låt bli att köra då.
Ja, jag får inte ens OM jag skulle vilja så....
låt bli att köra då.
Är det bara jag som ser problem med att blanda oerfarna förare, med olika talang och skicklighet, på hojar mellan 35hk och 210hk i samma race? Jag kanske är larvig?
Nej, det är inte bara du som ser problem. Min åsikt är att det är en intressant ide som tyvärr inte är tillräckligt genomtänkt. Redan på en bandag är det en mycket dålig ide att blanda förare med tio sekunders skillnad i varvtid, eller etthundrafemtio hästkrafters skillnad för den delen. Hur ska det då gå när tävlingsdjävulen tillkommer...?
Jag tror att när allt kommer omkring så kommer Svemo att sansa sig och i alla fall inte tillåta tävlingsverksamhet på de alltför enkla premisser som anges av trådstartaren. Återigen, iden är intressant men kräver mer arbete.
I en perfekt värld, hade detta inte behövts men det är bara att inse, görs ingenting dör roadracing ut i Sverige... startfälten måste fyllas.
Det finns ju klasser överallt utomlands där man kör lite mer på kul, med det man har, utan större problem.
Tycker det är en bra ide att få fler att köra... Sedan kommer det säkert vara en del snabbare förare i ER6 cupen, men jag tror & hoppas detta kommer bli en bra satsning.
Bättre detta, än att köra på som "vanligt" med 6-7st startande i SBK (som det var på Sviesta)
Personligen ser jag mindre problem med 10 sekunders skillnad i varvtid, kontra 120 km/h hastihetsskillnad på rakorna. När någon backar emot en i 100 knutar, och man själv håller 230-240, då tar det TID att veja, styret går TUNGT och hojen vill gå rakt fram….
Det är ju en motionärsklass. Förmodligen kommer man inte ligga supertätt och söka slipstream/liknande. Dessutom tror jag att, när man vet om att det är stora skillnader på rakorna, kommer man vara mer uppmärksam och ha större marginaler.
Det är ju en motionärsklass. Förmodligen kommer man inte ligga supertätt och söka slipstream/liknande. Dessutom tror jag att, när man vet om att det är stora skillnader på rakorna, kommer man vara mer uppmärksam och ha större marginaler.
Ja, hornen växer sig helt fantastiskt stora när man väl sitter där på gridden och adrenalinet närmast sprutar ur öronen.Det där är argument som är rent FEL! Jag har aldrig rejsat på kul, det är ALLTID allvar; jag vill ALLTID köra om, vare sig det är med gokart mot brorsans killar eller Superstock SM!
Och jag tror att hornen växer ut på de allra som tävlar, annars skulle de inte tävla, utan nöja sig med bandagar!
Har ju själv kört std 125 tsm med tusingarna och det är riktigt skumt. Inte alltid på rakorna utan det lirar liksom inte. Det kan komma en 1000 kubikare upp precis jämsides och börja bromsa men då håller man ju stumt ett tag till på en 125a, det är väldigt svårt att bromsa om en så lätt och smidig hoj som förmodligen minst lika bra bromsar som valfri tusing på marknaden. 125 räser och även 250 räser är ok tsm med standard 125orna men när det blir tunga fyrtaktare så blir det liksom helt otajmat, och det framförallt är skitfarligt.ABSOLUT INTE, det låter jätteläskigt och rent ut av DUMT! Vem som helst kan dra fullt ut på rakan och ligger man som tredje man i en grupp på några 600r/tusingar, och de kommer ikapp en som håller stumt på sin 300 Ninja…. Då blir det läskigt! Jag har själv vid flera tillfällen skitit på mig då jag gått igenom sista knicken ut på Falkenrakan TÄTT TÄTT TÄTT i röven på ett par tusingar för att få lite draghjälp, när de plötsligt vinklar ut mot mitten och jag PLÖTSLIGT ser en 125- Junior BACKA emot mig i 100 knutar. FIFAN!!!!
Det är väl just av denna anledning man inte kör 125 GP ihop med Rookie 1000 fast de kör samma varvtider!!! Eller?
Det där är argument som är rent FEL! Jag har aldrig rejsat på kul, det är ALLTID allvar; jag vill ALLTID köra om, vare sig det är med gokart mot brorsans killar eller Superstock SM!
Och jag tror att hornen växer ut på de allra som tävlar, annars skulle de inte tävla, utan nöja sig med bandagar!
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong.
Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong.
Har ju själv kört std 125 tsm med tusingarna och det är riktigt skumt. Inte alltid på rakorna utan det lirar liksom inte. Det kan komma en 1000 kubikare upp precis jämsides och börja bromsa men då håller man ju stumt ett tag till på en 125a, det är väldigt svårt att bromsa om en så lätt och smidig hoj som förmodligen minst lika bra bromsar som valfri tusing på marknaden. 125 räser och även 250 räser är ok tsm med standard 125orna men när det blir tunga fyrtaktare så blir det liksom helt otajmat, och det framförallt är skitfarligt.
Det är ju en sak att köra IOM man är medveten om tt man kan dö när som helst osv, än att komma som en grönis till söndagens rejs och tänka "Jaaa det häär ska bli kuuuul!!" ända tills man får en 300 kilos torped i ryggen i 290 km/t av någon som tänkt "Nu ska jag faaaan visa att jag kan köra fort här så grabbarna blir impade!!!"
Hoppas det är mer genomtänkt, annars lär vi se hemska saker.
En sak som minst 70-100(eller nåt) hk och fyrtakt endast hade nog varit mer klokt för att jämna ut saker och ting.
Hur funkar det att tvångsflytta en 636'a, gixxer 750, hayabusa, eller för den delen en ER-6 till rookie när de inte får köra där
Grejen är väl att DU aldrig märkte hur rädd JAG blev när du och din 125 std PLÖTSLIGT backade emot MIG i 100 knutar på Falkenrakan….
Är ju glad för det!... Men jag menar att det är inte BARA är på rakorna som skillnaden märks, även om det är där den största risken finns.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |