Det här kan man diskutera i år och dagar..
När jag menar köra för fort menar jsg rejält fort, inte tio km/h över hastigheten.
Tyvärr funkar livet så, motorcyklister drabbas alltid värst och det kvittar vems fel det är om man hamnar i rullstol tex. Det är inte mer eller mindre kul oavsett om det är ens eget fel eller inte.
Man ska kanske inte hävda sig i trafiken och definitivt inte försöka lära folk en läxa, då slutar det ofta illa av olika anledningar.
Jag tänker likadant i trafiken som jag gör tex på stan en kväll, går någon in i mig säger jag sorry och fortsätter gå. Inte börjar jag tjafsa för att någon idiot som söker bråk gått in i mig.
Gällande traktorer och annat som svänger ut framför motorcyklister, sjävklart är det deras fel. Men även där är det mc-föraren som drabbas hårdast.
Det kommer aldrig att gå att ändra svenskars medvetenhet och inställning till motorcyklister. Man får helt enkelt utgå från att ingen ser dig och att alla kommer ut framför en.. Så länge alla mc-förare tänker så, vilket jag tror de flesta gör så klarar man sig lite längre.
Jag ligger tex aldrig bredvid en bil på en motorväg för jag vill inte ligga i döda vinkeln, speciellt inte i en lastbils döda vinkel. Är der kö så kanske man inte kan göra så mycket åt det dock.
Slutsats: bilisten är en idiot, oavsett om han gjorde det med flit eller ej. MEN, står ändå fast vid att mc-föraren borde kört långsammare eller helst av alls inte legat i vägrenen alls.
Sen tycker jag generellt att även mc-förares inställning till sin egen säkerhet är katastrof. När jag gjorde riskettan i somras var jag den enda av 20 pers som alltid kommer köra med hemställ. De flesta skulle köra med jeans och mc jacka. Har många vänner som skaffat hoj i år, jag är den enda som köpt ett skinnställ, och dessutom ett jävligt färgglatt.
Säger inte att man överlever alla olyckor bara för att man har skinnställ på dig. Men jag tror att man klarar sig lite bättre och framför allt så syns man betydligt bättre på en färgglad motorcykel med färgglada kläder.
Förstår inte varför alla envisas om att åka runt på en svart motorcykel med svarta kläder. Även jag tycker ibland det är svårt att se dessa på gatan.
Vi är ganska överens i grund och botten. Det är alltid motorcyklisten som får betala det högsta priset i en sammanstötning. Det finns gott om fantasilösa förare av motorcyklar som inte verkar ta riskerna på allvar.
Men, det är inte rätt att generellt döma ut motorcyklisters klädsel grundat på vem du träffat på riskettan.
They'll come around. Dom kommer att lära sig den hårda vägen att skyddskläder är nödvändigt. Om inte annat så kommer dom att märka att icke ändamålsenliga kläder är jävligt obekvämt när vädret är allt annat än perfekt.
Sedan skall man inte bortse från att en och annan utåt kan rationalisera sitt "val" av kläder genom att säga på viset - när dom egentligen
inte har råd att skaffa allt dom behöver i just precis det skedet.
Dom är rookies, dom kommer att lära sig. Det finns tyvärr inget moment i utbildningsplanen där en lärare tacklar en oförberedd aspirant in i tegelväggen vid trapphuset och fortsätter skrubba denne 10 meter framåt tills T-shirten är i trasor och blodet rinner från kinderna. ...även om det troligen skulle leda till större insikt än alla riskkurser tillsammans.
Och - dom är rookies, sade jag det? En påfallande stor del av dessa med nytagna körkort kommer att köra en sommar eller två, och sedan tröttna.
Tröttna på vindbruset och att hakbandet på deras vintage jethjälm håller på att strypa dem i hastigheter över 70 km/h, tröttna på regn och kyla, tröttna på att deras bobber dom köpt på Blocket för 35,000 inte går igenom besiktningen, tröttna på att inte få ha hojen i fred, tröttna på att allt som är så nytt att det fungerar tillfredställande istället kostar en förmögenhet i försäkring, tröttna på att vara lovligt villebråd i trafiken.
Det kommer att heta att "det var kul, men alldeles för farligt" efter ett tag. "En kul grej, liksom" och så går dom vidare i livet.
Nå, den kategorin skall ha credd för att dom försökte i vart fall. Många andra hade kört ihjäl sig direCkt, så dom prövar inte ens.
Bland dom jag umgås med så kör alla med allting alltid, så ditt "generellt" är egentligen tvärt om väldigt relativt, beroende på vem man tittar på.
Men visst har du rätt: adekvat klädsel, tillsammans med en förståelse kring
varför man använder dem förlänger bäst före-datumet på de allra flesta motorcyklister.
Men skall man lagstifta om det? Föreskriva hur eventuellt kontrasterande färgfält skall vara utformade, hur stora ytor som skall vara reflekterande och vilka fluorescerande färger som skall vara tillåtna?
Vill vi det?
...och om vi får det dit hän, vad händer då med den motorcyklist som inte är i full compliance när han blir påkörd? Dömd som vållande för att han hade en ryggsäck över reflexvästen?
Dömd som vållande för att han valde att kura ihop sig bakom kåpan i ösregnet och därmed inte visade rätt antal kvadratcentimeter reflex? Trots laglig hastighet?
Aktion <-> reaktion. Allt får konsekvenser. Universal law.
Det är enkelt att lagstifta. hostFRANKRIKEhost.
Men blir det bättre? Blir det ens bra...?
Du delar åsikten att hastighet skall vara grund för (del)ansvar med allt fler andra.
Jag kan gratulera dig - du är yngre än jag, och du kommer att få uppleva denna förändring i trafikregler under ditt aktiva trafikliv. Det ingår i strömlinjeformningen av en trafikmiljö som skall skötas av fordonen själva och byggas in i "system".
Hoppas du kan acceptera att jag kommer att fortsätta försöka störa den utvecklingen så mycket som möjligt. Det är min övertygelse att det för oss oskyddade trafikanter är hål i huvudet att byta ut ett absolut och självmarkerande system som väjningsplikt mot något subjektivt som att i efterhand försöka uppskatta vilken hastighet ett fordon kanske hade - ibland till och med utan vittnen och med motparten död och begraven.
Ja, det låter helt sicko när man skriver det så här, men det har redan skett, det har inte överklagats och alla verkar nöjda med utvecklingen.
Så, utvecklingen går din väg. Det ingår i den planerade fördumningen av trafiken där alla till sist sitter i baksätet på den egna bilen och spelar bilspel istället för att delta i det verkliga trafikspelet som i vart fall jag uppskattar.
...trafikspelet där vi försöker hjälpa varandra - även om någon trampar över en lag eller ett heldraget streck. Ingen vet varför någon annan kör fort.
Det kan vara death wish eller bara slentrian. Det
kan vara jourhavande präst på väg till en människa i nöd. Knappast troligt, jag vet - men varför ens bry sig om att en motorcykel tar sig fram smidigare trafiken?
Det ÄR ett helvittes risktagande att damma förbi en kö i vägrenen i dubbla farten mot de man passerar, men det ger inte någon rätten att kapa en motorcyklist på det viset.
Om några år kan vi sitta i baksätet och spela VR-GTA med våra medtrafikanter, men så länge det inte går att klicka fram extraliv så får man fan uppföra sig i trafiken.