MotoGP 2011 - Silly Season

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bara 7K i Qatar? Är det tillräckligt?

Jag har postat tidigare års publliksiffror här på SH. Men jag kunde inte hitta dom nu.. hmf.. Men mitt minne säger mig att rekordet på Qatar är 8.000 och lägsta var 3.000 i publik. Publiksiffran ökade rätt bra när man gick över till nattrace. Förra året var Qatar en av få som hade en ökning av publik mot föregående år. DORNA tjänar nog inte pengar på entrebiljetter på Qatar. Om jag inte minns fel så fick tex alla turister i landet gratis entre där, tex. Iof är det säkert Qatar som gått in och betalat för dom. Det är på andra områden pengarna dras in därifrån.

Trenden att färre går på MotoGP har hållt i sig i 3 år nu. Nu hade man iof totalt sett en ökning med 14.953 personer mot förra året. Men det var enbart genom att Aragon var en bana mer än förra året och dom hade 70.124 i publik där.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Danny Webb och Marchel Schrötter har skrivit på för det Indiska Märket M & M ( Mahindra and Mahindra ) i 125GP.


Anand Mahindra Vice-Chairman and Managing Director of Mahindra & Mahindra group

"This category [125cc] is relevant to people in India as the bulk of the bikes [sold here] are in the 110cc and 125cc.

"The advertising in the recent Football World Cup [for the group's technology arm Mahindra Satyam] made us understand the power of global branding and benefited the group. So this is an interesting sequential chapter to our global branding effort.

A formal announcement on M&M's 125cc grand prix plans should be made "shortly".
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Även en Indisk förare har skrivit på för ett 125GP-team för nästa år. Blir första gången en från Indien kör i GP. 18-årige Sarath Kumar. Han kommer köra för WTR-Ten10 Racing Team.


Jack & Jones by Antonio Banderas har medelat att dom inte kommer köra nästa år. Så dom förarna som hade skrivit på för dom står nu utan någon styrning - Gabor Talmasci och Kenny Noyes.

Dani Devahive team manager
“This is perhaps the hardest decision I’ve made in the last 10 years. Despite the enthusiasm and excitement that Antonio Banderas and I have put into this project, the lack of funding has forced us to take this difficult decision. At the present it’s very difficult to find a sponsor in time to take part in the championship that starts in March and therefore it’s our responsibility towards our staff and riders and release them to find other teams.”
 
Last edited:

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Indiska M&M kommer vara baserad på den hojen som tävlade i år som Lambretta.

på för ett 125GP-team för nästa år. Blir första gången en från Indien kör i GP. 18-årige Sarath Kumar. Han kommer köra för WTR-Ten10 Racing Team.


Jack & Jones by Antonio our responsibility towards our staff and riders and release them to find other teams.”

Blir 125 sk Moto3 nästa år?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Är det en helt egenutvecklad hoj?

Det är en ny hoj som är byggd i samarbete med Italienska firman Engines Engineering.


mahindra_125gp_1.jpg


mahindra_125gp_2.jpg


mahindra_125gp_3.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
17-årige Britten Taylor Mackenzie, son till Niall Mackenzie fd 500GP förare och 3-faldig BSB Mästare, har skrivit på ett 2-årsavtal med World Wide Racing för 125GP. Teamet är kanske mera kända senaste åren som team Ongetta.

Taylor har kört 2 år i Red Bull Cup:en med en 5:e plats som bäst på årets deltävling på Brno. Han tog även en 4:e plats i årets BSB-125 med racevinster på dom 3 sista racen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är en ny hoj som är byggd i samarbete med Italienska firman Engines Engineering.


mahindra_125gp_1.jpg

du brukar ju veta allt men kanske detta är lite väl överkurs,
har du spec på materialet i ramen?
CrMo antagligen men vilken kvalitet?

(är det inte dags att göra en "moto2 utvärderingstråd med chassie analyser" snart . . )
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Översatt med Google Translate:

Dorna has eliminated the 250 class, with the excuse of high cost and the same fate is about to do the 125, a hothouse of samples. In its place comes the Moto3, which, unlike the higher class may use 250 cc 4-stroke engines from various sources. Here, then, that the known frame builder Nico Bakker decided to step forward by developing the RM-Z250r Bakker, a 82 kg bike with Suzuki engine. If you want the engine can be replaced with another as a kit Bakker Moto3 can also be adapted to a 250cc Honda engine. The frame has an adjustable headstock and also the position of the rear fork.

bakker.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Den där Suzukin kommer dock gå i ONK125 2011 med Brian Slooten som förare på.

Att det blir billigare för DORNA med Moto3 stämmer då dom inte längre kommer betala ut pengar till teamen så som dom gjorde innan till 250GP och nu 125GP.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Men tanken från Bakker är väl att man ska kunna köpa chassit med eller utan motor och tävla vart som helst med den?

Jo dom är ju en ramtillverkare och gör ramar till dom som beställer sånna. Gick någon sådan senast i 250GP och i ONK250 + ONK125. Locatelli när han körde Honda 2005 bl.a om jag minns rätt. Molenaar teamet hade iaf sånna ramar senast i GP.

Inte direkt dom snyggaste ramarna om tittar hur dom är gjorda jämfört med andra tillverkare. Lite kantigare och mera grovjobb. Hur man nu ska förklara det. Burning Blood, Fab Tech, KRP, TSR osv gör mycket snyggare lösningar och finnish på sina ramar.

Man har fått köra med 250 4-t sen 2006 typ i IDM men det har nog bara varit något sporadiskt inhopp bara. Finska Mästerskapet gick det 2st Moriwakis i år men dom var sist och näst sist på alla racen. Är väll dom 2 serierna + ONK 2011 som jag vet man kan få lov att köra i med en 4-t. Man kan säkert söka dispans i andra länder. Svårt att se att någon skulle få ett nej i Sverige tex.

Annars får man ju köra Bakker ramar eller annan tillverkares i både 125, 250, Supermono, ERF, BoTT och Rookie här hemma om man bara har rätt motor i för den klassen man ska köra.

Tror inte Bakker kommer slå mera än dom gjort innan med sina ramar. Det dom visade nu var inget direkt upphetsande?.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tack för infon Axxexs :tummenupp

Vore kul att se en Moto3-hoj i nästa års 125 SM, men det blir väl snordyrt om de ska trimma så de hänger med tvåtaktarna, eller?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top