Morsan ägare, jag förare

Dawe

Guest
Om du inte har råd med en riktig försäkring förstår jag inte hur du skulle kunna ha råd med skadestånden vid en eventuell olycka med personskador där du var vållande och det vissade sig att "din försäkring" inte täcker. Försäkrings bolagen lär kolla ordentligt vid eventuell olycka.
Men du räknar väl med att inte råka ut för någon olycka. Men då behöver du inte heller någon försäkring.

Prata med ditt försäkrings bolag och se till att du har en riktig försäkring annars lurar du bara dig själv.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Har suttit och ringt runt i två timmar å tjötat med olika fb och så här ser det ut:

Folksam på mig: inga krav på A-kort
Halvf. 890kr/mån
Hel 2500kr/mån
Trafik. 594kr/mån

IF på mig:
Halvf: X
Helf: X
Trafik: 1548/mån

Trygg-hansa
Hel: 1880kr/mån
Halv: 815kr/mån
Trafik: 666kr/mån

Bilsport&mc tar ej gsxr750
Länsförsäkringar tar ej gsxr750

Men nu till det som kanske gynnar mig mest under tiden då jag övningskör för A-Kort:

IF på mamma under övningskörning
hel: 1106kr/mån
halv: 692kr/mån
Trafik: ?

Vad säger ni om detta då jag frågade speciellt om hur jag skulle göra med förs. när jag övningskör? kan IF´s siffror stämma om jag ställer den på morsan... och enligt handläggaren jag snacka med så skulle vagnskada utbetalas under övningsk.perioden om skadan är framme...

Dock måste jag ändra förs. på mig så fort jag fått kortet sa han och det är ju förståligt!

Kommentarer?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Slappa skrev:
2503977 Sen kan man ju fundera lite på vem det är som gjort så att vi yngre har fått högra premier, just det precis ni äldre gubbs som kraschade när ni var yngre.

Njaa....nu är du väl ändå inte helt sanningsenlig!
Du kan ju inte skylla på en äldre generation när det generellt är ungdommar ÖVERLAG i den åldern som kraschar! Det va likadant för "oss" som var yngre då. Det ÄR en riskgrupp, så är det bara. För mkt testosteron för att impa på polarna, tjejerna eller vad det nu kan vara.
Det FINNS ju en anledning till att premierna går ner, rätt kraftigt, efter 30....:arsele

@trådskaparen

Gör som du vill...bara det inte drabbar oss andra, som försäkrar våra egna fordon, med höjda premier eller liknande. :tummenupp

Länsförsäkringar tar ej gsxr750
Gör dem visst det! Min bror (Japps här på SH) har sin gixxer 750 hos LF!

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
tobbe1 skrev:
2508395 Teckna en försäkring där den som står som ägare får låna ut sin hoj så e det inga probs.
Alltså, det du skriver betyder "skenförsäkra så e de inga probs". Så enkelt är det naturligtvis inte. Om försäkringsbolaget misstänker att försäkringstagaren inte är den egentlige ägaren kan de vägra att ersätta skadan. Alla vet vad en bulvan är; vi, försäkringsbolagen och domstolarna.

Åter igen, man får enligt lag inte försäkra någon annans egendom.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Corpze skrev:
2508703

Trygg-hansa
Hel: 1880kr/mån
Halv: 815kr/mån
Trafik: 666kr/mån

Tänk på att trygg hansa "lurar" en när dom säljer sina försäkringar för dom säger premien för hel år och delar på på 12 månader, Då får du dina siffror men i själva verket har dom högre månadavgifter under sommarmånaderna, nästan det dubbla, Talar av egna erfarenheter, kanske har dom fler olika försäkringar.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Mjölnaren75 skrev:
2504160 Mitt råd är: ta halvförsäkring, köp en Honda (honda försäkring), ramla inte
Vad är det då för mening med att ha en försäkring om han inte ska ramla/klota. Jag har just köpt en Honda CBR 929 00a och där med ringt runt. I första skedet så var faktis märkes försäkringen billigast via If. Men det är bara så om man inte får hojen stulen eller att man kraschar. Själv risken för stöld ÄR 15000:- och man kan inte på verka den med att man låser fast hojen med ens trettio lås och 14 LARM och stående i GARAGE som dess utom också är LARMAT. Viss jag har inte så många lås, men jag ville bara testa deras medgörlighet. Sen på Vagnskadan så är självrisken 25000:- Vem faan har dom här pengarna vid en försäkringsfråga. Jag kör trafik med hojen inlåst i garage. Snacka om att vara ett bra bolag för ett visst märke. Det är rena rama skojeriet. Då är faktist Trygg hansa billigare och även Folksam. Trygg Hansa tar 20000 i helförsäkring och 6000:- i självrisk. If har 10000 i fremie och 25000:- självrisk. Så vilket tar man.. Folksam var 30000 hel och 6000:- självr.

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Dawe skrev:
2508598 Om du inte har råd med en riktig försäkring förstår jag inte hur du skulle kunna ha råd med skadestånden vid en eventuell olycka med personskador där du var vållande och det vissade sig att "din försäkring" inte täcker. Försäkrings bolagen lär kolla ordentligt vid eventuell olycka.
Men du räknar väl med att inte råka ut för någon olycka. Men då behöver du inte heller någon försäkring.

Prata med ditt försäkrings bolag och se till att du har en riktig försäkring annars lurar du bara dig själv.

Hallå! Dags att vakna lite tror ja... Har aldrig hört talas om att ett försäkringsbolag betalar skadestånd till motparten i en trafikolycka... Det var nått nytt! Skapligt vad dyrt det kan bli för dem!

Om ja inte minns fel, så finns det till o med en fond eller liknade som går in o hjälper till vid en olycka, om det inte finns försäkring!

Kan ha fel men är rätt säker!

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
knutten10 skrev:
2508867 Vad är det då för mening med att ha en försäkring om han inte ska ramla/klota. Jag har just köpt en Honda CBR 929 00a och där med ringt runt.
----- snip snip -------------------
Då är faktist Trygg hansa billigare och även Folksam. Trygg Hansa tar 20000 i helförsäkring och 6000:- i självrisk. If har 10000 i fremie och 25000:- självrisk. Så vilket tar man.. Folksam var 30000 hel och 6000:- självr.

Antingen räknar du som en kratta eller så räknar du på fel faktorer.
I din beräkning är folksam aldrig billigare.
Vi tar dina alternativ här. vilka iof. inte stämmer men vi kan ju räkna med dem för att få något att räkna med.
vi räknar med 3 alternativ och totalkostnaden TOM det året.

så väldigt förenklat blir det:
ALT 1 innebär att försäkringen ej utnytjats dvs ingen klotning och ingen stöld
ALT 2 under dessa åren har du utnytjat försäkringen för 1 stöld
ALT 3 Under dessa åren har du utnytjat försäkringen för 1 klotning.
45 000 inköps kostnad för cbr 929 00a

..........................IF..........TH..........FO
Självrisk stöld ......15000.....6000.......6000
självrisk klotning....25000.....6000.......6000
Kost Helförs..........10000.....20000.....30000

TKost år 1 EU*......10000.....20000.....30000
TKost år 1 1 Stöld 25000.....26000.....36000
TKost år 1 1 K ......35000.....26000.....36000

TKost år 2 EU........20000.....40000.....60000
TKost år 2 1 Stöld..35000.....46000.....66000
TKost år 2 1 K ......45000.....46000.....66000

TKost år 3 UK........30000.....60000.....90000
TKost år 3 1 stöld..45000.....66000.....96000
TKost år 3 1K........55000.....66000.....96000

så om vi nu räknar totalen så om du 1a, 2a eller 3e året får hojen stulen så är IF billigast. inkl självrisk

om du klotar 1a året är TH billigast med 26000 emedan IF är billigast om du klotar 2a eller 3e året. inkl självrisk

om du inte använder försäkringen alls under dessa 3 år så har du 30-60 000 + ca 35 000 i kassan för att köpa nästa hoj.

nu är ju denna räkneövning ganska ointressant då det inte är många rätt i siffrorna, och att man ställer av och på försäkringen samt att man nog väljer att ta en halvförsäkring på en såpass "billig" hoj.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...