Detta är tyvärr ett lysande exempel på att om hastigheten hade varit längre skulle detta aldrig hänt.
Lika lysande exempel på att hade han kört fortare så hade han hunnit förbi utan problem, eller hade han kört med släckt lyse hade ISS-bilen inte sett honom och han hade kunnat swischa förbi som en skugga.
I övrigt har du rätt - ute i vägrenen är man rättslös, och kan man dessutom inte stanna för varje tänkbart hinder så är man grymt fel på det.
Man tjänar så mycket tid på att köra hoj i rusningstrafik, så varför tänja resåren till bristningsgränsen?
Somliga bilister vill verkligen skada en, och andra gör det utan att veta vad dom gör.
Summan är ändå den samma: vi betalar.
Ibland bara med kött och blod, ibland det högsta priset som finns.
Killen i klippet är bara en avbalkning eller evakueringsöppning från att knäcka halskotpelaren, där och då.
Värt det?
Sidospegel eller backspegel.... spelar det någon roll vad den kallas när båda speglarnas syfte är att se bakåt. Du förstod kanske vad jag menade ändå, eller hur?
Som jag skrev, jag tror inte att bilförarens ambition var att orsaka en olycka, hans handling syftade till att stänga dörren och hindra motorcyklisten att passera. Nu blev utgången en annan dock..
Om hastigheten är under 70 får du passera och det får du göra både på vänster och höger sida.
Däremot får du inte använda vägrenen till färd.
Dvs kör du i vägrenen så gör du fel. På den aktuella platsen är det dessutom heldragen linje vid vägrenen för att vara extra tydlig.
Så kan man alltid tänka, OM inte, eller OM jag hade..
Men faktum kvarstår, ska man köra om bilar i köer ska man köra så pass långsamt så man hinner stanna om något oväntat händer. Som du säger så tjänar men ändå så mycket på att köra hoj mot bil i rusningstrafiken.
Dessutom var vägrenen väldigt smutsig och hal.
Försvarar absolut inte bilföraren, men man ska nog alltid utgå från att folk är idioter och kan göra sånt. Även om man kanske hellre blir trängd mot en vägg i en tunnel än ut mot en mötande lastbil så är det fortfarande den "höga" hastigheten som orsakar olyckan.
Nej, det är inte den "höga" hastigheten som orsakar olyckan, det är föraren av skåpbilen som tränger som är orsaken. Utan trängning, avsiktlig eller inte, så hade olyckan inte hänt. Oavsett "hög" hastighet.
Men motorcyklisten kunde undvikit olyckan med lägre hastighet och eftersom det dessutom är halt så borde hastigheten varit lägre även utan vägrenskörning.
Men det är nästan alltid motorcyklisten som blir skadad oavsett vem eller vad som orsakade olyckan.
...Men hade motorcyklisten hållit lägre hastighet eller inte varit i vägrenen överhuvudtaget så hade detta aldrig hänt.....
Tagit bort en del text...Ja eller så kan man säga att det är motorcyklistens fel, för hade han aldrig kört om på vägrenen så hade aldrig bilen trängt honom och då hade han aldrig vurpat.
Som sagt, bilföraren är en idiot, oavsett om han kollade sin mobil eller ville markera/preja honom med flit.
Men hade motorcyklisten hållit lägre hastighet eller inte varit i vägrenen överhuvudtaget så hade detta aldrig hänt.
Jag tycker faktiskt att så fort man kör för fort får man skylla sig själv, att skylla på att någon annan svänger ut framför än, kör ut framför av misstag, osv osv håller inte när man själv kör för fort.
Om man kommer i en korsning där väjningsplikt gäller och hastighetsbegräsningen är 50km/h men du kör 80km/h och en bil svänger ut framför så tycker jag att man får skylla sig själv om man håller 80km/h förbi en sån korsning. Kör man i 50km/h hinner man oftast stanna eller sakta ner så pass mycket att det kvittar i om den andra bilen inte ser dig, för du ser den bilen och hinner stanna.
Gör om gör rätt. Omkörning får ske till höger såväl som vänster när hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre, vid hastighetsbegränsning över 70km/h får man endast passera på höger sida om körfälten har olika färdmål, du snurrar till hastighet och begrepp till något felaktigt. Och ja, det är ju klart att man inte får använda vägrenen när den har heldragen linje, är den streckad får man använda den för att underlätta omkörning.
Ja, det där är Trafikverkets doktrin: absolut hastighetslaglydighet så kan inget farligt hända.
Nu vill jag veta:
Hur skall man i efterhand kunna bedöma vållande?
48 km/h = bilistens fel?
52 km/h = motorcyklistens fel?
Vill du att alla fordon skall ha en öppen logg för att kunna visa att det var minsann den andre som gjorde fel?
Det finns många trafiksäkerhetsapostlar som har det som en våt dröm.
Tror du att säkerheten i trafiken skulle bli bättre för oss motorcyklister med en så stram tillämpning av hastighetslaglydigheten?
Det torde betyda att du anser 50km/h som en "säker hastighet" för oss motorcyklister...?
Det som gör ditt resonemang med hastighet vs. bilisters ouppmärksamhet så intressant är det som sker när vi höjer hastigheten; skall bilister ursäktas endast i stadsmiljö, eller gäller samma synsätt även ute på landsvägen?
70-vägar har en myriad av utfarter. Det händer alltför ofta att bilar, traktorer och allt annat som har en motor och skydd omkring sig kör ut rakt framför oss utan att uppmärksamma att vi kommer.
Resonerar du likadant där? Att den som kör fortare än tillåtet har sig själv att skylla?
100-skyltad vajerväg med ingen chans alls att väja undan - lovligt byte?
Det är redan så! Den som bedöms ha kört i en hastighet som betydligt överstiger den skyltade kan dömas som (del)vållande till olyckan. Det finns åtskilliga rättsfall där bilister frikänts från ansvar därför att motorcyklar har antagits ha kört för fort.
En riktig game changer kom 2010/2011 när en förare till en hjulgrävare med mörklagt släp kör ut på gamla E6 och en kvinnlig bilist omkommer. Du kan läsa mer om fallet här:
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/frias-från-ansvar-för-dödsolycka-1.853724
Det som inte står något om här är att inget oberoende vittne såg krocken. Föraren av arbetsfordonet friades delvis på grund av ett vittne som tidigare på morgonen sett en liknande bil som den havererade "köra fort".
Så enkelt sätts alltså väjningsplikten ur spel, och att grävaren med tillkopplad redskapsvagn inte haft föreskriven belysning, och dessutom haft ett uppträdande i trafiken (långsam acceleration)som en vanlig bilist svårligen kunnat förutse så frias föraren från misstanke både om vållande till annans död och vårdslöshet.
Ett vittne hade ju sett en likande bil köra fort någon annanstans tidigare samma morgon...
Denna laissez faire-inställning där så gott som allt kan urskuldas med att någon "kört för fort" är livsfarlig för oss motorcyklister.
Nej, inte för att vi nödvändigtvis kör för fort, utan för att vi är dödligt beroende av uppmärksamma och engagerade medtrafikanter. När bilister isoleras allt mer från konsekvenserna av sin körning och ansvaret för basic grejer som att korsa körfält eller ens köra på rätt sida vägen vältras över på den som kan misstänkas kört fortare än vad skyltarna säger så är vi dead meat, oavsett vilken hastighet vi kör i.
"Säker hastighet" är en lyx som Trafikverket är beredda att garantera redan skyddade bilister.
...på vår bekostnad. För oss är allt som vanligt: gör vi bort oss får vi betala. Gör någon annan bort sig så får vi också betala. Det yttersta priset.
Men inte fan skall en läppspelande Twittrare gå fri för att någon sett en MC köra fort tidigare på dagen?
den attityd man bör ha som motorcyklist är något annat. För min del så spelar det inte störst roll att jag har rätt i alla lägen. Jag har inte råd att hålla på min rätt. Det är viktigare att jag lever och är helskinnad.
Dvs kommer jag till en korsning och det står en bil och väntar så ökar jag min beredskap eftersom jag vet att det finns en liten risk att dom gör något oväntat.
Väljer jag att köra lite över hastighetsgränsen, köra i vägrenen eller på annat sätt går utanför det som är juridiskt korrekt så måste jag vara medveten om att vissa inte förväntar sig det och då måste jag höja min beredskap.
Höjningen av beredskapen bör vara större ju större min avvikelse är.
Anledningen är väldigt enkel.
Händer något så spelar det ingen roll vem som gjort mest fel ur vare sig moraliskt eller juridiskt hänseende. Det är alltid jag som får betala det högsta priset.
Jag riskerar mitt liv och min hälsa om jag försöker hålla på min rätt medan en bilist i samma situation i dom flesta lägen på sin höjd riskerar att få betala en självrisk eller möjligen lite böter.
Som jag nämnde tidigare så EU-mopeder framföras i väggrenen.
Jo. Men inte på alla vägrenar.
Dom får inte använda vägrenen på motorväg exempelvis eftersom dom inte ens får vistas där.
Vad gäller vägsträckan i filmklippet här så är det heldragen linje och mig veterligen får inte heller EU mopeder skita i heldragna linjer. Med det sagt så är fortfarande bilföraren en idiot i klippet.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |