Motardsporten behöver er nu. Vad tycker ni andra?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det finns typ två miljooooner gangsters på supermoto-mopeder iaf här i staan. Nån av de nissarna borde väl vara sugen på prova köra bana? Kanske man skulle göra nåt för 50-kubikarna?

Jag och min sambo åkte upp på motardlägret i Örebro i somras och blev jättebra bemötta som nybörjare men jag håller med Christopher om att det vore grymt med en "motardkurs" där man får lära sig grunderna och kanske även en fortsättningskurs. Jag skulle gärna betala för att gå en sådan kurs.
Det känns som att det för sporthoj finns mängder med "fakta" om hur man "ska" köra och nästan alla säger samma sak, försöker man leta efter motsvarande för motard finns det ett helt gäng antal tyckare som alla säger lite olika eller så är det så enkelt att det inte finns lika mycket rätt och fel inom supermoto. Hur som helst behöver man nog personlig feedback och nån slags instruktör/teoridel för att få till det bra.

Om man struntar i allt vad som handlar om hur man sitter på cykeln osv så är det ganska samma sak med roadracing som supermoto (asfaltsdelen). Skillnaden är till största del att det händer mycket mer och mycket mer intensiva grejor på motardbanan, så mycket precision offrar man för teknik istället. Jag tror att i motard så kan man hitta sin egen stil och det är nog därför det kommer olika råd från olika förare. Men sen är det kanske inte alla som vet vad de gör heller, bara för att de är snabba betyder det inte att de kan lära ut. Jeremy McGrath (supercross i USA) har vunnit mycket men är enligt mig tok-kass på lära ut, han verkar inte riktigt veta vad han gör på cykeln.

Åker man förbi här uppe så kan man slå mig en signal så kan vi åka ut på nån bana och träna lite :) Är man någorlunda vettig så brukar det inte vara nå problem att få låna lite cykel heller :)

Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
jag hade vart intreserad av att köra lite motard träning / tävling på olika banor hade bara vart skönt att komma ifrån trafiken.

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
Vad sägs om back too 2-stroke? Det är väl när man har tagit beslutet kanske. Men en budgetklass i någon form.

Det är för dyrt!

Först ska man köpa en 450 cross så ska man bygga om den med nya/beg fäljar/bromsar/däck fixa fjädringen så najning uppsamlingskärlet m.m.

Jag tror att det blir lite "för" mycket för folk.

Lättare att bara köpa en x å köra.

Jag sparade mitt blysänke för att köra klassen enbart för gatmotarder.

Man kanske ska ta parkeringsåka för gatmotarder på nattetid. Bu det blir farligt förbjudet (hihi tror inte ett Ikea stänger för motardåka på deras parkering en lörda/söndag) Men vad vet jag.

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
För att locka till oss mera åkare och publik till sporten. Så tror jag att det behövs.

• En gatklass
  • Max 200kr/tävling
  • Inget transponder krav (eller låna ut gratis)
  • Erbjuda nybörjare att få hjälp med najning, glykol och barkbusters.
  • Att låna ut uppsamlingkärl, depåmatta och barkbusters till första tävlingen, tycker föraren att han vill köra flera tävlingar så låt honon köpa det på plats efter racet. (eller före om han vet att han kommer fortsätta köra fler tävlingar)
  • Ta tävlingarna till publiken.
  • Anordna tex. IKEA cuppen, där Man kör race på företagets parkering i Xantal städer och erbjuder de som betalt publikavgift 10% rabbat på IKEA under denna helg/dag.
  • Anordna träningtävlingar som "Lasse" gjorde i helgen.
  • Annonsera till tävlingar, så "vanligt" folk vet att det går ett race, hörs och synns man inte så finns man inte..

Det ska vara lika enkelt att träna supermoto som Cross.

/R

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Instämmer! :tummenupp

För att locka till oss mera åkare och publik till sporten. Så tror jag att det behövs.

• En gatklass
  • Max 200kr/tävling
  • Inget transponder krav (eller låna ut gratis)
  • Erbjuda nybörjare att få hjälp med najning, glykol och barkbusters.
  • Att låna ut uppsamlingkärl, depåmatta och barkbusters till första tävlingen, tycker föraren att han vill köra flera tävlingar så låt honon köpa det på plats efter racet. (eller före om han vet att han kommer fortsätta köra fler tävlingar)
  • Ta tävlingarna till publiken.
  • Anordna tex. IKEA cuppen, där Man kör race på företagets parkering i Xantal städer och erbjuder de som betalt publikavgift 10% rabbat på IKEA under denna helg/dag.
  • Anordna träningtävlingar som "Lasse" gjorde i helgen.
  • Annonsera till tävlingar, så "vanligt" folk vet att det går ett race, hörs och synns man inte så finns man inte..

Det ska vara lika enkelt att träna supermoto som Cross.

/R

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
Låter bra men

Låter ju bra men tror ni verkligen att IKEA stänger 1-2dagar (Lörda/söndag?) på deras förmodligen mest lönsammaste dagar i veckan för att det ska köras motard för nybörjare?

Ja kanske men jag tycker det låter underligt:va

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kvällstid kanske :)

Att köra utan transponder tror jag blir väldigt svårt, och att köpa in transponders för att låna ut är en ganska stor investering för vem det nu är som ska låna ut

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag hade inte tvekat en sekund att köra om det fanns en "gathojsklass" där man inte behöver lägga massvis med pengar för att köra.

Och hade det vart så simpelt tror jag man kan sammla mycket folk för tävling / träning på många olika orter.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Problemet med tillfälliga banor på allmänna platser är väl att det inte är så enkelt som det kan låta, utan oftast dyrare och mer jobb för arrangören. Tänk bara på nödvändiga publikavspärrningar med kravallstaket eller motsvarande, besikning av bana osv. När det dessutom gäller ett arrangemang med osäkert deltagar antal o som ska kosta föraren minimalt?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Problemet med tillfälliga banor på allmänna platser är väl att det inte är så enkelt som det kan låta, utan oftast dyrare och mer jobb för arrangören. Tänk bara på nödvändiga publikavspärrningar med kravallstaket eller motsvarande, besikning av bana osv. När det dessutom gäller ett arrangemang med osäkert deltagar antal o som ska kosta föraren minimalt?

Sant! Därför jag resonerar lite som så att få gratis parkerings hyra mot att köpcentrumet ex. Coop får reklam och drar dit publik som i sin tur går in och shoppar e.tc.

Att deltar antalet är osäkert ju givetvis nånting som vi måste se till att styra upp!

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tackar, tankar och funderingar finns. Nåt kommer det att mynna ut i till nästa säsong. Hur mycket runtomkring vill ni ha till Valborglägret?
Badtunna?
instruktörer?
liveband?
fotbollsmatch mot allsvenska damlaget Karlslund efter vi har låtit dom provat köra motard?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC