Morsan ägare, jag förare

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Om jag inte misstar mig så är folksams försäkring så att de som är bokförda under samma tak får nyttja fordonet med självrisktillägg eller liknande...

Men jag tror inget fb har något intresse i att försäkra ett påställt fordon på en person som inte har A körkort.

/a

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Hittade lite info om det i folksams avtal under "översiktlig information"

"Egendomsskydd
Om trafikförsäkringen kompletteras med egendomsskydd är det försäkringstagarens eget ekonomiska intresse, som ägare till den försäkrade motorcykeln som försäkringen gäller för. Skulle det visa sig att det är någon annan än försäkringstagaren eller dennes make/registrerad partner eller sambo folkbokförd och bosatt på samma adress som försäkringstagaren som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada."

Såvida du inte är gift, sambo eller partner med morsan så är det kört. Det enda som gäller isf är trafikdelen. Får du hojen snodd, uppeldad eller kör av vägen och det kommer fram att det är du som stått för degen men morsan som stått för försäkringen så gäller helt enkelt inte ngn annan del än trafiken.
Välj själv....
//Tobbe
EDIT: Här är länken till avtalet i PDF-format http://www.folksam.se/resurser/pdf/s7489.pdf :EDIT

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Peterlan skrev:
2504124 Jaha, så vi som var yngre förr, körde sämre än vad ni som är unga nu gör? Och det är inga nybörjare som kraschar nu då?

Jovisst är det så men grunden för dom höga premierna som är idag måste ha kommit nånstans ifrån och inte är det från dom närmsta 5 åren iaf!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Slappa skrev:
2506922 Jovisst är det så men grunden för dom höga premierna som är idag måste ha kommit nånstans ifrån och inte är det från dom närmsta 5 åren iaf!
Nu är du nog ute på rätt tokigt spår.
Så du menar att f-bolagen inte skulle se över sina vinstintressen mer än var 5-10 år?
//Tobbe

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
tobbeviking skrev:
2506933 Nu är du nog ute på rätt tokigt spår.
Så du menar att f-bolagen inte skulle se över sina vinstintressen mer än var 5-10 år?
//Tobbe

Han menar nog att det är den numera s.k. "ärliga" äldre generationens bedrägerier som står för taskiga läget idag.

/a

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Det kommer alltid finnas äldre förare som retar sig på att en yngre person med färskt körkort å en värre hoj har billigare försäkringspremie pga skenförsäkring... Och det blir inte bättre av att den yngre förmågan kommer glidande med sin nya bmw som blev införskaffad för pengarna som blev över pga skenförsäkringen... Svensk avundsjuka eller???

Har själv ingen skenförsäkring men det finns kanske nån här som tycker det är fel och istället jobbar svart och fuskar med avdrag eller annat brottsligt för att kunna betala premien på sitt namn... Vet inte om det är bättre???

Menar nu inte att det är någon här på SH som gör så men folk i allmänhet är så snabba på att gnälla på andra å sen göra samma sak själva...

Uppmuntrar inte någon att skenförsäkra... För det är ju en risk att bli utan ersättning pga det... Men anser inte att det hjälper att hacka på dom som gör det... För folk gör ju ändå som dom själva vill i slutändan så...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Bara sätta en trafik på mormor i haparanda, de pengarna du tjänar på det kan man lägga på en ny hoj när säsongen är slut istället för att betala försäkringsbolaget en ny hoj varje år i premier.

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
changco1 skrev:
2506964 Bara sätta en trafik på mormor i haparanda, de pengarna du tjänar på det kan man lägga på en ny hoj när säsongen är slut istället för att betala försäkringsbolaget en ny hoj varje år i premier.

Detta är din enda utväg om du inte har råd med försäkring på dig själv. Det är bara att glömma den där bekymmerslösa livsstilen med att lämna hojjen på stan och parkera på gatan. Vipps så försvinner den... alltid under uppsikt, larm och stora stora manliga lås!!

EDIT: Att vurpa med hojjen och få ersättning är bara att glömma... Glömde nämna detta för det kändes underförstått.

/a

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Slappa skrev:
2506954 :tummenupp
Japp iaf till en viss del!
Visst är det så, men innebär det då att alla genarationer bakåt är utan talan för att det funnits bedrägligheter i varje generation?
Det bästa vore helt enkelt att införa ägaransvar och personbunden försäkring.
Vill man framföra en viss typ av fordon så skaffar man en försäkring till sig själv för detta. Då har man kommit till rätta med problemet, att skylla sina egna bedrägligheter på att andra gjort det tidigare är väl ändå ganska låg nivå på det hela.
//Tobbe

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det är mycket möjligt, men allt handlar om prioriteringar. Kan inte på något sett se det ekonomiskt försvarbart att betala en ny hoj per år för att man ska kunna ställa hojen på gatan bland alla fyllon. Skulle man dock ha otur att gå om kull, ja då är jag glad om jag lever inte gråter jag att hojen är smälld och inte får några kr från fb, pengar går alltid att skaffa om man vill. Men att hel/halv försäkra hojen på någon annan skulle jag inte göra för det är att slänga pengar i sjön, för man får faktiskt inte ett öre, spec om det gäller en sporthoj/bil.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
K.L skrev:
2506942 Det kommer alltid finnas äldre förare som retar sig på att en yngre person med färskt körkort å en värre hoj har billigare försäkringspremie pga skenförsäkring... Och det blir inte bättre av att den yngre förmågan kommer glidande med sin nya bmw som blev införskaffad för pengarna som blev över pga skenförsäkringen... Svensk avundsjuka eller???

Har själv ingen skenförsäkring men det finns kanske nån här som tycker det är fel och istället jobbar svart och fuskar med avdrag eller annat brottsligt för att kunna betala premien på sitt namn... Vet inte om det är bättre???

Menar nu inte att det är någon här på SH som gör så men folk i allmänhet är så snabba på att gnälla på andra å sen göra samma sak själva...

Uppmuntrar inte någon att skenförsäkra... För det är ju en risk att bli utan ersättning pga det... Men anser inte att det hjälper att hacka på dom som gör det... För folk gör ju ändå som dom själva vill i slutändan så...
Får nog hålla med.
Skenförsäkra = Döden!!!!

Men jobba svart etc. = Ingen som lyfter ett ögonbryn.

Dubbelmoralen flödar starkt!
Sålänge man själv inte drabbas av det så är det lungt.
Men när någon annan gör det då J*vlar!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Freddola skrev:
2507043 Får nog hålla med.
Skenförsäkra = Döden!!!!

Men jobba svart etc. = Ingen som lyfter ett ögonbryn.

Dubbelmoralen flödar starkt!
Sålänge man själv inte drabbas av det så är det lungt.
Men när någon annan gör det då J*vlar!
Jaha så nu jobbar "alla" svart också, kanske "alla" går frivilligt arbetslösa och drar A-kassa också, ser vi någon röd tråd?

Dessa är system som bygger på att alla deltagare ska bidra med sin del, vill man utnyttja ett sånt system felaktigt så går det oftast att göra det.

Jag skulle dock vilja säga att det är en viss skillnad och det har att göra med hur många "bidragare" som finns i systemet och hur mycket pengar som flödar in och ut ur det.
Av dessa jag räknat upp här så är utan tvekan mc-försäkring det som ger störst utslag för "bidragarna" då det "felnytjas" så det kan vara därför flera reagerar på skenförsäkring.

Dubbelmoral att vara emot skenförsäkring men inte svartjobb?
Ja självklart men jag håller med dej, jag tror också att svartjobb är betydligt mer accepterat.... Men vad säger att "alla" tycker det är okej?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Corpze skrev:
2502462 Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?

Köp en Volvo 240 sålänge. Med den kan du åka runt o kolla på hojar tills du har råd at köpa en.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
kraschandburn skrev:
2506095 Ne du Hannez Frågan är istället om man vill åka Hoj eller betala fbp
Eller? Varför inte båda?

Santo skrev:
2506841 Det är detta jag inte förstår. Folk gnäller på SH om skenförsäkringar men ändå ser vi här ett exempel på ett FB som tillåter denna typ av försäkring. Då är det ju ingen skenförsäkring som "höjer" alla våra andras premier, det är ett legitimt sätt för en yngre person att betala mindre premie.
Egentligen skiljer det sig inget på folksams och andra försäkringar då man får låna ut sin motorcykel till vem som helst vilken försäkring man än har. Men... om försäkringsbolaget på något vis kan bevisa att det va sonen i familjen som köpte den och är den _riktige_ ägaren så kan inte mamman stå som ägare eftersom man inte kan försäkra en motorcykel som man egentligen inte äger.

Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Hos IF (i alla fall hondaförsäkringen) kan man försäkra sin hoj utan att själv ha körkort.

Snowman89

Guest
tåberg skrev:
2502471 se till att försäkringsbolaget vet om att det är du som i huvudsak nyttjar hojen. finns säkert nån försäkring för alla i huset... annars kan det bli problem när du uppfyller statestiken och skrotar ner den i ett dike.
Det finns ju ett försäkringbolag som heter typ Bil och mcsport, då får alla under samma tak köra cykel (det funkar ju bra om du fortfarande bor hemm)

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Corpze skrev:
2502462 ...
Hur gör ni för att få ner kostnaden?

(Skaffar en billig hoj att försäkra - sorry, vet hur trist det är att höra)

Går igenom alla försäkringsbolag - frågar flera ggr på varje.
Samlar försäkringarna på ett ställe för att få en bättre deal.
Märkesförsäkring.
Ställer av/på ofta.
Ser om man kan förhandla premien med höjd självrisk.
Känner någon som känner någon på ett f-bolag.
Skaffar ordentliga lås och ignorerar lathet.
Hanterar cykeln varsamt för att undvika verkstan.
Servar själv - men tänkt på eventuell garanti.

Och sist men inte minst - LÄR sig cykeln ordentligt innan man brazzar på. :)

Du bor hemma? Avlasta dina föräldrar i deras tuffa vardag och få dem att sponsra din försäkring. Kolla om de har en personförsäkring på dig också...

Lycka till!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Snowman89 skrev:
2507218 Det finns ju ett försäkringbolag som heter typ Bil och mcsport, då får alla under samma tak köra cykel (det funkar ju bra om du fortfarande bor hemm)
Åter igen, alla under samma tak får alltid köra motorcykeln. Alla i samma land får alltid köra motorcykeln, alla på samma planet får alltid köra motorcykeln... på alla försäkringar, hos alla bolag, på alla planeter... :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA