Moraliskt dilemma: Vad ska jag göra om jag vet någon som är olämplig som förare?

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Usch det där låter ju riktigt jobbigt alltså, men det där med att öva på en moppe med växel är nog inte så dumt egentligen ja menar då kan ju personen öva själv och få in kordinationen på spakar o attiraljer.
Fast o föreslå det är väl inte så kul det heller.
Men jag tror nog att det bästa är att överlämna saken i en erfaren trafiklärares händer istället som säkerligen har varit ute för denna grej många gånger förr och kan tala personen tillrätta. Lycka till:)

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Säg åt honom att hans körning suger och att han borde börja öva med en växlad moppe istället tills han fått lite mer rutin på växling, koppling o sånt.

Tycker jag också. Det är väl en vuxen människa som det går att prata med utan att man ska vara rädd för att han ska bli ledsen, han måste väl också känna att han inte klarar av situationen.

Motorcyklist

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
1954, Triumph Trophy
Usch det där låter ju riktigt jobbigt alltså, men det där med att öva på en moppe med växel är nog inte så dumt egentligen ja menar då kan ju personen öva själv och få in kordinationen på spakar o attiraljer.
Fast o föreslå det är väl inte så kul det heller.
Men jag tror nog att det bästa är att överlämna saken i en erfaren trafiklärares händer istället som säkerligen har varit ute för denna grej många gånger förr och kan tala personen tillrätta. Lycka till:)

Jo, det är nog inte fel att lära sig på en billig moped eller 125:a.
Jag ska föra det på tal nästa gång, och så ska jag ta och ringa en körskola imorgon och tala om problematiken. Då kan jag ju lite fint rekomendera den körskolan, och så vet dom var dom ska sätta ribban när personen i fråga kommer dit, liksom.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Som vanligt är det inte trådskaparen som är pojken i brevet... ( Bullen )

Det bästa är om du är vänlig men bestämd samt konstruktiv.
Var ärlig med att du har annat att göra (utan allt för mycket tycka-synd-om-mig) och kanske säga att vi kan göra det här någon gång till men om det ska bli lika många gånger till så får jag ha någon ersättning eller dyl. Rekommendera körskola, de har erfarenhet av att utbilda andra att köra, de har tid för en (om man har en bokning...) osv.
"Du kanske kan ta ett paket med 5 körlektioner" eller något...

Sen beror det naturligtvis lite på vad ni har för relation och så. Är det en nära vän så ställer man upp, men då bör du ju kunna få hjälp med andra saker vid andra tillfällen.

På sikt kanske du kan rekommendera BKK (Broms och Kurv Kurs) också, men dels så är det inte alls säkert att lyckas boka in sig på någon tid i år, dels så om man inte ens är i "börjar bli redo för uppkörning"-nivå så är han nog mest en fara för andra på banan. Dessutom så skulle man inte få ut så mycket av en BKK om man är på allt för grundläggande nivå. Så det är inget att rekommendera i detta skedet, men på sikt.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Återmatning är en skön konst. Här är lite läsning i ämnet:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=34498&view=findpost&p=484367

Googla lite på "att ge återmatning"/"att ge feedback". Det finns en hel del handfasta tips att ta till.

Jag skulle nog börja med att i en lugn och ostressad situation fråga personen i fråga hur han tycker att det går. Antagligen har han märkt att det inte går så lysande. Håll med och fråga om han har någon aning om varför. Så småningom kan du nog styra in samtalet på att du kanske inte kan erbjuda vad han behöver och om ni skulle titta på andra alternativ.

Om han inte själv inser att det går rätt dåligt så får du helt enkelt säga det. "Nej, vet du, det tycker jag nog inte." Rakt och uppriktigt. "Jag känner inte att jag lyckas få fram grunderna på ett bra sätt så du får in bitar som... (exempel här)". Reaktion på det?

"Om du gör så där som du gjorde nyss ute i trafiken så...."

"Kanske vore det inte så dumt med en stund med en professionell instruktör som har vana att hitta de grundläggande missarna?"

Och glöm inte det som det står i tråden jag länkade, börja med något positivt och avsluta med något positivt. Vi människor kan ta ganska lite kritik i varje portion innan våra förnekelsereaktioner sparkar in och stänger av inkanalen.

Knivig situation, smart användande av SH att fråga. Lycka till!

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Man lär sig dessutom bättre på en hoj som man inte är rädd för att tappa.

Jag provade övningskörning med en stor tung glidare. Visst var det väl lite kul att prova på och så. Men annars var det ingen angenäm upplevelse. Var orolig för att gå omkull med den i rondeller och sånt. Sen att senare köra med en hoj som är byggd för mer aktiv körning så var det som "det är ju så här det ska vara". Måste ju inte vara häftigaste sporthojen av senaste årsmodell som är 500gram lättare än förra årets modell osv. Men en sporttouring, streetfighter eller neutral naken hoj ala körskola eller dyl. är stor skillnad mot de största glidarna och de klumpigaste touringloken.

Visst kan man lära sig den 'hårda vägen' och lyckas man sätta en bra tid på en bana med en guldvinge så klarar man nog det mesta (inom mc körning). Men att börja med något smidigare kan påskynda processen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick en jobbarkompis att börja köra MC.

När han var iväg och köpte sin andra mc på lika många år passade han på att stanna hos en gammal vän som bodde efter vägen, dom pratade motorcyklar och vännen berättade att han alltid velat ha en men aldrig gjort slag i saken.

Två veckor senare fick min jobbarkompis höra att vännen kört ihjäl sig på mc...

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Du verkar vara en schysst snubbe.
En alldeles för schysst snubbe i mina ögon.
Så schysst att det ist bli negativt.
Negativt för dig (då du får ta för mycket av din privata tid) och negativt för honom då han inte kan inse att han behöver anlita en körskola.

Du har ställt upp och gett honom en bra grund att stå på, han kan starta, växla, svänga, bromsa. Du har gett honom grunderna och förmodligen lite självförtrpende vad gäller att framföra ett fordon.

Du kan i egensakp som privatperson inte gör mer och har ju åtaganden som jobb, familj och privatliv och kan därför inte gör mer utan rekommendera honom att vända sig till en trafikskola där han kan finslipa de deataljer du lärt honom men en lärare som HAR TID.

Du får inte vara räddd att säga din åsikt, och ingen tycker du är taskig om du lämnar honom. Det är ju trots allt bara en bekant och inte ett barn du adopterat.

Säg det helt enkelt rakt ut att det är bättre om han söker sig till en skola då du inte just nu har den tiden att vara mentor på din fritid. han kommer helt klrt förstå och inte alls bli arg.
Han borde faktiskt skämmas lite som har "utnyttjat" dig utan någon som helst belöning. Man kan inte åka räkmacka genom livet och utnyttja snälla vänner för att slippa betala körlektioner.

Är han seriös med sitt MC-körnade så lyssnar han på dig som har erfarenhet och vet hur man bör gå till väga för att bli en duktig förare i trafiken.
Lycka till.:)

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Allvarligt talat, snubben är så gammal att han fick A-kortet i ett flingpaket.... Han verkar att vara totalt oduglig samt i princip obildbar. Mc ska han ju bevisligen inte åka överhuvudtaget, frågan är om han ens ska köra bil ?

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
avrostningar är bra!!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag skulle ha sagt det lite snyggt i stil med att. "Nu har jag gjorrt och lärt dig så gott jag kan. Men jag känner mig inte så säker så vi/du borde kolla på en trafikskola så jag har lärt rätt."

Nått i den stilen iaf :)

Hoppas det går bra för perssonen i fråga och att den kommer ut på vägarna på ett säkert sätt tillslut :)

Tycker detta låter helt rätt. Säg att du själv känner dig osäker som instruktör och att du tycker att personen borde vända sig till körskola som kan hjälpa denne att förbättra sin körning så att den kan ske på ett säkert sätt.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det beror väl lite på vad du har för vänskapsband till honom också?
Men såvida han inte har räddat livet på dig eller är livslång supervän så skulle jag nog försöka att vänligt förklara för honom att han nog får börja gå på en körskolan.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
En hoj typ XR125 tycker jag verkar kanon att öva in alla färdigheterna på.

Steg 1 skall vara att få honom "körbar" på något lungt ställe t.ex ett industriområde på kvällen /helgen. Då menar jag att lära sig grundläggande manövrering och bromsteknik. När allt detta funkar skapligt gå vidare med steg 2.

Steg 2 kan vara en /flera BKK kurser för att öva mer anvancerad körteknik i högre farter. Dessa kurser känns ganska meningslösa om inte grundläggande körteknik finns.

Om det är en glidare som han kör. Då tycker jag att det är en svår hoj att lära manövrering på.

Last edited:

Miss Gemini

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Hoj
Yamaha SZR660 -97
Hej Motorcyklist! Jag har inte MC-kort än (men förhoppningsvis innan midsommar=)) men tänkte ändå försöka bidra med nåt här... Den här personen, som så som jag uppfattar det är helt grön på hoj, är inte han hemskt nervös & osäker? Det vet jag att jag är!Om det var jag som hade en vän som hjälpte mig så skulle jag vara oerhört tacksam & ta emot varje tips & råd han gav. Även om det kom ett förslag att uppsöka en "riktig" körskola. Det är ju inget illa menat från din sida, utan tvärtom ::: OMTANKE om honom & andra trafikanter! & det tror jag att han kommer förstå. Så jag tycker helt klart att du kan föreslå att han tar ett par lektioner på en körskola=) // Miss Gemini

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Känns som att personen inte kan köra bil heller...

Jag menar koppling, gas & broms kräver lite känsla... Förstår ditt dilemma Motorcyklist, men vet du? Ärlighet varar längst! Om du bara är uppriktig och tar dig tid med personen hur du känner behöver du inte känna dig skyldig ifall nåt händer. Man har ju alltid ett val.

Lycka till/Johan

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Körkort i flingpaket? Jo jag vet hur det är. Har själv fått det. Jag hade visserligen kört växelmoppe i forntiden men inte kört mc över huvud taget. Började med en DT 125 för ca 10 år sedan. Körde ett år, skaffade en gammal GSX 400 och körde ett par år till. Därefter köpte jag min nuvarande hoj, en FJ1200. Är personen någorlunda resonabel så föreslå som flera skrivit, att han skaffar en gammal 125:a och börjar träna med. Betydligt enklare att lära sig köra på och det gör inget om man ramlar. Har man väl lärt sig att köra hoj, så är det bara att gå upp i storlek. Jag hade nog inte klarat att börja med min FJ direkt utan någon körvana.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Trafikskola är det enda rätta där en okänd person kan leda och ge konstruktiv kritik utan att det uppfattas fel!

Är skidlärare och det värsta som finns är att lära någon som du känner då dessa alltid tenderar att ta den feedback och konstruktiva kritik du ger som en förolämpning!

Säg vänligt men bestämt att personen i fråga skall uppsöka en körskola och gå en avrostning då du ej känner att du har den pedagogiska grund/kunskap du behöver för att hjälpa honom till fullo(även om du har det)!

Motorcyklist

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
1954, Triumph Trophy
Det kanske inte framgick riktigt i texten, men jag känner inte den här människan, och vi har bara träffats dom gånger vi övat.

Jag blev kontaktad av den här personen eftersom jag är SMC-instruktör, med frågan om jag kunde hjälpa den här människan att komma igång med att öva på att köra motorcykel.

Jag har absolut ingenting emot att hjälpa den här personen. Inte alls.
Den lycka jag ser hos denne ger även mig en otrolig tillfredsställelse, men jag känner att efter ytterligare några gånger så kanske vi inte kommer så mycket längre tillsammans.

Ni som var helt gröna på två hjul när ni tog mc-kortet, vad fick ni gå igenom för övningar på trafikskolan innan dom släppte ut er på vägen?

Jag tänkte att jag skulle träffa den här personen några gånger till, för att förbereda denne och ge denne en bra grund att stå på inför kontakten med körskolan.

För jag inser mer och mer att det nog är den rätta vägen att gå.
GuW skriver i sitt inlägg just det jag är orolig för...

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Skulle inte ägna 1 minut till åt snyltaren. Säg till han/hon att ta körlektioner för du har fan inte tid att vara dadda!

PS, du kan ju använda andra ord än de jag använde så slipper han bli lessen :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...