sandstream skrev:
2696179 Inte lätt att diskutera men någon som redan vet sanningen
Ja men skriv då att det är en länk som handlar om klimat, mänska, så man begriper vad ditt inlägg handlar om. Jag trodde du länkade till nåt om astronomi.
Men visst, jag trodde att istiderna bestämdes av precessionen, och där har jag säkert fel. Fast din länk ger typ inget svar heller. En snabbkoll hittar en förvirrad artikel i svenska wiki:
"Orsaken till att en istid inträffar är variationer i styrka i de solstrålar som träffar jorden (något som man när de gäller kortare kalla perioder har kunnat knyta till antalet solfläckar på solen). Den förste att knyta istiderna till dessa fenomen var den serbiske vetenskapsmannen Milutin Milankovitch som konstaterade detta 1938. Det krävs dock mer än ökad solfläcksaktivitet för att en verklig istid skall uppträda och den främsta orsaken är troligtvis variationer i jordaxelns lutning [är ej samma sak som precession, min anm] något som inträffar med jämna mellanrum."
Engelska wiki är som vanligt bättre:
"It is very unlikely that the Milankovitch cycles can start or end an ice age (series of glacial periods):
* Even when their effects reinforce each other they are not strong enough.
* The "peaks" (effects reinforce each other) and "troughs" (effects cancel each other) are much more regular and much more frequent than the observed ice ages...
The present ice ages are the most studied and best understood, particularly the last 400,000 years, since this is the period covered by ice cores that record atmospheric composition and proxies for temperature and ice volume. Within this period, the match of glacial/interglacial frequencies to the Milanković orbital forcing periods is so close that orbital forcing is generally accepted. The combined effects of the changing distance to the Sun, the precession of the Earth's axis, and the changing tilt of the Earth's axis redistribute the sunlight received by the Earth. Of particular importance are changes in the tilt of the Earth's axis, which affect the intensity of seasons."
Letar man lite mer hittar man snart en massa info om vilken roll koldioxid har när istider startar och slutar. Länken jag la ut igår innehåller en del lättläst stoff i frågan.
Men du, under länken "Global uppvärmning" ( i din länk) till vänster kan man läsa:
"Temperaturtrenden det senaste århundradet pekar mot högre värden och huvudsakligen beror detta på solen och mänsklig påverkan."
"Motståndare till teorin om växthuseffekten hävdar ofta att förhöjd solaktivitet är den enda orsaken till den globala uppvärmningen. En klar majoritet av forskarna upskattar dock detta bidrag till högst 25%, och bidraget från mänsklig verksamhet till att vara den dominerande orsaken, särskilt för den kraftiga ökningen de senaste årtionden."
Vad har du för kommentarer till det?