MotoGP 2009: Brno

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Stämmer! Måste fått ett knott i ögat eller nåt. Det var Melandri som vållade kraschen.
 

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Om du kunnat läsa race-situationen hade du sett följande:
Melandri trycker sig in på innern innanför Kallio i ett väldigt snävt spår. Kallio fortsätter sitt sitt spår och är på väg in mot apex.
Melandri inser att han kommer att driva ut så Kallio kan ta honom på innern igen så för att det inte ska hända så håller han kvar bromsen för att kunna ta ett tajt spår runt svängen.
Det är inte Kallio som axar in i svängen utan Melandri som tappar hastighet snabbt. Kallio hinner inte byta spår och plötsligt har han en "stillastående" Melandri mitt framför sig. OK?

Ja men vafaan det är ju finnens fel ... han får väl ha lite koll på att det kommer en som är snabbare bakom :mad: Ska bli skönt till nästa år när Mellandri sitter på bättre material och slipper köra upp sej hela tiden :banana
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Solklart Kallios fel, det är ju han som under acceleration kör rakt in i Melandri snett bakifrån. Som om det inte vore nog gör han bort sig rejält i gruset när han moppsar sig mot Melandri, puttar honom osv. Kallio får nog mogna lite innan han får någon fabriksstyrning.

Verkar som att HRC vaknat upp och vill att Puig försvinner :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja men vafaan det är ju finnens fel ... han får väl ha lite koll på att det kommer en som är snabbare bakom :mad: Ska bli skönt till nästa år när Mellandri sitter på bättre material och slipper köra upp sej hela tiden :banana

Går man in och bryter någons spår så tar man en risk att man inte blir sedd i tid.
Får man sitt spår brutet på ett sätt så att man inte hinner göra en undanmanöver så blir man förbannad.
Det finns ingen regel om backspegel inom racingen. :krama
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Solklart Kallios fel, det är ju han som under acceleration kör rakt in i Melandri snett bakifrån. Som om det inte vore nog gör han bort sig rejält i gruset när han moppsar sig mot Melandri, puttar honom osv. Kallio får nog mogna lite innan han får någon fabriksstyrning.

Kallio axar inte in i böjen! Han har sin hastighet, är på väg in och väntar på att passera apex. Melandri bryter hans spår och stannar upp. Kolla videon igen.

Kallio behöver ingen backspegel, han behöver normal syn verkar det som. Även om din förklaring tidigare i tråden skulle stämma är det fortfarande Kallios fel och ingen annans.

Sannolikt ser Kallio Melandri, men han förväntar sig självklart inte att Melandri ska stanna upp i spåret han valt utan istället försöka få så mycket fart som möjligt ut ur svängen. Kallio som tar ett mer naturligt racespår håller ju farten för att passera Melandri igen på innern ut ur svängen.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Melandri Kallio

Det är SOOOOOOOOOLKLART Melandris fel..
Bryter man in i kurvan på Marcos vis måste man se till att man kör fortare än
Mika vilket inte var fallet..
Tacka FAN för att Mika är SKITFÖRBANNAD !!
Det hade jag oxå varit..:mad:
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det är SOOOOOOOOOLKLART Melandris fel..
Bryter man in i kurvan på Marcos vis måste man se till att man kör fortare än
Mika vilket inte var fallet..
Tacka FAN för att Mika är SKITFÖRBANNAD !!
Det hade jag oxå varit..:mad:

Tack Roffe.
Trevligt att det finns fler här som kört racing seriöst i ett antal år. :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det är väl inget konstigt att om man kör om någon i ett S-parti så tappar man fart men man är fortfarande förbi och bakomvarande får ta hänsyn till det. Märkligt att Kallio inte kunde förutse vad t o m jag kunde (fast jag är nog mer omkörd än Kallio :hihi ) och antingen slog av eller styrde förbi..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är väl inget konstigt att om man kör om någon i ett S-parti så tappar man fart men man är fortfarande förbi och bakomvarande får ta hänsyn till det. Märkligt att Kallio inte kunde förutse vad t o m jag kunde (fast jag är nog mer omkörd än Kallio :hihi ) och antingen slog av eller styrde förbi..
Inte ofta vi är överens Peter men den här gången håller jag med till 100% :tummenupp

Vart tycker de erfarna rävarna Roffe och Elwe att Melandri ska ta vägen?
Ska han låta bli att köra om för att undvika att Kallio måste sänka sin fart?

Kallio gör helt enkelt bort sig, kan hända även den bäste.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Inte ofta vi är överens Peter men den här gången håller jag med till 100% :tummenupp

Vart tycker de erfarna rävarna Roffe och Elwe att Melandri ska ta vägen?
Ska han låta bli att köra om för att undvika att Kallio måste sänka sin fart?

Kallio gör helt enkelt bort sig, kan hända även den bäste.

Om jag ska skriva det väldigt snällt så tycker jag att Melandris beteende är väldigt OARTIGT!!

Skulle du fråga mig som inte kör VM vad jag hade gjort om jag hade hamnat i samma situation under nått race som jag hade kört.
så sparkat ÄRSLET ur led på idioten........:arsele
:tummenupp

Förresten....
Om Kärringen behöver nya bröst varför säljer du eller hon dom gamla först??:va:tuttar
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vart tycker de erfarna rävarna Roffe och Elwe att Melandri ska ta vägen?
Ska han låta bli att köra om för att undvika att Kallio måste sänka sin fart?

Kallio gör helt enkelt bort sig, kan hända även den bäste.

Det är Melandri som gör en felbedömning. När han inser att han måste ta ett brett spår för att klara böjen och Kallio därmed kommer att passera honom igen så stannar han upp.
Om man blir omkörd på innern så kan man ibland få justera sitt spårval för att inte kroka ihop med den som kör om. MEN, den som kommer på innern har ju då högre fart än du och man kan strax vinkla in i sitt tänkta spår igen. (fast på en lite större radie) Har den omkörande för hög hastighet så klarar han inte att hålla ihop spåret och blir passerad igen. Det är inget konstigt ... det händer flera gånger varje race. Vad man däremot inte förväntar sig är att någon som kommer med högre hastighet på innern plötsligt stannar upp mitt i ens tänkta spår. Kallio som hade ett betydligt rundare spår hade ingen anledning att förvänta sig att någon som kommer med högre hastighet plötsligt "står still" mitt i hans spår.
 

MC Doktorn

Guest
Racing incident två förare kör in i varandra då dom slåss om placeringarna.

Om det nu är 54,38729% sannolikhet att melandri gjorde fel spelar väl ingen roll nu.

För övrig ett trist race efter att Lorre vurpade.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Tråkigt race efter det att Lorenzo vurpade. Och tråkigt att Valentino förmodligen vinner i år igen. Och tråkigt att Cornfeil tog RedBull Rookies Cup segern. Det var den J---a japanens fel, som KÖRDE OM Sturla på sista varvet och tog ner honom. Annars hade han dragit om Cornfeil tror jag. Tråkigt tycker jag, utom att Elias kom på podiet!! Det var gött.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Det jag hade mest behållning av var nog att Lolle såg ut som en gymberoende stormtrooper efter svängomen i sandlådan.
Vore intressant att provvurpa med ett sådant där airbagställ.
 

MC Doktorn

Guest
lorenzo är ju inte bättre

Tyvärr är Rossi så där äckligt bra så att jag i varje fall tappat intresset (litegrann) för MGP.

Stoner går in i väggen Lorenzo kraschar vilket även Pedrosa gör.
Vem ska utmana honom..
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Det är Melandri som gör en felbedömning. När han inser att han måste ta ett brett spår för att klara böjen och Kallio därmed kommer att passera honom igen så stannar han upp.
Om man blir omkörd på innern så kan man ibland få justera sitt spårval för att inte kroka ihop med den som kör om. MEN, den som kommer på innern har ju då högre fart än du och man kan strax vinkla in i sitt tänkta spår igen. (fast på en lite större radie) Har den omkörande för hög hastighet så klarar han inte att hålla ihop spåret och blir passerad igen. Det är inget konstigt ... det händer flera gånger varje race. Vad man däremot inte förväntar sig är att någon som kommer med högre hastighet på innern plötsligt stannar upp mitt i ens tänkta spår. Kallio som hade ett betydligt rundare spår hade ingen anledning att förvänta sig att någon som kommer med högre hastighet plötsligt "står still" mitt i hans spår.

Gör han en felbedömning, eller gör han det med vilje? Jag köper din förklaring om varför de kolliderade, men i mina amatörögon gör Melandri rätt utifrån sin egen belägenhet när han slår av för att hålla innern och placeringen. I mina likaledes oerfarna ögon är Kallio den som kör på Melandri, och hade kunnat förhindra kollision genom att förstå att Melandri måste ha slått av för att hålla innern. Hade Kallio kunnat värdera situationen annorlunda, och undvikit sammanstötningen, eller är det för mycket att begära?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top