det bor småbarn i husen och konsekvenserna av förbannade fäder med järnrör och vildsinta hundar så var han jävligt spak.

Men dom värsta är föräldrarna som ska lämna ungarna på skolan längre ner på gatan 105km har vi klockat en mamma i en BMW 07'30 en morgon..
Finner inte ord, visst jag kör för fort med men fanimej inte i ett villaområde där det står 30 skyltar överallt. Finns kanske en anledning att det är 30.:mad:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag bor på en tvärgata till en mindre 30-väg som är full av fartbulor etc. Alla hus ligger på tvärgator till denna väg vilket då gör att där är en förbaskat massa korsningar. Folk brukar ta det iaf ganska lugnt...

Igår körde jag mc hem från jobbet och tog det förhållandevis lugnt. Höll hast.begränsningar och hela köret. Var på det humöret helt enkelt. Hamnade bakom en Toyota som sölade i 20 på 30-vägen. 20m framför bilen swichar ett moppefucko rakt över vägen, från en tvärgata till den motsatta, utan att så mycket som vrida på huvet. Jag hann knappt reagera ens.

OM - jag hade kört i 30 istället för hamnat bakom bilen i 20 hade det varit jävligt nära.

Själv gick jag på "moped skola" när jag började köra moppe (vi snackar Puch). Det var ett krav från mina päron. Ångrar det inte. Det var väldigt lärorikt. Skiter föräldrar i hur deras ungar gör i trafiken nuförtiden? :va

Bara undrar...

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Det sägs att trafikmognad kommer först vid 12-årsåldern. En del behöver kanske längre tid på sig. Jag brukar i alla fall räkna med att ungefär allt kan hända när ett vingligt mopedekipage närmar sig (och anpassar min egen körning efter det)!

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Nu hade ju visserligen moppe grabben vänster blink på så jag hade nog inte kört om killen till vänster men så kan det gå..

Nu verkar det ju dock som om denna killen korsade din körbana och då ska han ge dig företräde...
Förutsatt att man räknar med reglen, om det får plats två fordon är det två körbanor..

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Apropå mopedister...

Jag lekte själv moraltant igår. En tjej på en EU-moped klass 1 (tagen i trafik för 11 dagar sedan, kollade jag sedan upp), som låg och vinglade - jag lovar, hon var över hela filen med den lilla moppen - i vänsterfilen på 70-väg i 30 km/h. Denna 70-väg är kurvig och med skymd sikt... Och det brukar kunna gå rätt fort där. 100 km/h är snarare regel än undantag.
Jag och killen låg bakom henne i bilen, och vi var vid flera tillfällen nära att få en bil i röven, de uppmärksammade inte hur långsamt vi körde.
Jag måste faktiskt erkänna att vi följde henne hem till hennes kompis och att jag gick ur bilen och pratade lite med henne. Jag föreslog - mycket vänligt tyckte jag - att hon hädanefter skulle ligga i högerkanten av vägen. För det gör ont att slå sig. Bilar är hårda. Jag vet, för jag har testat, och det gick inte ens fort. (På trampcykel)

Hon skulle ju ändå svänga vänster, så varför inte ligga i vänsterfilen i 6 km innan? För att filerna ändå går ihop till en, pucko... Och det är vänsterfilen som försvinner.

Jag inser mycket väl att hon tyckte jag var en tjatkärring, och inte kommer lyssna på mig. Nåja, jag vill inte läsa i tidningen att hon ligger på sjukhus eller är död, påkörd av en bilist som kör 70 km/h snabbare än vad hon gör.

Grejen är att man dessutom måste ha förarbevis för en sådan moped, och hon sa att hon hade det. Korkad eller bara obetänksam? I vart fall en fara för sig själv och andra.

Det var det farligaste jag sett, angående mopedister. Annars tycker jag faktiskt att de sköter sig rätt bra häromkring.

Men borde inte föräldrarna åtminstone ta lite ansvar för att ungarna lär sig trafikvett innan de ger sig ut???

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
ingen för stunden..
Jag anser att stort sett de flesta moppeförare är en blandning mellan älg, ren och fårskallar!! Dom kan svänga,stanna och bete sig hur som helst i trafiken utan en tanke på vad dom sysslar med!

Det bästa med dom är när man närmar sig ett övergångställe och precis när man ska passera det så kommer det en övervarvande symaskin med tre stycken minipersoner på och dundrar på ihopp om att dom har alla tänkbara
företräden som finns i trafiken!

Eller ifall man kör bil på 50-sträcka och dom bara envisas att prova en omkörning på insidan trots att det knappt får plats en gående person där
pga vägen är för smal eller övrigt!

Men men inge ont som inte för nåt gott med sig, det är väl dessa personers beteenden som lätt en annan att göra stoppiesar !! :D

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Syss skrev:
2425834 Men borde inte föräldrarna åtminstone ta lite ansvar för att ungarna lär sig trafikvett innan de ger sig ut???

Näe, det behövs inte..

Dom behöver bara skriva under på papperna för lånet på den nya mopeden.
Sen att den levereras helt utan stryp och trimmpipa på det är inget dom förstår.

Kan inte ongdjävlarna ens skruva bort strypningarna själva så borde dom verkligen inte köra utan, fordon är ett totalansvar..

Personligen hade jag två mopeder, en som jag köpte billigt, fixade, sålde dyrt!
För pengarna köpte jag en finare modell som var risig som fan, fixade den och körde..
Pappa grejade dock fram en trimmcylinder som var sliten som fan, den fick jag själv betala för att få ordning på emn han hjälpte mig skruva på skiten..
Blir en jävla skillnad när man ska betala och skruva själv..

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Werzion skrev:
2409845 på tal om moppefolk... någon mer än jag som sett minst ett tiotal individer denna sommaren som kör antingen själv utan hjälm, med en passagerare utan hjälm, TRE personer på en stackars maskin, därav minst en inte har hjälm (sett skräckexempel där det var TRE personer på en vespa, gick i ca 60 (nerför, maskinen varvar och skriker för fullt) och INGEN hade hjälm)

är nästan så man hoppas på en mild olycka så dom skadar sig lindrigt och inser sin idioti. fast dagens moppefolk kanske tycker det är coolt med spräckta skallben...
*Suck*
Sånt har jag sett dagligen på vår gata i sommar...oftast i mycket över 60. Det är ju nerförsbacke gubevars! Järnet alltså och 14000rpm!! MED passagerare.
Citat av ett snack jag haft med farbror på blå bumse:
- Hej, er skulle jag vilja se lite oftare hos oss.
- Jasså, har ni problem med moppar??
Bingo direkt!
Sen följde en lång utredning om varför etc. Nog fick jag intrycket att de gjorde vad de kunde med sina resurser men att huvudspåret var att man ansåg de flesta moppefuckon som aspiranter på en "Darwin Award" varför problemet nog löste sig själv i längden.

En kuriositet var att när jag ringde till Dom Blå och ville ha lite mera av deras närvaro i området (ett tag kryllade det av oreggade/oförs 110cc) och berättade om den fina XT600 som cirkulerat i min (fd) stockholmsförort och som rensat området från moppefuckon på en vecka så kontrade han med: "Jag vet. Det var jag och en till som körde den!" :tummenupp
It's a small world. :D

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kan inte göra annat än att hålla med. Men inte utan att erkänna att man varit rätt puckad själv.
Hade en MT5 back in the days, där i stort sett bara bromsarna var orginal. Trumbromsar och crossdäck :va
Den flyttade på sig alldeles för fort om man säger så. Dock hade jag rätt bra koll på trafikregler då jag var inne på att ta lätt mc-kort.

Här på skolan jag jobbar på så ser man varje dag saker som får en att förundras.
Allt ifrån de tidigare nämnda "hjälmipannanfuckona" till masskjuts o trimmade moppar.
Igår när jag var på väg ut till bilen på andra sidan gatan, så kommer det en fuckotrio i full karriär. Först en gammel ciao som lät som ett reaplan, sen en MT o sist nån form av scooter med förare som står o håller sitt ben på sittdynan a'la "nu skall jag wuuuiiiila"

Är 30 här utanför. Är ju en skola

Jaja... ibland blir man förundrad, ibland förskräckt.
Bara att hoppas att dom mognar innan dom hamnar i/på större fordon.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
StyxXx skrev:
2409719 Borde vara krav på RIKTIGT körkort även för moped...:mad:

Det håller jag fullständigt med om...det räcker att man fyller 15 sen har man möjlighet att köra ett fordon i trafiken utan någon som helst kunskap om vägmärken och trafikregler...tjejerna kör omkring i små korta kjolar och en liten top...det är ju fantastiskt att de i huvudtaget har hjälm på sig...
Jag undrar hur deras föräldrar tänker....

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
behöver inte alltid vara EU moppe de nyare 30mopparna är lätt trimmade som fan polarns lilbrorsa har nått sånt där nytt Cross/motard aktig moppe å gör 80 blås med mig på å de är inte ens bytt cylinder på skiten.

när ja trimma min gammla Honda MT50 så var ju cylinderbyte ett måste..

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Intressant fråga det här. Jag har nyligen flyttat från Malmö till en by strax utanför och har nog aldrig sett så mycket mopeder och epatraktorer. Många mopedister kör som ligister och ofta ser det rent farligt ut.

När jag hade moppe var jag alltid extremt uppmärksam på min omgivning för man visste ju aldrig bakom vilken buske Polisen stod (jag tror aldrig min moppe var laglig någon gång). Konsekvensen av det var att jag blev allmänt jäkligt uppmärksam på allt, något som jag tagit med mig upp i åren och som räddat mig ur många situationer.

Lösningen är kanske att ingjuta en rejäl dos Polisfruktan/respekt i dagens moppepågar/töser! Förr gick det två Offroadhojar (NX 650 + TT 600) i Malmö med Poliser som jagade Moppeligister, kanske dags att plocka fram dem igen?

Fan alltså, tänk om det smäller rejält bara för att nån är ung och oförståndig. Lite vett kan ju inte skada ungdomen.

pilsner

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Pilsner skrev:
2426054...

Lösningen är kanske att ingjuta en rejäl dos Polisfruktan/respekt i dagens moppepågar/töser! Förr gick det två Offroadhojar (NX 650 + TT 600) i Malmö med Poliser som jagade Moppeligister, kanske dags att plocka fram dem igen?

... pilsner

Det kan vara lösningen i kaoset här nere men jag undrar om det inte är för riskfyllt att börjar jaga dem. Kan kosta mer än det smakar menar jag.

Det skulle vara fler oanmälda inspektioner bland skolorna istället. Kombinera det med en timmes prat om trafikvett och bilder på olyckor så kanske de i varje fall börjar förstå.

Men VARIFRÅN kommer grejen med hjälmen endast ner över pannan? Hur kan ungarna vara så dumma?

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
TukTuk skrev:
2426140 Det kan vara lösningen i kaoset här nere men jag undrar om det inte är för riskfyllt att börjar jaga dem. Kan kosta mer än det smakar menar jag.

Det skulle vara fler oanmälda inspektioner bland skolorna istället. Kombinera det med en timmes prat om trafikvett och bilder på olyckor så kanske de i varje fall börjar förstå.

Men VARIFRÅN kommer grejen med hjälmen endast ner över pannan? Hur kan ungarna vara så dumma?

ja man börjar ju fundera stog i tidningen för några veckor sedan om en kille som honkat efter moped och ramalt slagit i huvudet och nu har han gått tillbaka till barnstadiet (15 åring) hade säkert kunnat sluta lyckligare med en hjälm.. så himla dumt, nu körde han inte moped men kan tänka mig att många kan få liknade följder om dem ramlar utan att ha hjälmen korrekt nerdragen.

vet inte det bara är seriösa moppe åkare som har hjälmen på plats jämt? :D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...