Moto-martin Kawasaki

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag börjar bli seriöst förvirrad. Har som sagt lite issues med att identifiera gaffelbenen, trodde engelsmännen visste vad de prata om, men efter lite googling hittar jag: ingenting. Däremot hittar jag exakt den set up med gaffelkronor som jag har (och som jag trodde var två övre kronor), och då visar det sig att de är Betor.
http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1246037076

rickman085.jpg


rickman020.jpg


De nedre bilderna är från en Rickman. Och får bara vara en del i min gissning att många av komponenterna från min hoj kommer från en Rickman, samma gafflar, hjul och framskärm.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Det ser ut som en Betor från en Rickman. Framskärmen kommer från samma ställe.
Här är en bild på min Rickman med Dymag.
 

Bifogat

  • Anderstorp11.jpg
    Anderstorp11.jpg
    236.9 KB · Visningar: 196

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det ser ut som en Betor från en Rickman. Framskärmen kommer från samma ställe.
Här är en bild på min Rickman med Dymag.

Den gamla gaffeln och gaffelkronan är som du säger Betor, och förmodligen är allt taget rakt av från en Rickman, för hjulen är de klassiska 5-ekrade Ronalfälgarna som ses på många Rickman-cyklar.
Däremot är gaffeln uppdaterad mot en Marzocchi 38mm och framfälgen är en Dymag med gamla ISR-skivor. Har även en bakfälg på g till cykeln. Har även ett Martin-bakhjul i ägorna, men drevet är stumt monterat samt att ett Martin-framhjul är sådär halvlätt att hitta.


Om vi kommer in på vad som hänt med cykeln är det en massa timmar som gått åt, men spackling och slipning ses knappt, så några spännande bilder är det inte.
Igår fick jag hem ett nytt hål/fäste för tanklocket som ska plastas fast i tanken. Ser ut såhär:

Flip%20caps%201.JPG


Det skillde sig lite mot det fästet som tidigare satt där, där man plastar fast fästet, "röret" på bilden. Det var bra mycket tunnare gods och aningen längre på den tidigare modellen. Det gamla röret var uppklippt och fastplastat platt mot undersidan (se min eminenta paint-skiss).
Tankf%C3%A4ste.jpg

Har sågat skåror i det nya röret för att fläka ut det på liknande sätt, men det går sådär, för tjockt gods. Hur skulle det funka att plasta fast det rakt ner utan att böja de uppsågade flikarna (se åter igen min fina skiss)? Det röda i bilden är plasten.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fegade ur och körde som det hade varit tidigare.

Använder epoxi för att det ska vara mer motståndskraftigt mot bensin. En annan egenskap som epoxi har är att det rinner mycket och är drygt att slipa. Därav tejp.
IMG_5523.jpg


Massor av tejp.

IMG_5527.jpg


Och så här ser det ut på baksidan.
IMG_5528.jpg


Centrerar fästet i hålet.

IMG_5529.jpg


Och säkrar med tejp. Jag gillar tejp.

IMG_5530.jpg


Tejpade även fast ett par bitar av en spånskiva så att inte fästet rörs och rubbas när det ligger upp och ner.

Jag glömde givetvis ta bilder efter att jag kletat med epoxi och väv. Men började iaf med att försöka bygga ut utrymmet mellan metallen och tankskalet. I morn blir det att fortsätta plasta fast fästet.

Sedan passade jag även på att putsa lite på fin-Kawan, det regnade när jag besiktade den i söndags...
IMG_5532.jpg
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu sitter fästet till tanklocket fast.
IMG_5542.jpg

Har även slipat/sågat till så att tankdelarna lätt passar ihop så det blir så lätt som möjligt att plasta ihop dem.

Avgassystemet som ska sitta på cykeln. Ett 4-1 Marving-system.
IMG_5567.jpg

IMG_5568.jpg


Lägg märke till den platta kollektorn och de udda böjar på första delen av kröken. Sett framifrån så går kröken längst till vänster nästan rakt ner och kröket längst till höger går i typ 30 graders vinkel åt vänster.
IMG_5570.jpg

IMG_5569.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Avgassystemet som ska sitta på cykeln. Ett 4-1 Marving-system.

Sånt Marving satt det på min första tunga mc. Ja, den var mer tung än snabb min Z500 -82 och brölade ffa mer än den gick. Den där kollektorn var det första som kände backen i högersvängar. Trevlig maskin annars om det hade varit lite mer kräm. Nu räckte ju det till för vurpa bort den ändå... (preskriberat nu).

Satte Kerker på min ZRX och där tog också kollektorn i väldigt lätt. Beror väl på oljefilterplaceringen... Tyckte ändå det såg ut att vara ganska väl undanlagt.:va Inget roligt skrapande när det kostat plenty dollars, detta trots att en kompis tog hem det i resväskan. De megafonsystemen finns för lite vettigare pengar åver där. Titta in via Supertrapps snygga sida som för Kerker numera. Tycker annars det kan gärna få sitta just Kerker på de här klenoderna, svart, snyggt och bröligt när man kämpat dit skitet trots den öststatsmässiga passformen!

Jag gillar såna här trådar och projekt och du har ju några stycken....:D Ska man börja...? (Blod, svett och tårar samt löjligt svårmotiverade summor går det ju åt).
 

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Ort
Oslo
Hoj
OW 01
Keep up the good work, man.. Slike old-skool-prosjekter ser jeg gjerne fler av, skikkelig cool..
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sånt Marving satt det på min första tunga mc. Ja, den var mer tung än snabb min Z500 -82 och brölade ffa mer än den gick. Den där kollektorn var det första som kände backen i högersvängar. Trevlig maskin annars om det hade varit lite mer kräm. Nu räckte ju det till för vurpa bort den ändå... (preskriberat nu).

Satte Kerker på min ZRX och där tog också kollektorn i väldigt lätt. Beror väl på oljefilterplaceringen... Tyckte ändå det såg ut att vara ganska väl undanlagt.:va Inget roligt skrapande när det kostat plenty dollars, detta trots att en kompis tog hem det i resväskan. De megafonsystemen finns för lite vettigare pengar åver där. Titta in via Supertrapps snygga sida som för Kerker numera. Tycker annars det kan gärna få sitta just Kerker på de här klenoderna, svart, snyggt och bröligt när man kämpat dit skitet trots den öststatsmässiga passformen!

Jag gillar såna här trådar och projekt och du har ju några stycken....:D Ska man börja...? (Blod, svett och tårar samt löjligt svårmotiverade summor går det ju åt).

Ja, någon vidare optimering av saker och ting verkar det inte vara på dessa cyklar. Har en motorkåpa hemma där någon tidigare ägare har kapat av en bit och svetsat på en aluplåt, för att kunna lägga ner längre i kurvor. Lite småkool.

Hehe, jo, blir ju lätt så. Började med att jag ville ha en martin för den balla ramen, första jag köpte var inte reggad på rätt sätt och jag kollade väl inte upp den ordentligt och litade lite väl mycket på han jag köpte den av (jag gillar fortfarande inte Janne i Lindesberg). Det var en modell nyare och med CB900 snurra. Sen ramlade jag som sagt på denna. Att motorn var från en cykel med legendstatus (eller vad man ska kalla det) hade jag ingen aning om. Trillade sen på en hög (ganska stor hög faktiskt) med delar och på den vägen är det.
Sen får man passa på när man ser något billigt. Varit student så att man behövar ha guldbyxor är inte helt sant. Visst, vill man köpa något fint direkt eller lämna bort att jobb bör man iaf ha ett par silverbrallor, men så förbannat dyrt är det inte. Gäller att just passa på när tillfälle infinner sig.

Keep up the good work, man.. Slike old-skool-prosjekter ser jeg gjerne fler av, skikkelig cool..

Tack så mycket!

Värmer med era ord, hade lite motgångar i helgen, (med ett nyinköp i form av en MKII, separat tråd).
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top