Motardsporten behöver er nu. Vad tycker ni andra?

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Jag är grymt sugen på att börja köra "riktig" motard men avsaknande av banor i närheten är avgörande för att det inte går. Problemet är även att man som boende i lägenhet i stockholm oftast varken har tillgång till garage eller kunna ha släp i anslutning till lägenheten vilket gör det svårt att förvara hoj och transportera till bana. Om det fanns bana hyffsat nära (botkyrka är väl på gång) och man kunde ställa en container att förvara hojen i anslutning till banan skulle jag lugnt köra på det och vara där och träna varje vecka.

Istället kör jag gatmotard och nästan uteslutande på SMC's Knix-"utbildningar" på gokartbana. Det tråkiga är att det oftast finns noll erfarenhet av motardkörning så det är svårt att få handfasta motardspecifika tips även om många av de vanliga principerna gäller. För att få köra på dessa gokartkörningar måste man ha gatreggad, besiktad och försäkrad hoj vilket utesluter race-motarder. Grymt kul hur som helst.

Jag och min sambo åkte upp på motardlägret i Örebro i somras och blev jättebra bemötta som nybörjare men jag håller med Christopher om att det vore grymt med en "motardkurs" där man får lära sig grunderna och kanske även en fortsättningskurs. Jag skulle gärna betala för att gå en sådan kurs.
Det känns som att det för sporthoj finns mängder med "fakta" om hur man "ska" köra och nästan alla säger samma sak, försöker man leta efter motsvarande för motard finns det ett helt gäng antal tyckare som alla säger lite olika eller så är det så enkelt att det inte finns lika mycket rätt och fel inom supermoto. Hur som helst behöver man nog personlig feedback och nån slags instruktör/teoridel för att få till det bra.

En avgörande grej för att locka nybörjare tror jag som sagt är att köra vissa pass med enbart asfalt. Innan motardlägret i somras hade jag aldrig i hela mitt liv kört en hoj i gupp och knappt i grus och det var det jag var absolut mest rädd för - sedan var det inte alls så farligt som man trodde. Om man hade option att bara köra asfaltsdelen tror jag fler skulle våga komma, sedan ska man såklart övertala alla att prova grusdelen så de märker att det inte är så farligt.

Konbana på parkeringar låter super, har funderat på att försöka göra detta själv genom att bara samla ihop lite folk och köra små race om man hittar nån avlägsen parkering eller köra i ett industriområde. Jag vet inte hur fort väktare/polis dyker upp när man kör utan tillstånd men kvällar/helger i industriområden brukar vara ganska lugna.
När jag varit i usa har jag kört autocross, det är typ att man bygger upp en konbana på en stor parkering och kör race (här med bilar). Inför dagen går man igenom vad som gjorts med bilen för att på så sätt få fram ett lystal som man väger tiderna med så att alla kan tävla med varandra oavsett bil - detsamma kanske skulle funka så att racemotarder med slicks och gatmotarder med gatdäck kan tävla i samma race om man är för få för att få till ett helt startfält.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Klart att det skulle vara roligt att pröva bankörning och tävling.

1. Skulle gärna se någon tävling i Medelpad. Närmaste tävling tror jag varit 35 mil bort = inget man åker över dagen och kollar på.

2. Det kostar, med reservdelar och dyl. (inget som ni kan påverka, men ville ta upp det iaf)

Bortsett från dessa 2 punkter skulle jag gärna köra något rejs.

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Största problemet enl mig är bristen på banor i närheten, iaf för mig. Enklare banor på parkeringar (för träning och tävling) vore definitivt ett alternativ, en större industriparkering och ett gäng gamla däck, svårare behöver det inte vara. Tyvärr brukar det inte dröja förrän bullergnället kommer där oxo.

Sen kan det här med uppsamlingskärl etc ses som en skitsak men är ändå ngt som ska fixas och uppenbarligen har det hindrat några från att prova. En del är ju rädda för bankörda hojar och najjad= bankörd=minskat värde osv. Har f.ö. aldrig förstått varför det ska grejas med detta när det bara är att åka och köra på valfri bandag med sporthojen (eller gatmotarden) utan att göra nånting med hojen.

Slutligen tycker jag inte man ska ta bort grusdelen för att det är enklare/street/amatör-tävling, mig veterligen kommer många från mx/enduro-världen oxo så att alla nybörjare skulle vara rädda för grus tror jag inte. Det är ju dessutom det som är grejen med motard, högfart på asfalt och hopp i gruset på samma bana.

Last edited:

Erik U

Åk först du så väntar jag där framme
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Honda crf450r
Är grymt sugen på och prova en riktig motard tävlig. Har mest gnidigt på gocartbana änsålänge. Vart i eskilstuna en gång då vart ju inte suget mindre direk! Men tävlingar som kräftrejset verkar ju hur kul som hellst . Synd att man skall bort just den helgen:huvet . Men iallf lite enklare tävlingsformer så man kan prova på och även lite grundläggande körtipps och inställningar vore ju king! Sen är man ju rejs reddy! All cred till er som håller på och engagerar er och tävlar!
Men helt klart är iallafall att åka motard på bana är oslagbart :yoparty.

Mvh Erik

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Men, kanske bara erbjuda träningstid för gathojar på ungefär samma premisser i samband med tävlingar. Kanske inte under SM's tävlingsdagar. Men dagen innan är det ju som regel träning även inför SM och i samband med andra icke publika arr. finns det ju ofta möjligheter att klämma in. Det kanske är mer intressant?

Det var så jag fastnade. Det var "prova på" under lunchen på en tävling i knutstorp. Tror inte det var några krav alls på hojen då. Man fick puttra runt lite själv på banan och sen kolla på tävlingen, och det gav mersmak! Tror inte det var alls dyrt heller.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det verkar som att intresset har ökat för att åka på nybörjarkurser. Jag kanske skulle ta och boka in nån kurs nästa år liknande det som jag körde tillsammans med Team Pyamas tidigare. Det är ju iaf några därifrån som nu är aktiva och tävlar :tummenupp Vad är mest intressant, ren asfaltskurs eller både grus och asfalt?

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Det verkar som att intresset har ökat för att åka på nybörjarkurser. Jag kanske skulle ta och boka in nån kurs nästa år liknande det som jag körde tillsammans med Team Pyamas tidigare. Det är ju iaf några därifrån som nu är aktiva och tävlar :tummenupp Vad är mest intressant, ren asfaltskurs eller både grus och asfalt?

Låter jättebra! För min del skulle jag gärna se både grus och asfalt.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nu lyckades jag tyvärr bli hojlös för ett tag sen, men jag håller med många av er här. Alltså, en enkel nybörjar-körning tror jag är grejen. Själv var jag uppe i Örebro och harvade runt på valborg. Jag tyckte det var galet kul, trots att jag aldrig kört grus och hopp innan. Det var riktigt bra förare där uppe då också, men det delades in i grupper, så det var inga problem.

Jag tror att det är lättare att få folk till körningar om det är ren asfalt. Själv tycker jag det var suveränt att få testa lite grus och hopp, men jag förstår att man kanske inte gillar det i början.

Finns det tillräcklig uppslutning på ett läger, eller körning, tror jag också på en "gat-grupp".

Grymt att det finns lite eldsjälar inom motardsporten som drar i det här. Utan er hade det varit dött för längesen känns det som :tummenupp

Erik U

Åk först du så väntar jag där framme
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Honda crf450r
Det vore ju sper med en liten kurs så man kommerigång ännumera med åkadet..För min del är det mest intressant med både grus och asfalt :D

jetson

Guest
Undrar också över botkyrkabanan, läste att dom nu funderar på hur dom ska finansiera asfalteringen då det inte är billigt. Kommer att bo några km från den snart, så jag måste fan köpa motard. Verkar sjukt kul.

Så nybörjarkurs hade varit perfekt för mig också.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
  • Bra ni skriver, jag läser allt och tar det till mig.
  • Fortsätt kommentera vad ni tycker är viktigt för er som funderar på att börja köra bana/tävla.
  • En nybörjarkurs går ju att ordna. Frågan från mig blir då vilken nivå man ska lägga den på. Vad vill ni lära er den dagen?
  • Hur mycket tycker ni är skälig kostnad för att få prova på att tävla?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skylta mer med när var och hur.
Såg bara för ett par dagarsedan att det hade varit träning i närheten av vart jag bor tidigare i år.
Hade jag sett det så hade jag garanterat åkt dit.

Om ni gör lite reklam för banåkningen så tro jag chansen är stor att sånna som jag tex blir sugna på att testa utan att ens har tänkt tanken innan.
Samt att man upptäcker att det finns banor närmare än vad man tro.

Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Varför vänta till nästa år? Jag skulle kunna få plats med en "street"-klass i linköping 25-26 september bara det finns nog med intresse. Jag kan tänka mig en klass utan krav på najning osv.

Om intresse finns, starta en lista här:

1. Namn
2. Namn
3. Namn

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Varför vänta till nästa år? Jag skulle kunna få plats med en "street"-klass i linköping 25-26 september bara det finns nog med intresse. Jag kan tänka mig en klass utan krav på najning osv.

Om intresse finns, starta en lista här:

1. Namn
2. Namn
3. Namn

Gör 2 listor. En lista för vilka som är intresserade av att tävla i en gatklass och en lista för vilka som skulle vilja prova att köra på banan men inte som en tävling utan att de får köra som på en vanlig bandag med typ racingworld eller actionpics. :tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ett häftigt arrangemang till nästa år utanför ett stort köpcentrum med lite reklam för butikerna, sjyssta åskådarplatser e.tc skulle nog vara ett stort lyft för sporten! Vore grymt häftigt också om inte annat!

Coop forum strax söder?? Om Örebro hade ju hektar vis med asfalt som bara väntar på att vi ska krita svart på!

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Torp?

Torp utanför Uddevalla drar publik från Göteborg till Strömstad... Hur kan man bidra?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
  • Hur mycket tycker ni är skälig kostnad för att få prova på att tävla?

Jag förstår att det innebär en viss kostnad att anordna tävling osv. men om man vill försöka stärka sporten bör nog "Prova på bankörning/tävling" vara väldigt billigt första gången.

Tanken är väl att de som prövar även skall forsätta och ju fler som...

Jag har inget begrepp kring de summor det innebär, så jag skall inte försöka gissa. Dock hade inte jag ställt upp första gången om det kostade mer än 200:- totalt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024