Morsan ägare, jag förare

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Santo skrev:
2506841 Det är detta jag inte förstår. Folk gnäller på SH om skenförsäkringar men ändå ser vi här ett exempel på ett FB som tillåter denna typ av försäkring. Då är det ju ingen skenförsäkring som "höjer" alla våra andras premier, det är ett legitimt sätt för en yngre person att betala mindre premie.

Men de är noga med att den som har det ekonomiska intresset i hojen står för försäkringen.
För hojen får ju inte stå skriven på en själv och någon annan står för försäkringen...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vurpan 40 skrev:
2507513 Men de är noga med att den som har det ekonomiska intresset i hojen står för försäkringen.
För hojen får ju inte stå skriven på en själv och någon annan står för försäkringen...
Det är just den informationen som inte riktigt biter på skenförsäkrare.
Dom vill gärna tolka avtalet till sin egen förmån, precis som alla andra som försöker fuska.
Svartjobb, fildelning, A-kassefusk, VAB-fusk är andra bra argument för att skenförsäkra.
//Tobbe

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Om försäkringstagaren och hojägaren är skrivna på samma adress så räknas det inte som en skenförsäkring. Iaf inte med tex Folksam som jag har nu. Enligt deras regler så är det helt ok att göra så.
Man kanske skulle ha pappsen på snart 70 bast som inneboende under sommaren? Njah... :tungan

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
FANTEN skrev:
2507786 Om försäkringstagaren och hojägaren är skrivna på samma adress så räknas det inte som en skenförsäkring. Iaf inte med tex Folksam som jag har nu. Enligt deras regler så är det helt ok att göra så.
Man kanske skulle ha pappsen på snart 70 bast som inneboende under sommaren? Njah... :tungan
Folksams regler hit o folksams regler dit. Lagen säger att man inte kan skriva ett fordon på en person som inte äger fordonet. Därmed spelar det ingen roll vad folksam säger, dom säger precis det du vill höra.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
HanneZ skrev:
2507793 Folksams regler hit o folksams regler dit. Lagen säger att man inte kan skriva ett fordon på en person som inte äger fordonet. Därmed spelar det ingen roll vad folksam säger, dom säger precis det du vill höra.

Den som äger fordonet, förhoppningsvis den som har det ekonomiska intresset av den, ska självklart försäkra skiten. Även om jag lånat pengar av min stenrika morsa kunde hon inte bry sig mindre i min hoj och än mindre ska hon stå som ägare och försäkringstagare. Sen att on är intresserad av sina pengar kan jag förstå men då har ju jag mitt intresse i cykeln för att någon dag kanske kunna betala denna gnidna dam.

Kan omöjligt förstå hur ni kan vrida och vända på det hela och få det till rätt att försäkra på någon annan än er själva? Endera är ni väl inbillningssjuka eller bara lite gnidna, som min mor.

Och jag citerar hannez för att jag för en gångs skull gilalr vad han skriver, det händer ytterst sällan.

-@

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
HanneZ skrev:
2507793 Folksams regler hit o folksams regler dit. Lagen säger att man inte kan skriva ett fordon på en person som inte äger fordonet. Därmed spelar det ingen roll vad folksam säger, dom säger precis det du vill höra.

Då SKA det också bevisas att den personen försäkringen är skriven på inte äger hojen....och det är inte så lätt....

För ingen moral kärring här på sh kör fortare än lagen tillåter, eller slangar, skruvar på onödigt brölande dämpare....listan kan göras lååång.....

Jag rekomenderar skarpt att skriva hojen på den som du själv väljer är bäst för ändamålet....har man råd att köpa en hoj, så behöver man inte betala dyra försäkrings pengar för att få ha lite skoj.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
DFMSWEDEN skrev:
2507852 Då SKA det också bevisas att den personen försäkringen är skriven på inte äger hojen....och det är inte så lätt....

För ingen moral kärring här på sh kör fortare än lagen tillåter, eller slangar, skruvar på onödigt brölande dämpare....listan kan göras lååång.....

Jag rekomenderar skarpt att skriva hojen på den som du själv väljer är bäst för ändamålet....har man råd att köpa en hoj, så behöver man inte betala dyra försäkrings pengar för att få ha lite skoj.
Jag moraliserar inte över vem som skenförsäkrar och inte utan bara informerar, sen som Bingo har skrivit tidigare så ligger bevisbördan hos försäkringstagaren och inte hos försäkringsbolaget.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
FANTEN skrev:
2507786 Om försäkringstagaren och hojägaren är skrivna på samma adress så räknas det inte som en skenförsäkring. Iaf inte med tex Folksam som jag har nu. Enligt deras regler så är det helt ok att göra så.
Alltså såhär:
FANTEN: Hej jag köper en hoj av dig, här har du MINA ( FANTENS ) pengar.
FANTEN: Hej Pappa snart 70 år, jag köpte en hoj för MINA pengar och nu blev det dyrt att försäkra, men folksam jadajada.....
Detta är oavsett hur du tolkar det skenförsäkring.
Din farsa har inget som helst EKONOMISKT INTRESSE i hojen. Dvs det är dina pengar som ligger i hojen. Lånar du pengar av banken, mamma, pappa, din australiensiska släkting. Så är det ändå inte banken, mamma, pappa, din australiensiska släkting som har det ekonomiska intresset i hojen.
Har du hojen som säkerhet så är det trots det, du som har det ekonomiska intresset i den. Det är nämligen du som blir skuldsatt/ersättningsskyldig om säkerheten "försvinner".
//Tobbe

DFMSWEDEN skrev:
2507852 Då SKA det också bevisas att den personen försäkringen är skriven på inte äger hojen....och det är inte så lätt....

Kan dom jävlas så var så säker på att dom gör det.

För fler argument se i ett av mina tidigare inlägg.

Jag rekomenderar starkt att alla föräldrar anmäler VAB så ofta dom kan för att man ska slippa karensdagen på egna sjukskrivningen :tummenupp
//Tobbe

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
tobbeviking skrev:
2507909Jag rekomenderar starkt att alla föräldrar anmäler VAB så ofta dom kan för att man ska slippa karensdagen på egna sjukskrivningen :tummenupp

Jag älskar att betala för andra, det bästa jag vet.

-@

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
HanneZ skrev:
2507860 Jag moraliserar inte över vem som skenförsäkrar och inte utan bara informerar, sen som Bingo har skrivit tidigare så ligger bevisbördan hos försäkringstagaren och inte hos försäkringsbolaget.

Det må vara så att försäkringstagaren måste bevisa att han/hon äger hojen...med handen på hjärtat: hur svårt är nu det då !!

Och nu pratar jag inte om någon 70årig gammal dam eller herre...utan någon som är runt 40års åldern med bättre förutsättningar än en 20 åring har att försäkra "lite" humanare.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
tobbeviking skrev:
2507927 Det bästa av allt är att jag har bostadsbidrag samtidigt som jag svartjobbar och är sjukskriven med VAB :D
//Tobbe
Jag extraknäcker dessutom som hojtjuv, jag tänker inte låta dom där jävla hojägarna ta mina pengar... eller nåt...

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
DFMSWEDEN skrev:

Men sluta tror du på dig själv eller?

Hur svårt tror du det är att bevisa? Ganska lätt skulle jag vilja påstå...

Vakna upp ur dvalan ffs

Det är ju jävligt många morsor i 50 till 60 års åldern som äger en Hayabusa med turbo :rolleyes:

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Anderzzon skrev:
2507954 Men sluta tror du på dig själv eller?

Hur svårt tror du det är att bevisa? Ganska lätt skulle jag vilja påstå...

Vakna upp ur dvalan ffs

Det är ju jävligt många morsor i 50 till 60 års åldern som äger en Hayabusa med turbo :rolleyes:

Läs svårigheter verkar du lida av....kolla mitt inlägg istället...där står det så här:

Och nu pratar jag inte om någon 70årig gammal dam eller herre...utan någon som är runt 40års åldern med bättre förutsättningar än en 20 åring har att försäkra "lite" humanare.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
DFMSWEDEN skrev:
2507967Och nu pratar jag inte om någon 70årig gammal dam eller herre...utan någon som är runt 40års åldern med bättre förutsättningar än en 20 åring har att försäkra "lite" humanare.

Och du tror naturligtvis bara att de ser till rimligheten i att denna 40åring skulle kunna äga en turbobusa? Nogrannare än så blir inte bolagen ;) :tummenupp

-@

sandstream

Guest
DFMSWEDEN skrev:
2507926 Det må vara så att försäkringstagaren måste bevisa att han/hon äger hojen...med handen på hjärtat: hur svårt är nu det då !!
Du måste stå som ägare på hojen i CBR för att få teckna försäkringen, svårare än så är det inte.
Om din pappa, mamma, brorsa eller någon annan står som ägare måste de också stå på försäkringen och du riskerar att inte få ut några pengar om det är du som är den huvudsakliga användaren.

HanneZ skrev:
Precis!
Det är ett helt annat ljud i skällan när det är dags för utbetalning.

Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
tobbeviking skrev:
2507909 Alltså såhär:
FANTEN: Hej jag köper en hoj av dig, här har du MINA ( FANTENS ) pengar.
FANTEN: Hej Pappa snart 70 år, jag köpte en hoj för MINA pengar och nu blev det dyrt att försäkra, men folksam jadajada.....
Detta är oavsett hur du tolkar det skenförsäkring.
Din farsa har inget som helst EKONOMISKT INTRESSE i hojen. Dvs det är dina pengar som ligger i hojen. Lånar du pengar av banken, mamma, pappa, din australiensiska släkting. Så är det ändå inte banken, mamma, pappa, din australiensiska släkting som har det ekonomiska intresset i hojen.
Har du hojen som säkerhet så är det trots det, du som har det ekonomiska intresset i den. Det är nämligen du som blir skuldsatt/ersättningsskyldig om säkerheten "försvinner".
//Tobbe

Okej, vet vad du menar. Men tycker man kan vrida och vända på det där oxå. Det finns tex säkert nån där personens farsa/morsa har varit med o betalt hojjen eller t.o.m. hela hojjen och då oxå blir utan om hojjen försvinner.
Som jag ser det så är det inte personer som har skenförsäkringar som drar upp kostnaderna. Det gör folk som kör som nötter och det oavsett ålder och typ av försäkring.
Nu har jag själv ingen skenförsäkring. Jag betalar "bara" 3500:- för halvförsäkring/helår. Men om andra försöker få ner sin försäkringskostnad så är det inte konstigare än att folk tex inte betalar sin TVavgift.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
FANTEN skrev:
2507994...Men om andra försöker få ner sin försäkringskostnad så är det inte konstigare än att folk tex inte betalar sin TVavgift.

Nej, skillnaden är väl att skenförsäkringarna drabbar en mindre grupp. Den gruppen är dessutom väldigt högt representerat här på forumet så att folk bryr sig mer om det än tv-avgiften här på sporthoj.com är ju inte så konstigt :)

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
d1ce skrev:
2507977 Och du tror naturligtvis bara att de ser till rimligheten i att denna 40åring skulle kunna äga en turbobusa? Nogrannare än så blir inte bolagen ;) :tummenupp

-@

:tummenupp ...Och mer lär du inte heller klara av att förstå heller verkar det som...

Jag är 38 med busa -03 TURBO på nästan 500hkr, samt en lotus super 7 replika med TURBO busa där med.....

Men det finns väl inte någon gammal "gubbe" som jag i försäkringsbolagens tankar med dessa maskiner....vakna upp istället !!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
sandstream skrev:
2507986 Du måste stå som ägare på hojen i CBR för att få teckna försäkringen, svårare än så är det inte.
Om din pappa, mamma, brorsa eller någon annan står som ägare måste de också stå på försäkringen och du riskerar att inte få ut några pengar om det är du som är den huvudsakliga användaren.

Precis!
Det är ett helt annat ljud i skällan när det är dags för utbetalning.
Inget fusk finns innan det är upptäckt...
//Tobbe

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...