Bingo skrev:
Sen läser ni tabellen på samma sätt som en babian läser Financial Times. Ni "förklarar" det som är uppenbart, det banala. Men ni missar det som det hela handlar om. Titta längst ut till höger, finns det någonting där som avviker, som ligger utanför de normala variationerna?
De "normala variationerna"? Du anser alltså att de forskare som säger att vi hade ett betydligt varmare klimat på jorden för 3-5 miljoner år sedan har hittat något unikt som aldrig tidigare förekommit och aldrig mer kommer att komma tillbaka?
Sen undrar jag hur man förklarar bilden som fanns med tidigare i tråden. Hur kommer det sig att temperaturen varit i princip konstant de senaste 100 åren? Borde inte den ha skenat iväg rejält med tanke på all koldioxid vi släpper ut?`
Redback skrev:
2691961 Läser du bara kvällstidningar
Det finns lite mer seriösa tidningar.
Nej, jag läser inte bara kvällstidningar men det gör den stora massan och de tror ofta på det som står där. Den senaste tiden har det varit massor av "larm" om de dramatiska klimatförändringarna och det grundar sig troligtvis i att journalisterna i Stockholm upplever en grön jul och övrig nyhetstorka.
När det gäller vulkanerna så råkade jag blanda ihop det med påverkan på ozonlagret. Sorry!
För den som undrar mer om det:
http://volcano.und.edu/vwdocs/Gases/ozone.html
EDIT: Hittade lite intressant info hos svenska SMHI. Bland annat det här:
Fråga: Har klimatet varierat i ett längre historiskt perspektiv?
Svar: Går man tillbaka miljontals år i tiden kan man konstatera att klimatet har både varit mycket varmare och mycket kallare än idag. Olika händelser, exempelvis kontinenternas rörelser, har påverkat klimatet. På lite kortare tidsskalor, 10 000-100 000 år, har klimatet varierat på grund av återkommande variationer i jordens och solens relativa läge. Atmosfärens sammansättning, dess innehåll av växthusgaser, har också varierat.
Relativt stora klimatvariationer kan urskiljas flera tusen år tillbaka, speciellt i regionala skalor. I Norden var det till exempel troligen något varmare för fem-sextusen år sedan jämfört med idag. Också under vikingatiden för drygt tusen år sedan var det relativt gynnsamt klimat i Norden, men däremot var perioden 1500-1900 i allmänhet kallare.