Morsan ägare, jag förare

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tok!g skrev:
2503179 Det dryga jag ser är i svaren är dom här förbannade "Popcorns" svaren.

Skenförsäkra inte. Kör inte för fort. Aldrig wheelia.
Eller var som folk och håll käft om det.

Allt blir lättare då.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
zopilote skrev:
2502467 Det kallas skenförsäkring, är inte uppskattat av andra hojåkare och kommer att leda till att försäkringsbolaget inte betalar dig en spänn om något händer...
Jag skulle råda dig att skaffa en hoj du har råd med istället.

skitsnack...vet folk som fått ut pengar utan att bolaget frågat ett smack!!! hans morsa kanske e grymmare än ghostrider på att köra o då e det troligt att hon e brukare!!!

mvh

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Får väl köpa en sparkcykel eller nått som du har råd o försäkra,,, annars får lilla mammsen stå på den me vetja

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
goba skrev:
2503203 skitsnack...vet folk som fått ut pengar utan att bolaget frågat ett smack!!! hans morsa kanske e grymmare än ghostrider på att köra o då e det troligt att hon e brukare!!!

mvh
Ja, självklart finns det dom som klarar sig, samtidigt som det finns dom som inte klarar sig. Frågan är om han vill ta risken?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
sandstream skrev:
2503150 Och vad är det för "drygt" med att informera om det?

Tack fan för att de "äldre" inte har lust att betala småpojkarnas krascher via sina försäkringar.

Jag tyckte att dom första inläggen i tråden inte var nog informativa utan bara skräp därför skrev jag dryga personer.

Tok!g skrev:
2503179 Det dryga jag ser är i svaren är dom här förbannade "Popcorns" svaren.

:fakta

Last edited:

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Yamaha xjr1300
Jag hade också ställt den på en förälder om jag var dig. Det är så det fungerar!! 80% här inne under 30år ställer den på anhöriga, det kan jag lova dig. Sen sitter dom och skäller på andra unga som skenförsäkrar, bara för dom höjer premien för sina föräldrar. :arsele
Det finns för många popcorn-ätare i detta landet......

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Corpze skrev:
2502462 Tjena, jag har precis köpt mig en Suzuki GSX-R 750 och ska ta kort under vintern och tänkte nu spåna på vilka försäkringsbolag som är bäst för min plånbok, eftersom jag är nybörjare på sporthoj så får det bli en helförsäkring iaf det första året men ska jag skriva den på morsan, få försäkringen på henne och jag som förare (är 22år), Trygg-hansa gör inga utbetalningar alls om inte ägare och försäkringstagare är densamme, hur är det med andra bolag?

Hur gör ni för att få ner kostnaden?

Hur ska du köra upp i vinter?:va

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Bennybeach skrev:
2503241 Sen sitter dom och skäller på andra unga som skenförsäkrar, bara för dom höjer premien för sina föräldrar.

Na asså, om Kalle 21, har försäkrat hojen på morsan och smäller och skadar sig så höjs premien för 21-åringar. Morsan kostar ju inget.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tok!g skrev:
2503227 Är det jag som ska hålla käft eller vad menar du? Seriöst.
Det får du tolka som du vill.

Jag menade mest folk som gapar, skriker, whinar och tjuter vitt och brett om allt. A'la försäkra på ditten och datten. Gör gärna rätt, försäkrar du åt helvete fel, tjöta inte om det på SH. Typ.

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Försäkra på din Mamma eller Pappa, det tycker ja du kan göra!

Är rätt säker på att 85% av alla här inne på Sporthoj har skenförsäkrat nångång.

Hur många 18åringar ställer sig på sin egen bil? Inte ja iaf, nu är ja dock inte 18 längre :) Min Pappa stod på alla mina bilar i många år o även Mamma!

Har smällt 2-3ggr och har aldrig varit några problem med försäkringsbolaget!

Skillnaden på bil o MC är väl att personskadorna är ju vanligare för MC!

Be din Mamma ringa till de olika bolagen o sen kan ni ju fråga om hon får låna ut hojen eller inte. Vet att det finns ett bolag (säkert fler) som alla i Hushållet får köra på!

/ Henke som vid 26års ålder står som ägare till både BIL o MC för första gången :yoparty

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bennybeach skrev:
2503241 Jag hade också ställt den på en förälder om jag var dig. Det är så det fungerar!! 80% här inne under 30år ställer den på anhöriga, det kan jag lova dig. Sen sitter dom och skäller på andra unga som skenförsäkrar, bara för dom höjer premien för sina föräldrar. :arsele
Det finns för många popcorn-ätare i detta landet......
Det kan ju bli lite klurigt att mamma kraschar, men ungen får invaliditeten, trots att han satt hemma å åt popcorn just då... :rolleyes:

Självklart står alla mina fordon på mig! :fakta

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
sandstream skrev:
Tack fan för att de "äldre" inte har lust att betala småpojkarnas krascher via sina försäkringar.

Sen kan man ju fundera lite på vem det är som gjort så att vi yngre har fått högra premier, just det precis ni äldre gubbs som kraschade när ni var yngre.

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Det där med att f-bolagen kan neka dig ersättning vid skada är fullt möjligt och att du får bevisa det i rätten. Saken är den att det är väldigt svårt för f-bolagen att bevisa att din mor inte är den huvudsakliga brukaren, konsekvensen blir att dom får betala rättegångskostnader mm. Beror på hur mycket dom vill gambla.

Vad jag fått höra är det så att det i dom fall det är en yngre person som försäkrar på sina föräldrar görs det alltid någon form av utredning från försäkringsbolagen, vilket sker i största hemlighet.

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Corpze skrev:
2502462 Hur gör ni för att få ner kostnaden?

Jag kör bara trafik, hel vill dom ha ca 40000 för. Nu har jag inte smällt på de två år jag haft den och då kan jag lägga de 64000 kr som mellanskillnaden varit på en ny hoj istället om den blir till mos.

Visst jag har ju inte lagt undan mellanskillnaden men jag tar ju hellre lån till en ny hoj än lån till att betala försäkring.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
kraschandburn skrev:
2503484 Försäkra så det blir billigast för dig. Trafik på mor eller far!!

Vad som blir den lägsta kostnaden avgörs inte bara av premien.
Om olyckan är framme och han inte får ut något på försäkringen gör att det valet blev väldigt dyrt.

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Jag har min 125:a skriven på morsan. Har Bilsport-mc:s basförsäkring där man får låna ut hojen til vem som helst förutsatt att den har körkort.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Slappa skrev:
2503977 Sen kan man ju fundera lite på vem det är som gjort så att vi yngre har fått högra premier, just det precis ni äldre gubbs som kraschade när ni var yngre.
Jaha, så vi som var yngre förr, körde sämre än vad ni som är unga nu gör? Och det är inga nybörjare som kraschar nu då?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA