MotoGP 2012: Estoril - Portugal

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ny motor för Ducati i morgon. Ska ha bättre effektkurva och inte vara lika brutal ut ur kurvorna. Funkar den så kommer de använda den från Silverstone och framåt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ny motor för Ducati i morgon. Ska ha bättre effektkurva och inte vara lika brutal ut ur kurvorna. Funkar den så kommer de använda den från Silverstone och framåt.

Hayden hade nog önskat sig en sån idag... ;)

Twitter nyss:

motomatters
Hayden said they had an electronics problem. His bike thought he was on a different part of the track. No power on straights, lots in turns

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
Yamaha R1 2009
Längtar redan nu tills vi har Espargaro och Marquez i MotoGP. Vilken körning dem bjuder på!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du har inte fått svar vad jag har sett i varje fall. Vilken skräll. ;)
Nej, det var inge n skräll direkt men det kostar ju inget att fråga :)

Men om du kollar Steve Blackburns konto ser du att han svarar som jag skrev tidigare, att det bara är dekalerna på tanken som är identiska. Det kan ju iofs vara BS det också.

Angående de nya framdäcken hade jag för mig att de skulle få ett par att testa i Katalonien men att det skulle dröja till racet efter, Silverstone, innan de var tvungna att använda det. Men jag kanske förstod fel?

Lite besviken på Jorge i dag. Känns som att han kör safe. Han måste väl fatta att det bara finns ett sätt att ta Stoner på och det är hårt och brutalt, ala Rossi på Laguna Seca 2008. Fan, lite mer jävlar anamma tack!

Undra hur länge det dröjer innan Yamaha flyttar på Spies?
Just nu vill han nog bara krypa upp i mamsen knä i husbilen :hihi

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
MotoGP är sjukt tråkigt, god damn. Lägg ner klassen och kör fler Moto2/3-race vettja.

Fast alltså, Moto3-ljudet. Jag måste somna, det är så sövande så sömnpiller är uppåttjack i jämförelse. :död

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hayden hade nog önskat sig en sån idag... ;)

Twitter nyss:

motomatters
Hayden said they had an electronics problem. His bike thought he was on a different part of the track. No power on straights, lots in turns

Låter som han behöver ny autopilot :crash

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Sneglade på telemetrin när Jorge körde och jämförde med Stoner. Antingen var de fel på telemetrin eller så har jorge sjukt mkt mer traction control (eller var de kopplingsslir som nån sa?). Han smetade på fullt med mycket nerlägg flera gånger där stoner körde med typ 1/3 gas...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sneglade på telemetrin när Jorge körde och jämförde med Stoner. Antingen var de fel på telemetrin eller så har jorge sjukt mkt mer traction control (eller var de kopplingsslir som nån sa?). Han smetade på fullt med mycket nerlägg flera gånger där stoner körde med typ 1/3 gas...

Enligt Dovizioso förra säsongen så kör Stoner med väldigt lite TC; det kombinerat med att Jorge brände kopplingen i starten kan ju spela in i det att det blev sån skillnad?

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Enligt Dovizioso förra säsongen så kör Stoner med väldigt lite TC; det kombinerat med att Jorge brände kopplingen i starten kan ju spela in i det att det blev sån skillnad?

Har läst det på flera ställen, dvs att Stoner använder väldigt lite, om inte minst, TC. Passar bra in med Jorges slirande koppling.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
"Towards the end of the race I began to understand how to ride around it, this made things smoother and I found some more pace and was able to bring it home for a great race win"

Stoner om hur han kör runt problemen - chatter, likt han gjorde med Ducatin?

/crash.net

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jobbigt när hojarna ligger på gränserna av det möjliga och marginalerna ökas för att de inte ska vurpa. Istället så kommer de aldrig ifatt varandra, utan ligger på stadigt avstånd utan möjlighet att attackera.

Sista varven i Moto2 är vad man vill se hela tiden!

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Vad har hänt Sege? Du som brukar ösa superlativ över världens bästa förare på världens grymmaste racehojar.

Det vill jag fortfarande men det är ju kul om det är racing. Jag har tyckte 125/250 har producerat oändligt med bra race länge, Moto2/3 fortsätter men skillnaden är inte skitstor förutom att Moto3 söver en. :)

Däremot blir fan MotoGP tråkigare och tråkigare. Dom åker runt som ett jävla tåg i 30 varv utan att någon gör några dumheter. Vet inte vad problemet är, för bra däck, för mycket elektronik eller något annat men det suger fan purjo.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Däremot blir fan MotoGP tråkigare och tråkigare. Dom åker runt som ett jävla tåg i 30 varv utan att någon gör några dumheter. Vet inte vad problemet är, för bra däck, för mycket elektronik eller något annat men det suger fan purjo.
Samtidigt som jag håller med dig till viss del har jag aldrig sett ett riktigt tråkigt MotoGP-race. Vet inte om jag är lite störd men min puls går upp varje gång de är dags för start, det är något magiskt med MotoGP för min del :)

Men, jag tror att Dorna och tillverkarna får passa sig ordentligt för om alltför många börjar tycka som du är de illa ute. Utvecklingen har varit för extrem de senaste 10 åren och resultatet är en perfektion som visserligen är imponerande men som inte ger den bästa racingen för publiken. Problemet är att tillverkarna vill behålla den avancerade elektroniken medan Dorna vill införa en enhets-ECU - likt den i tex F1 och BSB - och jag tror bara att det finns ett sätt att få en sån lösning och det är med sjunkande intresse från publik och sponsorer. Först då kommer tillverkarna att ge med sig.

Att Haydens race gick åt h-vete pga att GPS:en som styr motorns mappning strulade är ju exempel på en tragisk konsekvens av teknik som gått för långt.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Är inte säker vad det beror på, kanske 1000cc formatet, men racingen ser kantig och tråkig ut nu.
Bromsa klart, sväng och sen fullt ös med TC med minimala sladdar, supergrepp och ryckiga släpp,,

Jag menar, förutom att racingen är utspridd och har lågt underhållningsvärde så ser den enskilda
förarens körning stel och avvaktande ut.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Det finns nån film på YT från förra året då dom hade en kamera placerad bakom kåpglaset och riktad mot Jorges & Caseys högerhand, tror det var på Sachsenring. Det syns tydligt att Casey vrider succesivt på rullen och styr "allt" med högerhanden medans Jorge har sin TC på max och lite till. Man såg tydligt att han redan mitt i sväng höll stumt och elektroniken skötte resten. Jevligt effektivt, jevligt tråkigt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping