Jag är grymt sugen på att börja köra "riktig" motard men avsaknande av banor i närheten är avgörande för att det inte går. Problemet är även att man som boende i lägenhet i stockholm oftast varken har tillgång till garage eller kunna ha släp i anslutning till lägenheten vilket gör det svårt att förvara hoj och transportera till bana. Om det fanns bana hyffsat nära (botkyrka är väl på gång) och man kunde ställa en container att förvara hojen i anslutning till banan skulle jag lugnt köra på det och vara där och träna varje vecka.
Istället kör jag gatmotard och nästan uteslutande på SMC's Knix-"utbildningar" på gokartbana. Det tråkiga är att det oftast finns noll erfarenhet av motardkörning så det är svårt att få handfasta motardspecifika tips även om många av de vanliga principerna gäller. För att få köra på dessa gokartkörningar måste man ha gatreggad, besiktad och försäkrad hoj vilket utesluter race-motarder. Grymt kul hur som helst.
Jag och min sambo åkte upp på motardlägret i Örebro i somras och blev jättebra bemötta som nybörjare men jag håller med Christopher om att det vore grymt med en "motardkurs" där man får lära sig grunderna och kanske även en fortsättningskurs. Jag skulle gärna betala för att gå en sådan kurs.
Det känns som att det för sporthoj finns mängder med "fakta" om hur man "ska" köra och nästan alla säger samma sak, försöker man leta efter motsvarande för motard finns det ett helt gäng antal tyckare som alla säger lite olika eller så är det så enkelt att det inte finns lika mycket rätt och fel inom supermoto. Hur som helst behöver man nog personlig feedback och nån slags instruktör/teoridel för att få till det bra.
En avgörande grej för att locka nybörjare tror jag som sagt är att köra vissa pass med enbart asfalt. Innan motardlägret i somras hade jag aldrig i hela mitt liv kört en hoj i gupp och knappt i grus och det var det jag var absolut mest rädd för - sedan var det inte alls så farligt som man trodde. Om man hade option att bara köra asfaltsdelen tror jag fler skulle våga komma, sedan ska man såklart övertala alla att prova grusdelen så de märker att det inte är så farligt.
Konbana på parkeringar låter super, har funderat på att försöka göra detta själv genom att bara samla ihop lite folk och köra små race om man hittar nån avlägsen parkering eller köra i ett industriområde. Jag vet inte hur fort väktare/polis dyker upp när man kör utan tillstånd men kvällar/helger i industriområden brukar vara ganska lugna.
När jag varit i usa har jag kört autocross, det är typ att man bygger upp en konbana på en stor parkering och kör race (här med bilar). Inför dagen går man igenom vad som gjorts med bilen för att på så sätt få fram ett lystal som man väger tiderna med så att alla kan tävla med varandra oavsett bil - detsamma kanske skulle funka så att racemotarder med slicks och gatmotarder med gatdäck kan tävla i samma race om man är för få för att få till ett helt startfält.
Istället kör jag gatmotard och nästan uteslutande på SMC's Knix-"utbildningar" på gokartbana. Det tråkiga är att det oftast finns noll erfarenhet av motardkörning så det är svårt att få handfasta motardspecifika tips även om många av de vanliga principerna gäller. För att få köra på dessa gokartkörningar måste man ha gatreggad, besiktad och försäkrad hoj vilket utesluter race-motarder. Grymt kul hur som helst.
Jag och min sambo åkte upp på motardlägret i Örebro i somras och blev jättebra bemötta som nybörjare men jag håller med Christopher om att det vore grymt med en "motardkurs" där man får lära sig grunderna och kanske även en fortsättningskurs. Jag skulle gärna betala för att gå en sådan kurs.
Det känns som att det för sporthoj finns mängder med "fakta" om hur man "ska" köra och nästan alla säger samma sak, försöker man leta efter motsvarande för motard finns det ett helt gäng antal tyckare som alla säger lite olika eller så är det så enkelt att det inte finns lika mycket rätt och fel inom supermoto. Hur som helst behöver man nog personlig feedback och nån slags instruktör/teoridel för att få till det bra.
En avgörande grej för att locka nybörjare tror jag som sagt är att köra vissa pass med enbart asfalt. Innan motardlägret i somras hade jag aldrig i hela mitt liv kört en hoj i gupp och knappt i grus och det var det jag var absolut mest rädd för - sedan var det inte alls så farligt som man trodde. Om man hade option att bara köra asfaltsdelen tror jag fler skulle våga komma, sedan ska man såklart övertala alla att prova grusdelen så de märker att det inte är så farligt.
Konbana på parkeringar låter super, har funderat på att försöka göra detta själv genom att bara samla ihop lite folk och köra små race om man hittar nån avlägsen parkering eller köra i ett industriområde. Jag vet inte hur fort väktare/polis dyker upp när man kör utan tillstånd men kvällar/helger i industriområden brukar vara ganska lugna.
När jag varit i usa har jag kört autocross, det är typ att man bygger upp en konbana på en stor parkering och kör race (här med bilar). Inför dagen går man igenom vad som gjorts med bilen för att på så sätt få fram ett lystal som man väger tiderna med så att alla kan tävla med varandra oavsett bil - detsamma kanske skulle funka så att racemotarder med slicks och gatmotarder med gatdäck kan tävla i samma race om man är för få för att få till ett helt startfält.