Dr.Bike
Guest
magnus_moss skrev:2688128Det är ju det det inte gör. Den utsläppsrätt man köper kan ju ingen anna släppa ut.
Det är ju DET som blir så svårt att kontrollera...
magnus_moss skrev:2688128Det är ju det det inte gör. Den utsläppsrätt man köper kan ju ingen anna släppa ut.
Dr.Bike skrev:2688107
För dessa utsläppsavgifter kommer inte minska utsläppen som nån tomte tror, eftersom ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj. Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver, för att sedan som du säger bedriva kapitalistisk kommers med dessa.
Företagen blir rikare, staten sitter med svarte petter, eftersom de måste "bjuda bort" tillräckligt stora rättigheter, och summan av allt blir att naturen får ta emot lika mycket skit som förr.
Dr.Bike skrev:2688135Det är ju DET som blir så svårt att kontrollera...
Bingo skrev:2688130Vilka avgifter till staten pratar du om här? Staten tar mig veterligen inte betalt för utsläppsrätterna. Pratar du om något annat?
magnus_moss skrev:2688128Det är ju det det inte gör. Den utsläppsrätt man köper kan ju ingen anna släppa ut.
magnus_moss skrev:26881371. Hur kan du VETA att det inte kommer att minska utsläppen?
2. "Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver". Hur VET du det?
3. "ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj". Nej, i detalj kan det vara svårt... Men att veta hur mycket energi ett stålverk gjort av med kan inte vara så svårt; man kollar elräkningen!
Alla regler och förordningar kan givetvis brytas om man vill. Men någonstasn måsta man väl tro att folk vill följa de regler som sätts upp. Ta ett racingraglemente till exempel; om man FÖRUTSÄTTER att alla kommer att bryta dom (och om det är sant) så kan man ju lika gärna strunta i dom. Visst finns det folk som fuskar, men de flesta gör det inte!
Ta gärna och föreslå något bättre system. Jag lyssnar intresserat på konstruktiva förslag.
Den finns ju inte att köpa. Den har ju tagits bort från marknaden. Du kan ju inte köpa en bil som redan är såld...
"Avgifter"? Vilka "avgifter" pratar du nu om?Dr.Bike skrev:Du vet vad jag menar, och var avgifterna går är oväsentligt för resonemnaget.
Dr.Bike skrev:2688147
På nåt sätt måste vi som sagt göra bot och bättring.
Men hur?
Vill du inte förstå att ett fungerande system med utsläppsrätter har en "straffande" och en "belönande" sida? De ger en ekonomisk "belöning" för mindre utsläpp och en ekonomiska "bestraffning" för mer utsläpp.Dr.Bike skrev:Jag är bara så emot system som hela tiden bygger på straff istället för morötter.
Holy Rider skrev:2688153Föregå med ett gott exempel och köra med katalysator, trots att man tydligen inte kan vinna ett race, men någon måste vara först och då kanske dem andra följer efter?
#1: Mossberg
#2: (Vem blir nästa?)
Bingo skrev:2688158Vill du inte förstå att ett fungerande system med utsläppsrätter har en "straffande" och en "belönande" sida? De ger en ekonomisk "belöning" för mindre utsläpp och en ekonomiska "bestraffning" för mer utsläpp.
Minska utsläppen och sälj dina utsläppsrätter (som du fått gratis).
Det är en morot som heter duga! Vad begär du egentligen om inte det räcker?
Stånga dig inte blodig genom att försöka förklara för folk, som har sin trygghet i vad andra beslutar åt dem, att ett system som politiker hittat på kan vara dåligt ...Dr.Bike skrev:2688147Förstå mig rätt: Allt som leder till att miljön skonas är bra.
Jag tror bara inte på just DETTA system.
Att de kan göra pengar på utsläppsrätter är precis det som är tanken med utsläppsrätterna. Det är det som är så bra med dem.Dr.Bike skrev:Jag tror du missförstår mig med flit?
Nyss skrev jag: Företagen kommer bedriva kommers med detta... då sa du "kära nån tror du det" Och nu säger du helt plötsligt igen att det finns en belöning att få, alltså inte bara en utebliven bestraffning, utan en belöning. Det tolkar jag som att de KAN göra pengar på detta.
hur ska du ha´t?
För din info, detta är inget som "politiker" hittat på. Detta är någt som ekonomer hittat på som en lösning på det problem som kallas för "allmänningens tragedi".elwe skrev:2688181Stånga dig inte blodig genom att försöka förklara för folk, som har sin trygghet i vad andra beslutar åt dem, att ett system som politiker hittat på kan vara dåligt ...
Dr.Bike skrev:2688169Märkligt nog verkar hojsidan släpa efter även här (precis som vi gjort på insprutssidan) Särdeles märkligt med tanke på att hojar brukar leda teknikutvecklingen annars inom motorområdet.
Jämförelsen haltar dock rätt duktigt. Avlatsbreven var som sagt ett sätt för kyrkan att dra in pengar på folks rädsla, utan att ge något annat tillbaka. Så är det inte här, dels är det inte staten som tar pengarna, och dels ger det när en privatperson köper rätter en direkt minskning av de tillgängliga utsläppsrätterna för de företag som omfattas av direktivt och alltså behöver dem för att få släppa ut koldioxid.Dr.Bike skrev:2688107Avlatsbrev, käre Bingo, är en jämförelse för att kvantifiera ett galet strutsbeteende. D.v.s köpa sig fri från synd.
I detta fallet från miljöpåverkan.
Tvärtemot vad du tror kontrolleras de större företagens utsläpp ganska noga, och det följs upp redan idag. Tyvärr leder överträdelser sällan till rättsligt efterspel (vilket är ett annat problem), men eftersom de flesta företag är intresserade av att kunna förnya sina tillstånd när de löper ut eller när de vill utöka sin verksamhet finns ändå ett intresse av att hålla sig inom ramarna.Dr.Bike skrev:2688107
För dessa utsläppsavgifter kommer inte minska utsläppen som nån tomte tror, eftersom ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj. Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver, för att sedan som du säger bedriva kapitalistisk kommers med dessa.
Företagen blir rikare, staten sitter med svarte petter, eftersom de måste "bjuda bort" tillräckligt stora rättigheter, och summan av allt blir att naturen får ta emot lika mycket skit som förr.
Men...om du verkligen TYCKER att man får ett renare samvete av en avgift, trots fortsatt stora utsläpp, ja då är du ingen sann miljövän utan en av staten inhyrd lakej.
#Olsson# skrev:2688202På miljö är det väl helt enkellt lagkraven som är lågt(relativt bilsidan) satta. Om man kollar på amerikanska versioner av hojarna så har de diverse system som inte krävs här. Tillverkarna accepterar såklart för denna stora marknad.
För insprutning, så kan man nog betrakta det lite som man vill. Själv anser jag att ett hojsprut är mycket bättre utvecklat än ett bilsprut. Ett bilsprut hade varit omöjligt på en hoj. Prova trottelrespons på en vanlig svenne-bil 2006. Det är inga problem att få motorn att axa efter du släppt gaspedalen.
Bingo skrev:2688182Att de kan göra pengar på utsläppsrätter är precis det som är tanken med utsläppsrätterna. Det är det som är så bra med dem.
Bry dig inte så mycket om att försöka förstå vad jag menar. Fatta istället hur en börs med utsläppsrätter fungerar. När du har förstått det så förstår du också vad jag menar. Innan du har förstått det är diskussionen meningslös.
God fortsättning!
Mort skrev:2688259Jämförelsen haltar dock rätt duktigt. Avlatsbreven var som sagt ett sätt för kyrkan att dra in pengar på folks rädsla, utan att ge något annat tillbaka. Så är det inte här, dels är det inte staten som tar pengarna, och dels ger det när en privatperson köper rätter en direkt minskning av de tillgängliga utsläppsrätterna för de företag som omfattas av direktivt och alltså behöver dem för att få släppa ut koldioxid.
Tvärtemot vad du tror kontrolleras de större företagens utsläpp ganska noga, och det följs upp redan idag. Tyvärr leder överträdelser sällan till rättsligt efterspel (vilket är ett annat problem), men eftersom de flesta företag är intresserade av att kunna förnya sina tillstånd när de löper ut eller när de vill utöka sin verksamhet finns ändå ett intresse av att hålla sig inom ramarna.
Det är ingen avgift till staten, hade det varit det hade hela poängen med systemet fallit. Enkelt uttryckt betalar ett företag pengar till ett annat företag för att de ska dra ner sina utsläpp istället för de själva. Det kan låta som ett nollsummespel, men det leder till att alla företag som omfattas av direktivet gemensamt finansierar miljöförbättrande åtgärder i de företag där man får mest bang for the buck. Förutsatt att det alltid finns ett underskott på utsläppsrätter totalt sett. Nästa handelsperiod delas färre utsläppsrätter ut, vilket gör att man igen måste lista ut i vilka företag det är mest ekonomiskt att sätt in åtgärder.
Det finns flera fördelar med detta system, men den största är att man kan hålla ett högre tempo på sänkningen av nivåerna totalt sett, eftersom man i princip får en optimal styrning på var det är mest effektivt att sätta in åtgärder.
En annan är att privatpersoner och företag som inte omfattas av direktivet (och alltså inte behöver dem till något) kan köpa upp andelar, vilket direkt minskar de tillgängliga kvoterna och bidrar till finansieringen av utsläppssänkande åtgärder i de företag som säljer sina utsläppsrätter.
WilleZL skrev:2688253Tror jag läst alla innlägg nu. Alla verkar eniga om att det är bra att något görs. Oenigheten består i vilka effekter som blir. Som jag ser det är det två, en omedelbar, som gynnar oss direkt och en i det längre perspektivet.
1. Det Magnus Moss gjort ger omedelbart poitiv publicitet för vår sak, tex kan publiciteten ge ett bättre läge för möjligheten att Viking Motor Park blir verklighet.
2. Att utsläppen i atmosfären blir mindre. Många problem finns förstås. Hur ska sasker och ting kontrolleras. Jag ser dock ett större problem. Hur ska man avgöra vad som är "normala" utsläpp. Någon ska ju tilldela miljöförorenande företag utsläppsrätter. På något sätt ska det beräknas vad ett enskilt företag "normalt sätt" kan komma att släppa ut.
En vinst för miljön blir det först när företagen inte förbrukar alla sina utsläpprätter, eller upp till sina kvoter. Har inte detaljläst förslagen, förarbetena till dessa utsläppsrätter men högst troligt blir kvoterna omvärderade från period till period? Om då företagen utveckar sina produktionsprocesser så att emissionerna hela tiden ligger på gränsen eller strax under så får väl det en positiv inverkan på vår miljö?
Dr.Bike skrev:2688272Vet bara att bilspruten, till skillnad från hojspruten är dels mappade för ekonomi (kanske den dåliga trottelresponsen ligger däri?) dels är de väl noggrannare reglerade då de är lambdareglerade?
Hojsprut å sin sida är ju 3D-programmerade a´la effektkub om man tar det som jämförelse.
Tror nog vi snart kommer se en kombination av dessa tror du inte?
Hojkatalysatorer på gathojar är såvitt jag förstått envägs? (oreglerade)
Hade nu fabrikerna varit smarta som Porsche en gång var och lät kat-varianterna ha fler hästar, så skulle man slippa läsa om folk som glatt skriver att de dragit ett spett genom sin egen mc-kat... *brr*
Detta borde vara möjligt med rde race-kattar med unn rullad korrugerad plåt i, istället för de traditionella med keraminsats.
#Olsson# skrev:2688423
Moppen min har från fabrik 3-vägs katalysator med Lambda-styrning för ekonomi och miljön skull. Det första jag gjorde var att montera av orginalrören, på med öppna, koppla ur allt som har med lambdan att göra och monterade en Powa Komanda för att rika-på. Men jag är oskylldig för jag kompenserar det genom att tjacka ett par 500-kilos utsläppsrätter
Enkelt ... Som tekniker har jag lika många one-liners om ekonomer som amerikanarna har om advokater ... Drar dock inga här och nu.Bingo skrev:2688190
Nu kan du ägna dig åt att hitta på en ny, fyndig oneliner om ekonomer. God fortsättning!
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |