MotoGP 2012 - Malaysian Motorcycle Grand Prix

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
För att bli topp 10 i världen i någon idrott krävs uppoffringar och vassa armbågar. Samma gäller för roadracing. Därför tycker jag inte att det är speciellt konstigt att vissa förare då och då uppvisar McEnroe-tendenser. Sen är jag den första att påpeka för mina barn att "så ska man inte göra", för att senare samma vecka slå sönder ett badmintonracket på betydligt lägre nivå än VM.

Givetvis får man ha åsikter från tv-soffan, men alla som tävlar/tävlat i idrott vet att ibland gör man kanske inte de klokaste valen i stridens hetta. Det gäller även i MotoGP.

Så är det givetvis! Frustrationen på kvar t.ex. kan jag förstå. Vad jag inte förstår är hur man kan fortsätta att med ett lågt humör även efter race. Det vittnar väl än en gång om att han tycker det är tråkigt i MotoGP och att han inte har någon passion längre vilket såklart gör beslutet att sluta helt rätt. Något han antagligen borde gjort redan i vintras.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Då ska vi se.
När det gäller andra förare, som jag skrev, du lade lite praktiskt till andra toppförare men det var inte det jag skrev. Stoner har ju vid flera olika tillfällen betett sig som sen skitstövel på banan, mer än andra förare.
Några exempel.
Tacklingen av Petrucci på Mugello som han erkände var fullt medveten, där han även trängde av Bautista under racet.
Den ökända knytnäven på De Puniet på Le Mans förra året.
Assen 2010 då han följde efter Kallio hela vägen in till hans depåbox för att skälla på honom på ett kval. osv osv.

Han uttrycker ofta sin respekt för Lorenzo och Pedrosa i intervjuer men på banan beter han sig oftare än andra förare illa mot förare som inte är lika snabba som honom.

Läs intervjuerna efter han annonserade sitt avhopp på Le Mans så får du exempel på hur illa han tycker om det som faktiskt genererar pengar till sporten, dvs Dorna, sponsorer osv. Han har också uttryck ovilja över att vara tvungen att delta i sponsoraktiviteter osv.

Du som är så insatt i GP-världen borde inte behöva få hjälp att leta upp saker som dessa. ;)
Men hur mycket värre är detta än att Rossi sa att Gibernau aldrig mer skulle vinna ett race? Och Rossis omkörning av Gibernau på Jerez och av Stoner på Laguna Seca? Hur mycket värre är det än Doohans kommentar ”Biaggis is all plastic!” eller Capirossis torpedering av teamkompisen Harada? Jag menar att det är lite löjligt att på allvar göra gällande att Stoner är hänsynslös – jämfört med vad?

MC Doktorn

Guest
Så om Rossi gör en omkörning med kontakt så att någon tvingas av banan då är den hård och snygg men inte om någon annan viss person gör det då måste den vara hänsynslös :lol.

f1_gibernau_rossi_crash.jpg

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är du någon allsmäktig som äger rätten att döma andra och fria vissa?

Petrucci incidenten redde dom ut själva men du sitter här på Sporthoj och dömer andra. .

View attachment 372041

Eller tror du att Rossi, Stoner, Lorenzo och Marques mfl har vunnit framgångar för att dom visar hänsyn till andra som främsta egenskap.

Ingen av förarna på toppen är speciellt ödmjuka i omkörnings situationer på den här nivån.

View attachment 372042
Ja, jag är allsmäktig. :näsblod
Du tar en fråga som jag ställer, som i sammanhanget är relevant, och drar slutsatsen att jag anser mig vara allsmäktig. Smickrande men du drar lite stora växlar på både det jag skriver och vad jag skulle tro om mig själv.
För att svara på den konkreta incidenten tycker jag att det är ganska allvarligt att förare på träning ska "uppfostra" sina medtävlare, vilket var Stoners syfte med körningen, eftersom du inte kan vinna något på ett träning eller kval. Att i tävling försöka ta sig förbi en förare anser jag vara något som ger en större frihet för lite mer närkontakt.
Det är fritt att inte dela den åsikten. :hej

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men hur mycket värre är detta än att Rossi sa att Gibernau aldrig mer skulle vinna ett race? Och Rossis omkörning av Gibernau på Jerez och av Stoner på Laguna Seca? Hur mycket värre är det än Doohans kommentar ”Biaggis is all plastic!” eller Capirossis torpedering av teamkompisen Harada? Jag menar att det är lite löjligt att på allvar göra gällande att Stoner är hänsynslös – jämfört med vad?
Jag anser att Stoner har fler incidenter på banan än de flesta förare som han tävlar emot och jag tycker hans "track record" i den frågan är ganska tydligt. Det innebär inte att jag anser att alla andra är helgon eller inte visar bristande förståelse för sina medtävlare.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så om Rossi gör en omkörning med kontakt så att någon tvingas av banan då är den hård och snygg men inte om någon annan viss person gör det då måste den vara hänsynslös :lol.

View attachment 372048

Var den där till mig?

Har isf. Inte uttalat mig om Stonergrejen då jag inte sett den eller de andra nämda, Rossi-Stoner såg jag och tyckte den var OK, det var ju race!

Tycker det är skillnad på att vilja förbi och vilja trycka till någon, som Marquezgrejen när han går vänstrer efter en passering är inte snygg men så fick han väl en varning med.(minns inte race eller vem)
Hade han som blev passerad vart tvungen att anpassa sig och tappa eller gå av pga. passeringen hade det vart en sak men som nu trycka bara för att tjäna lite extra blir det bara fult och vårdslöst.

Var det inte till mig ber jag om ursäkt....

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet

View attachment 372048
Det är nog, som vanligt, bara du som tolkar det så...

Sen undrar jag om halva forumet lider av borderline? Allt är inte svart eller vitt. Det finns nyanser och man kan faktiskt älska Rossi och samtidigt tycka att han gör fel. Eller att Stoner är ett arsle men en jäkel på att köra hoj osv.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har du sett Post Race intervjun? Han erkänner ju rätt upp och ner att han körde som en fegis under första delen av racet, försökte hålla folk bakom sig och hade inte en chans att hänga med Dani och Jorge. Men att han sedan kände sig mer hemma och då framför allt under de sista varven när det var mer vatten på banan. Han började hämta in dom framför ganska rejält, tog ju nästan 1,7 sekunder på Jorge under det som blev det sista fullständiga varvet i resultatlistan. Varsego, här har du varvtiderna: http://resources.motogp.com/files/results/2012/MAL/MotoGP/RAC/Analysis.pdf?v1_b4002359

Sen kan ju tilläggas att Stoner tyckte de kunde kört 1-2 varv till innan de bröt racet, klart han säger så eftersom han var så mycket snabbare än Lorenzo. Sen sa han också att han var helt säker på att de aldrig hade kunnat köra alla varv ändå. Pedrosa tyckte ungefär samma sak och det är väl inget konstigt med att ha tycker så, för då hade förmodligen Lorenzo tappat en placering.

Jag är inte 100% på varje ord men han säger typ:
"And then when the rain started coming down its always sort of my playground you know we normally can find a bit higher pace than every one else"

Det var just den meningen jag syftade på, jag tycker inte det är konstigt det han säger... men blyg? Njaaa :7peta

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Hur märks det att Stoner inte bryr sig lika mycket om sina finansiärer som andra toppförare? Bra om du är konkret.

Malaysia 2012:
"I was considering not taking part in the rain at all".

16/7 2011:
"I won't go," said the Honda rider, who currently leads the World Championship.

"My opinion I have had for some time, not as long as Jorge, but I took some time to make my decision and I will not go there. I am sure most riders are of the same opinion. That's my decision and I guess it is up to the organisers to figure out what is going to happen."

"We have already discussed it (with the Honda team), but not thoroughly because people are waiting on different things. They know my position now and whether they think I am going to change my mind, I don't know. It's something we have to make very clear very soon.

"If there is no race there, there can't be a penalty but I'm not going regardless of anything, I have already made up my mind."

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Ja, jag är allsmäktig. :näsblod
Du tar en fråga som jag ställer, som i sammanhanget är relevant, och drar slutsatsen att jag anser mig vara allsmäktig. Smickrande men du drar lite stora växlar på både det jag skriver och vad jag skulle tro om mig själv.
För att svara på den konkreta incidenten tycker jag att det är ganska allvarligt att förare på träning ska "uppfostra" sina medtävlare, vilket var Stoners syfte med körningen, eftersom du inte kan vinna något på ett träning eller kval. Att i tävling försöka ta sig förbi en förare anser jag vara något som ger en större frihet för lite mer närkontakt.
Det är fritt att inte dela den åsikten. :hej

Självklart är det min rätt att ha en åsikt.:hej

Allsmäktig i betydelsen att du väldigt fort på väldigt svenskt maner dömer ut andra i din soffa för att samtidigt tala om hur man ska vara för att vara korrekt.

Det finns väl en tydlig anledning till att man ändrat kvalificeringens proceduren till 2013 för att undvika såna här incidenter som vi nu pratar om.

Tror han inte medvetet ville skada någon utan mer markera, antar att han bad om ursäkt hos Petrucci som förstod honom och vice versa så varför skapa en tupp av en höna.
Ett kval kan vara väldigt avgörande för slutresultatet och varför skulle en påkörning under ett race vara mer acceptabelt?
Petrucci incidenten ledde inte till något mer än lite tjafs.

Var den där till mig?

Har isf. Inte uttalat mig om Stonergrejen då jag inte sett den eller de andra nämda, Rossi-Stoner såg jag och tyckte den var OK, det var ju race!

Tycker det är skillnad på att vilja förbi och vilja trycka till någon, som Marquezgrejen när han går vänstrer efter en passering är inte snygg men så fick han väl en varning med.(minns inte race eller vem)
Hade han som blev passerad vart tvungen att anpassa sig och tappa eller gå av pga. passeringen hade det vart en sak men som nu trycka bara för att tjäna lite extra blir det bara fult och vårdslöst.

Var det inte till mig ber jag om ursäkt....

Nej inte direkt mot dig utan det generella uttalandet.

Det fokuseras väldigt mycket på att när Vale gör något bra är det mästerligt men går det dåligt är det alltid någon annans fel.
Om Nummer 1 är i samma sits så kör han fult och är hänsynslös men klagar han är han en gnällig kärring som är otacksam.

Det är nog, som vanligt, bara du som tolkar det så...

Sen undrar jag om halva forumet lider av borderline? Allt är inte svart eller vitt. Det finns nyanser och man kan faktiskt älska Rossi och samtidigt tycka att han gör fel. Eller att Stoner är ett arsle men en jäkel på att köra hoj osv.

Självklart tolkar jag själv utan att färgas av vad andra tycker.
Visst är tänkandet här väldigt färgat av vem man har som favorit, det är väl lite av charmen att Mgp trådarna väcker känslor och engagemang.

Nästan mer underhållande än själva racet ibland :hihi

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det fokuseras väldigt mycket på att när Vale gör något bra är det mästerligt men går det dåligt är det alltid någon annans fel. Om Nummer 1 är i samma sits så kör han fult och är hänsynslös men klagar han är han en gnällig kärring som är otacksam.
När det gäller just Rossi tror jag en förklaring är att alla vet vad han presterat tidigare och går det då dåligt i något avseende letar man felen hos någon annan. Lite som att allas gulleponke nummer ett i landslaget, Zlatan, aldrig gör några fel och torskar Sverige beror det inte på att han har missat sina målchanser.

Stoner har en helt annan personlighet och man vinner inga supportrar på att slå till sina medtävlare i en motorsport eller att gnälla på funktionärer.

Vad jag vill säga är att jag tror att många uppfattar Rossi som en godhjärtad och sympatisk människa medan Stoner framstår som gnällig och egoistisk och därför oftare får skulden i olika incidenter. Jag har dock svårt att tro att man vinner VM 9 gånger genom ett överflöd av empati, tvärtom.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Självklart är det min rätt att ha en åsikt.:hej

Allsmäktig i betydelsen att du väldigt fort på väldigt svenskt maner dömer ut andra i din soffa för att samtidigt tala om hur man ska vara för att vara korrekt.

Det finns väl en tydlig anledning till att man ändrat kvalificeringens proceduren till 2013 för att undvika såna här incidenter som vi nu pratar om.

Tror han inte medvetet ville skada någon utan mer markera, antar att han bad om ursäkt hos Petrucci som förstod honom och vice versa så varför skapa en tupp av en höna.
Ett kval kan vara väldigt avgörande för slutresultatet och varför skulle en påkörning under ett race vara mer acceptabelt?
Petrucci incidenten ledde inte till något mer än lite tjafs.
Han inte sagt att han var ute för att skada men han erkände själv att han medvetet körde på Petrucci för att han skulle lära sig "not to cut him up". Han bad om säkert om ursäkt men det gör inte handlingen mindre onödig, speciellt om den "bara" ledde till lite tjafs så kan man ju undra om den var nödvändig.
För övrigt kan jag inte se någon skillnad mellan ditt och mitt sätt att skriva om saker här på forumet förutom att vi har olika åsikter om saker. Du beter dig lika "allsmäktigt" när det gäller Rossi bara några inlägg bort. Avdelningen enklare att se flisan i din grannes ögon. :hej

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Förmågan att jämställa Rossis hugg på en klantigt öppnad lucka i sista kurvan på ett race (som tillika var enstaka centimetrar från att vara helt regelmässigt klanderfri, om den nu inte var det), med en avsiktlig påkörning i syfte att mästra någon, gör det väl helt meningslöst att diskutera ämnet med den förmågans innehavare...

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Tråden känns gammal och förbrukad vi fortsätter med kontroverserna i PI tråden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns en hel bunt trådar att kivas i nu.
Silly season, MotoGP och framtiden, PI.

Kom nu allihopa :sissy

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet