MotoGP 2011 - Silly Season

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kolonialismen är död, ta en språkkurs :rolleyes:

Hehe, skulle vilja vända på det och säga att de som tävlar i eliten skulle ta en språkkurs i engelska.
Alla intervjuer med icke engelskspåkiga MC-förarare är riktigt kassa och de vet ju att intervjuer kommer vara på engelska. Blir ju bara så tramsigt. Kollar man på en MotoGPvinst med t ex Lorentzo, Pedrosa och Rossi så är ju våra sjätteklassare bättre på engelska. Det är ju inte direkt så de måste lära sig hela engelska språket bara utan utvalda fraser som "Gräjjt rejs" och "I want to thank my crew...".

Inte så att de inte har råd med lite kvällskurser i engelska som fortfarande är ett internationellt språk.

Mina ören.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Alla intervjuer med icke engelskspåkiga MC-förarare är riktigt kassa och de vet ju att intervjuer kommer vara på engelska.
OM det nu vore så att intervjuerna vore på engelska så hade vi väl aldrig haft denna diskussionen här, eller hur? ;)

Fem av sjutton MotoGP-förare har engelska som modersmål.
Fem av fyrtionio Moto2-förare har engelska som modersmål.
Fya av trettiosju 125-förare har engelska som modersmål.
Dorna som kör MotoGP är spanskt.
Det är väl knappt några team som har sin bas i ett engelskspråkigt land.
Ingen tillverkare ifrån ett engelskspråkigt land har sitt fabrikat representerat i MotoGP.

Så jag förstår Rossi, Pedrosa etc. om dom inte känner för att lära sig prata mer engelska än de gör.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
OM det nu vore så att intervjuerna vore på engelska så hade vi väl aldrig haft denna diskussionen här, eller hur? ;)

Fem av sjutton MotoGP-förare har engelska som modersmål.
Fem av fyrtionio Moto2-förare har engelska som modersmål.
Fya av trettiosju 125-förare har engelska som modersmål.
Dorna som kör MotoGP är spanskt.
Det är väl knappt några team som har sin bas i ett engelskspråkigt land.
Ingen tillverkare ifrån ett engelskspråkigt land har sitt fabrikat representerat i MotoGP.

Så jag förstår Rossi, Pedrosa etc. om dom inte känner för att lära sig prata mer engelska än de gör.

Handlar väl mer om vad publiken (som fick in oss på ämnet) vill ha. Inte ursprung eller vad man nu kommer ifrån och eventuell ovilja att prata ett språk alla förstår på ett acceptabelt sätt? Eller någon jäkla stolthet eller vad det nu kan vara.

Handlar som sagt inte om modersmål, utan vad man når världspubliken med.

Är väl inte världens problem men jag stör mig lite på att toppförare som arbetar internationellt snackar sämre engelska än mg som inte ens har gymnasiekompetens.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Handlar väl mer om vad publiken (som fick in oss på ämnet) vill ha. Inte ursprung eller vad man nu kommer ifrån och eventuell ovilja att prata ett språk alla förstår på ett acceptabelt sätt? Eller någon jäkla stolthet eller vad det nu kan vara.

Handlar som sagt inte om modersmål, utan vad man når världspubliken med.

Är väl inte världens problem men jag stör mig lite på att toppförare som arbetar internationellt snackar sämre engelska än mg som inte ens har gymnasiekompetens.
Hur stor del av denna världspublik tror du pratar engelska bättre än t.ex. Rossi?
Har du varit i några av Europas stora mc-länder som t.ex. Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien? Då har du kanske också lagt märke till att det inte är ovanligt med lite sämre engelska där. Liksom i de allra flesta icke europeiska länder där de kör MotoGP.

Bara ~300 miljoner av ~7 miljarder på denna planeten har engelska (i någon form) som modersmål så jag tycker inte att det är en självklarhet att alla som jobbar internationellt ska prata engelska.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hur stor del av denna världspublik tror du pratar engelska bättre än t.ex. Rossi?
Har du varit i några av Europas stora mc-länder som t.ex. Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien? Då har du kanske också lagt märke till att det inte är ovanligt med lite sämre engelska där. Liksom i de allra flesta icke europeiska länder där de kör MotoGP.

Bara ~300 miljoner av ~7 miljarder på denna planeten har engelska (i någon form) som modersmål så jag tycker inte att det är en självklarhet att alla som jobbar internationellt ska prata engelska.

Ok. Du har gett din åsikt, och jag har gett min.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns fan inget värre än små skitländer som tror att deras språk är "globalt", som tex Frankrike, bara för att de erövrade ett par kolonier för hundratals år sedan.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finns fan inget värre än små skitländer som tror att deras språk är "globalt", som tex Frankrike, bara för att de erövrade ett par kolonier för hundratals år sedan.

Ja.... det skulle väl vara svenskar/amerikaner som åker till skitländer och tror att de ska bli förstådda bara för att de pratar engelska HÖGT och lååååååångsaaaaaaaamt!
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Finns fan inget värre än små skitländer som tror att deras språk är "globalt", som tex Frankrike, bara för att de erövrade ett par kolonier för hundratals år sedan.

Update: dem har i Frankrike insett det, och tar efter bla Sverige när det gäller att lära elever i skolan nya språk i ett tidigt skede, samt ge dem flera val (inte bara franska :rolleyes:)

Varför bry sej om man inte är en klippa på engelska, deras jobb är att köra hoj. BSB annars?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hur stor del av denna världspublik tror du pratar engelska bättre än t.ex. Rossi?
Har du varit i några av Europas stora mc-länder som t.ex. Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien? Då har du kanske också lagt märke till att det inte är ovanligt med lite sämre engelska där. Liksom i de allra flesta icke europeiska länder där de kör MotoGP.

Bara ~300 miljoner av ~7 miljarder på denna planeten har engelska (i någon form) som modersmål så jag tycker inte att det är en självklarhet att alla som jobbar internationellt ska prata engelska.

Eftersom alla redan är intresserade i de gällande länderna kanske en breddning skulle vara aktuell och då tycker man de främsta ambassadörerna dvs förarna borde kunna åtminstone ett extra språk!

Att ange engelska som modersmål är väl inte riktigt rätt då det är de som talar det som är viktigt!
Med lite huvudräktning så kom jag upp i 400milj som åtminstone har det som huvudspråk/delat huvudspråk (t.ex canada) sen kan väl ganska många indier även detta språk och då får du räkna om ordentligt...

Att förneka engelska som det överlägset mest världsliga språket är bara dumt!

Att MGP cirkusen är så medelhavs invaderad kan faktiskt vara en stor del av problemet med låga deltagar antal osv för att det är svårt att få uppmärksamhet om man inte är från italien eller spanien!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hallå. Det är unga människor som försakat skolgång för att köra hoj och jaga sponsorer. De flesta blir ju bättre på engelska ju äldre de blir men att kräva att 17 åriga spanjorer ska parata engelska flytande när de aldrig haft möjligheten i skolan, en skola som de säkert ofta försakade är lite pösmagat tycker jag.
Vem i MotoGP är det ni anser er inte förstå?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vem i MotoGP är det ni anser er inte förstå?
De som inte pratar engelska.

Svenska fotbollsspelare som kommer till Italien får specialutbildning i italienska. Dorna skulle kunna göra precis samma sak med "sina" förare. Några timmar i veckan och vips så har de schyssta ambassadörer för sponsorerna och sporten.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De som inte pratar engelska.

Svenska fotbollsspelare som kommer till Italien får specialutbildning i italienska. Dorna skulle kunna göra precis samma sak med "sina" förare. Några timmar i veckan och vips så har de schyssta ambassadörer för sponsorerna och sporten.
Nu tänkte jag specifikt på MotoGP klassen. Alla där gör ju intervjuer på engelska. Vad är problemet? Att en del italienska/japanska/spanska 17-åringar i en klass du inte tittar på inte pratar engelska kan väl inte vara ett problem?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu tänkte jag specifikt på MotoGP klassen. Alla där gör ju intervjuer på engelska. Vad är problemet? Att en del italienska/japanska/spanska 17-åringar i en klass du inte tittar på inte pratar engelska kan väl inte vara ett problem?
Nu var det MotoGP-klassens test på Sepang det gällde, med engelsk kommentator.

Orsaken till de inhemska språken kan ju ha varit intervjuarens fel men säljer man sändningen till sina betalande kunder på motogp.com kanske man ska tänka på att lägga in textning, alternativt dubbning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast nu på slutet klagades det ju på de enskilda förarna och inte Dornas i det här fallet urusla täckning av Sepangtesterna.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top