Moto-martin Kawasaki

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Ingen som har lite coola bilder på gamla Nikobakker Suzuki 1100 ?
Hittar inget roligt på nätet.
Fräsiga maskiner.

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
Ducati
Kul å se dessa byggen igen, polarn hade en med suka GS1000 maskin på 80 talet. Då var dom så feta och grymma nu ser dom mest spinkiga ut med stor portion vebods teknik. Hade själv en Rickman med Vässsad Kawa 900.
Gaffel, hjul och bromsar ser ut att va samma som Rickman. Framstänkan är deffinitivt en Rickman stänka. Beträffande förgasarne ser dessa ut att vara original. MIkuni smothbore 30 -33 var heta grejer då. Vistt är det väl så att batteriet sitter i kutsen därav den kantiga deignen. Personligen tror jag batteri placeingen var en nödlösning för gatåkar hojarna, vem skulle annars komma på den idiotiska iden att sätta det där.
Håller med övriga, bygg så att du kan backa bandet till originalskick en dag.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Njae, den klarar nog sitt jobb ändå och att förstöra den Martinsvingen genom att lägga på mer vikt känns onödigt.

Håller med, känns inte helt sunt att sänka värdet på martinsvingen med hemssnideri. Den gör nog sitt jobb.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Givetvis kommer alla orginalsaker behållas ifall man får för sig att orginalrenovera någon gång. Har dock inte orginalkåpan fram, följde med någon crashkåpshistoria som troligen kommer från någon GSXR 89-90 (säljes, kom och köp)

Fälgarna är märkta RONAL, de verkar idag ha någon form av legotillverkning så skulle gissa på att de är tillverkade för Martin.

Skulle gissa att hojen är köpt i ett kitt, att dömma av att motorn har samma id-nummer som ramen.

ehy. denna är väl besiktningsbar hoppas jag.. va ju lite strul sist :)

svingen såg klen ut.. ska du bygga om så kanske boxa svingen så den blir lite fetare.. :)

Hehe, jodå. Denna är reggad som amatörbyggt fordon (trevlig försäkringspremie) så besiktning ska inte vara något problem.

Hade som sagt en annan Martin tidigare, byggd på en CB 900 boldor. Dock inte reggad efter konstens alla regler och det vart tvärstopp i besiktningen.

Ja för faan, originalrenovera den istället för att hänga på otidsenliga moderna grejer.
Du kommer att ha en klassiker som inte många andra.

http://www.youtube.com/watch?v=ZpJ12_4hPiU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=GeyL0CHtanY&feature=related

Tanken var att ombyggnaden skulle följa tidsandan och inte göra någon dåligt dold kombination av gammalt möter nytt. http://img142.imageshack.us/img142/1189/dsc04116ob1.jpg är ett bra exempel på vad jag menar.

Hej alla.
Bromsarna r inte Brembo, utan Lockheed, engelska,,,

Jepp. Standard på Kawasaki då?

Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
VAf-n, så du är igång nu igen ?? :D
Hoppas det går bättre med den här !

Men, Lund ?, den här gången tänker jag inte åka hem till dig för att ta några bilder. Du får gärna skicka några... :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Jag hade nog sågat itu tanksadelsettet och försökt få dit nåt i stil med Laverda 1000 Jota baktill, och även sådan toppkåpa, så hade det nog blivit bra.
Fan så bättre än turbospoilern, men man behöver ju inte kasta den för det.
Å alltid retar det nån...

Tänkte leta rätt på en lös tank till den för att slippa sätta kapen i den själv...

Verkar som Martin tillverkade två huvudvarianter av karosser, en med spoilern som min har och en mer "strömlinjeformad" variant. Både är så fula att de blir småballa.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
VAf-n, så du är igång nu igen ?? :D
Hoppas det går bättre med den här !

Men, Lund ?, den här gången tänker jag inte åka hem till dig för att ta några bilder. Du får gärna skicka några... :)

Hehe, ja Lund om några dagar än är jag ute i skogen...

Första steget är som sagt att få den genom besiktning och tills dess är det en bit kvar. Först blir till att reda ut råttboet av elkablar för att få härket att starta, vilket inte är det roligaste.

Letar garage i trakterna av Lund för att underlätta det hela (någon som kanske känner någon?). Står hos päronen utanför Stockholm och kommer nog göra det tills den iaf startar.

Har ett motardkit ståendes också, hade varit småtufft med trådekerfälgar. Dock enbart enkelskiva fram. Är något hundra kilo till som ska stannas...

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kul å se dessa byggen igen, polarn hade en med suka GS1000 maskin på 80 talet. Då var dom så feta och grymma nu ser dom mest spinkiga ut med stor portion vebods teknik. Hade själv en Rickman med Vässsad Kawa 900.
Gaffel, hjul och bromsar ser ut att va samma som Rickman. Framstänkan är deffinitivt en Rickman stänka. Beträffande förgasarne ser dessa ut att vara original. MIkuni smothbore 30 -33 var heta grejer då. Vistt är det väl så att batteriet sitter i kutsen därav den kantiga deignen. Personligen tror jag batteri placeingen var en nödlösning för gatåkar hojarna, vem skulle annars komma på den idiotiska iden att sätta det där.
Håller med övriga, bygg så att du kan backa bandet till originalskick en dag.

Hehe, jag skulla komma på en sån idé....kass viktfördelning men jävligt snyggt! :p

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ronal fälgarna ser ruggigt lika ut dem på Bimota KB2:an. Ronal gör orginalfälgar till många bilar också

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Letar garage i trakterna av Lund för att underlätta det hela (någon som kanske känner någon?). Står hos päronen utanför Stockholm och kommer nog göra det tills den iaf startar.

Vi har plats i garage i Malmö (krusegatan mellan sydsvenskan och ducati). Ring 0702-461273 om du är intresserad.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Vi har plats i garage i Malmö (krusegatan mellan sydsvenskan och ducati). Ring 0702-461273 om du är intresserad.

Åfan, härligt. Vad är det för mynt man talar om?

Har shoppat lite delar till Martinen. Ett släp med delar. Återstår att se vad som är värt att ta. En gammal roadracing-Z1/Z900 eller något sånt (inte sett den live än) med ronalfälgar. Blir att ta tag i nästa gång man passerar Stockholm.
Någon som har ram/chassie med regpapper till en Z1/Z900 liggandes kanske? Hade varit kul med ett dräparbygge till...

Bifogat

• _MG_7440_.JPG
    _MG_7440_.JPG
    84 KB · Visningar: 176

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Den där kommer att bli riktigt läcker när du fått i ordning den. ASkit i vad folk tycker, bygg om om du vill även om den är kult som den är, det är ju din hoj. Förgasarna ser ut att vara vanliga standard Mikuni och inte smoothbore. Jag hade själv ett set med 33-or smuttisar på mitt hembygge och de hade andra trottellock vad jag minns än de du har.
Lycka till med bygget
/per :squid

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Åfan, härligt. Vad är det för mynt man talar om?

Har shoppat lite delar till Martinen. Ett släp med delar. Återstår att se vad som är värt att ta. En gammal roadracing-Z1/Z900 eller något sånt (inte sett den live än) med ronalfälgar. Blir att ta tag i nästa gång man passerar Stockholm.
Någon som har ram/chassie med regpapper till en Z1/Z900 liggandes kanske? Hade varit kul med ett dräparbygge till...

Hej du.
Jag har iofs inte papper till en Kawasaki men däremot till en Honda CB 900 F2 -82:a om det kan vara nåt, nr. plåt finns också: DNK-096.
Det går ju att byta nummer i värsta fall
Finns i Lund/Gunnesbo.
Inget chassi dock,,nja iaf inte till en sån.
Finns en Suzuki GSXR 750 SRAD -96:a ram med sving och stötdämpare samt en Suzuki RGV 250 -93 ram, men det är väl för modernt för dig,,:)
Mvh Frostie.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Hej du.
Jag har iofs inte papper till en Kawasaki men däremot till en Honda CB 900 F2 -82:a om det kan vara nåt, nr. plåt finns också: DNK-096.
Det går ju att byta nummer i värsta fall
Finns i Lund/Gunnesbo.
Inget chassi dock,,nja iaf inte till en sån.
Finns en Suzuki GSXR 750 SRAD -96:a ram med sving och stötdämpare samt en Suzuki RGV 250 -93 ram, men det är väl för modernt för dig,,:)
Mvh Frostie.

Tackar för tipsen, men i lasset med delar följde det med ett gammalt RR chassi. Inget med gatpapper så blir lite problem där tyvärr. Sitter även med ett ram/sving till en CBR 600 -99 om det skulle vara så. Helt rätt avstånd iaf.
Du vet ingen som har lite garageplats att hyra ut för en spottstyver?

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej igen.
Nja, garageplatser för spottstyver finns tyvärr inte här i närheten.:)
Vad var det for RR-chassi då?
Stålram, alu- eller nåt mera exotiskt?
Man är ju altid på jakt efter nåt extra kul,,he he.
Frostie.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...