Motionärsklass i roadracing!

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Kabelgenomföring art nr 46037 på Biltema!?

Har länge försökt hitta några riktigt bra pluggar utan att lyckas. Nån använde plugg från Biltema som var svår att få tag på och visade sig vara fel storlekar. Silvertejp har varit min lösning hittills.

Nån som har tips på plugg till båten?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hahaha.... Årets mest komiska tråd.
För enkelt, för krångligt.... Blandade cc, blandade erfarenhet på förarna.. Krångligt reglemente...

Joo, nog blir det en Motionärsklass alltid, med allt detta innebär.

Kostar det pengar? JA
Måste jag göra nått på min gathoj: JA
Måste jag ha Licens: JA

Men det är i stort sett allt... och HUR mycket pengar är lite upp till dig.
Att najja, fixa uppsamlingskärl osv... kan trollas till för småpengar oavsett vilken hoj du kör... Men kan även kosta 10,000:- om du låter ett (dyrt) företag ta hand om det.
Det spelar ingen roll vilket avgas du har, bara du klarar ljudet.
Kör med originalfotpinnar, ingen kommer klaga om dem inte är sylvassa. Öhlins, clipons or u namne it.. det mesta går igenom.

Licens?? SJÄLVKLART... Finns det någon sport utan licens??
Vill du tävla krävs detta, både för din & dina medtävlandes skull. Jag skulle inte vilja köra en tävling där någon får för sig att det är närmare till depån om jag kör tillbaks till depåinfarten & på så sätt kör mot trafiken. JAAA det har hänt på bandagar. För att inte trycka på hur viktigt det är att ALLA som kör förstår flaggor & andra regler på banan. DET ÄR RACING vi håller på med, och även i en motionsklass är det en farlig sport. Ju mer du är förberedd & vet vilka regler som gäller... desto bättre för alla inblandade.

Gillar du inte detta, är det förmodligen bandagar du ska åka.
(Om inte även det är för dyrt, för långt eller för krångligt, då kanske du ska skippa detta helt & hållet ;o)

De enda jag tycker är synd är att det ska köras på gatdäck, när man kan köpa billiga beggade slicks.

(Btw.... för er som inte kört tidigare. Det KRÄVS en transponder för att få tider, finns säkert att hyra, men bör läggas till i budgeten)

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Hoj
Kawa Z800e-13
detta känns ju häftigt, dock så iaf för mig o de i liknande situation, som drömmer om att köra bana, tävla osv men är ung, bor i lägenhet utan insatta vänner eller familj så kommer de alltid vara för besvärligt o dyrt med dessa aktiviteter! Har inga problem med att lägga 30k på att köpa en hoj som passar men det är sen problemen börjar.. förvaring, mekande, försäkring osv... :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
detta känns ju häftigt, dock så iaf för mig o de i liknande situation, som drömmer om att köra bana, tävla osv men är ung, bor i lägenhet utan insatta vänner eller familj så kommer de alltid vara för besvärligt o dyrt med dessa aktiviteter! Har inga problem med att lägga 30k på att köpa en hoj som passar men det är sen problemen börjar.. förvaring, mekande, försäkring osv... :(

Du får hyra in dig i något garage, och fixa samåkning i någons släp. :) :tummenupp

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj

Kul att du gillar iden & jag förstår tanken bakom problemen.
Men det är bara problem om du låter dem vara det.

Skriv på SH före tävlingshelgen, att du önskar transport & att du delar kostnaden...
Jag har själv många goda livslånga vänskaper som börjat på det viset, kanske har dem ett garage i närheten?
Därifrån till att man meckar tillsammans & lär sig av varandra är vägen mycket kort.

Om inget annat funkar... PM:a mig innan tävling, ser jag till att hämta upp dig :tummenupp

Vill lägga till:
Jag körde en comeback -05 efter ett 10 års uppehåll.

Detta hade ALDRIG funkat utan alla "nya" vänners hjälp.
Allt ifrån hjälp med bromsbackar till inställningar eller däckstryck, däckvärmare eller najjning.
Men det är det som gör racing så speciellt, VÅGA ta första steget.
Sedan kommer alla i depån att kollektivt hjälpa varandra.
(bara du vågar ta första steget, uppskattar hjälpen och är trevlig tillbaks)

Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har alltid köpt sånna på Kuntze.Gjorde det för en vecka sen till mitt bygge som vore kul att köra en tävling med, men även om jag inte ska tävla så måste jag ju ha en tät båt!..ler
Har länge försökt hitta några riktigt bra pluggar utan att lyckas. Nån använde plugg från Biltema som var svår att få tag på och visade sig vara fel storlekar. Silvertejp har varit min lösning hittills.

Nån som har tips på plugg till båten?

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Hej mina damer och herrar,

På något konstigt vis så känner jag mig som en idiot (det gör jag ofta, så det är inte unikt).
Jag trodde att de flesta skulle läsa reglementet och tycka: "Det var väl inte så svårt!"
Istället känns det som om jag kanske har skrämt bort några som kanske hade velat köra.
Vilket inte var min avsikt.

Efter en stunds eftertanke (sånt vi dinosaurier kallar självkritik) tror jag mig förstå var knuten sitter.
Jag fick min första genomgång av reglementet när jag gick licenskursen på Västra MK. Vår lärare, Eric Hulth (finns på SH), förklarade lugnt och pedagogiskt alla reglerna på ett sätt som gjorde att man fattade. Framförallt varför vissa regler finns och satte dem alla i ett sammanhang som gjorde att man tyckte att man hade koll. Och en förståelse så att man kunde koppla reglerna till verkligheten.

Om någon hade slängt specialreglementets kapitel 3 i ansiktet på mig innan jag kunde något hade jag nog bara tänkt: "Sicket byråkratiskt skit". Det är ett misstag av oss som kan att anta att de som inte gått licenskursen ska fatta - bara för att vi gör det.

Så jag upprepar det som flera i tråden sagt: Gå licenskursen!

För att kompensera för min dumhet har jag satt ihop en "mer begriplig tolkning för SH-medlemmar". Läs det med glimten i ögat, och gärna med en utskrift av orginal-SR-texten brevid. Om du tycker att något är tokigt eller kan översättas bättre: posta eller skicka förslaget i ett PM till mig

KOM IHÅG! Detta är ett utkast. Och om du inte gillar det så strunta i det. Detta är mitt straff istället för att skriva tusen gånger på tavlan: "Jag ska inte posta reglementen i roliga trådar på SH".

Ok?
Se nästa inlägg:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Utdrag ur Svemos SPECIALREGLEMENTE FÖR ROADRACING (RR) översatt till "pre-licenskurssvenska" för de som ännu inte gått licenskurs.
Specialreglementet för roadracing är en djävla massa text om några ganska viktiga och bra regler som tyvärr uppfattas av många som svåra att begripa. Det är de inte.

3 TÄVLINGSHOJAR OCH SOPPA

3.1 Va fan gäller om hojar?
Det finns olika sorters hojar och de delas upp i olika klasser för Sverigemästerskap och Cup. Supermotogänget får tävla någon annanstans. Elhojar får vara med om de har vettiga varvtider. Fast elhojarna är bara med på skoj innan Svemo bestämmer vilken klass elhojen ska köra i.

3.1.1. MC-ID
Din hoj ska ha leg. Måste fixas i förväg genom att fylla i en blankett som finns på http://svemo.se och hojen måste alltid ha med sig legget till tävlingar. Innan du får köra ut på banan ska hojen kontrolleras att den är hel och att det är rätt hoj. Därför måste hojens leg vara med. Racehojleg kallas MC-ID Card.
PS. Det är bra att ha ett MC-ID Card. Tycker jag.

3.1.2 Tävlingsklasser
3.1.2.1 Hojar körda av Peter Lindén, Filip Backlund, Lukas Ockefelt och deras kompisar i Sverigemästerskapen:
Inget du behöver bry dig om.

3.1.2.2 Hojar körda alla oss andra som tävlar på bana
Olika klasser och färg på deras nummerskyltar. Man har olika färger på nummerskyltarna för att veta vem som tävlar i vilken klass. Bra när man kör lopp med blandade klasser samtidigt.

3.1.3 Ljudhelvetet.
En hel massa regler hit och dit och upp och ner. Inget att bråka om för det finns ingenting vi kan göra. Hela skitsamhället hatar oss ändå och försöker kväva allt som har med motorcyklar att göra. Stoppa i en db-killer och se till att åka på en av det ljudtestdagar som finns. Håll dig under gränsen. På allvar. Gäller alla hojar. Inte Svemos fel.
PS. Lär dig leva med ljudgränsen. Låt db-killern sitta kvar eller byt till ett annat blås. För makterna kommer fortsätta att jaga oss.

3.1.4 Bromsar
Hojen ska ha fram och bakbroms som funkar. Köp inte kolfiberbromsskivor. Byt till stålspunna bromsslangar och sätt fast dom som man ska. För din egen skull. Naja bultarna till bromsoket.

3.1.5 Stänkskärmar
Ok, detta är min favorit i hur språk kan bli tokigt. Texten i Specialreglementet "3.1.5 Krävs inte om strömlinjeinklädnad ger tillfredsställande skydd." betyder egentligen att du ska ha stänkskärm. Om du har kraschkåpor som täcker hela hojen så att det funkar som stänkskärmar – då behöver du inte stänkskärm. Om du har en vanlig hoj och sätter på kraschkåpor, kom ihåg att sätta på framskärmen.

3.1.6 Fotpinnar, gas och stoppknapp
Alla vanliga köpe-sporthojar har ok fotpinnar. Om du byter till något annat ska de inte vara spetsiga eller för tunna. Fasta fotpinnar ska ha ändpluggar i plast eller något annan mjukt. Hojen ska gå att luta riktigt långt åt sidorna innan fotpinnarna tar i marken och det får inte finnas något annat som tar innan dess. Så lämna mammas eller pappas Harley med fotplattor hemma.
Det ska finnas 10 cm mellan marken och undersidan på hojen när du sitter på den. Du ska ha en fungerande stoppknapp på styret som du når utan att släppa styret. Gasen ska inte vara trög utan släppa om du släpper.

3.1.7 Cigarrhoj
Du har sett bilderna. Helt inkapslade hojar. Inget som du ska hålla på med. Så hoppa över detta.

3.1.8 Gummi
Kör helst med slicks om du inte ska köra i klasserna Superstock eller Speedster Cup. Kör med regndäck när någon sagt att det är ett ”Wet race” oavsett vilken klass du kör i.
Om du kör med mönstrade däck måste dessa vara fräscha med ganska mycket mönster kvar. Slarva inte bort ventilhattarna, om du köper nya ska de vara i metall med en liten gummipackning.
PS. Wet race är inte, jag upprepar, inte ett fylleslag eller något som inbegriper våta t-shirts. Wet race betyder att det regnar som fan eller att det har regnat som fan så att det ligger vatten på banan.
Tips: Med tanke på svenskt väder innehåller, särskilt på sommaren när man har ledigt och tid att tävla, massor av regn kan det vara en bättre investering att skaffa sig regndäck än högljudda pipor eller konstiga nazifotpinnar som är farliga.

3.1.9 Styret
Ett vanligt djävla styre eller clipons. Inget som du snor från dotterns trehjuling. Vanliga grepp. Inga konstigheter.

3.1.10 Pipor
Original- och eftermarknadspipor från rekorderliga firmor funkar i 99% av alla fall. Ska sitta fast ordentligt. Du får inte skruva ihop trasiga rör med slangklämmor. Hemmabyggare får läsa reglerna noggrannare och se till att visa upp röran för någon besiktningsman inom Svemo före racehelgen.

3.1.11 Soppatank
Tanken får inte vara av något som är eller liknar kolfiber. Om inte den satt på i original från fabriken och de har tillverkat några tusen ex av just denna hojmodell med denna konstiga tank.
Sätt på en liten, typ 2,5 dl plastflaska på slangen där det kan rinna ut bensin om du häller i för mycket soppa.
Ha ett tanklock som inte lossnar om du åker av banan. Alltså åker av utan att du ville det. Eller om du åker, likt Peter Lindén när bromsarna slutade att fungera, av för att du vill det men vet att du kommer klota hojen så ska tanklocket inte bara hoppa av som en kapsyl som någon tryckt tillbaka med tummen så att det rinner bensin överallt och någon flippar ut och anmäler oss alla för terrorbrott eftersom vi sprider kemikalier i en vattentäkt. Typ. Ha ett helt vanligt och helt tanklock.
Stoppa tankfoam i tanken. Om du har glömt detta har nog Greven med sig tankfoam. Bra grej. Mindre risk att man blir både smälld och bränd om man klotar.

3.1.12 Spill inte.
Hojen behöver någonstans att samla upp det som kan rinna ur den om något är fel. Tänk fritt och tänk på hundbajspåsar. Det är skönt att folk i städerna plockar upp sitt hundbajs, annars hade man behövs slira om kring i bajs hela dagarna. Nu skiter inte din hoj, men om den får spel kan den pissa ut lite soppa eller olja eller kylarvätska från de olika hålen som finns just för att släppa ut ”tillfälligt bajs”. Och vi vill inte ha bajs på banan. Därför fäster man en eller flera plastflaskor på hojen som ta hand om skiten vid behov.
Eftersom fyrtaktare (dvs motorer som inte låter som de har flippat ut och luktar illa) har en hel massa olja i sig finns det en regel till. Man måste ha en underkåpa (som vissa snedseglare kallar båt) som ska kunna fungera som slaskhink om motorn eller kylare rasar. Underkåpan (slaskhinken) ska vara så stor att den rymmer hälften av motoroljan och kylarvätskan. Även en hoj som är naken i original måste ha en underkåpa för att få tävla.
En sak till: underkåpan (båtdjäveln, slaskhinken) ska ha 2 pluggade dräneringshål så att man kan släppa ut regnvatten. Dräneringshålen ska ungefär vara stora som femkronor. Det är tävlingsledningen som bestämmer om man ska köra med pluggarna i eller inte. Men är det fint väder = pluggar i. Skitväder med ösregn så att det börjar samlas vatten i underkåpan = fråga tävlingsledning vad de tycker.

3.1.12.1 Oljeslangar
Inga slangklämmor. Pressat eller gängat. Banjobultar ska najas.
(Vad är en banjobult? En inavlad skruv från Klippiga bergen? Nej, en banjobult är en bult som man skruvar fast slangar som har ringformiga ändstycken som är ihåliga i metall. Alltså när du skruvar fast en oljeslang som har en ögla i slutet sätter du en bult (banjobult!) som har en ihålig del så att bulten både håller fast slangen men låter oljan rinna igenom.)
PS. Enkel najaregel? Naja alla bultar som kan skapa läckage om de lossnar.

3.1.13 Soppa
Tjöt. Mera tjöt. Ännu mera tjöt. Kör på Aspen Akrylatbensin. Eller el. ’Nuff said.

3.1.14 Torska på soppan
Fuska inte med soppan. Någon kan flippa ut och testa vad du har i tanken. Om du fuskat får du betala för undersökningen. Dyrt. Dumt. Framförallt dåligt av dig.

3.1.15 Tanka
STÄNG ALLTID AV HOJEN NÄR DU TANKAR.

3.1.16 Kylarvätska
INGEN GLYKOL. Ok?

3.1.17 Kedja
Om du har en kedja med clips ska du naja clipset. För att du inte ska slita av foten i kedjan ska du ha kedjeskydd. De flesta moderna kedjeskydden på hojar ser lite ut som en hajfena. Därför kallas ofta kedjeskydd av någon outgrundlig anledning för hajfena. Skaffa en hajfena. För din egen skull.
TIPS: Skaffa en kompis med kedjebrytare.

3.1.18 Swing
Mecka inte med swingen. Helt ok om du vill vara en swinger, men det får du göra utanför banan. Det enda som du får göra med swingen (alltså inte swingningen) är att sätta på bobbiner (nu blev det fel igen…). Bobbiner är plupparna på swingen som du har till depåstödet. De ska vara rundade och utan vassa kanter. Bobbinerna alltså. Jag lägger mig inte i hur fyrkantiga och vassa typer du vill swinga med.

3.1.19 Bultar, skruv och kåpfästen
Du får byta bultar på hojen om du byter till starkare bultar. Men de får inte vara av titan.
Du får inte borra bultar för att göra dem lättare, du får bara borra de bultar som du ska naja.
Skitskruvar får inte användas på viktiga delar av hojen (Varför skulle man ens vilja?)
Du får använda snabbfästen för kåpor.

3.1.20 Najning
Vi gick igenom detta redan vid 3.1.12.1 Oljeslangar: Enkel najaregel? Naja alla bultar som kan skapa läckage om de lossnar. Köp najtråd av Grevens eller någon annan rekorderlig handlare. Säg ”Najtråd” så får du rätt.

3.1.21 Regskylt
Nej. Ta bort den.
TIPS: Av ren självbevarelsedrift är det självklart att du tar av regskylten. Särskilt för alla som dressar om sin banhoj till gathoj emellanåt. Du vill verkligen inte att det ska finnas en massa bilder på nätet med ditt regnummer på bana i full kareta när du åker fast för en civil fortkörning. Trust me.

3.1.22 Hastighetsmätardrivning, hjuldistanser och ryckutjämnare
Pilla inte.

3.1.23 Lamp- och reflexglas
Antingen tar du bort lampglas och reflexer eller så tejpar du. Du får inte ta bort strålkastarglaset om du inte sätter en nummerskylt framför. Man vill ju inte att du kommer med ett stort vasst hål längst fram i karossen...

3.1.24 Passagerarfotpinnar, sido- och centralstöd
Ta av eller lås fast dem i uppfällt läge. Gärna med najtråd.
TIPS: Skruva av passagerarfotpinnar, sido- och centralstöd. Varje minut det tar kommer du vara överlycklig för om du klotar. Då är åtminstone de delarna hela.

3.1.25 Klotbrytare
Moderna motorcyklar med soppapump har en brytare som stänger av pumpen och tändingen vid vurpa. Bli inte sur om någon vill kolla om den funkar.

3.2 Nummer
Ta licens. Gå in på ta.svemo.se. Välj ett startnummer som gäller i din klass. Ettan, tvåan och trean från förra året får alltid 1,2 och 3 som nummer. Om du hade ett nummer förra året har du förtur till samma nummer fram till en viss dag, sedan är det fritt för alla att boka ett nummer. Du som vill ha kvar ditt nummer bör boka det före december.
Hojen ska ha ditt nummer på tre ställen. Vänster sida, höger sida och på fronten. Googla bilder så för du massor av exempel på hur det ska se ut.

3.3 Regler om hojen vikt, antal växlar och annat.
Varje klass kan ha egna regler som finns att läsa i detta reglemente under just den klassens kapitel. Inga konstigheter, typ Rookie 600 har krav på att man kör 600 kubikare, eller om man har en Traja med 675 kubik men bara två cylindrar så är det ok.
Viktigt att veta är att du kan bli ombedd av tävlingsledningen att väga hojen. Före eller efter race. Detta måste du gå med på. Vilket inte är ett problem om inte du försökt smuggla in en 1000-kubikare i en 125:a. Eller något annat djävligt jobbigt hyss.

3.3.1 Transponder
Kör du många tävlingar = köp en transponder. Kör du bara lite = hyr av arrangören.
Boka hyrtransponder i förväg är smart.
TIPS: Om du köpt en transponder – ser för allt i världen till att komma ihåg att ladda den. Transpondrar håller för en hel racehelg – men de är slöa att ladda. Tänk Ericsson Hotline.

3.3.2 Laptimer, onboardkamera och annan elektronisk utrustning
Prylar på hojen ska sitta fast. Både med sina vanliga fästen och najtråd. Du får inte ha en GoPro, Contour eller annan pryl på hjälmen.
TIPS: Skruva av allt du inte behöver. Billigare vid krasch. Och dina Facebookkompisar kommer ändå inte fatta hur snyggt du körde om på din video, för vanliga dödliga gäller bara helikoptervy om de skaffa fatta. Ta med en kompis som filmar istället. Eller kör på en vanlig bandag. Här är det racing.

3.3.3 Plombering
Om du verkligen retat upp någon till vansinnets gräns så kan de anklaga dig för att vara en liten skit med för stor motor. Eller något annat fuffens. Att du fuskar helt enkelt. Då kan någon ur tävlingsledningen fatta beslut om att din motor ska plomberas. Du får en blankett där det står vad de tror att du har för fusk i din motor. Dom ”låser” på pappret din motor tills den har analyserats. Om du skiter i det blir det en djävla massa bekymmer.
Om du åker dit för du betala alla kostnader.
Om de hade fel ska de betala för att sätta ihop din motor och skruva dit den i din hoj.

//Utdrag slut//

Last edited:

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj

Du är sjukt skön, eller skönt sjuk. Bra summerat.
Vilket som, hoppas jag vi ses på Speedster Cup 2014 :fyllisar

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Även korpfotboll har regler. Kanske känns svårt för dom med i början lära sig alla reglerna som ny. Men så är det. Du kan inte komma i fel kläder eller inte följa regler om offside eller vilket mål du ska sparka bollen i för att få poäng för ditt lag.

Roadracing är mycket mera en materialsport. Så det kan bli en del regler som måste till för att göra tävlandet säkrare och rättvisare. Så är det bara. När ni väl kan det tycker ni det är självklart och enkelt.

Hade det varit enkelt hade det inte varit nån sport..

Och hade det varit billigt så hade alla hållt på med racing. Nu kan iaf vi och du som kommer köra i år få känna sig lite mer speciella än "normal-Svennson".

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tänkte kolla hur länge "gäller" licensen från sista race man körde så att säga? Tittade hos Svemo, hitta dock inget! I mitt fall 6 låånga år. Hm, ta om allt från början?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänkte kolla hur länge "gäller" licensen från sista race man körde så att säga? Tittade hos Svemo, hitta dock inget! I mitt fall 6 låånga år. Hm, ta om allt från början?

Tidigare senast 6: e året du inte haft lic uttagen, nu 3: e. Bara att ta om. :)

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre