MotoGP 2012: Estoril - Portugal

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
För att tillföra "tråkig racing diskusionen" något så twittrade Colin Edwards nyss att:

"New motoGP rules: no factory teams but Yam, Suz, Hon, Duc, Kaw, etc have to build 10 bikes a year to sell for $1,000,000, 1black box for all"

Bra eller anus?

Jag är för att dom provar så kanske det blir lite tätare!
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Han skrev även tidigare:
"
Colin Edwards ‏ @texastornado5
One more question: (pain meds induced) Are all motoGP races as boring as that one today? Moto2 & 3 kicked ass!!!
"
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Stoner skrev:
...so I was changing the mapping to try and reduce the chatter problem.

Pedrosa skrev:
Each lap I tried to get a little better, to try and modify my riding style, the mapping and my braking points.

Sitter dom och mappar medans dom kör? :va
Eller har dom olika "uppsättningar" som dom kan byta under racen? :confused:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sitter dom och mappar medans dom kör? :va
Eller har dom olika "uppsättningar" som dom kan byta under racen? :confused:
Ja, de kan byta mappar själva och utan att veta säkert är det nog en knapp på styret. Inför provstarter ser man att de pillar på styret för att ändra något och en knapp för mappningen finns säkert där också.

Det jag funderade lite på när det gäller Haydens problem är att det verkar saknas möjlighet att slå av elektroniken, alternativ gå till en enkel grundinställning som inte är beroende av diverse sensorer. Känns som en vettig fallskärm när allt inte funkar som det ska men då kanske de lika gärna kan köra i depå för att de ändå inte har en chans.

Angående Stoner vs Jorge och TC ska man nog ta filmer på hur de rör sina gashandtag med en nypa salt. De kör två helt olika hojar med garanterat olika motorkaraktär. M1:an kanske är mycket snällare på lägre varv än RC212V (om det var förra året) osv.
 

MC Doktorn

Guest
MotoGP är sjukt tråkigt, god damn. Lägg ner klassen och kör fler Moto2/3-race vettja.

Fast alltså, Moto3-ljudet. Jag måste somna, det är så sövande så sömnpiller är uppåttjack i jämförelse. :död

Vilket gnäll.


Jorge och Casey har en intern kamp många varv inom en sekund som till slut är nere i 1/10 av en sekund, sedan hittade Stoner ny fart och grillade Jorge hårt.

Det skiljer 1 p i totalen mellan de två.

Så vad är problemet?

Verkar för många att Motogp är jättetråkigt när Casey vinner.
Men jätteroligt, spännande och bra när Jorge eller någon annan vinner.

Vissa gnällde kopiöst när man införde Moto2 och tog bort den "äkta prototypklassen".
Men det är den klassen som är mest underhållande, inte sant?

prototypracingen MotoGP/500 har senaste decenniet sett ut så här.
Var det roligare/bättre racing när Rossi vann?

250GP och 125GP har väl inte varit roligare trots annat ljud?

Utan tvekan är Motogp den mest prestige laddade serien där dom bästa förarna gör upp på dom mest extrema hojarna och i detta finns en magi som dom andra klasserna saknar.
 
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
125/250 presterade väldigt ofta precis lika mycket spänning som Moto2/3 så för spänningen var det bytet helt meningslöst anser jag. Det tråkiga var kanks eatt det var lite mycket Aprilia-cup dock men det var väldigt ofta mycket bra racing då också. Det här har inte så mycket med takt, form eller fason att göra utan ett konstaterade. I min värld är Formel 1 jävulskt prototypigt och presterar grymt bra race nuförtiden, så var det inte för 10 år sen.

Jag kan inte tycka att det är spännande när Lorenzo åker runt som på räls efter Stoner, varv efter varv. Jag kan inte heller tycka det är spännande när det är tvärtom. I 9 fall av 10 står sig platserna från varv fem tills det är målgång. Jag tycker det är spännande när det körs om och görs lite oväntade manövrar. Stoners passering på Lorenzo på Laguna Seca förra året var asfrän. Sista varven i Moto2/3 fantastiska, där åker förarna runt och tänker 'jag ska fanimig vinna den här jävla tävlingen, okej?!??' och inte 'hmm, om jag kommer i mål som tvåa får jag 20 poäng, det är bra!'.

Sen är alla så förbannat jävla glada och trevliga mot varandra, det är också skittråkigt. Jag vill att Lorenzo gör en vansinnes blockpass på Stoner när han väl kommer nära, retar upp honom lite och försöker störa och få honom ur balans. Det är herresjössestråkigt när ingen chansar utan tänker mästerskapspoäng i race tre och sen står och ler och skrattar mot varandra. Var lite ARG goddamn, du kom TVÅA, det är typ nästan som att komma sist. Minst.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
prototypracingen MotoGP/500 har senaste decenniet sett ut så här.
Var det roligare/bättre racing när Rossi vann?

Utan tvekan är Motogp den mest prestige laddade serien där dom bästa förarna gör upp på dom mest extrema hojarna och i detta finns en magi som dom andra klasserna saknar.
Rossi var i mina ögon en helt annan förare än Casey och Jorge. Han kvalade inte alltid som etta utan körde upp sig genom fältet titt som tätt vilket gav mig otroligt mycket mer än dagens robotracing. Kred till Casey dock för att man verkligen ser hur han kör skiten ur hojen. Lorenzos körning får ju Lets Dance att framstå som underhållning...

Det sista stycket håller jag med om, MotoGP är kungaklassen oavsett hur mycket underhållning vi bjuds på :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om någon missat det har de ställt in dagens test pga regn. Ingen mening att testa nya saker när det är blött.

Ducati skruvade i de nya motorerna i går kväll men har tagit ur dem igen. Jag skulle aldrig kunna vara MotoGP-mekaniker, hade bett någon chef att dra åt helvete efter en sån onödig arbetsinsats :4skrika
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Det är en förare som kommer dominera så länge han kör Honda. Det är Casey. Han kör grymt bra och har en skön stil. MEN, så har vi spanjakerna som tar upp bra platser som kommer vara eviga tvåor och inget annat. Ut me skiten och in med förare som har lite balle.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det är en förare som kommer dominera så länge han kör Honda. Det är Casey. Han kör grymt bra och har en skön stil. MEN, så har vi spanjakerna som tar upp bra platser som kommer vara eviga tvåor och inget annat. Ut me skiten och in med förare som har lite balle.
Har för mig att det plockades in en italienare jämte casey och en spanjak förra säsongen, men det gick ju sådär...
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det mest intressanta var när Pedrosa fick ett djävulskt släpp mellan första och andra böj på första varvet. Sen var det inte mer. Stoner kör så fort han kan, Lorenzo lägger sig tvåa för att få så mycket poäng som möjligt, Pedrosa tar starten och blir trea, vad är nytt? Inte så mycket. Skittråkigt.

Espargaro och Marquez, Viñales och Cortese, DET är underhållande!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Detta är väl nästintill en katastrof för ducce som verkligen behöver testa för att få ordning på bitarna?
Japp, det var riktigt illa. Å andra sidan tror jag att de ändrade testreglerna innebär att både Rossi och Hayden får testa på vissa banor även under säsongen. De har satt en däckbegränsning på runt 240 set däck som ska räcka till alla icke officiella tester.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att Haydens race gick åt h-vete pga att GPS:en som styr motorns mappning strulade är ju exempel på en tragisk konsekvens av teknik som gått för långt.
En rättelse angående GPS.

Det finns en GPS-mottagare på MotoGP-hojarna men den får bara användas av Dorna för TV-produktion, live timing etc. Teamen använder sig istället av tidtagningsslingorna som ger förarna splitt- och varvtider. Med hjälp av dem vet de vart de befinner sig på banan.

De kan även utgå ifrån vilken hastighet hojen har, lutning och tid med tex fullgas för att räkna ut var de är.
 

MC Doktorn

Guest
Rossi var i mina ögon en helt annan förare än Casey och Jorge. Han kvalade inte alltid som etta utan körde upp sig genom fältet titt som tätt vilket gav mig otroligt mycket mer än dagens robotracing. Kred till Casey dock för att man verkligen ser hur han kör skiten ur hojen. Lorenzos körning får ju Lets Dance att framstå som underhållning...

Det sista stycket håller jag med om, MotoGP är kungaklassen oavsett hur mycket underhållning vi bjuds på :tummenupp

Självklart är det en annan förare men framför allt har han en annan personlighet som gick hem bättre hos massmedia och publik. En riktig entertainer som bjöd folket på det dom ville ha.

View attachment 361013

Casey är inte speciellt spektakulär men ännu tråkigare är Pedrosa, Dovi, och det året Jorge försökte spexa till det på Rossi vis vart det mest parodiskt.

Men ärligt var säsongerna då Rossi dominerade totalt som 2001-2005 så mycket mer intressanta racemässigt?

Tänker tillbaks tidigt 90 tal och sent 80 tal då det verkligen var fight ända in på mållinjen till sista racen och 2005.

Tror prototypracing idag gärna blir så här idag som vi såg i helgen oavsett vem som kör eftersom det gäller att köra jämnt och snabbt och inte göra några misstag.
Ser man Stoners varvtider från Estoril så ligger han på konstanta 37 tider från varv 2-mål, ingen annan klarade det.

Så frågan är om Marques och Espargaro kommer göra moto gp mycket roligare
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En rättelse angående GPS.

Det finns en GPS-mottagare på MotoGP-hojarna men den får bara användas av Dorna för TV-produktion, live timing etc. Teamen använder sig istället av tidtagningsslingorna som ger förarna splitt- och varvtider. Med hjälp av dem vet de vart de befinner sig på banan.

De kan även utgå ifrån vilken hastighet hojen har, lutning och tid med tex fullgas för att räkna ut var de är.

Så, en RTPS-enhet? (Race Track Positioning Service) :tungan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Casey är inte speciellt spektakulär men ännu tråkigare är Pedrosa, Dovi, och det året Jorge försökte spexa till det på Rossi vis vart det mest parodiskt.

Det verkar som att man gärna glömmer att Casey var ganska "spektakulär" förra gången han körde Honda och nästan vurpade sitt team i konkurs (vi hade en tråd om det för några år sedan vill jag minnas).
Jag minns tydligt hans blick från boxen och att han ofta var assnabb ett par varv innan han dök.
Minns dock inte att någon annan klagade på honom eller sa att hans ambition vägde ut hans talang.

Säsongen är inte slut och jag tycker nog det är intressant ännu, skillnaden är bara att det roliga befinner sig strax utanför pallplats förutom Stoners snygga uppställ och Lorenzos mjuka, sköna stil.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En förändring som jag tror skulle göra det hela mer underhållande vore att ta bort TC helt och hållet.
Även om jag är klar över att säkerheten för förarna har ökat så har det samtidigt gjort att "kunnandet" har underordnats just säkerheten.
Bara den förändring som gjorts på däckssidan visar ju att det är "traktion control" som skapar spänningen.
Casey skulle säkert återigen "sladda" sig fram genom racen, men hur många av de övriga skulle hänga med.

Tänk er Moto2 med TC, jag är övertygad om att då skulle Moto2 vara lika "tråkigt" som MotoGP.

/KentW
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top