MotoGP 2012 - Malaysian Motorcycle Grand Prix

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det uttrycket förekommer faktiskt i reglementet, men jag kommer faktiskt inte ihåg var. Varsågod att läsa, om du vill.

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/GP_en.pdf

Jag ska villigt erkänna att jag inte läst alla detaljer i annat än det tekniska reglementet, men jag är ganska säker på att det inte finns någon regel om att en förare kan stoppa ett race genom handuppräckning. Jag och ett antal kollegor hade nämligen en diskussion om detta under den säsong då Kenny Junior ansågs vinna två race med handuppräckning. Vi letade men hittade ingen skriven regel så vi frågade race director Paul Butler himself. Hans svar var att det under något förarmöte fattats "en överenskommelse" om att ledande föraren samt regerande världsmästaren, genom handuppräckning, kunde påkalla hans uppmärksamhet. Detta var alltså en överenskommelse och inte något han var tvungen att rätta sig efter om han inte samtyckte. Jag har aldrig hört att det blivit en skriven regel av detta, men jag har som sagt inte kollat. Du får väl visa var i så fall.

Slutsatsen är väl att Lorenzo ska vara glad för rödflaggen (om bakdäcket brunnit hade han hade inte stått på hjulen många inbromsningar till) och att Pedrosa ska vara glad för att full poäng utdelades (enligt reglerna ska det väl vara halv poäng...?). Sedan är det pinsamt uppenbart hur dåligt mediatränad Lorenzo är. Om du vinkade för att få racet stoppat, säg för guds skull inte att du gjorde det på grund av ditt eget bakdäck...

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tilläggas bör väl att det förr i tiden var möjligt för ledaren av racet eller VM att avbryta ett race genom att sträcka upp armen. Men det var då...

EDIT: Se mer info i inlägget ovan.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
...Pedrosa ska vara glad för att full poäng utdelades (enligt reglerna ska det väl vara halv poäng...?).
De måste köra 2/3 av race avrundat nedåt till närmsta hela varv. I det här fallet klarade de sig precis. Hade racet stoppats efter 12 varv och inte 13 hade det vara blivit halva poäng.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Pedrosa ska vara glad för att full poäng utdelades (enligt reglerna ska det väl vara halv poäng...?)

Jag såg sändingen från BBC, och där intervjuade de teamchefen från tech 3, som sa att 2/3 av racet måste ha körts för att det ska ge fulla poäng. 2/3 av 20 varv är 13 och 1/3 varv. Så det var ju inte långt ifrån med 13 varv. Står det något om avrundning i reglerna?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...fy fan för Stoner. Han lever i en jävla drömvärld...kan inte ens kosta på sig ett leende...så jävla gött att slippa se honom.
Inressant reaktion. Vadan ilskan för att Stoner inte ler in i kameran under intervjun efter racet? Han är kanske den bästa föraren någonsin – varför ska han ägna sig åt falsk ödmjukhet?

"Casey Stoner smiling” ger för övrigt 133 000 bildträffar på Google.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Inressant reaktion. Vadan ilskan för att Stoner inte ler in i kameran under intervjun efter racet? Han är kanske den bästa föraren någonsin – varför ska han ägna sig åt falsk ödmjukhet?

"Casey Stoner smiling” ger för övrigt 133 000 bildträffar på Google.

Det beror ju på hur man definerar bästa föraren.. men hur som helst... Han verkar ju inte tycka om att tävla på världens bästa motorcykel så det ska bli skönt när han är borta för han vill ju bevisligen inte köra och jag vill inte se honom!

Stoner är lite som aftonbladet... man stör sig på skiten men följer det ändå. Sen en dag stänger man ner det och nu kommer man knappt ihåg att det finns!

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Vi letade men hittade ingen skriven regel så vi frågade race director Paul Butler himself. Hans svar var att det under något förarmöte fattats "en överenskommelse" om att ledande föraren samt regerande världsmästaren, genom handuppräckning, kunde påkalla hans uppmärksamhet. Detta var alltså en överenskommelse och inte något han var tvungen att rätta sig efter om han inte samtyckte. Jag har aldrig hört att det blivit en skriven regel av detta, men jag har som sagt inte kollat. Du får väl visa var i så fall.

Som jag minns var det där från tiden innan flag-to-flag. Reglerna (skrivna eller ej) de körde med var väl att regerande mästare, mästerskapsledaren eller loppledaren kunde signalera om/när det blev för osäkert att köra.

Slutsatsen är väl att Lorenzo ska vara glad för rödflaggen (om bakdäcket brunnit hade han hade inte stått på hjulen många inbromsningar till) och att Pedrosa ska vara glad för att full poäng utdelades (enligt reglerna ska det väl vara halv poäng...?).

Man ska avsluta minst 2/3 av loppets alla varv, avrundat till närmsta varv neråt. Så, vi skulle haft 20 varv - 2/3 av det är 13,33333... varv, vilket avrundat neråt blir 13 varv - vilket de precis hade kört.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5666496 skrev:
"the earth is flat" ger 236 000 000 bildträffar.

Akta så du inte trillar över kanten :lol
Nytt nick, likadana inlägg.

Hur många bilder hittar du som faktiskt visar ett platt jordklot? Somliga uttrycker smått hatiska känslor mot Stoner därför att han inte ler och är uppsluppen lika mycket som en del andra förare. Jag tycker det är rätt märkligt om man har den minsta förståelse (och respekt) för att människor har olika personligheter. Det vore en annan sak om Stoner över tid uppvisade ett hänsynslöst och arrogant beteende, då skulle jag förstå om somliga (impulsiva personer) skrev som om de hatade honom. Men kom igen, det här är en blyg, saklig och vansinnigt ambitiös kille som tar sin uppgift på oerhört stort allvar. Är det så viktigt att han ler och talar väl om sina konkurrenter?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det vore en annan sak om Stoner över tid uppvisade ett hänsynslöst och arrogant beteende,
Är det någon som visat upp arrogans och även hänsynslöshet mot sina konkurrenter är Stoner en av dem. Det finns ju flera olika exempel på att hans ego är stort och att han inte bryr sig särskilt mycket om vare sig andra förare eller de som betalar hans lön. Bredsidan mot Petrucci på Mugello är bara ett exempel i en lång rad.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nytt nick, likadana inlägg.

Hur många bilder hittar du som faktiskt visar ett platt jordklot? Somliga uttrycker smått hatiska känslor mot Stoner därför att han inte ler och är uppsluppen lika mycket som en del andra förare. Jag tycker det är rätt märkligt om man har den minsta förståelse (och respekt) för att människor har olika personligheter. Det vore en annan sak om Stoner över tid uppvisade ett hänsynslöst och arrogant beteende, då skulle jag förstå om somliga (impulsiva personer) skrev som om de hatade honom. Men kom igen, det här är en blyg, saklig och vansinnigt ambitiös kille som tar sin uppgift på oerhört stort allvar. Är det så viktigt att han ler och talar väl om sina konkurrenter?

Blyyyyyyg? :rofl:rofl

Snubben sitter och säger att han är snabbast i regn... fast...ehh... inte denna gången för... ehh... foten... ehhh... dåligt bakdäck... ehhh reglementet... ehhh... listan kan göras lång...

Hatiskt? Näää jag känner inget hat alls faktiskt. :)

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Blyyyyyyg? :rofl:rofl

Snubben sitter och säger att han är snabbast i regn... fast...ehh... inte denna gången för... ehh... foten... ehhh... dåligt bakdäck... ehhh reglementet... ehhh... listan kan göras lång...
Vad vet du om Stoners uppväxt och bakgrund? Något alls? Han har varit oerhört blyg och undviker helst intervjuer.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Är det någon som visat upp arrogans och även hänsynslöshet mot sina konkurrenter är Stoner en av dem. Det finns ju flera olika exempel på att hans ego är stort och att han inte bryr sig särskilt mycket om vare sig andra förare eller de som betalar hans lön. Bredsidan mot Petrucci på Mugello är bara ett exempel i en lång rad.
Vilka av toppförana tycker du är väsentligt annorlunda än Stoner? Alltså: är det någon som inte tar plats och satsar allt när det verkligen gäller? Hur märks det att Stoner inte bryr sig lika mycket om sina finansiärer som andra toppförare? Bra om du är konkret.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad vet du om Stoners uppväxt och bakgrund? Något alls? Han har varit oerhört blyg och undviker helst intervjuer.

Jag pratar inte om honom som barn utan som vuxen. Att berätta att man är bäst vittnar knappast om blyghet. Dessutom har han ju fått stryk många gånger i just regn så jag fattar inte alls hur han kan uttrycka sig så.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilka av toppförana tycker du är väsentligt annorlunda än Stoner? Alltså: är det någon som inte tar plats och satsar allt när det verkligen gäller? Hur märks det att Stoner inte bryr sig lika mycket om sina finansiärer som andra toppförare? Bra om du är konkret.
Då ska vi se.
När det gäller andra förare, som jag skrev, du lade lite praktiskt till andra toppförare men det var inte det jag skrev. Stoner har ju vid flera olika tillfällen betett sig som sen skitstövel på banan, mer än andra förare.
Några exempel.
Tacklingen av Petrucci på Mugello som han erkände var fullt medveten, där han även trängde av Bautista under racet.
Den ökända knytnäven på De Puniet på Le Mans förra året.
Assen 2010 då han följde efter Kallio hela vägen in till hans depåbox för att skälla på honom på ett kval. osv osv.

Han uttrycker ofta sin respekt för Lorenzo och Pedrosa i intervjuer men på banan beter han sig oftare än andra förare illa mot förare som inte är lika snabba som honom.

Läs intervjuerna efter han annonserade sitt avhopp på Le Mans så får du exempel på hur illa han tycker om det som faktiskt genererar pengar till sporten, dvs Dorna, sponsorer osv. Han har också uttryck ovilja över att vara tvungen att delta i sponsoraktiviteter osv.

Du som är så insatt i GP-världen borde inte behöva få hjälp att leta upp saker som dessa. ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping