Mossberg Racing satsar på Miljö

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag heter Lasse skrev:
2686647 Lite märkligt att sila mygg och släppa igenom elefanter.
Bättre att sätta press på samhällets stora utsläppare än det fåtal som tävlar med motorfordon. Visst kan det se bra ut ur någon slags miljöaspekt, men det påverkar inte miljön ett skvatt.
Se er om i världen och tänk sedan till om vilka saker som bidrar mest till miljöförstöringen.

Som tidigare nämnts bidrar flyg, båtar samt industri med så stor del att vår nöjesåkning inte bidrar nämnvärt i det stora hela.

Vill ni påverka miljön så ta cykeln till jobbet i stället.:tummenupp

Att köpa sig rätten att förstöra miljön förstår jag inte heller.:va

Såg detta inlägg... tänkte på Mort:s kloka signatur som han har på alla inlägg... och tänkte att jag skiter i att argumentera.

Men jag klarar inte av att sitta tyst!

Med utgångspunkt från hur du uttalar dig här ovan så antar jag att du:

-Inte lägger pengar i Rädda Barnens bössor för att hjälpa barn som dör i svältkatastrofer därför att: Min lilla peng "inte bidrar nämnvärt i det stora hela".
-Inte skulle ta en spade och försöka gräva fram lavinoffer därför att: Min lilla spade "inte bidrar nämnvärt i det stora hela!.
-Aldrig skulle komma på tanken att skaffa någon liten pryl till din hoj som höjde effekten 1,5 hk för att: Den lilla grejen "inte bidrar nämnvärt i det stora hela".
-Aldrig skulle komma på tanken att skruva ett klick på fjädringen för att det "bidrar inte nämnvärt i det stora hela".

SÅKLART ATT DET PÅVERKAR! Formula 1 och Moto-GP är FULLT av team som har MASSOR av tekniker som alla letar gram och hundradelar som TILLSAMMANS innebär stor skillnad! Detsamma med miljön: Om alla vanliga glödlampor byttes mot lågenergilampor skulle vi kunna stänga en kärnkraftsreaktor:fakta Bara som ett exempel.

Och vem här i denna tråd har argumenterat för att släppa igenom elefanter? För oss vanliga människor är det svårt att verka i det stora och då får man göra det man kan.
I just denna fråga anser jag att det handlar om att en massa "små" människor förhoppningsvis mer börjar efterfråga miljövänliga alternativ och lösningar, och därför faktiskt till slut "bidrar nämnvärt i det stora hela"!

"Bättre att sätta press på samhällets stora utsläppare" säger du... Man ska såklart göra det OCKSÅ!

Slutligen ett tips i all välmening: OM det nu var så att du försöker verka litterär så heter det: Sila mygg och svälja kameler!

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
jag har en fundering...

Vilka fördelar får man med utsläppsrättigheter??
Jag menar bara för att man har köpt utsläppsrättigheter så betyder det väl inte att man släpper ut mindra avgaser. För man förstör väl naturen lika mycket fortfarande??

Antar att de pengarna man köper utsläppsrättigheterna för går till typ forskning om just hur man kan påverka naturen??

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Helt rätt Mozz, alla påverkar ju miljön på något sätt, är man medveten om detta så kan man ju göra sitt bästa för att minska utsläppen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sunkan skrev:
2687800 jag har en fundering...

Jag menar bara för att man har köpt utsläppsrättigheter så betyder det väl inte att man släpper ut mindra avgaser. För man förstör väl naturen lika mycket fortfarande??

Antar att de pengarna man köper utsläppsrättigheterna för går till typ forskning om just hur man kan påverka naturen??
Dina utsläpp minskar inte men du köper upp rätter som företag som behöver ha utsläppsrätter för sin produktion således inte kan köpa. Om alla utsläppsrätter köptes av privatpersoner så måste företagen minska sina utsläpp med lika mycket. Enkelt förklarat.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
sunkan skrev:
2687800 jag har en fundering...

Gustav O svarade på en del av dina funderingar Men vart pengarna går som man betalar för alla utsläppsrätter.... Jag har skrivit till Naturvårrdsverket och frågat just detta. Återkommer när jag fått svar.
Någon som fattat vart pengarna går? Jag antar också att pengarna går till forskning och åtgärder för att minska koldioxidpåslaget... men ruktigt hur detgår till vet jag inte.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gustav O skrev:
2687826 Dina utsläpp minskar inte men du köper upp rätter som företag som behöver ha utsläppsrätter för sin produktion således inte kan köpa. Om alla utsläppsrätter köptes av privatpersoner så måste företagen minska sina utsläpp med lika mycket. Enkelt förklarat.
Jaha, är det så det funkar? Jag trodde att jag köpte av någon (företag) som fått sig rätter tilldelade och som släpper ut mindre än de har utsläppsrätter till. Men du tror alltså att vi köper direkt av utfärdaren (staten?)?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
2688001 Jaha, är det så det funkar? Jag trodde att jag köpte av någon (företag) som fått sig rätter tilldelade och som släpper ut mindre än de har utsläppsrätter till. Men du tror alltså att vi köper direkt av utfärdaren (staten?)?
För svårt, vet ej.

Dr.Bike

Guest
Jahaja, så med utsläppsrätter så blir naturen renare...
Vilket hyckleri.

Bara (som vanligt) ett sätt för staten att sko sig.

Baksidan av Mossbergs handlande är ju att nån får upp ögonen och KRÄVER att detta skall vara legio för all motorsport.
Så ett iofs väldigt fint initiativ går om intet i nya pålagor och mer problem.

Nä - enda vägen mot renare miljö är mindre och renare utsläpp.
Man kan inte köpa sig fri från synd genom en summa pengar och sedan gasa vidare med lättat samvete.

Utsläppsrätter påminner om forna tiders avlatsbrev*...

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Avlat

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Bingo skrev:
2688001 Jaha, är det så det funkar? Jag trodde att jag köpte av någon (företag) som fått sig rätter tilldelade och som släpper ut mindre än de har utsläppsrätter till. Men du tror alltså att vi köper direkt av utfärdaren (staten?)?

Du har köpt på marknaden. Det blir lättare om man tänker aktier. Större efterfrågan på UR ger högre kurs och det bli därmed dyrare för företag att köpa rättigheter (vilket innebär att de lockas att trimma anläggningar etc).

Fast om staten tilldelat (som de gör) tillräcklig mängd UR gratis, och om dessa räcker till, som innebär att ingen behöver köpa extra UR -- så spelar ju priset ingen roll. (Har ingen koll på om prognoser på det)

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
#Olsson# skrev:
2688030
Fast om staten tilldelat (som de gör) tillräcklig mängd UR gratis, och om dessa räcker till, som innebär att ingen behöver köpa extra UR -- så spelar ju priset ingen roll.

..vilket skulle innebära, att vid periodens utgång blir kursen på utsläpsrätter exakt noll kronor. Ni som köpt har m a o gjort en mycket dålig affär. Ni kan varken sälja dem samt har handeln inte tillfört någon nytta på utsläppsfronten annat än möjligen lite goodwill. :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sunkan skrev:
Man har inga direkta fördelar av att äga utsläppsrätter. Särskilt inte om man köper dem under mellandagarna (för de gäller väl i ett kalenderår?).

I princip är en utsläppsrätt som vilket värdepapper som helst. Den ger dig rätten att släppa ut en viss mängd koldioxid. Den rätten äger man - man kan låta den ligga i byrålådan, man kan sälja den etc. Nu finns det ingen fungerande börs för dem men om de införs enligt de linjer som skisserats ovan så kommer en sådan att uppstå. Och då blir nyttan mer uppenbar, man kan tjäna pengar på dem på precis samma sätt som man kan tjäna pengar på aktier.

Det är korrekt att man "förstör" naturen lika mycket som tidigare, men medan du tidigare kunde göra det gratis så kommer du längre fram att få betala för förstörandet. Du kan bara släppa ut så mycket som du har utsläppsrätter för gratis, sen börjar det kosta. OCh när något börjar kosta så träder traditionella ekonomiska mekanismer in. Företagen kommer at börja kalkylera på sina utsläpp på samma sätt som de kalkylerar på vilken annan investering som helst.

Det kommer alltså att finnas starka ekonomiska incitament att minska sina utsläpp. Ju högre pris på utsläppsrätterna desto mer lönsamt att minska sina utsläpp. Det företag som minskar sin belastning och får utsläppsrätter "över" och får betalt för dem. Det företag som släpper ut mer än de fått utsläppsrätter till måste betala för att köpa fler - från andra företag som är duktigare på att minska sina utsläpp. (Det är alltså ingen extraskatt det är fråga om).

Så har jag fattat dem. Detaljerna är säkert fel så rätta mig gärna.

Utsläppsrätter är helt enklet det "kapitalistiska" sättet att komma åt problemet på - inbillat eller verkligt. Det behövs inga förmaningar om att åka kolektivt, panta burkar och sånt. En marknadslösning sätter pris på saker och ting och låter folk själva koma underfund med hur de ska minimera kostnaden för för nyttigheten. Marknaden är bra på att lösa problem - greed works!

Helt kapitalistiskt är det iofs inte, men det är i alla fall ett försök att komma runt den fundamentala bristen i kapitalismen att ingen tillåts äga luften. Luften (och haven) omfattas inte av kapitalismen och då kan folk bära sig åt nästan precis hur grisigt som helst - vilket de sannerligen utnyttjar.

Jaha pojkar, hur mycket har ni tänkt köpa det här året? De utsläppsrätter vi köpte före nyår gällde väl bara för 2006 :va

God fortsättning alla :tummenupp

#Olsson# skrev:
2688047 ..vilket skulle innebära, att vid periodens utgång blir kursen på utsläpsrätter exakt noll kronor. Ni som köpt har m a o gjort en mycket dålig affär. Ni kan varken sälja dem samt har handeln inte tillfört någon nytta på utsläppsfronten annat än möjligen lite goodwill. :D
Precis så jävla illa är det. Det är ju själve fan att man saknar all självbehärskning och all känslokyla :mad:

Mitt enda hopp nu är att marknadsplatsen fungerar så illa att det tar några dagar för transaktionen att gå igenom. I så fall är man i smöret igen :yoparty

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
Man kan inte köpa sig fri från synd genom en summa pengar och sedan gasa vidare med lättat samvete.

Utsläppsrätter påminner om forna tiders avlatsbrev
Det kan "man" visst. Ju större summa desto renare samvete.

Det där mantrat om avlatsbrev som ni upprepar hela tiden, har det någon djupt religiös innebörd eller är det bara en del av liturgin?

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2685494 Det skulle försvåra för sporten, och vad blir vinsterna? En vecka efter regeln införs, hittar man mod-tips endå. Kontrollerna blir jobbiga. Vad ska man kolla efter? -Har du kat? -javeeesst! Katalysator är dessutom ganska efterblivet utvecklat på hojsidan med kass verkan.
Det måste självklart vara lätt att kontrollera och inte medföra någon annan fara (se Axxexs inlägg) för att det ska vara aktuellt. Är inte tillräckligt insatt i ämnet mer än att katalysatorn renar och det kan aldrig vara fel oavsett hur lite påverkan det har på den total nedsmutsningen.

Att motorsporten ska ligga i framkant när det gäller miljövänlighet är nog ett måste i ett land som Sverige om vi ska kunna fortsätta och tex bygga nya banor.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
De ju verkligen inte dåligt att tvinga företagen att släppa ut mindra avgaser mm.

Som person släpper man kanske ut lika mycket. Men eftersom man tvingar företagen att släppa ut mindre då gör man en ganska stor skillnad.. Bra grejer... :tummenupp

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2688083 Det kan "man" visst. Ju större summa desto renare samvete.

Det där mantrat om avlatsbrev som ni upprepar hela tiden, har det någon djupt religiös innebörd eller är det bara en del av liturgin?

Avlatsbrev, käre Bingo, är en jämförelse för att kvantifiera ett galet strutsbeteende. D.v.s köpa sig fri från synd.
I detta fallet från miljöpåverkan.

Jag lovar: Granarna märker inte en enda skillnad sålänge det kommer ut lika mycket skit i luften oavsett hur mycket vi straffar oss själva med tagelskjorta i form av avgifter till staten och sen fortsätter gasa som inget hänt.
Detta borde ju du om nån begripa som är uttalad miljökille.

För dessa utsläppsavgifter kommer inte minska utsläppen som nån tomte tror, eftersom ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj. Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver, för att sedan som du säger bedriva kapitalistisk kommers med dessa.
Företagen blir rikare, staten sitter med svarte petter, eftersom de måste "bjuda bort" tillräckligt stora rättigheter, och summan av allt blir att naturen får ta emot lika mycket skit som förr.

Men...om du verkligen TYCKER att man får ett renare samvete av en avgift, trots fortsatt stora utsläpp, ja då är du ingen sann miljövän utan en av staten inhyrd lakej.

sunkan skrev:
2688094 De ju verkligen inte dåligt att tvinga företagen att släppa ut mindra avgaser mm.

Som person släpper man kanske ut lika mycket. Men eftersom man tvingar företagen att släppa ut mindre då gör man en ganska stor skillnad.. Bra grejer... :tummenupp

Absolut!
Sålänge utsläppen verkligen BLIR mindre ja... och det inte bara blir kvasivetenskapligt bollande med siffror.

Nä avgifter är skit.

Renare luft är "da shit" och det uppnås inte på annat sätt än renare utsläpp och ffa mindre.
Miljöavgiftens grundtanke vill väl, men jag är inte så säker på att den får den effekt som är avsedd.
Det skulle kräva en enorm kontrollapparat a´la Stalintidens sovjet med EN kontrollant ute på VARJE fabrik hela tiden...

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver, för att sedan som du säger bedriva kapitalistisk kommers med dessa.
Företagen blir rikare, staten sitter med svarte petter, eftersom de måste "bjuda bort" tillräckligt stora rättigheter, och summan av allt blir att naturen får ta emot lika mycket skit som förr.
Men kära nån då... Du tror verkligen att de kommer att bedriva "kapitalistisk kommers" med utsläppsrätterna?

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2688114 Men kära nån då... Du tror verkligen att de kommer att bedriva "kapitalistisk kommers" med utsläppsrätterna?

Vet ej. Men alla kommer garanterat göra allt i deras makt för att återförsäkra sig för att slippa betala.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
Miljöavgiftens grundtanke vill väl, men jag är inte så säker på att den får den effekt som är avsedd.
Det skulle kräva en enorm kontrollapparat a´la Stalintidens sovjet med EN kontrollant ute på VARJE fabrik hela tiden...
Vad tråkigt att du inte är så säker på det. Vad har du för skäl för den tron? Är de förankrade i vedertagen vetenskaplig eller kvasivetenskaplig teori?

Eller hur, på samma sätt som det finns en momskontrollant och en källskattekontrollant och en reklamskattekontrollant etc på varje företag.

Dr.Bike skrev:
2688119 Vet ej. Men alla kommer garanterat göra allt i deras makt för att återförsäkra sig för att slippa betala.
Därför att företagen i genomsnitt är skurkar?

Vad menar du med att de ska "återförsäkra sig för att slipa betala"? Vad betyder det?

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
2688107

Jag lovar: Granarna märker inte en enda skillnad sålänge det kommer ut lika mycket skit i luften

Det är ju det det inte gör. Den utsläppsrätt man köper kan ju ingen anna släppa ut.:fakta

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
Jag lovar: Granarna märker inte en enda skillnad sålänge det kommer ut lika mycket skit i luften oavsett hur mycket vi straffar oss själva med tagelskjorta i form av avgifter till staten och sen fortsätter gasa som inget hänt.
Detta borde ju du om nån begripa som är uttalad miljökille.
Vilka avgifter till staten pratar du om här? Staten tar mig veterligen inte betalt för utsläppsrätterna. Pratar du om något annat?

Är jag en uttalad "miljökille"? :rolleyes:

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping