Morsan ägare, jag förare

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det kallas skenförsäkring och är inte populärt här inne...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
:corn

Hur gör vi för att få ner kostnaden? Vi köper en hoj vi har råd med.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det kallas skenförsäkring, är inte uppskattat av andra hojåkare och kommer att leda till att försäkringsbolaget inte betalar dig en spänn om något händer...
Jag skulle råda dig att skaffa en hoj du har råd med istället.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
se till att försäkringsbolaget vet om att det är du som i huvudsak nyttjar hojen. finns säkert nån försäkring för alla i huset... annars kan det bli problem när du uppfyller statestiken och skrotar ner den i ett dike.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mest din förlust om du smäller. Antingen får du inte ut ett skit eller så har du 25 000 kr i självrisk om jag inte minns helt fel. Ni som har koll på skenförsäkringarna kan ju stoppa mig om jag har fel. Finns dock försäkringar som tillåter att boende på samma adress får lov att köra, kolla vilken det skulle vara.

Jag skulle råda dig att köra halvförsäkrat och ha råd med hojen. Streetfajta den om du smäller eller dra ihop billiga kåpor från eBay... Duger det inte med halv så sälj gixxern och köp en hoj du har råd att försäkra...

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Ni måste nog bo under samma tak för att försäkra på detta viset. Finns försäkringar där din morsa kan "låna" ut hojen. Detta händer speciellt då klotningen är framme. Men som sagt du blir inte poppis hos andra på detta forumet om:ajjabajja sättet

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Skit i moralkärringarna här på sh....skriv din dröm hoj på morsan eller vem du vill. :tummenupp

Premierna ökar inte pga det...det är andra faktorer som gäller...som jag ifos också skiter i......:arsele

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
DFMSWEDEN skrev:
2502481 Skit i moralkärringarna här på sh....skriv din dröm hoj på morsan eller vem du vill. :tummenupp

Premierna ökar inte pga det...det är andra faktorer som gäller...som jag ifos också skiter i......:arsele

Ehum okey :va

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Till en början ägde min far min motorcykel. Men som redan många dryga personer svarat så är det typ 50% chans att du får ut på den där försäkringen men då betalade jag/ far tror det var 9000kr hel/hel sen började jag ringa runt på lite bolag för att kolla vad den skulle kosta om jag ägde den (som jag egentligen ville ha det) och det landade på 40-60000kr /år.

Då kan det kvitta om man inte får ut på försäkringen för 9000kr för om jag själv ska äga den så kan jag lika gärna köpa en ny cykel varje år.

Men det slutade med att jag ställde över den på mig själv och gick en kurs genom SMC (brom och kurv kurs) som jag starkt kan rekomendera! Kursen kostade 1000kr och min premie sjönk med 23000kr till 15100kr hel/hel

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Corpze skrev:
Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?
Det är samma sak med alla bolagen. Man kan enligt lag inte försäkra någon annans egendom. Att skriva den på morsan hjälper inte eftersom det ju ändå är du som är ägare. Det finns dock inget som hindrar att ni gör på det sättet. Problemet är att om försäkringsbolaget misstänker att det är du som är den egentlige ägaren så kan de neka dig ersättning. De kan också vara värt att nämna att de inte behöver bevisa att det är så. Nekar de är det din mor som får stämma dem inför rätta, inte du eller någon annan.

Vad risken för att det ska gå så, om du vurpar, har jag ingen aning om. En del får ut ersättning, andra får inte. Om du väljer att skenförsäkra så håll det för dig själv. Det är rätt många som stör sig på det.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Corpze skrev:
2502462 Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?
:corn :corn :corn

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
gixxer
imaster skrev:
2502476 Mest din förlust om du smäller. Antingen får du inte ut ett skit eller så har du 25 000 kr i självrisk om jag inte minns helt fel. Ni som har koll på skenförsäkringarna kan ju stoppa mig om jag har fel. Finns dock försäkringar som tillåter att boende på samma adress får lov att köra, kolla vilken det skulle vara.

Jag skulle råda dig att köra halvförsäkrat och ha råd med hojen. Streetfajta den om du smäller eller dra ihop billiga kåpor från eBay... Duger det inte med halv så sälj gixxern och köp en hoj du har råd att försäkra...

jag skenförsäkrade en bil som jag sedan smällde och det blev som du säger 25 200SEK blev självrisken.

jag är för den delen 22 år har en 750 -00 haft KK sen i maj o den är försäkrad på mig i folksam har 1100 i månaden när den e påställd sör en halvförs.. Bara pröjsa eller sälja skenförsäkringar e inget alternativ

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Ett tips!!!

Ge fan i att försöka "lura" försäkringsbolagen. Jag vet hur det kan gå, inte alls kul...

Dom e sten hårda och har jävligt skickliga jurister som jagar försäkringsbedragare...

Last edited:

sandstream

Guest
Mr Helmut skrev:
2502491 Till en början ägde min far min motorcykel. Men som redan många dryga personer svarat så är det typ 50% chans att du får ut på den där försäkringen
Och vad är det för "drygt" med att informera om det?

Tack fan för att de "äldre" inte har lust att betala småpojkarnas krascher via sina försäkringar.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
sandstream skrev:
2503150 Och vad är det för "drygt" med att informera om det?

Tack fan för att de "äldre" inte har lust att betala småpojkarnas krascher via sina försäkringar.

Exakt!:tummenupp

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Honda
Det dryga jag ser är i svaren är dom här förbannade "Popcorns" svaren.

Skenförsäkra inte. Kör inte för fort. Aldrig wheelia.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0