Det uttrycket förekommer faktiskt i reglementet, men jag kommer faktiskt inte ihåg var. Varsågod att läsa, om du vill.
http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/GP_en.pdf
Jag ska villigt erkänna att jag inte läst alla detaljer i annat än det tekniska reglementet, men jag är ganska säker på att det inte finns någon regel om att en förare kan stoppa ett race genom handuppräckning. Jag och ett antal kollegor hade nämligen en diskussion om detta under den säsong då Kenny Junior ansågs vinna två race med handuppräckning. Vi letade men hittade ingen skriven regel så vi frågade race director Paul Butler himself. Hans svar var att det under något förarmöte fattats "en överenskommelse" om att ledande föraren samt regerande världsmästaren, genom handuppräckning, kunde påkalla hans uppmärksamhet. Detta var alltså en överenskommelse och inte något han var tvungen att rätta sig efter om han inte samtyckte. Jag har aldrig hört att det blivit en skriven regel av detta, men jag har som sagt inte kollat. Du får väl visa var i så fall.
Slutsatsen är väl att Lorenzo ska vara glad för rödflaggen (om bakdäcket brunnit hade han hade inte stått på hjulen många inbromsningar till) och att Pedrosa ska vara glad för att full poäng utdelades (enligt reglerna ska det väl vara halv poäng...?). Sedan är det pinsamt uppenbart hur dåligt mediatränad Lorenzo är. Om du vinkade för att få racet stoppat, säg för guds skull inte att du gjorde det på grund av ditt eget bakdäck...
Last edited: