Moto-martin Kawasaki

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hej igen.
Nja, garageplatser för spottstyver finns tyvärr inte här i närheten.:)
Vad var det for RR-chassi då?
Stålram, alu- eller nåt mera exotiskt?
Man är ju altid på jakt efter nåt extra kul,,he he.
Frostie.

Hehe, har förstått att garageplatser inte växer på träd.

Nja, vad jag sett på bilderna verkar det inte vara mer exotiskt än just en Z900 eller Z1000. Satt lite roligare fälgar och nå 80-tals-massiva styrkronor på, men annars såg det rätt standard ut. Inventering om en vecka...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lite överraskningar, men inget monsterkul. Största surprisen var att bakfälgen var en Martin, vilket var rätt oväntat.
Annars var godiset Tarozzi fotpinnar med broms/växelreglage, 80-tals kronorna (såg ut som någon gjort dem med vinkelkap), 2 par Öhlins-dämpare, 4 förgasarbryggor (hjälp mig att identifiera dem), 3 motorer i milt sagt okänt skick. MÄNGDER småplock. Dock förpassat iaf 3-4 lådor skit till tippen redan.
 

Bifogat

  • _MG_9479.jpg
    _MG_9479.jpg
    194.4 KB · Visningar: 272
  • _MG_9476.jpg
    _MG_9476.jpg
    190.1 KB · Visningar: 287
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dax att ruska liv i denna tråd. Hojen är klar. Inte. Men jag har börjat:D

Har kommit på en inriktning/stil på bygget. Eller renovering blir det snarare nu. Förfinat originalutseende med viss modern touch.

Tankar om slutresultatet so far:

Halvkåpa. En eller två lyktor.
Enklast är det med en lykta. Då blir det av classic-Ducati stil. Fördel är att det finns kit att köpa där jag borde komma undan med mindre modifikationer. Men frågan är om det kommer passa in i designen i övrigt, med bakändans "spoiler" och övrigt ganska raka/brutna linjer.
ducati_900ss.jpg

Två lyktor: Som gamla LeMans-hojar med lyktorna halvt utanpå kåpan, inte GSXR/ZXR750 stuk med lyktorna inne i frontkåpan. (hittar ingen bra bild, någon som gör det?) Passar bättre in i helheten på cykeln, vad jag fått för mig. Men vad jag vet, finns inga färdiga kåpor att köpa, och med tanke på att jag lagt ner 15h redan på att bara göra tanken färdig att gjuta av så känner jag mig inte så lockad av att göra något från grunden.

Färgsättning
Clean, Huvudfärg, krom/förnicklat/blankt och svart. Huvudfärgen som ska vara på karossen och frontkåpan är i dags läget 76-orange. Eller som jag tänkt det, orange utan att kopieras från KTM och utan att bli röd så något mellanting. Gärna åt mörkare hållet, kanske nya Camarons oranga passar?! Hjul, motor utom topp blir svart.

Övrigt Blinkers: Hyffast enkla, stilrena med klart oranget glas. Bakljus: Dubbla bakljus med ca 5-6cm i diameter.



Arbetsgången. Upptäckte i somras att tanken givit upp för ett antal somrar sen så har nu lagt igen hålet där tanklocket satt, lagt på gelcoat (ska du göra som jag, spraya på det. Eller om du penslar använd onödigt mycket så det flyter ut ordentligt). Ska förhoppningsvis göra sista slipningen på det idag så kan jag polera upp den och vaxa för att börja gjuta formen.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
på kåporna jag har kommer de bli en rund lykta, på den en mörk plexi som täcker lyset sen siffror på den.. sättes med kardborre för bes samt polis.
ser då bara ut som en nummerskylt fram.


om man vill gjuta nå likn själv,, använd en boll (el rund grej) i lämplig storlek.
sätt den på ett rör (göra av nåt mjukt man kan rulla ihop.
gör den tjockare i ena änden, smalare där bollen ska va.. ska precis gå o trycka ditt så halva bollen står upp. gjut sen är de bara o klippa och klistra :D

vad kostar såna där grejer färdigt? faen fundera på o börja gjuta av mina kåpor.. synd de är så djäkla tråkigt bara + att man aldrig har tid till nåt :huvet
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
på kåporna jag har kommer de bli en rund lykta, på den en mörk plexi som täcker lyset sen siffror på den.. sättes med kardborre för bes samt polis.
ser då bara ut som en nummerskylt fram.


om man vill gjuta nå likn själv,, använd en boll (el rund grej) i lämplig storlek.
sätt den på ett rör (göra av nåt mjukt man kan rulla ihop.
gör den tjockare i ena änden, smalare där bollen ska va.. ska precis gå o trycka ditt så halva bollen står upp. gjut sen är de bara o klippa och klistra :D

vad kostar såna där grejer färdigt? faen fundera på o börja gjuta av mina kåpor.. synd de är så djäkla tråkigt bara + att man aldrig har tid till nåt :huvet

Hittat själva kåpan för runt 80 euro, kåpglas för 60-80 euro (i dyraste laget) och lampa tror jag att jag kan ta något hemma annars en femhundring, så runt 2000-2500 komplett kanske. Dyrt? Upp till betraktaren. Är det någon som gärna lånar ut en kåpa som jag kan gjuta av så vore det inte fel, men 80 euro är så pass billigt att det känns mest meckigt. Tips på hur man kan göra med kåpglaset mottages gärna. Värma plexi eller lexan men hur ska man få fin form? Fylla i med frigolit och slipa till och bocka glaset över det?

Vad är det för kåpor du har?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hittat själva kåpan för runt 80 euro, kåpglas för 60-80 euro (i dyraste laget) och lampa tror jag att jag kan ta något hemma annars en femhundring, så runt 2000-2500 komplett kanske. Dyrt? Upp till betraktaren. Är det någon som gärna lånar ut en kåpa som jag kan gjuta av så vore det inte fel, men 80 euro är så pass billigt att det känns mest meckigt. Tips på hur man kan göra med kåpglaset mottages gärna. Värma plexi eller lexan men hur ska man få fin form? Fylla i med frigolit och slipa till och bocka glaset över det?

Vad är det för kåpor du har?

vet inte vart el vad dom kommer från.. klassiska kåpor från 60- talet enligt förra ägarn. han köpte dom på 70-talet men användes aldrig.. dessa fick jag om jag lovade att göra nåt av dom...de kommer :D

förr gick de att köpa nå universal plast för skoterrutor som va bra böjligt och arbetarvänligt. vet ej om detta finns nå mer.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Arbetsgången. Upptäckte i somras att tanken givit upp för ett antal somrar sen så har nu lagt igen hålet där tanklocket satt, lagt på gelcoat (ska du göra som jag, spraya på det. Eller om du penslar använd onödigt mycket så det flyter ut ordentligt). Ska förhoppningsvis göra sista slipningen på det idag så kan jag polera upp den och vaxa för att börja gjuta formen.



Blir det en helt ny tank, eller bara en överdel?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Kul hoj! Synd att du inte har orginal kåporna. Gamla -80tals byggen tycker jag verkat börja bli sjukt dyra nere i europa
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hade tänkt ägna hela helgen åt att hålla på med tanken. Bilen saknade uppmärksamhet och tyckte det var en bra ide att kärva ihop ett bromsok bak så pass att skivan blev glödgad efter 2 km. Tack.

Blir det en helt ny tank, eller bara en överdel?

I ett första skede blir det bara att byta överdelen, den som var rutten. I ett senare skede (där framändan till CBRxxen skulle ingå, och som nu är till salu) ska en ny tank göras, utan nuvarande form på bakändan.

Kul hoj! Synd att du inte har orginal kåporna. Gamla -80tals byggen tycker jag verkat börja bli sjukt dyra nere i europa

Det går att hitta originalkåpor på franska blocket (leboincoin.fr) för relativt överkomliga pengar. Kan bli något sådant i ett senare skede.
Sett liknande hojar som min (Z1 snurror i tidigt mm chassi) för 6-8 keuro så visst finns det möjlighet att säkra pensionen. Och har nog delar i sthlm att plocka ihop en med standardram med också, bara för att... Street tracker går tankarna, tiden säger magasinering...

vet inte vart el vad dom kommer från.. klassiska kåpor från 60- talet enligt förra ägarn. han köpte dom på 70-talet men användes aldrig.. dessa fick jag om jag lovade att göra nåt av dom...de kommer :D

förr gick de att köpa nå universal plast för skoterrutor som va bra böjligt och arbetarvänligt. vet ej om detta finns nå mer.

Du råkar inte ha några bilder på kåporna? Inspiration är alltid välkommet.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hade tänkt ägna hela helgen åt att hålla på med tanken. Bilen saknade uppmärksamhet och tyckte det var en bra ide att kärva ihop ett bromsok bak så pass att skivan blev glödgad efter 2 km. Tack.



I ett första skede blir det bara att byta överdelen, den som var rutten. I ett senare skede (där framändan till CBRxxen skulle ingå, och som nu är till salu) ska en ny tank göras, utan nuvarande form på bakändan.



Det går att hitta originalkåpor på franska blocket (leboincoin.fr) för relativt överkomliga pengar. Kan bli något sådant i ett senare skede.
Sett liknande hojar som min (Z1 snurror i tidigt mm chassi) för 6-8 euro så visst finns det möjlighet att säkra pensionen. Och har nog delar i sthlm att plocka ihop en med standardram med också, bara för att... Street tracker går tankarna, tiden säger magasinering...



Du råkar inte ha några bilder på kåporna? Inspiration är alltid välkommet.

inga bilder. ligger intryckt i garaget oså så. väldigt basic iaf. inga krusiduller :)
detta är de närmsta jag kommer på bild av annan hoj.
http://www.nwracing.no/Knutstorp2008 155.JPG
men ändå lite mer rak i formen under styret och lite större/längre ovanför styret.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej Fredda!
Kör på din idé om nåt som liknar GSXR-kåpa från 80-talet. Men varför inte använda just GSXR-kåpan Den har riktigt endurancestuk med den svart ramen runt lyktorna, och vill du ha mer endurancestuk med lysena frampå är det nog inga problem att flytta ut dom på den kåpan.
När jag byggde om min Martin på 80-talet använde jag en FZR-kåpa som jag plastade ihop och kapade ner till halvkåpa. Det blev kanon men jag är nu inne på GSXR-kåpa också. Mer racekänsla i det utseendet.
Såg en kåpa på blocket här om veckan för några hundringar, komplett med lyse!

Hur går det med tanken? Jag måste fixa min tank också när jag väl ska börja fixa med min hoj. Men jag är nog inne på att öppna upp den på undersidan och lägga nytt på insidan och sen plasta ihop igen.

Lycka till, Anders
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag saknar org. tank till min CBX-martin, för den hade separerat från bakdelen å fanns inte med. Det satt en GSX-R tank där undersidan modifierats.
Men ja funderar på att fixa en i Aluminium istället, gäller bara å få fingrarna ur röva så de blir gjort.
Å sitsen, kåpa å framskärm blir troligen att fixa avgjutning med lite modernare material.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hej Fredda!
Kör på din idé om nåt som liknar GSXR-kåpa från 80-talet. Men varför inte använda just GSXR-kåpan Den har riktigt endurancestuk med den svart ramen runt lyktorna, och vill du ha mer endurancestuk med lysena frampå är det nog inga problem att flytta ut dom på den kåpan.
När jag byggde om min Martin på 80-talet använde jag en FZR-kåpa som jag plastade ihop och kapade ner till halvkåpa. Det blev kanon men jag är nu inne på GSXR-kåpa också. Mer racekänsla i det utseendet.
Såg en kåpa på blocket här om veckan för några hundringar, komplett med lyse!

Hur går det med tanken? Jag måste fixa min tank också när jag väl ska börja fixa med min hoj. Men jag är nog inne på att öppna upp den på undersidan och lägga nytt på insidan och sen plasta ihop igen.

Lycka till, Anders

Har settet med GSXR-kåpor som satt på när jag köpte den liggandes. Men tycker de blir lite fel, lite för moderna (de kom ju 15 år senare än hojen...) om man nu inte ska modda dem, men är rätt trött på att plasta så gärna något mer lättanpassat.

Nja, går sådär med tanken. Massa saker som skola, tjej, begravning och annat som kräver tid. Nylig var som sagt även bilhelvetet med och slogs om tiden.

Har du ok/polerbar lack på tanken är det relativt lätt att plasta nytt, men måste du som jag göra massa (nåja) underarbete tar det givetvis massa extra tid.
Och i mitt fall var det inte så mycket att fundera på, helt nytt eller bygga innefrån, någon klåpare verkar varit på tanken tidigare så den var rutten rakt igenom...
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hur går det med din Martin? Min får vila ett tag eftersom jag håller på att flytta till Gotland, men sen ska den väckas, kanske redan i höst.

Såg en Martin till salu på Blocket härom dan, med sjyst Suzukimotor. Kul att det syns nån ibland. Det var ytterligare en till salu för nån månad sen. Den visade det sig att en kompis till mig ägt för länge sen...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur går det med din Martin? Min får vila ett tag eftersom jag håller på att flytta till Gotland, men sen ska den väckas, kanske redan i höst.

Såg en Martin till salu på Blocket härom dan, med sjyst Suzukimotor. Kul att det syns nån ibland. Det var ytterligare en till salu för nån månad sen. Den visade det sig att en kompis till mig ägt för länge sen...

Ja, det går väl sådär. Haft mycket att göra, flyttade precis ihop med tjejen så vart en del me det. Men iom avsaknad av sommarjobb så kommer jag nog spendera rätt mycket tid i verkstan. Har dock två projekt till, en customhoj som ska bara fixas i ordning och säljas, och en Z1 superbike-projekt (se separat tråd).

Har dock gjort klart tanken och ska bara lägga ett lager epoxi som skydd, galva om hålet för tanklocket och plasta fast den och sedan bör det bara (!) vara att sätta ihop tanken med bottendelen. Och givetvis allt annat...

Tankbilder. Första två bilderna är på tanken när jag plocka ur den ur formen. Det var tidernas påskägg.
Sen en före och en efterbild när jag försökt få bort gammal tanktätning (gissar jag).
Så här i efterhand hade det kanske varit smart att göra hela karossen som en dummy, och fixa en alutank under för soppan. Skulle slippa oroa mig för att glasfibern ruttnar igen.
 

Bifogat

  • DSC00249.jpg
    DSC00249.jpg
    91.7 KB · Visningar: 137
  • DSC00247.JPG
    DSC00247.JPG
    213.9 KB · Visningar: 95
  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    174.4 KB · Visningar: 127
  • DSC00243.JPG
    DSC00243.JPG
    222.3 KB · Visningar: 149
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var ett tag sedan jag skrev något här.

Har kommit fram till att cykeln ska bestyckas med Dymag-fälgar, så ska jag bara hitta den bakre fälgen.

Senaste tiden har jag försökt figurera ut hur bromsystemen ska se ut. Saker blir inte lättare av att jag saknar bakfälgen (med skiva) så jag kan inte direkt skissa på något eftersom diametern på skivan är okänd. (Ligg på timpalompa som sitter på en sådan bakfälg att sälja den till mig).

Ska byta ok fram till ett par andra AP Lockheed som såg lite rejsigare ut. Har nu fixat upp dem och sett till så att tätningarna såg fina ut. Anledningen att jag började kolla var att den gamla vätskan såg ut att ha kristalliserats så tänkte göra rent och se att allt var schysst.
Även fixat monteringsplattor till oken så de passar på gaffeln.

Sedan har jag börjat med bromspumparna. Den främre ser krigsskadad ut, men ska försöka få den blästrad och byta lock så blir det nog lite bättre.
Den bakre håller jag också på att kollar över. Där är rollerna bytta, den ser fin ut på utsidan, men som kriget på insidan, med uppsvälda packningar, rost och något som går att misstas för grus. Själva kolven hade även krampat fast, men efter ett par veckor i diesel och lite kärlek med en hammare lossna den.
Den med inbyggd bromsvätskebehållare var den pump som satt på, men den andra ser lite rejsigare ut... Är inne på att byta kolv mellan pumparna, men de ser lite olika ut, så ska försöka se om det ens går. Diametern är samma, men skiljer några mm i längd på dem och låsringsspåret sitter lite olika på dem också.

Ska försöka ta och cadda upp dels ett fäste för det bakre oket, med diametern på skivan enkelt utbytbar för att passa, och dels en del av länkaget till bromsen bak. Den lilla konstiga pryl som ses i hörnet på en av bilderna. Inte den mest optimala konstruktionen, men iom att jag använder bakbromsen en gång varannat år (besiktningen) räcker det.


Edit: Uppdaterar det tidigare inlägget med lite bilder på tanken.

Edit2: Böt från de andra i vänstra kolumnen till de översta i mittersta kolumnen, i bilden alltså. http://www.apracing.com/info/index.asp?section=Brake+Calipers_39
 

Bifogat

  • IMG_5400.jpg
    IMG_5400.jpg
    46 KB · Visningar: 124
  • IMG_5399.jpg
    IMG_5399.jpg
    48.9 KB · Visningar: 95
  • IMG_5398.jpg
    IMG_5398.jpg
    60.1 KB · Visningar: 95
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Mest försökt köra lite "kontorsjobb" senaste tiden. Försökt komma fram till vilka packningar som behövs. Tog AP mindre än 12 timmar att svara vad jag skulle ha till mina 30 år gamla prylar, trots halvkass beskrivning på engelska. Imponerande.
Även försökt komma fram till vilka gaffelben det är jag ska ha. Men där verkar den samlade eliten ha fel. Drog en tråd på ett Z1-forum i uk, men verkar inte gå nå vidare. Och svenska classic kawa klubben har inte kommit fram till något.

http://www.z1ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=17814
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top