Apropå mopedister...
Jag lekte själv moraltant igår. En tjej på en EU-moped klass 1 (tagen i trafik för 11 dagar sedan, kollade jag sedan upp), som låg och vinglade - jag lovar, hon var över hela filen med den lilla moppen - i vänsterfilen på 70-väg i 30 km/h. Denna 70-väg är kurvig och med skymd sikt... Och det brukar kunna gå rätt fort där. 100 km/h är snarare regel än undantag.
Jag och killen låg bakom henne i bilen, och vi var vid flera tillfällen nära att få en bil i röven, de uppmärksammade inte hur långsamt vi körde.
Jag måste faktiskt erkänna att vi följde henne hem till hennes kompis och att jag gick ur bilen och pratade lite med henne. Jag föreslog - mycket vänligt tyckte jag - att hon hädanefter skulle ligga i högerkanten av vägen. För det gör ont att slå sig. Bilar är hårda. Jag vet, för jag har testat, och det gick inte ens fort. (På trampcykel)
Hon skulle ju ändå svänga vänster, så varför inte ligga i vänsterfilen i 6 km innan? För att filerna ändå går ihop till en, pucko... Och det är vänsterfilen som försvinner.
Jag inser mycket väl att hon tyckte jag var en tjatkärring, och inte kommer lyssna på mig. Nåja, jag vill inte läsa i tidningen att hon ligger på sjukhus eller är död, påkörd av en bilist som kör 70 km/h snabbare än vad hon gör.
Grejen är att man dessutom måste ha förarbevis för en sådan moped, och hon sa att hon hade det. Korkad eller bara obetänksam? I vart fall en fara för sig själv och andra.
Det var det farligaste jag sett, angående mopedister. Annars tycker jag faktiskt att de sköter sig rätt bra häromkring.
Men borde inte föräldrarna åtminstone ta lite ansvar för att ungarna lär sig trafikvett innan de ger sig ut???