Mossberg Racing satsar på Miljö

Dr.Bike

Guest
magnus_moss skrev:
2688128 Det är ju det det inte gör. Den utsläppsrätt man köper kan ju ingen anna släppa ut.:fakta

Det är ju DET som blir så svårt att kontrollera...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dr.Bike skrev:
2688107
För dessa utsläppsavgifter kommer inte minska utsläppen som nån tomte tror, eftersom ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj. Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver, för att sedan som du säger bedriva kapitalistisk kommers med dessa.
Företagen blir rikare, staten sitter med svarte petter, eftersom de måste "bjuda bort" tillräckligt stora rättigheter, och summan av allt blir att naturen får ta emot lika mycket skit som förr.

1. Hur kan du VETA att det inte kommer att minska utsläppen?
2. "Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver". Hur VET du det?
3. "ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj". Nej, i detalj kan det vara svårt... Men att veta hur mycket energi ett stålverk gjort av med kan inte vara så svårt; man kollar elräkningen!

Alla regler och förordningar kan givetvis brytas om man vill. Men någonstasn måsta man väl tro att folk vill följa de regler som sätts upp. Ta ett racingraglemente till exempel; om man FÖRUTSÄTTER att alla kommer att bryta dom (och om det är sant) så kan man ju lika gärna strunta i dom. Visst finns det folk som fuskar, men de flesta gör det inte!

Ta gärna och föreslå något bättre system. Jag lyssnar intresserat på konstruktiva förslag.

Dr.Bike skrev:
2688135 Det är ju DET som blir så svårt att kontrollera...

Den finns ju inte att köpa. Den har ju tagits bort från marknaden. Du kan ju inte köpa en bil som redan är såld...
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2688130 Vilka avgifter till staten pratar du om här? Staten tar mig veterligen inte betalt för utsläppsrätterna. Pratar du om något annat?

Haka inte upp dig på detaljer.
Du vet vad jag menar, och var avgifterna går är oväsentligt för resonemnaget.
Fakta är att ingen vare sig KAN kolla, eller VET hur mycket NÅGON släpper ut.
Avgift eller ej.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
magnus_moss skrev:
2688128 Det är ju det det inte gör. Den utsläppsrätt man köper kan ju ingen anna släppa ut.:fakta

Problemet iså fall är väl att politikerna har delat ut så mycket rättigheter inom ramen för kyotoavtalet att det inte finns någon marknad för er småspelare att leka på och därmed sätta press på företagen. Så länge USA, Kina och Indien inte är med i spelet(vilket de säkert inte kommer vara i framtiden heller) så är det hela tämligen meningslöst.

Rätta mig men pengarna för utsläppsrättigheterna inom EU går väl till någon fond för forskning på området, hur mycket som är kvar efter kostnaderna för byråkrati låter jag vara osagt...
 

Dr.Bike

Guest
magnus_moss skrev:
2688137 1. Hur kan du VETA att det inte kommer att minska utsläppen?
2. "Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver". Hur VET du det?
3. "ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj". Nej, i detalj kan det vara svårt... Men att veta hur mycket energi ett stålverk gjort av med kan inte vara så svårt; man kollar elräkningen!

Alla regler och förordningar kan givetvis brytas om man vill. Men någonstasn måsta man väl tro att folk vill följa de regler som sätts upp. Ta ett racingraglemente till exempel; om man FÖRUTSÄTTER att alla kommer att bryta dom (och om det är sant) så kan man ju lika gärna strunta i dom. Visst finns det folk som fuskar, men de flesta gör det inte!

Ta gärna och föreslå något bättre system. Jag lyssnar intresserat på konstruktiva förslag.



Den finns ju inte att köpa. Den har ju tagits bort från marknaden. Du kan ju inte köpa en bil som redan är såld...

Förstå mig rätt: Allt som leder till att miljön skonas är bra.
Jag tror bara inte på just DETTA system.
Du har en poäng i att människor (i allmänhe) vill följa lagar och regler, oc det är vad vi får hoppas på.
Men när det blir multisummor med pengar är det som nån sa: Greed works.

Kanske företagen t.o.m flyttar utomlands. Spyr ut ännu mer, som sen blåser in över Sverige iaf, och ingen är vinnare.

Som jag sa: ett lovvärt initiativ. Och nej, tyvärr har jag inget bättre. Jag är bara så emot system som hela tiden bygger på straff istället för morötter.
Och ex.vis lagen om katalysator har gjort mer för miljön på ett konkret sätt än någon annan åtgärd lag eller avgift.

På nåt sätt måste vi som sagt göra bot och bättring.
Men hur?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Du vet vad jag menar, och var avgifterna går är oväsentligt för resonemnaget.
"Avgifter"? Vilka "avgifter" pratar du nu om?

Du som så gärna skriver om vetenskap och kvasivetenskap, hur kan det komma sig att du är så slafsig med begreppen? Ska vi behöva gissa oss till vad du menar med "Avgift", "miljöavgift" osv?

Hur ska jag kunna veta vad du menar när du själv uppenbarligen inte gör det? Eller blandar du ihop begreppen för att det är kul?

Sen tycker jag att du i vart fall kan försöka begripa vad utsläppsrätter är, hur de är tänkta att fungera och vad en marknadsplats är för något. Du tror så mycket och du förutsätter så mycket att det blir helt meningslöst att ens försöka.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Dr.Bike skrev:
2688147

På nåt sätt måste vi som sagt göra bot och bättring.
Men hur?

Föregå med ett gott exempel och köra med katalysator, trots att man tydligen inte kan vinna ett race, men någon måste vara först och då kanske dem andra följer efter?

#1: Mossberg
#2: (Vem blir nästa?)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Jag är bara så emot system som hela tiden bygger på straff istället för morötter.
Vill du inte förstå att ett fungerande system med utsläppsrätter har en "straffande" och en "belönande" sida? De ger en ekonomisk "belöning" för mindre utsläpp och en ekonomiska "bestraffning" för mer utsläpp.

Minska utsläppen och sälj dina utsläppsrätter (som du fått gratis).

Det är en morot som heter duga! Vad begär du egentligen om inte det räcker?
 

Dr.Bike

Guest
Holy Rider skrev:
2688153 Föregå med ett gott exempel och köra med katalysator, trots att man tydligen inte kan vinna ett race, men någon måste vara först och då kanske dem andra följer efter?

#1: Mossberg
#2: (Vem blir nästa?)

Det är verkligen lovvärt!
Mycket bra faktiskt, och såvitt jag förstått bilsidan med metallkatalysatorer så hämmar de inte effekten.
Märkligt nog verkar hojsidan släpa efter även här (precis som vi gjort på insprutssidan) Särdeles märkligt med tanke på att hojar brukar leda teknikutvecklingen annars inom motorområdet.

Bingo skrev:
2688158 Vill du inte förstå att ett fungerande system med utsläppsrätter har en "straffande" och en "belönande" sida? De ger en ekonomisk "belöning" för mindre utsläpp och en ekonomiska "bestraffning" för mer utsläpp.

Minska utsläppen och sälj dina utsläppsrätter (som du fått gratis).

Det är en morot som heter duga! Vad begär du egentligen om inte det räcker?

Jag tror du missförstår mig med flit?

Nyss skrev jag: Företagen kommer bedriva kommers med detta... då sa du "kära nån tror du det" Och nu säger du helt plötsligt igen att det finns en belöning att få, alltså inte bara en utebliven bestraffning, utan en belöning. Det tolkar jag som att de KAN göra pengar på detta.
hur ska du ha´t? :)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr.Bike skrev:
2688147 Förstå mig rätt: Allt som leder till att miljön skonas är bra.
Jag tror bara inte på just DETTA system.
Stånga dig inte blodig genom att försöka förklara för folk, som har sin trygghet i vad andra beslutar åt dem, att ett system som politiker hittat på kan vara dåligt ...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Jag tror du missförstår mig med flit?

Nyss skrev jag: Företagen kommer bedriva kommers med detta... då sa du "kära nån tror du det" Och nu säger du helt plötsligt igen att det finns en belöning att få, alltså inte bara en utebliven bestraffning, utan en belöning. Det tolkar jag som att de KAN göra pengar på detta.
hur ska du ha´t? :)
Att de kan göra pengar på utsläppsrätter är precis det som är tanken med utsläppsrätterna. Det är det som är så bra med dem.

Bry dig inte så mycket om att försöka förstå vad jag menar. Fatta istället hur en börs med utsläppsrätter fungerar. När du har förstått det så förstår du också vad jag menar. Innan du har förstått det är diskussionen meningslös.

God fortsättning!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Seriöst 500 spänn för 3000 kg koldioxid.......
Företagen ska betala dyrt för att skita ner som dom gör.

Höj till 25kr/kg istället för 16.66 öre/kg eller ännu bättre stäng ner allt skit.

Undrar vad som kommer att hända med miljön egentligen kolla bara på Kina , Indien :stop
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
elwe skrev:
2688181 Stånga dig inte blodig genom att försöka förklara för folk, som har sin trygghet i vad andra beslutar åt dem, att ett system som politiker hittat på kan vara dåligt ...
För din info, detta är inget som "politiker" hittat på. Detta är någt som ekonomer hittat på som en lösning på det problem som kallas för "allmänningens tragedi".

Nu kan du ägna dig åt att hitta på en ny, fyndig oneliner om ekonomer. God fortsättning!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
2688169 Märkligt nog verkar hojsidan släpa efter även här (precis som vi gjort på insprutssidan) Särdeles märkligt med tanke på att hojar brukar leda teknikutvecklingen annars inom motorområdet.

På miljö är det väl helt enkellt lagkraven som är lågt(relativt bilsidan) satta. Om man kollar på amerikanska versioner av hojarna så har de diverse system som inte krävs här. Tillverkarna accepterar såklart för denna stora marknad.

För insprutning, så kan man nog betrakta det lite som man vill. Själv anser jag att ett hojsprut är mycket bättre utvecklat än ett bilsprut. Ett bilsprut hade varit omöjligt på en hoj. Prova trottelrespons på en vanlig svenne-bil 2006. Det är inga problem att få motorn att axa efter du släppt gaspedalen. :hihi
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Tror jag läst alla innlägg nu. Alla verkar eniga om att det är bra att något görs. Oenigheten består i vilka effekter som blir. Som jag ser det är det två, en omedelbar, som gynnar oss direkt och en i det längre perspektivet.

1. Det Magnus Moss gjort ger omedelbart poitiv publicitet för vår sak, tex kan publiciteten ge ett bättre läge för möjligheten att Viking Motor Park blir verklighet.

2. Att utsläppen i atmosfären blir mindre. Många problem finns förstås. Hur ska sasker och ting kontrolleras. Jag ser dock ett större problem. Hur ska man avgöra vad som är "normala" utsläpp. Någon ska ju tilldela miljöförorenande företag utsläppsrätter. På något sätt ska det beräknas vad ett enskilt företag "normalt sätt" kan komma att släppa ut.

En vinst för miljön blir det först när företagen inte förbrukar alla sina utsläpprätter, eller upp till sina kvoter. Har inte detaljläst förslagen, förarbetena till dessa utsläppsrätter men högst troligt blir kvoterna omvärderade från period till period? Om då företagen utveckar sina produktionsprocesser så att emissionerna hela tiden ligger på gränsen eller strax under så får väl det en positiv inverkan på vår miljö?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Dr.Bike skrev:
2688107 Avlatsbrev, käre Bingo, är en jämförelse för att kvantifiera ett galet strutsbeteende. D.v.s köpa sig fri från synd.
I detta fallet från miljöpåverkan.
Jämförelsen haltar dock rätt duktigt. Avlatsbreven var som sagt ett sätt för kyrkan att dra in pengar på folks rädsla, utan att ge något annat tillbaka. Så är det inte här, dels är det inte staten som tar pengarna, och dels ger det när en privatperson köper rätter en direkt minskning av de tillgängliga utsläppsrätterna för de företag som omfattas av direktivt och alltså behöver dem för att få släppa ut koldioxid.

Dr.Bike skrev:
2688107
För dessa utsläppsavgifter kommer inte minska utsläppen som nån tomte tror, eftersom ingen kan vare sig bevisa eller följa upp företagens utsläpp i detalj. Företagen å sin sida ser nog till att kapa åt sig MER utsläppsrätter än de behöver, för att sedan som du säger bedriva kapitalistisk kommers med dessa.
Företagen blir rikare, staten sitter med svarte petter, eftersom de måste "bjuda bort" tillräckligt stora rättigheter, och summan av allt blir att naturen får ta emot lika mycket skit som förr.

Men...om du verkligen TYCKER att man får ett renare samvete av en avgift, trots fortsatt stora utsläpp, ja då är du ingen sann miljövän utan en av staten inhyrd lakej.
Tvärtemot vad du tror kontrolleras de större företagens utsläpp ganska noga, och det följs upp redan idag. Tyvärr leder överträdelser sällan till rättsligt efterspel (vilket är ett annat problem), men eftersom de flesta företag är intresserade av att kunna förnya sina tillstånd när de löper ut eller när de vill utöka sin verksamhet finns ändå ett intresse av att hålla sig inom ramarna.

Det är ingen avgift till staten, hade det varit det hade hela poängen med systemet fallit. Enkelt uttryckt betalar ett företag pengar till ett annat företag för att de ska dra ner sina utsläpp istället för de själva. Det kan låta som ett nollsummespel, men det leder till att alla företag som omfattas av direktivet gemensamt finansierar miljöförbättrande åtgärder i de företag där man får mest bang for the buck. Förutsatt att det alltid finns ett underskott på utsläppsrätter totalt sett. Nästa handelsperiod delas färre utsläppsrätter ut, vilket gör att man igen måste lista ut i vilka företag det är mest ekonomiskt att sätt in åtgärder.

Det finns flera fördelar med detta system, men den största är att man kan hålla ett högre tempo på sänkningen av nivåerna totalt sett, eftersom man i princip får en optimal styrning på var det är mest effektivt att sätta in åtgärder.

En annan är att privatpersoner och företag som inte omfattas av direktivet (och alltså inte behöver dem till något) kan köpa upp andelar, vilket direkt minskar de tillgängliga kvoterna och bidrar till finansieringen av utsläppssänkande åtgärder i de företag som säljer sina utsläppsrätter.
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2688202 På miljö är det väl helt enkellt lagkraven som är lågt(relativt bilsidan) satta. Om man kollar på amerikanska versioner av hojarna så har de diverse system som inte krävs här. Tillverkarna accepterar såklart för denna stora marknad.

För insprutning, så kan man nog betrakta det lite som man vill. Själv anser jag att ett hojsprut är mycket bättre utvecklat än ett bilsprut. Ett bilsprut hade varit omöjligt på en hoj. Prova trottelrespons på en vanlig svenne-bil 2006. Det är inga problem att få motorn att axa efter du släppt gaspedalen. :hihi

Vet bara att bilspruten, till skillnad från hojspruten är dels mappade för ekonomi (kanske den dåliga trottelresponsen ligger däri?) dels är de väl noggrannare reglerade då de är lambdareglerade?
Hojsprut å sin sida är ju 3D-programmerade a´la effektkub om man tar det som jämförelse.
Tror nog vi snart kommer se en kombination av dessa tror du inte?
Hojkatalysatorer på gathojar är såvitt jag förstått envägs? (oreglerade)

Hade nu fabrikerna varit smarta som Porsche en gång var och lät kat-varianterna ha fler hästar, så skulle man slippa läsa om folk som glatt skriver att de dragit ett spett genom sin egen mc-kat... *brr*
Detta borde vara möjligt med rde race-kattar med unn rullad korrugerad plåt i, istället för de traditionella med keraminsats.

Bingo skrev:
2688182 Att de kan göra pengar på utsläppsrätter är precis det som är tanken med utsläppsrätterna. Det är det som är så bra med dem.

Bry dig inte så mycket om att försöka förstå vad jag menar. Fatta istället hur en börs med utsläppsrätter fungerar. När du har förstått det så förstår du också vad jag menar. Innan du har förstått det är diskussionen meningslös.

God fortsättning!

Men vad du krabbar runt med det där aktiespekulerandet i miljö!
Kommer eller kommer inte NATUREN vinna på det?

I den idealiska världen - JA. (där alla respekterar detta, eller som Mossberg säger: Då KAN ingen släppa ut mer, eller DIN andel)
Tillåt mig småle...

När utsläppskvoten är nådd (medvetet eller omedvetet) på ett storföretag, så kommer INGEN dra i vare sig handbroms eller köpa fler rätter (såvida ingen kan kontrollera dem i detalj) vilket jag inte tror kommer ske.
M.a.o en i TEORIN möjlig förbättrin för miljön, som i VERKLIGHETEN vi inte veet ett endaste dyft om.

Och jo jag förstår mer än du vill tro. Jag vet oxå tydligen mer om vad människor SÄGER och hur de sen AGERAR. Det är två skilda saker det bäste bror!

Mort skrev:
2688259 Jämförelsen haltar dock rätt duktigt. Avlatsbreven var som sagt ett sätt för kyrkan att dra in pengar på folks rädsla, utan att ge något annat tillbaka. Så är det inte här, dels är det inte staten som tar pengarna, och dels ger det när en privatperson köper rätter en direkt minskning av de tillgängliga utsläppsrätterna för de företag som omfattas av direktivt och alltså behöver dem för att få släppa ut koldioxid.


Tvärtemot vad du tror kontrolleras de större företagens utsläpp ganska noga, och det följs upp redan idag. Tyvärr leder överträdelser sällan till rättsligt efterspel (vilket är ett annat problem), men eftersom de flesta företag är intresserade av att kunna förnya sina tillstånd när de löper ut eller när de vill utöka sin verksamhet finns ändå ett intresse av att hålla sig inom ramarna.

Det är ingen avgift till staten, hade det varit det hade hela poängen med systemet fallit. Enkelt uttryckt betalar ett företag pengar till ett annat företag för att de ska dra ner sina utsläpp istället för de själva. Det kan låta som ett nollsummespel, men det leder till att alla företag som omfattas av direktivet gemensamt finansierar miljöförbättrande åtgärder i de företag där man får mest bang for the buck. Förutsatt att det alltid finns ett underskott på utsläppsrätter totalt sett. Nästa handelsperiod delas färre utsläppsrätter ut, vilket gör att man igen måste lista ut i vilka företag det är mest ekonomiskt att sätt in åtgärder.

Det finns flera fördelar med detta system, men den största är att man kan hålla ett högre tempo på sänkningen av nivåerna totalt sett, eftersom man i princip får en optimal styrning på var det är mest effektivt att sätta in åtgärder.

En annan är att privatpersoner och företag som inte omfattas av direktivet (och alltså inte behöver dem till något) kan köpa upp andelar, vilket direkt minskar de tillgängliga kvoterna och bidrar till finansieringen av utsläppssänkande åtgärder i de företag som säljer sina utsläppsrätter.

Tack för fin info! Men ja, jag vill misstänka att det ÄR ett nollsummespel.
Och kanske t.o.m innehåller element av visst bedrägeri.
Att företag är genomlysta som du säger är bra.
Hoppas bara att den totala miljöbelastningen minskar, så inte allt detta går bort i visioner och administration.
Jag är bara lite FÖR luttrad, men skulle inget hellre se än ATT det funkade! :tummenupp

WilleZL skrev:
2688253 Tror jag läst alla innlägg nu. Alla verkar eniga om att det är bra att något görs. Oenigheten består i vilka effekter som blir. Som jag ser det är det två, en omedelbar, som gynnar oss direkt och en i det längre perspektivet.

1. Det Magnus Moss gjort ger omedelbart poitiv publicitet för vår sak, tex kan publiciteten ge ett bättre läge för möjligheten att Viking Motor Park blir verklighet.

2. Att utsläppen i atmosfären blir mindre. Många problem finns förstås. Hur ska sasker och ting kontrolleras. Jag ser dock ett större problem. Hur ska man avgöra vad som är "normala" utsläpp. Någon ska ju tilldela miljöförorenande företag utsläppsrätter. På något sätt ska det beräknas vad ett enskilt företag "normalt sätt" kan komma att släppa ut.

En vinst för miljön blir det först när företagen inte förbrukar alla sina utsläpprätter, eller upp till sina kvoter. Har inte detaljläst förslagen, förarbetena till dessa utsläppsrätter men högst troligt blir kvoterna omvärderade från period till period? Om då företagen utveckar sina produktionsprocesser så att emissionerna hela tiden ligger på gränsen eller strax under så får väl det en positiv inverkan på vår miljö?

En perfekt sammanfattning! :bow
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
2688272 Vet bara att bilspruten, till skillnad från hojspruten är dels mappade för ekonomi (kanske den dåliga trottelresponsen ligger däri?) dels är de väl noggrannare reglerade då de är lambdareglerade?
Hojsprut å sin sida är ju 3D-programmerade a´la effektkub om man tar det som jämförelse.
Tror nog vi snart kommer se en kombination av dessa tror du inte?
Hojkatalysatorer på gathojar är såvitt jag förstått envägs? (oreglerade)

Hade nu fabrikerna varit smarta som Porsche en gång var och lät kat-varianterna ha fler hästar, så skulle man slippa läsa om folk som glatt skriver att de dragit ett spett genom sin egen mc-kat... *brr*
Detta borde vara möjligt med rde race-kattar med unn rullad korrugerad plåt i, istället för de traditionella med keraminsats.

Den direkta responsen på hojar är nog tack vare TPS- och MAP-sensoranvändning för kalkylering, till motsats för bilar som typiskt använder massluftflödesmätare vilka är mer exakta men på tok för långsamma för hojbruk.

Moppen min har från fabrik 3-vägs katalysator med Lambda-styrning för ekonomi och miljön skull. Det första jag gjorde var att montera av orginalrören, på med öppna, koppla ur allt som har med lambdan att göra och monterade en Powa Komanda för att rika-på. Men jag är oskylldig för jag kompenserar det genom att tjacka ett par 500-kilos utsläppsrätter :yoparty :lol
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
#Olsson# skrev:
2688423
Moppen min har från fabrik 3-vägs katalysator med Lambda-styrning för ekonomi och miljön skull. Det första jag gjorde var att montera av orginalrören, på med öppna, koppla ur allt som har med lambdan att göra och monterade en Powa Komanda för att rika-på. Men jag är oskylldig för jag kompenserar det genom att tjacka ett par 500-kilos utsläppsrätter :yoparty :lol

Jag gjorde samma sak fast något smartare- jag tjacka inga utsläppsrätter!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Bingo skrev:
2688190

Nu kan du ägna dig åt att hitta på en ny, fyndig oneliner om ekonomer. God fortsättning!
Enkelt ... Som tekniker har jag lika många one-liners om ekonomer som amerikanarna har om advokater ... Drar dock inga här och nu.
Min grundinställning kvarstår dock: Jag tänker så bra själv att jag inte behöver hjälp av makthavare med det. Det är onödigt, slarvigt och slött att sänka sin medvetandenivå till deras nivå när man nu har en väl fungerande egen ...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top