Motardhopp... Så här ska det se ut!

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Dags nån bygger lite hopp värda namnet i Sverige på nån bana nu. Så vi inte blir ett uland i motardsamanhang.

hopp.jpg

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Lennartsson skrev:
2585583 Dags nån bygger lite hopp värda namnet i Sverige på nån bana nu. Så vi inte blir ett uland i motardsamanhang....
Ser ut att vara fotat på den där banan i Belgien (Holland?) som bl.a. går på skrå längs en ås i skogen (Daniel/ypvs, hjälp till här). Såg en film därifrån för nåt år sen.

I dalen så finns en 'dubbel' med hemult långt mellan knölarna (egentligen två separata hopp) som dom vassa försöker ta/tar med ett gigantiskt skutt (fotot?).Och kommer jag ihåg rätt så kommer det en 180-gradare höger i stort sett direkt efter landningen.

.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Spider skrev:
2585624 Ser ut att vara fotat på den där banan i Belgien (Holland?) som bl.a. går på skrå längs en ås i skogen (Daniel/ypvs, hjälp till här). Såg en film därifrån för nåt år sen.

I dalen så finns en 'dubbel' med hemult långt mellan knölarna (egentligen två separata hopp) som dom vassa försöker ta/tar med ett gigantiskt skutt (fotot?).Och kommer jag ihåg rätt så kommer det en 180-gradare höger i stort sett direkt efter landningen.

.

Du tänker på Bilstain. Ser galet ut när dom tar dubbeln, hoppar bokstavligen över sina motståndare. Men så länge man hamnar rätt i landningen är det nog ganska odramatiskt hopp. Men det ser ju inte ut att lämna några marginaler för misstag direkt :crash

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Spider skrev:
2585624

.

Motard ska ju vara en blandning av motocross och roadracing. Tyvärr finns ju inte en enda bana i sverige med grusslinga som ens är värd namnet Motocross.... Hopp är ju så finurligt utformade att lite gas över dom är aldrig farligt så upp till var å ens kunskap att gasa efter förmåga.

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Ja jag ser mer än gärna att grus sektionerna byggs mycket mer som crossbanorna, dessutom kan dom ta bort regeln att man inte får hoppa ut på asfalten!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Lennartsson skrev:
2585688 Motard ska ju vara en blandning av motocross och roadracing. Tyvärr finns ju inte en enda bana i sverige med grusslinga som ens är värd namnet Motocross.... Hopp är ju så finurligt utformade att lite gas över dom är aldrig farligt så upp till var å ens kunskap att gasa efter förmåga.
Njae....
Asfalten vi har är ju inte direkt RR heller. Säg att det ska vara en blandning där de olika elementen är något nertonade så är vi rätt ute. Hux flux så finns det inte plats för dina våta-drömmar-hopp :)

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Supermoto skrev:
2585706 Njae....
Asfalten vi har är ju inte direkt RR heller. Säg att det ska vara en blandning där de olika elementen är något nertonade så är vi rätt ute. Hux flux så finns det inte plats för dina våta-drömmar-hopp :)

Vi är VÄLDIGT långt från internationell standard i Sverige hur som....Kolla AMA å VM.... Där har dom ju i alla fall luft under hjulen. Här hemma kan ju inte ens en huggorm ligga säkert på banorna nån stans....:yoparty

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Supermoto skrev:
2585706 Njae....

I AMA är inte hoppen direkt nedtonade, inte ute i världen heller, ne mer riktiga hopp till motard folket!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag är helt med på att standarden på hoppen i sverige än usel.
Det handlar ju inte om att man ska bygga gigantiska & svårhoppade hopp. Utan bara hopp värda namnet. Platåhopp med landning i en nedgång helt enkelt. Finns det ett hopp i Sverige där man inte landar platt idag?
Kolla hoppet i Spa t.ex.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Barrett skrev:
2585772 Jag är helt med på att standarden på hoppen i sverige än usel.
Det handlar ju inte om att man ska bygga gigantiska & svårhoppade hopp. Utan bara hopp värda namnet. Platåhopp med landning i en nedgång helt enkelt. Finns det ett hopp i Sverige där man inte landar platt idag?
Kolla hoppet i Spa t.ex.

Nä alla hopp slutar med PLATT landning mig vetligt i Sverige. Jag har i alla fall aldrig kört på någon bana med något riktigt hopp. Nä fram för några säkra 25 meters platåer med brant landning så man landar mjukt och fint. Vi behöver ju inte börja med 35 meters dubblar första året men en liten flygtur på 25 meter långt och ca 5 meter högt vore lagom som inkörning för Svenskarna.

Typ i den här nivån... Vill nog dock ej ha min buss under på banan...hehe
Hopp%201.JPG

Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Lennartsson skrev:
2585790Vi behöver ju inte börja med 35 meters dubblar första året men en liten flygtur på 25 meter långt och ca 5 meter högt vore lagom som inkörning för Svenskarna.

Tänk på oss stackare som kör motard men aldrig varit ute på en crossbana....

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
erik skrev:
2585824 Tänk på oss stackare som kör motard men aldrig varit ute på en crossbana....

Därför Barret å jag säger det ska vara platåhopp...Då kan man landa lungt var man vill men vågar man hoppa hela och landa i nergången så ska man tjäna tid.....:tummenupp

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Det är väl iofs lite svårt att bygga platå hopp i Strängnäs tex? Finns väl inte riktigt plats för det..Fast där skulle man kunde ha whoppies! =D

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Jocke W skrev:
2585857 Det är väl iofs lite svårt att bygga platå hopp i Strängnäs tex? Finns väl inte riktigt plats för det..Fast där skulle man kunde ha whoppies! =D

Hade inte varit några problem på rakan i strängnäs där det maxade 30 cm´s hoppet fanns... Är ju bara korta ner ansats å broms efter nergången... Skulle garanterat gått ha ett 25-30 meters platå där. Men skulle kräva grym tajming att klara hoppa över det. Men det är ju tajmingen man vill åt... Rytmsektioner är oxå bra...Huvudsaken är ju att dom är säkra men utslagsgivande.... Både hopp och rytm.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Lennartsson skrev:
2585832 Därför Barret å jag säger det ska vara platåhopp...Då kan man landa lungt var man vill men vågar man hoppa hela och landa i nergången så ska man tjäna tid.....:tummenupp

Exakt!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Lennartsson skrev:
2585832 Därför Barret å jag säger det ska vara platåhopp...Då kan man landa lungt var man vill men vågar man hoppa hela och landa i nergången så ska man tjäna tid.....:tummenupp

Jo, det är ju sant. Ett alternativ är ju att jag lär mig hoppa...:D

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Lennartsson skrev:
2585867 Hade inte varit några problem på rakan i strängnäs där det maxade 30 cm´s hoppet fanns... Är ju bara korta ner ansats å broms efter nergången... Skulle garanterat gått ha ett 25-30 meters platå där. Men skulle kräva grym tajming att klara hoppa över det. Men det är ju tajmingen man vill åt... Rytmsektioner är oxå bra...Huvudsaken är ju att dom är säkra men utslagsgivande.... Både hopp och rytm.

Ja sålänge det är utslagsgivande som sagt, men i örebro ska väl det byggas mer hopp och "riktig" platå nu?

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Jocke W skrev:
2586105 Ja sålänge det är utslagsgivande som sagt, men i örebro ska väl det byggas mer hopp och "riktig" platå nu?

Jag har lämnat förslag på hur och sagt jag kan göra det....Men hör aldrig nått tillbaka..... Så tvivlar..... Vi har för många höjdrädda i klubben du vet...hehe

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Jocke W skrev:
2586105 Ja sålänge det är utslagsgivande som sagt, men i örebro ska väl det byggas mer hopp och "riktig" platå nu?

då vet du något inte vi vet, jag har inte hört någom om det och stefan sa inget om det igår nr vi pratade om det, med det kanske finns sånna planer, någon som vet???????????

Lennartsson skrev:
2586123 Jag har lämnat förslag på hur och sagt jag kan göra det....Men hör aldrig nått tillbaka..... Så tvivlar..... Vi har för många höjdrädda i klubben du vet...hehe

det är otäckt med höjder, typ ballongflygning och sånt skit är snubbigt:D :D

har du snackat med Olgas pöjk:D :D :D :D :D han är förkyld efter söndagens promenad :D :D :D :D

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...