Video Mordförsök på motorcyklist

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Givetvis inte på alla vägrenar, men min poäng är att om man ska vingla ut i väggrenen så bör man kolla backspegeln först. Man kan inte förvänta sig att fordon inte färdas där (ambulanser också till och med?).
Mopeder för färdas i väggrenen även om det är heldraget.

Nej. Naturligtvis. Så fort man skall förflytta sig i sidled så måste man kolla att det är klart.
Bilföraren i klippet vinglar på ett sätt som jag anser betyder att det är tveksamt om denne är lämplig som körkortsinnehavare.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här kan man diskutera i år och dagar..

När jag menar köra för fort menar jsg rejält fort, inte tio km/h över hastigheten.

Tyvärr funkar livet så, motorcyklister drabbas alltid värst och det kvittar vems fel det är om man hamnar i rullstol tex. Det är inte mer eller mindre kul oavsett om det är ens eget fel eller inte.

Man ska kanske inte hävda sig i trafiken och definitivt inte försöka lära folk en läxa, då slutar det ofta illa av olika anledningar.

Jag tänker likadant i trafiken som jag gör tex på stan en kväll, går någon in i mig säger jag sorry och fortsätter gå. Inte börjar jag tjafsa för att någon idiot som söker bråk gått in i mig.

Gällande traktorer och annat som svänger ut framför motorcyklister, sjävklart är det deras fel. Men även där är det mc-föraren som drabbas hårdast.

Det kommer aldrig att gå att ändra svenskars medvetenhet och inställning till motorcyklister. Man får helt enkelt utgå från att ingen ser dig och att alla kommer ut framför en.. Så länge alla mc-förare tänker så, vilket jag tror de flesta gör så klarar man sig lite längre.

Jag ligger tex aldrig bredvid en bil på en motorväg för jag vill inte ligga i döda vinkeln, speciellt inte i en lastbils döda vinkel. Är der kö så kanske man inte kan göra så mycket åt det dock.

Slutsats: bilisten är en idiot, oavsett om han gjorde det med flit eller ej. MEN, står ändå fast vid att mc-föraren borde kört långsammare eller helst av alls inte legat i vägrenen alls.

Sen tycker jag generellt att även mc-förares inställning till sin egen säkerhet är katastrof. När jag gjorde riskettan i somras var jag den enda av 20 pers som alltid kommer köra med hemställ. De flesta skulle köra med jeans och mc jacka. Har många vänner som skaffat hoj i år, jag är den enda som köpt ett skinnställ, och dessutom ett jävligt färgglatt.

Säger inte att man överlever alla olyckor bara för att man har skinnställ på dig. Men jag tror att man klarar sig lite bättre och framför allt så syns man betydligt bättre på en färgglad motorcykel med färgglada kläder.

Förstår inte varför alla envisas om att åka runt på en svart motorcykel med svarta kläder. Även jag tycker ibland det är svårt att se dessa på gatan.

Vi är ganska överens i grund och botten. Det är alltid motorcyklisten som får betala det högsta priset i en sammanstötning. Det finns gott om fantasilösa förare av motorcyklar som inte verkar ta riskerna på allvar.

Men, det är inte rätt att generellt döma ut motorcyklisters klädsel grundat på vem du träffat på riskettan.
They'll come around. Dom kommer att lära sig den hårda vägen att skyddskläder är nödvändigt. Om inte annat så kommer dom att märka att icke ändamålsenliga kläder är jävligt obekvämt när vädret är allt annat än perfekt.
Sedan skall man inte bortse från att en och annan utåt kan rationalisera sitt "val" av kläder genom att säga på viset - när dom egentligen inte har råd att skaffa allt dom behöver i just precis det skedet.

Dom är rookies, dom kommer att lära sig. Det finns tyvärr inget moment i utbildningsplanen där en lärare tacklar en oförberedd aspirant in i tegelväggen vid trapphuset och fortsätter skrubba denne 10 meter framåt tills T-shirten är i trasor och blodet rinner från kinderna. ...även om det troligen skulle leda till större insikt än alla riskkurser tillsammans.

Och - dom är rookies, sade jag det? En påfallande stor del av dessa med nytagna körkort kommer att köra en sommar eller två, och sedan tröttna.
Tröttna på vindbruset och att hakbandet på deras vintage jethjälm håller på att strypa dem i hastigheter över 70 km/h, tröttna på regn och kyla, tröttna på att deras bobber dom köpt på Blocket för 35,000 inte går igenom besiktningen, tröttna på att inte få ha hojen i fred, tröttna på att allt som är så nytt att det fungerar tillfredställande istället kostar en förmögenhet i försäkring, tröttna på att vara lovligt villebråd i trafiken.

Det kommer att heta att "det var kul, men alldeles för farligt" efter ett tag. "En kul grej, liksom" och så går dom vidare i livet.
Nå, den kategorin skall ha credd för att dom försökte i vart fall. Många andra hade kört ihjäl sig direCkt, så dom prövar inte ens.

Bland dom jag umgås med så kör alla med allting alltid, så ditt "generellt" är egentligen tvärt om väldigt relativt, beroende på vem man tittar på.
Men visst har du rätt: adekvat klädsel, tillsammans med en förståelse kring varför man använder dem förlänger bäst före-datumet på de allra flesta motorcyklister.

Men skall man lagstifta om det? Föreskriva hur eventuellt kontrasterande färgfält skall vara utformade, hur stora ytor som skall vara reflekterande och vilka fluorescerande färger som skall vara tillåtna?
Vill vi det?
...och om vi får det dit hän, vad händer då med den motorcyklist som inte är i full compliance när han blir påkörd? Dömd som vållande för att han hade en ryggsäck över reflexvästen?
Dömd som vållande för att han valde att kura ihop sig bakom kåpan i ösregnet och därmed inte visade rätt antal kvadratcentimeter reflex? Trots laglig hastighet?

Aktion <-> reaktion. Allt får konsekvenser. Universal law.
Det är enkelt att lagstifta. hostFRANKRIKEhost.
Men blir det bättre? Blir det ens bra...?

Du delar åsikten att hastighet skall vara grund för (del)ansvar med allt fler andra.
Jag kan gratulera dig - du är yngre än jag, och du kommer att få uppleva denna förändring i trafikregler under ditt aktiva trafikliv. Det ingår i strömlinjeformningen av en trafikmiljö som skall skötas av fordonen själva och byggas in i "system".

Hoppas du kan acceptera att jag kommer att fortsätta försöka störa den utvecklingen så mycket som möjligt. Det är min övertygelse att det för oss oskyddade trafikanter är hål i huvudet att byta ut ett absolut och självmarkerande system som väjningsplikt mot något subjektivt som att i efterhand försöka uppskatta vilken hastighet ett fordon kanske hade - ibland till och med utan vittnen och med motparten död och begraven.
Ja, det låter helt sicko när man skriver det så här, men det har redan skett, det har inte överklagats och alla verkar nöjda med utvecklingen.

Så, utvecklingen går din väg. Det ingår i den planerade fördumningen av trafiken där alla till sist sitter i baksätet på den egna bilen och spelar bilspel istället för att delta i det verkliga trafikspelet som i vart fall jag uppskattar.

...trafikspelet där vi försöker hjälpa varandra - även om någon trampar över en lag eller ett heldraget streck. Ingen vet varför någon annan kör fort.
Det kan vara death wish eller bara slentrian. Det kan vara jourhavande präst på väg till en människa i nöd. Knappast troligt, jag vet - men varför ens bry sig om att en motorcykel tar sig fram smidigare trafiken?

Det ÄR ett helvittes risktagande att damma förbi en kö i vägrenen i dubbla farten mot de man passerar, men det ger inte någon rätten att kapa en motorcyklist på det viset.
Om några år kan vi sitta i baksätet och spela VR-GTA med våra medtrafikanter, men så länge det inte går att klicka fram extraliv så får man fan uppföra sig i trafiken.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tycker detta gäller mer i Sthlm, eller kan tänka mig det.

Nu är inte trafikskolan eller riskettan på något sätt representativt för hela MC-Sverige men många i Sthlm skaffar MC idag som en "kul grej" eller för att slippa sitta i köer.

Utbudet av ordentliga MC-kläder i Sthlm är ett skämt, handlarna säger att skinnställ inte säljer längre så därför säljer de munkjackor och kevlarjeans, och "CE-godkända" jumpaskor..

Men som du säger, de lär sig nog den hårda vägen.

Och ja, i grund och botten tänker vi nog likadant, alltid svårt att ha sånna här diskussioner på nätet. :tummenupp :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Intressant film, jag brukar åka där ofta. Det kommer jag fortsätta med ....
Världen är full av idioter som saknar konsekventstänkande.

Jag kan inte komma på något förmildrande ang. chauffören i den vita bilen.
Det är INTE OK att köra ur sin fil för att uppfostra en oskyddat trafikant med hjälp av 2 ton bil.
Även om motorcyklisten tänjer på lagen, så rättfärdigar det inte hans beteende.
Mannen i bilen bör inte ha körkort, -utan impulskontroll bör han inte vistas i trafiken :fakta
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du delar åsikten att hastighet skall vara grund för (del)ansvar med allt fler andra.
Jag kan gratulera dig - du är yngre än jag, och du kommer att få uppleva denna förändring i trafikregler under ditt aktiva trafikliv. Det ingår i strömlinjeformningen av en trafikmiljö som skall skötas av fordonen själva och byggas in i "system".

Hoppas du kan acceptera att jag kommer att fortsätta försöka störa den utvecklingen så mycket som möjligt. Det är min övertygelse att det för oss oskyddade trafikanter är hål i huvudet att byta ut ett absolut och självmarkerande system som väjningsplikt mot något subjektivt som att i efterhand försöka uppskatta vilken hastighet ett fordon kanske hade - ibland till och med utan vittnen och med motparten död och begraven.
Ja, det låter helt sicko när man skriver det så här, men det har redan skett, det har inte överklagats och alla verkar nöjda med utvecklingen.
Väjningsplikt som sådan är ett utmärkt och nödvändigt system, det skulle knappast fungera i trafiken utan väjningsplikt i olika former. Men det går inte att ha väjningsplikt som ett absolut och enkelsidigt system. I de fall en incident inträffar måste alla inblandade trafikanters beteende tas i beaktande. Och en del i det beteendet är hastigheten.

Nu ska inte minsta lilla överträdelse analyseras, men saker som starkt inverkat på händelseförloppet måste inkluderas för att en rättvis slutsats ska kunna nås.

Enkelt uttryckt, jag vägrar bli lagmässigt straffad för att jag blivit torpederad i sidan av någon GP-wannabe som körde i sådan hastighet att jag omöjligt kunnat se personen komma.
 

znabela

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
En som låter
1. Nollvision - jag håller inte med dig i något.......
2. Jag har ialla fall kontakta ISS, länkat till youtube filmen, och frågat om det är på detta sätt de vill att deras varumärke skall synas i trafiken.

Jag tycker ni andra skall göra detsamma (undantaget Nollvision förstås - Som uppenbart bor på landet, aldrig kört i Stockholmstrafiken och tycker att vinglade och "låtsas polisbeteende" är helt okey)....
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
1. Nollvision - jag håller inte med dig i något.......

Jag tycker ni andra skall göra detsamma (undantaget Nollvision förstås - Som uppenbart bor på landet, aldrig kört i Stockholmstrafiken och tycker att vinglade och "låtsas polisbeteende" är helt okey)....
Nu sitter du och hittar på saker. Det ska mycket till för att man ska kunna tolka in att jag tycker att "vinglade och "låtsas polisbeteende" är helt okey" då jag inte skrivit något som ens handlar om det.

Läs det jag svarade på igen och sen mitt inlägg. Om du fortfarande tycker att jag skriver något om låtsaspolisande så får du allt förklara var du läser det någonstans.
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
1. Nollvision - jag håller inte med dig i något.......
2. Jag har ialla fall kontakta ISS, länkat till youtube filmen, och frågat om det är på detta sätt de vill att deras varumärke skall synas i trafiken.

Jag tycker ni andra skall göra detsamma (undantaget Nollvision förstås - Som uppenbart bor på landet, aldrig kört i Stockholmstrafiken och tycker att vinglade och "låtsas polisbeteende" är helt okey)....



Du tror inte att han får svara upp för det här hos sin arbetsgivare när skadeanmälan och rapport kommer eller?

Vem fan är du att dömma honom utifrån en film på nätet och sen beklaga dig hos hans arbetsgivare när du inte har all fakta. Skärp dig!
 

znabela

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
En som låter
Har du ens sett filmen?
Initialt täcker han upp två filer för att ingen ska kunna köra om sen korsan han en heldragen linje utan att titta bakåt eller mer sannolikt gör ett försök att täcka upp så inte mc ska kunna köra om. Ett försök som sannolikt får andra följder än han tänkt sig pga av motorcyckelns hastighet.

Men det är klart han kanske vinglar för att han surfar på telefonen - som säkert 1/10 av alla man ser på essingen gör i rusningköerna och försöken att stänga andra medtrafikanter blir bara vanligare och vanligare i takt med att köerna ökar - men möjligen pendlar du inte på mc i Stockholm?

Är väl för övrigt väldigt bra att filmen finns och uppmärksamas så att den kan vara en bra grund för utredning eller hur? För fel, som skulle kunna sluta i mycket allvarlig skada eller tom ännu värre, gör han det kan du väl knappast invända mot??

Mc eventuella fel förtar inte bilförarens idiotbeteende !
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men det är klart han kanske vinglar för att han surfar på telefonen - som säkert 1/10 av alla man ser på essingen gör i rusningköerna och försöken att stänga andra medtrafikanter blir bara vanligare och vanligare i takt med att köerna ökar - men möjligen pendlar du inte på mc i Stockholm?

Köer och Essingeleden är förvisso inget nytt:död men rent generellt märker man runt om i landet hur rattsurfandet gör att köerna tilltar: så fort det trögar till i trafiken så halas den nya tidens ikon fram, och dess tillbedjare faller ner mot trancetillståndet. Trafiken runt omkring får ett halvt öga, men fokus ligger på bilagorna i nattens jobbmail, eller uppdateringarna från Nettans solsemester.
Man inbillar sig att man är "effektiv" som gör 1,5 grej på samma gång, men det är tydligt hur bilkörningen får stå tillbaka för att folk skall kunna ansiktsbada lite till i dom blekblå fotonerna.

Man missar när trafiken börjar röra sig framåt, man ser inte luckor som håller på att uppstå, man noterar inte andras intentioner. Trafikspelet skär ihop helt enkelt, och köerna blir grötigare, ryckigare och längre än dom hade behövt bli.

Storstadsbor kanske fnyser åt vad dom tycker är en idealiserad beskrivning - "trafikspelet"?
Men, även om vi hade varit hetsiga solospelare allihop istället, så hade köerna ändå varit mindre än idag; när allt fler av deltagarna sitter uppe på läktaren istället för att delta i matchen.
Dom sitter dessutom face down och följer en annan match på en annan arena, reser sig upp och hurrar på fel ställe och gör sig själva till lallande idioter.

Fördumningen av trafikmiljön fortsätter...
 
Last edited:

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Har du ens sett filmen?
Initialt täcker han upp två filer för att ingen ska kunna köra om sen korsan han en heldragen linje utan att titta bakåt eller mer sannolikt gör ett försök att täcka upp så inte mc ska kunna köra om. Ett försök som sannolikt får andra följder än han tänkt sig pga av motorcyckelns hastighet.

Men det är klart han kanske vinglar för att han surfar på telefonen - som säkert 1/10 av alla man ser på essingen gör i rusningköerna och försöken att stänga andra medtrafikanter blir bara vanligare och vanligare i takt med att köerna ökar - men möjligen pendlar du inte på mc i Stockholm?

Är väl för övrigt väldigt bra att filmen finns och uppmärksamas så att den kan vara en bra grund för utredning eller hur? För fel, som skulle kunna sluta i mycket allvarlig skada eller tom ännu värre, gör han det kan du väl knappast invända mot??

Mc eventuella fel förtar inte bilförarens idiotbeteende !


Har du ens läst inlägget?

Det handlar inte om filmens vara eller icke vara.

Det handlar om att DU tar dig rättigheter DU inte har samtidigt som DU dömmer en annan person utan att ha all fakta.
DU uppmanar sedan fler att agera likt du gör och kan alltså påverka en annan persons liv utan att personen har dömts enligt dom instanser vi har

Det är ett skämt och du borde fan skämmas!

Du leker låtsas polis på samma sätt som du fördömmer förarens agerande utifrån hur du tror att det gått till!

För att svara på din fråga:

Ja, jag har sett filmen

vart jag bor geografiskt och åker i arbetet har inte i frågan att göra.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Mellan vilka sekunder täcker han upp två filer?
Jag har svårt att se det. På filmen.

Precis i början ser man att han ligger helt och hållet i samma fil som den som filmar ligger i,
efter att solen har bländat ut hela filmen ser man att samma bil nu ligger i mitten av filerna som håller på att går ihop.
I sig inget horribelt men gör det enklare att komma till slutsats att blockeringen för mc:n är avsiktlig eftersom det verkar vara ett körsätt att blockera för att ingen annan skall köra om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis i början ser man att han ligger helt och hållet i samma fil som den som filmar ligger i,
efter att solen har bländat ut hela filmen ser man att samma bil nu ligger i mitten av filerna som håller på att går ihop.
I sig inget horribelt men gör det enklare att komma till slutsats att blockeringen för mc:n är avsiktlig eftersom det verkar vara ett körsätt att blockera för att ingen annan skall köra om.

Eller för att få en koll på vad som händer i trafiken längre fram, inte ligga precis bakom servicebilen han har framför sig. När man ser hastigheterna i början innan tunneln så går det mellan 6 och 15 km/h.
Inte direkt någon rusning.
Själv försöker jag hålla större avstånd för att klara upp det hela om nått händer längre fram. Men att i 70km/h hålla 70meters lucka i Sthm. Det funkar inte. Omedelbart drar ju nån in från sido filerna om har en sådan lucka och blåser 50 meter framåt.
Så jag kan mycket väl tänka mig att han försöker hålla koll framåt. För jag kör likadant. För att se hur läget är längre fram. Upptäcka om det blir stopp lite tidigare.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
”Är nog glad att han hade hjälm”
TV#ABMORGON Här gör motorcyklisten livsfarliga omkörningen

"Förmodligen sitter personen i skåpbilen och sms:ar för varför skulle annars någon köra över en spärrlinje...

- - - Updated - - -

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/205401
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
”Är nog glad att han hade hjälm”
TV#ABMORGON Här gör motorcyklisten livsfarliga omkörningen

"Förmodligen sitter personen i skåpbilen och sms:ar för varför skulle annars någon köra över en spärrlinje...

- - - Updated - - -

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/205401

Så typiskt journalister att vinkla sakfrågor....

Visst tusan gör mc föraren ett trafikbrott genom att köra om på vägrenen, men bilföraren gör ett grövre brott... Kan ju klassas som dråp försök...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Undrar hur de skulle vinklat det om det varit en moppe som SKA köra där?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så typiskt journalister att vinkla sakfrågor....

Visst tusan gör mc föraren ett trafikbrott genom att köra om på vägrenen, men bilföraren gör ett grövre brott... Kan ju klassas som dråp försök...

Jag tror faktiskt att det handlar om att man inte har koll på reglerna heller.
Dvs dels är det säkert lite vinkling men dom har inte koll på att det inte är omkörning utan passering och att det då får ske även på den sidan även om det inte är OK att passera heldragen linje.
Så det är även frånvaro av faktakunskap om det dom rapporterar om.

- - - Updated - - -

Undrar hur de skulle vinklat det om det varit en moppe som SKA köra där?

Jag tror faktiskt inte att en moppe skall köra där på den aktuella sträckan.
Dvs inget fordon ska enligt reglerna befinna sig där.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top