MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Ok kul! hoppas Porto kommer tillbaka. Han slutade väl för att om han inte kunde vinna/va absolut topp så ansåg han det inte var ide att köra om jag minns rätt?

Och Rolfo har ju haft det riktigt motigt i sbk, känns inte som det så ofta blir comebacker TILL 250..men hoppas vore kul och se vad de kan uträtta mot Barbera, Simoncelli, Bautista. Känns som de kanske skulle kunna vara på Debons nivå med rätt team.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
stallet (Repsol) bytte från Aprilia till Honda och han blev less när han inte kunde nå upp till samma nivå på det nya materialet.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
One-make MotoGP tyre rule to be confirmed in Japan

MotoGP will adopt a one-make tyre rule in 2009, with Bridgestone the exclusive supplier.

The move to a mono brand, which will spell the end of Michelin’s long and successful MotoGP association, will be confirmed at a meeting of the Grand Prix Commission in Japan later this month.

Although it is believed that Michelin will bid for the contract, the overwhelming support for Bridgestone will tip the balance in the Japanese company’s favour. MCN understands that the tyres will be supplied to teams free of charge, but they will have to pay for tyres to test with, though final details will be thrashed out at the Twin Ring Motegi this weekend

JiR utfrusna av HONDA:

The JIR team that has run Andrea Dovizioso in his impressive rookie campaign looks certain to be frozen out by Honda for the 2009 MotoGP world championship.

Team boss Gianluca Montiron confirmed that he is likely to quit MotoGP at the end of the season, claiming Honda is refusing to supply him with an RC212V.

With JIR and Scot, who collaborated for 2008, announcing their split back at the Laguna Seca round in late July, the two have both been trying to secure the lease of an RC212V machine off HRC for next season.

And it appears that Scot has won the battle, with their bid strengthened by the fact that is willing to promote Japanese rider Yuki Takahashi from the 250GP class.

Toni Elias till Gresini-Honda

Juan Martinez’s (currently employed by the Japanese factory as Anthony West’s crew chief,)plans were thrown into turmoil when Toni Elias told him he was re-joining the Gresini Honda squad at the last race in Indianapolis.

Tredje Kawasakin...

Alex Debon, Sete Gibernau och Carlos Checa sägs vara de som ligger hetast till kontraktet att köra en ev tredje fabriks Kawasakin
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
One-make MotoGP tyre rule to be confirmed in Japan

MotoGP will adopt a one-make tyre rule in 2009, with Bridgestone the exclusive supplier.

Trist men inte helt oväntat med ett däcksfabrikat.

Tredje Kawasakin...

Alex Debon, Sete Gibernau och Carlos Checa sägs vara de som ligger hetast till kontraktet att köra en ev tredje fabriks Kawasakin

Av den trojkan så är ju Alex Debon den klart roligaste att tänka sig på en grön cykel.. :tummenupp

Beskylldes inte Debon/Aprillia för att köra med TC eller nått i sommras? förberedelse av Aprillia och flytt upp till Motogp??
 
Last edited:

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Jaha, då var det klart med Dovizioso till Repsol Honda. :)


HRC have announced Andrea Dovizioso as their second factory team rider for next season.

Andrea Dovizioso has been unveiled as a Repsol Honda rider for the coming season in a special press conference at Motegi, cementing his move from the satellite JiR Team Scot outfit. The MotoGP rookie has impressed with his results onboard the satellite RC212V in 2008, and HRC have rewarded this and his long association with the company in the lower cylinder classes by giving the Italian a factory ride for his sophomore campaign.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Dovi har ju nästan alltid åkt på sämre materiel och ändå slagits om titlarna i 125 och 250. Tror Pedrosa kommer få slåss för att vara nummer 1 i teamet redan nästa år, blir ju riktigt kul om det blir ordentlig rivalitet i det teamet ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Senaste och kanske det mest intressanta ryktet på länge är att Ducati vill byta till Michelin from. 2009.
Kan verka galet vid en första anblick men det är logiskt på flera sätt. De skulle bli enda eller åtminstone ett av de största fabriksteamen med Michelin vilket innebär att de skulle få mycket större påverkan på utvecklingen än om de stannar hos Bridgestone.
Sedan är det precis vad de gjorde inför 2005 då de bytte till Bridgestone.
Spännande att se vad resultatet blir! För byter de till Michelin så får Drona troligen inte igenom sitt förslag på enhetsdäck...
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag ser inga problem med enhetsdäck.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag ser inga problem med enhetsdäck.
Jag kan se ett. Det ger leverantören möjligheter att styra mot sitt affishnamn. Som när en ex-levarantör flög in specialdäck över natten till "sin" favorit.
I så fall styrs sporten än mer över till affishnamnen ifrån de nationerna med "stor marknad". Men om alla får tillgång till samma däck så undviks detta, möjligen lite tråkigt då däcksutveckligen riskerar att stanna av.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kan se ett. Det ger leverantören möjligheter att styra mot sitt affishnamn. Som när en ex-levarantör flög in specialdäck över natten till "sin" favorit.
I så fall styrs sporten än mer över till affishnamnen ifrån de nationerna med "stor marknad". Men om alla får tillgång till samma däck så undviks detta, möjligen lite tråkigt då däcksutveckligen riskerar att stanna av.
Fast det är skillnad på enhetsdäck och en leverantör av däck. Med enhetsdäck så får ingen specialdäck gjorda vilket är risken med en leverantör.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top