Morsan ägare, jag förare

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
sandstream skrev:
2507986 Du måste stå som ägare på hojen i CBR för att få teckna försäkringen, svårare än så är det inte.
Om din pappa, mamma, brorsa eller någon annan står som ägare måste de också stå på försäkringen och du riskerar att inte få ut några pengar om det är du som är den huvudsakliga användaren.

Precis!
Det är ett helt annat ljud i skällan när det är dags för utbetalning.

Helt klart kan det bli så....men då har man tjänat ihop så mkt pengar redan så man kan själv betala skadorna......och skulle det bli person skador...då har man en hemförsäkring där sådant ingår...mycket billigare....

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
FANTEN skrev:
2507994 Okej, vet vad du menar. Men tycker man kan vrida och vända på det där oxå. Det finns tex säkert nån där personens farsa/morsa har varit med o betalt hojjen eller t.o.m. hela hojjen och då oxå blir utan om hojjen försvinner.
Som jag ser det så är det inte personer som har skenförsäkringar som drar upp kostnaderna. Det gör folk som kör som nötter och det oavsett ålder och typ av försäkring.
Nu har jag själv ingen skenförsäkring. Jag betalar "bara" 3500:- för halvförsäkring/helår. Men om andra försöker få ner sin försäkringskostnad så är det inte konstigare än att folk tex inte betalar sin TVavgift.
Bra att du inte tog det som personligt påhopp som det faktiskt i efterhand kunde verka som :rodnar Inte meningen.
Men saken är ju den att många försäkrar på detta viset och tror dom är säkra.
Sedan när bolaget börjar knorra så är det gnäll och gny över dom förbannade bolagens översitterier.
Det finns många sidor och många fall i detta problemet där det faktiskt är ärliga människor som inte får ut en spänn. Men det har vi ju bara det utbredda fusket att tacka för.
Ska man försöka komma billigare undan så ska man också veta vilka regler man lirar efter.
//Tobbe

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
DFMSWEDEN skrev:
2507967 Läs svårigheter verkar du lida av....kolla mitt inlägg istället...där står det så här:

Och nu pratar jag inte om någon 70årig gammal dam eller herre...utan någon som är runt 40års åldern med bättre förutsättningar än en 20 åring har att försäkra "lite" humanare.

Vart i det inlägget jag citerade står det så? Det verkar vara du som behöver läsglasögon.

Runt 40 år kan vara jävligt nära 50 år

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Anderzzon skrev:
2508033 Vart i det inlägget jag citerade står det så? Det verkar vara du som behöver läsglasögon.

Runt 40 år kan vara jävligt nära 50 år

:squid .....kolla in "gubben"....och jag gissar på han är "runt" 60....eller vad tror du.....:D

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
DFMSWEDEN skrev:
2508008 :tummenupp ...Och mer lär du inte heller klara av att förstå heller verkar det som...

Jag är 38 med busa -03 TURBO på nästan 500hkr, samt en lotus super 7 replika med TURBO busa där med.....

Men det finns väl inte någon gammal "gubbe" som jag i försäkringsbolagens tankar med dessa maskiner....vakna upp istället !!

Självklart finns det semipensionärer med sådana fordon. Men om de får in en polisrapport till ett ärende där en snoris på 20bast bestämt sig för att krama en dunge träd med denna prostataraket med 500hkr och omständigheterna gör att de undrar, tror du inte att de kollar upp mer och gör en nogrannare undersökning/utredning då? Eller nöjjer de sig med att sonen bara lånade cykeln och betalar glatt ut pengar?

-@

sandstream

Guest
d1ce skrev:
Eller nöjjer de sig med att sonen bara lånade cykeln och betalar glatt ut pengar?
Kanske bäst att låta skenförsäkrarna märka det själva, den hårda vägen är ibland den enda en del förstår.

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
d1ce skrev:
2508100 Självklart finns det semipensionärer med sådana fordon. Men om de får in en polisrapport till ett ärende där en snoris på 20bast bestämt sig för att krama en dunge träd med denna prostataraket med 500hkr och omständigheterna gör att de undrar, tror du inte att de kollar upp mer och gör en nogrannare undersökning/utredning då? Eller nöjjer de sig med att sonen bara lånade cykeln och betalar glatt ut pengar?

-@

Kan ju bara upplysa dig lite...jag lånar inte ut en sådan hoj till en 20åring eller till någon som aldrig kört ett sådant fordon innan....

Och kommer aldrig att skriva en sådan hoj på mig om det inte är min!

sandstream skrev:
2508105 Kanske bäst att låta skenförsäkrarna märka det själva, den hårda vägen är ibland den enda en del förstår.

Precis :tummenupp

Varför gnälla när varken ni moral tanter eller försäkringsbolag kan göra något åt detta....sköt ni era försäkringar istället....så tar de säkert den kostnaden OM det händer att de inte för ut ett enda mynt !

Enkel matte: ingen försäkring = inga pengar

Skenförsäkring = lite större chans.....:D

Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
sandstream skrev:
2508105 Kanske bäst att låta skenförsäkrarna märka det själva, den hårda vägen är ibland den enda en del förstår.

Verkar så...

Tror att en Turbo busa inte kommer ersättas heller, om den inte är reggad som sådan btw...

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
DFMSWEDEN skrev:
2508115 Kan ju bara upplysa dig lite...jag lånar inte ut en sådan hoj till en 20åring eller till någon som aldrig kört ett sådant fordon innan....

Och kommer aldrig att skriva en sådan hoj på mig om det inte är min!

Nej, då har vi samma uppfattning kring saker och ting. Men tidigare i denna tråd skrev du såhär:

DFMSWEDEN skrev:
2507852Jag rekomenderar skarpt att skriva hojen på den som du själv väljer är bäst för ändamålet....har man råd att köpa en hoj, så behöver man inte betala dyra försäkrings pengar för att få ha lite skoj.

Så om denna lilla killen som var 20år, försäkrade hormonmissilen på sin pappa för att premien blev klart förmånligare och såg det lämpligt att placera denna maskin i ett räcke. Då har du scenariot där bolagen kanske börjar undra för att av omständigheterna att döma är det något som inte verkar rimligt.

Du tänker aldrig skriva dina fordon på någon annan eller någon annans fordon på dig själv, men rekommenderar starkt andra att göra det? :va

-@

Last edited:

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Anderzzon skrev:
2508072 Jag fegspelar! 50-70år :D

:tummenupp ....Förresten: kasst att vara utan lappen så länge...men du får iaf en trevlig sommar till nästa år !

d1ce skrev:
2508136 Nej, då har vi samma uppfattning kring saker och ting. Men tidigare i denna tråd skrev du såhär:

Så om denna lilla killen som var 20år, försäkrade hormonmissilen på sin pappa för att premien blev klart förmånligare och såg det lämpligt att placera denna maskin i ett räcke. Då har du scenariot där bolagen kanske börjar undra för att av omständigheterna att döma är det något som inte verkar rimligt.

Du tänker aldrig skriva dina fordon på någon annan eller någon annans fordon på dig själv, men rekommenderar starkt andra att göra det? :va

-@

Nu har du fått allt om bakfoten.....:confused:

Jag skrev: en sådan hoj, och hänvisar då till en busa på 500hk som det skrevs om.

En vanlig standard hoj kan jag skriva på mig....med förbehåll att den rätta ägaren vet att han kan bli utan ersättning om det händer något.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
DFMSWEDEN skrev:
2508145Nu har du fått allt om bakfoten.....:confused:

Jag skrev: en sådan hoj, och hänvisar då till en busa på 500hk som det skrevs om.

En vanlig standard hoj kan jag skriva på mig....med förbehåll att den rätta ägaren vet att han kan bli utan ersättning om det händer något.

Ja, jo, viss skillnad visserligen. Ta samma jämförelse med nyare variant av dyrare sporthoj då. För mig blir det samma slut iaf. Svårt att se ett sådant ärende bara glida igenom försäkringsbolagens utredningsprocedurer.

Det finns ingen som kan tänka sig att försäkra mitt gamla lik, betalar skyhög premie idag på mig själv. Klart jag gärna sparar några kronor om någon arm stackare ställer upp... Då kanske jag har råd med ett par burgare eller något annat exklusivt som inte platsar i min budget just nu.

-@

Last edited:

sandstream

Guest
DFMSWEDEN skrev:
Precis :tummenupp
Varför gnälla när varken ni moral tanter eller försäkringsbolag kan göra något åt detta....sköt ni era försäkringar istället....så tar de säkert den kostnaden OM det händer att de inte för ut ett enda mynt !
Enkel matte: ingen försäkring = inga pengar
Skenförsäkring = lite större chans.....:D
Hoppas du ser det hela på samma sätt den dagen 20-25 åringarna skenförsäkrar i din klass.
Men så långt tänkte du väl inte :hihi

BTW: Moraltanter är ett ord och det används allt som oftast av moppefuckon som också är ett ord :tummenupp

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
d1ce skrev:
2508175 Ja, jo, viss skillnad visserligen. Ta samma jämförelse med nyare variant av dyrare sporthoj då. För mig blir det samma slut iaf. Svårt att se ett sådant ärende bara glida igenom försäkringsbolagens utredningsprocedurer.

Det finns ingen som kan tänka sig att försäkra mitt gamla lik, betalar skyhög premie idag på mig själv. Klart jag gärna sparar några kronor om någon arm stackare ställer upp... Då kanske jag har råd med ett par meal McDonalds eller något annat exklusivt som inte platsar i min budget just nu.

-@

Nja...vet inte riktigt, men slinker igenom gör det nog inte....det är smällar man får ta...det behöver ju tvunget inte vara en spoling på 20 bast...det finns ju även äldre hoj åkare med många års erfarenhet som skenförsäkrar också...pga skulder hos fogden, men som trots allt "äger" en hoj...

Bara en tanke....och jag menar att detta problem inte kommer att försvinna!

sandstream skrev:
2508178 Hoppas du ser det hela på samma sätt den dagen 20-25 åringarna skenförsäkrar i din klass.
Men så långt tänkte du väl inte :hihi

BTW: Moraltanter är ett ord och det används allt som oftast av moppefuckon som också är ett ord :tummenupp

Ärligt talat: så struntar jag i det...jag har pengar så jag gnäller inte....:tummenupp

Bara försöker förklara att om någon vill äga en hoj men inte kan pga för dyra försäkringar....då kan göra på detta sätt som diskuteras.

Men om nu ordet moraltanter används så ofta av moppefucon, då verkar de vara ändå rätt så kloka som sett den bistra sanningen.....:arsele

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
DFMSWEDEN skrev:
2508188Bara en tanke....och jag menar att detta problem inte kommer att försvinna!

Absolut, det kommer inte att försvinna, kunde bara önska att försäkringsbolagen gör sina utrednignar mer gedigna och att vi hardcore-moraltanter får lite genomslag i våra uppmaningar och fingervisningar. :yoparty

Ganska trött på Sveriget och att få betala för andra smitare. Som exemplarisk medborgare som varken skenförsäkrar, jobbar svart sjukskriven eller VAB'ar med barnen på dagis (av förklarliga skäl :D ) känns det som att en smula lägre skattetryck om rimligare försäkringspremier skulle sitta som en fin klapp på stjärten!

-@

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
K.L skrev:
2508316 Det gör du väl så fort du tecknar en försäkring eller???...

Du har så rätt, det är väl hela idén med försäkringar. Men mer än nödvändigt betalar jag helst inte.

-@

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Hoj
Z1000
Corpze skrev:
2502462 Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?
Teckna en försäkring där den som står som ägare får låna ut sin hoj så e det inga probs.

Gustav1 skrev:
2503248 Na asså, om Kalle 21, har försäkrat hojen på morsan och smäller och skadar sig så höjs premien för 21-åringar. Morsan kostar ju inget.
Den höjs ju givetvis inte för 21 åringen eftersom det inte e han som står på försäkringen :7peta

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tobbe1 skrev:
2508395 Teckna en försäkring där den som står som ägare får låna ut sin hoj så e det inga probs.
Precis, sålänge den som står som ägare köpt hojen med. Då är det som sagt inga som helst problem.
//Tobbe

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Corpze skrev:
2502462 Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?

Jag har min cykel påställd 4 månader om året och bygger upp en "försäkringsbuffert" under resten av tiden. Är man 25 och har haft kortet i 5 år är annars Bilsport & MC ett rätt populärt bolag. SMC-försäkring är ett annat alternativ (som dessutom har fördelen att du förhoppningsvis efter kurserna är kompetent nog att inte göra dumheter själv, även om olyckor naturligtvis kan inträffa).
Kör en hoj du har råd med, och lär dig köra på den, det är mitt tips. Squids finns det tillräckligt av ändå.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA