Morsan ägare, jag förare

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Slappa skrev:
2503977 Sen kan man ju fundera lite på vem det är som gjort så att vi yngre har fått högra premier, just det precis ni äldre gubbs som kraschade när ni var yngre.
:skrattaåt Humor på hög nivå. Sök in till Norra Brunn, du har talang.

:såjaponken

sandstream

Guest
Bennybeach skrev:
2503241 Jag hade också ställt den på en förälder om jag var dig. Det är så det fungerar!! 80% här inne under 30år ställer den på anhöriga, det kan jag lova dig. Sen sitter dom och skäller på andra unga som skenförsäkrar, bara för dom höjer premien för sina föräldrar. :arsele
Det finns för många popcorn-ätare i detta landet......
Bevisa gärna det innan du låter så tvärsäker.
Slappa skrev:
2503977 Sen kan man ju fundera lite på vem det är som gjort så att vi yngre har fått högra premier, just det precis ni äldre gubbs som kraschade när ni var yngre.
Jag har aldrig kraschat i trafiken med hojen eller tagit ut något på försäkringen.
Är inte heller så pass gammal att min son har något fordon som ska försäkras, men när den dagen kommer får han fixa det själv.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Köp en gixxer 750 -02a. Halvförsäkra den på dig själv. Se till att du orsakar en olycka. Grattis du får nu betala reparationerna själv!

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Backblade skrev:
2504355 Köp en gixxer 750 -02a. Halvförsäkra den på dig själv. Se till att du orsakar en olycka. Grattis du får nu betala reparationerna själv!

Årets bästa inlägg eller??:confused: :confused:

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
bor han hemma brukar bolagen inte kunna neka ersättning, Svårt att bevisa vem som är brukaren,

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Backblade skrev:
2504355 Köp en gixxer 750 -02a. Halvförsäkra den på dig själv. Se till att du orsakar en olycka. Grattis du får nu betala reparationerna själv!

Tror nån har egna erfarenheter..? :hihi

Kul skrivet men din situation är inte lika rolig, hoppas det löser sig

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Henren skrev:
2503437 Är rätt säker på att 85% av alla här inne på Sporthoj har skenförsäkrat nångång.
/ Henke som vid 26års ålder står som ägare till både BIL o MC för första gången :yoparty

Har aldrig haft ngt av mina fordon ställda på ngn annan än jag själv.

Slappa skrev:

Så funkar det nog inte. Premierna grundar sig på hur unga av idag kör.

Jag har aldrig kraschat sönder en hoj så att jag behövt utnyttja försäkringen. Bara betalt.
Men när jag började åka tung hoj i mitten på 80-talet så kunde man ju bara drömma om att köpa en flong ny Katana eller GSX 1100 R eller liknande (vilket var dåtidens värstingar). Det var de lite äldre killarna och tjejerna som jobbat ett tag som hade råd med sådana. De flesta yngre började med tex en beggad RD 350, och det kanske var bra det...

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Henren skrev:
2503437Är rätt säker på att 85% av alla här inne på Sporthoj har skenförsäkrat nångång.

Skulle aldrig falla mig in att försäkra något som är av mitt ekonmiska intresse på någon annan. Dels för att jag inte tänker ta risken och dels för att jag inte har någon lust att låta andra jämnåriga betala för mina fadäser.

Och har jag inte råd att försäkra har jag inte råd att köra.

-@

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Slappa skrev:

Nähä du gosse lille! :) På vår tid var hojarna inte lika effektstarka + att de vägde som en hel personbil, dessutom var de inte lika ömtåliga som dagens plastraketer.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Corpze skrev:
2502462 Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?

Folksam har en försäkring som gäller oavsett vem som kör hojen, villkoret är att man bor/är skriven på samma adress, och har körkort förstås.
Det är deras året runt försäkring.

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2504601

Så funkar det nog inte. Premierna grundar sig på hur unga av idag kör.

Nja... Ok, men du måste lägga till: PLUS förs.bol. snöda vinstintresse, och aktieägarnas krav på avkastning! Bolagen tjänar just nu SJUKT mycket pengar, där tyvärr många försäkringspremier inte baserar sig på realiteter utan spekulationer.

Sen att man gör varje riskgrupp så liten som möjligt, så att under förespegling av rättvisa, alla "betalar och bär din egen kostnad" gör att hela försäkringskollektivets grundtanke urholkas, där kollektivet bär kostnaden när något händer en medlem.

Om JAG ska bära min egen kostnad, då är det ju inte ens lönt att försäkra.
Om ni förstår principen?

Går man till extrema ytterfall i indelningen av riskgrupper så kommer ju (som jag resonerar) varje enskild individ vara en egen liten riskgrupp = bära sin egen kostnad. (ja + då bolagets vinst)

Sjukt.

Samma sak håller på att hända ute i arbetslivet där företagen strävar att göra varje turorningskrets så liten som möjligt, helst bara en handfull per krets, istället för hela arbetsplatsen. Då kommer man iaf åt att säga upp dem man vill, och sist in först ut sätts ur spel.

Att detta dock är både bra och dåligt, hör inte hit, men det är samma princip.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Henren skrev:
2503437..... Är rätt säker på att 85% av alla här inne på Sporthoj har skenförsäkrat nångång.

Hur många 18åringar ställer sig på sin egen bil? Inte ja iaf, nu är ja dock inte 18 längre :) Min Pappa stod på alla mina bilar i många år o även Mamma!

Har smällt 2-3ggr och har aldrig varit några problem med försäkringsbolaget!
Kul när folk uttrycker sej så kategoriskt om andra människors handlanden och tror att det är sant(?)

Jag säger inte att jag kommer gå skadefri ur mitt MC-ägande men jag kan, till skillnad mot dej, säga att jag hittills inte har krachat vare sej med hoj eller bil och då har jag haft A & B i över 20år, jag kan ju tillägga att det blev inte en R1 som förstahoj.

Förövrigt: Jag vet det är hårt men exakt Var står det att det är en mänsklig rättighet att äga/köra sporthoj när man är runt 20bast?
Antingen har man råd eller så har man inte, thats life.

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Honda
hållundan skrev:
2503368 Det får du tolka som du vill.

Jag menade mest folk som gapar, skriker, whinar och tjuter vitt och brett om allt. A'la försäkra på ditten och datten. Gör gärna rätt, försäkrar du åt helvete fel, tjöta inte om det på SH. Typ.

Då har vi samma åsikt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2504667
Sen att man gör varje riskgrupp så liten som möjligt, så att under förespegling av rättvisa, alla "betalar och bär din egen kostnad" gör att hela försäkringskollektivets grundtanke urholkas, där kollektivet bär kostnaden när något händer en medlem.

Om JAG ska bära min egen kostnad, då är det ju inte ens lönt att försäkra.

DET kan jag hålla med om till 100%!

Min point var mest att det knappast skulle vara vi äldres synder som förstört premierna för de yngre. Ty det smälldes, skadades och dog helt enkelt inte lika mycket i ngn hojgrupp då som det idag gör i kategorin unga med nytaget körkort sittandes på några av världens mest avancerade motorcyklar som finns på gatan, typ R1 R6 och Gixxer osv.
På 80-talet när vi var squids så var det helt normalt att inte ha råd med en sån pjäs i den åldern.

Jag minns tom att jag såg fürsten på Svea med en RD 350 i mitten på 80-talet.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
avfartsgatan skrev:
2504025 Det där med att f-bolagen kan neka dig ersättning vid skada är fullt möjligt och att du får bevisa det i rätten. Saken är den att det är väldigt svårt för f-bolagen att bevisa att din mor inte är den huvudsakliga brukaren, konsekvensen blir att dom får betala rättegångskostnader mm. Beror på hur mycket dom vill gambla.

Vad jag fått höra är det så att det i dom fall det är en yngre person som försäkrar på sina föräldrar görs det alltid någon form av utredning från försäkringsbolagen, vilket sker i största hemlighet.

Jag skulle vilja påstå att i en domstol så blir privatpersonen som lekt med försäkrat intresse till 99% sönder ägd av försäkringsbolaget och då får lilla söta pojken som faktist ville ha värsta cykeln fast han inte hade råd att äga den tyvär också betala rättegångskostnaderna.
Vad tror ni försäkringsbolagen har för jurister och advokater? Betänk att de pengarna de kan röra sig med i en tvist är ofantligt mycket mer än du som privat person har att leka med. De gamblar nog inte, det handlar nog snarare om prioriteringar.

Ang att 85% här inne skenförsäkrar? Nja jag skulle hellre påstå att det är tvärt om..

Vi gapar och gnäller över premier men hur fan ska de kunna bli bättre när det hela tiden ska fuskas, göras bedrägerier, uttnyttja systemen?

KÖP EN HOJ NI HAR RÅD MED FFS!

Ni som tror att f-bolagen har dålig koll, tänk om...

Att ni klarat att få ut på försäkringen en gång betyder inte att du får det igen eller att alla andra får det, det kallas stickprov..

Men sen kan man ju vara så ofantligt pubertalt cooooool som vissa här i tråden vart och skriva att klart som fan du ska skena det blir inte dyrare för det :rolleyes: Nä det är ju bra att ni vet det.

Aja nu blev det grinigt

Kör på och hoppas ni inte får ut en spänn:tummenupp

nodblj

simul iustus et peccator
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Brutale 910R
precis som den gamla persiska berättelsen om barnet som önskade vatten av sin mamma (återberättad av Massoud) [snabbversionen]

"Mamma, jag håller på att dö, jag dör av törst, ge mig vatten!!"

detta upprepades 3 gånger med en till synes oberörd moder.

till slut sprang barnet själv till brunnen och klunkade i sig vatten, varpå modern utbrast:

NU VAR DU TÖRSTIG!

är man tillräckligt "törstig" på sin hoj betalar man! (eller så väntar man) en vräkig hoj kostar, jag vet.

Dark_Messenger

Guest
Är det någon som överhuvudtaget vet om det ÄR en skenförsäkring han pratar om..!? Kan lika gärna vara en försäkring mamsen tagit som TILLÅTER att personer boendes på samma adress får bruka hojen.

Förövrigt finns det alltför många popcornsätare på sh. :tomten

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
-
Dark_Messenger skrev:
2504929 Är det någon som överhuvudtaget vet om det ÄR en skenförsäkring han pratar om..!? Kan lika gärna vara en försäkring mamsen tagit som TILLÅTER att personer boendes på samma adress får bruka hojen.

Förövrigt finns det alltför många popcornsätare på sh. :tomten

Ja för det finns ju inget som heter huvudsaklig brukare av fordonet...:tomten

Dark_Messenger

Guest
Archan skrev:
2504940 Ja för det finns ju inget som heter huvudsaklig brukare av fordonet...:tomten
Tycker inte det låter som samma sak som att skena på försäkringen.. :va

Varför har i så fall vissa bolag sådana regler :confused:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM