Absolut! I kurvorna har jag inget minne av att du backade emot mig ALLS!!!
Blir så bizzi i kurvorna så hinner inte få i backen mellan allt knäskrapande vettu
Absolut! I kurvorna har jag inget minne av att du backade emot mig ALLS!!!
Ser vid första anblicken ut som ett bra sätt att INTE få fram fler förare. Tvångsuppflyttad, råkade få till 2 riktigt bra race. Måste byta hoj/prylar...Hur funkar det att tvångsflytta en 636'a, gixxer 750, hayabusa, eller för den delen en ER-6 till rookie när de inte får köra där
Själv är jag en gammal gubbe som knappast ser någon stor racekarriär framför mig, men den här nya klassen gör att jag funderar på att tävla tidigare än jag hade trott. Det gör också att man känner sig välkomnad in i sporten.
Hur funkar det att tvångsflytta en 636'a, gixxer 750, hayabusa, eller för den delen en ER-6 till rookie när de inte får köra där
Min första tanke när jag hörde att 35 hk var ett minikrav, men att ingen gräns fanns uppåt, var också förvåning.
Jag har kört några bandagar/SMC-kurser (trafikövningar) de senaste två-tre åren och har förstått/upplevt att fartskillnad mellan olika förare/hojar är det som skapar flest orosmoment.
När jag pratade med killen från SVEMO (som jag inte minns namnet på) menade han att det hänger på den som håller i styret, inte på antal hk. Och visst, jag håller med om det till en viss del. Men precis som Mozz skriver har jag också upplevt hur andra "backar", vilket nästan har fått mig att behöva byta kalsonger efter ett körpass. Jag har alltså en hoj med ca 180 hk och har kört pass med andra som har hojar med kanske en tredjedel av den effekten.
Som jobbigast var detta under mina första bandagar.
Men tack vare, enligt mitt förmenande, SMC:s oftast mycket duktiga instruktörer, har mitt säkerhetstänk på banan ökat en hel del. Men det som samtidigt har varit viktiga lärdomar för mig, har jag även uppfattat som en black om foten. Jag har inte fått köra fritt, så fort jag vill och tycker/tror att jag klarar av.
Så därför välkomnar jag idén med en motionärsklass, och hoppas att jag tillförskansat mig tillräckligt med lärdomar för att kunna delta på ett för alla inblandade tryggt och roligt sätt.
Hur man/vi/SVEMO ska hantera fart- eller hästkraftsskillnaderna är kanske nåt som kan diskuteras gemensamt? Jag förstår dilemmat - hur många kan det röra sig om i Sverige som är intresserade av en motionärsklass (troligen inte jättemånga), och hur många olika klasser skulle det bli om man delade upp det i kubik- eller hästkraftklasser? Det finns väl redan för få förare till de klasser vi har i svensk rr, rätta mig om jag har fel. Här görs ett försök att bredda sporten. Får sporten in glada motionärer kommer det troligen att medföra att fler människor får veta vad rr är för nåt. Jämför med enduro, där väl motionärsklassen har blivit ganska stor. Och det har inneburit en hel del för tävlingar som Gotland Grand National, vad gäller popularitet, mediebevakning etc.
Hm, jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget. Kanske bara att alla i Sverige som är lika tokiga i mc-åkning i allmänhet och rr i synnerhet som jag, borde välkomna förslag på förbättringar som förhoppningsvis kan bredda sporten i det här landet.
Jag antar att både gsxr-750 och en Kawasaki 636 skulle hamna i Rookie1000. Då tillsammans med Superbike såklart...
Osäker på att vi kommer att se många Hayabusa i den nya klassen dock... Man ser ju knappt några ens ute på bandagarna...
Rookie 1000 reglerna säger minst 751cc. Daytona 675 som är en populär bandagshoj får inte heller köra rookie, får man hoppa till superstock isåfall.
Ser denhär serien lite som "kör med vad du har" vilket låter skitskoj, men att i 2 race på en sesong hamna inom 110% marginalen från medeltiden för r600 om det t.ex är torrt när denna nya klass kör för att sen börja ösregna inför rookieracen käns inte helt otänkbart. Och då får man inte vara med mer låter inte 100% genomtänkt
Daytona 675 som är en populär bandagshoj får inte heller köra rookie, får man hoppa till superstock
Jag kör ca 7-10 bandagar om året. I röd grupp där jag kör, hittar man både motarder och sporthojar, & det går bra att köra tillsammans.
Glöm inte att förslaget handlar om en motionärsklass.
Daytonan får köra i R-600, Den saknar 1 cylinder och får därför kompensera med lite extra CC
Rookie 600/1000
Dessa är två instegsklasser för dem som vill köra fyrtaktsmaskiner, med 400-600 cc i Rookie 600 och 751-1000 cc i Rookie 1000
Superstock 600 är den medelstora SM-klassen och har just nu det största antalet förare. Klassen är öppen för homologiserade standard-fyrtaktsmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna: 600cc/4cyl, 675cc/3cyl, 750cc/2cyl.
Ok inte läst fulla reglementet men på svemos hemsida står
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |