MotoGP 2012 - Malaysian Motorcycle Grand Prix

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, jag såg i alla fall ingen vinka vare sig före eller så frenetiskt som Mr L, inte Pedrosa, Stoner eller Hayden. Vi kanske kan vara överens om att Lorenzo, med tanke på däcksval och incidenter i det tilltagande regnet, förmodligen hade överlägset mest att förlora (i race såväl som i mästerskapet) på att körningen hade fortsatt de avslutande varven?

Om Du inte klippt och klistrat hade Du även sett min avslutande mening, det finns ingen möjlighet att från TV- eller dataskärmen avgöra om hur farligt det varit att fortsätta (gäller vad jag förstår både Dig och mig). Men Stoner var enligt intervjun redo att fortsätta, och Filles kommentar visar ju att det verkliga skyfallet kom senare.

Saliga äro de saktmodiga... :)

...Enligt reglementet ska den ledande (eller de ledande) förarna signalera om förhållandena på banan är osäkra. Han är knappast den första att göra det och om det någonsin har varit befogat så var det idag.

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fegt, men knappast oväntat, att Lorenzo var den som skulle börja vinka först. Att sen sitta på presskonferensen och säga att man kört slut på däcken höjer knappast förståelsen i mina ögon.
Hoppas verkligen att Pedrosa knycker titeln för honom!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ja, jag såg i alla fall ingen vinka vare sig före eller så frenetiskt som Mr L, inte Pedrosa, Stoner eller Hayden.

Och då är ju en av dessa redan förklarad som den ovärdigaste världsmästaren genom alla tider, trots att han aldrig fick några gratispoäng genom att hålla upp handen när bakdäcket svimmat...

Smagatusk

Guest
Leka race direction?

:va

Enligt reglementet ska den ledande (eller de ledande) förarna signalera om förhållandena på banan är osäkra. Han är knappast den första att göra det och om det någonsin har varit befogat så var det idag.

Du är brukar vara snabb med att poängtera att när folk påstår sig komma med fakta ska man länka. Var snäll och gör det nu, så vi är på det klara med att du inte svamlar som vanligt och gör ditt tycke till lag.

Och av de ledande förarna var det endast Lorenzo som ville avbryta. Endast Lorenzo. Varför tror du?

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...finns ingen möjlighet att från TV- eller dataskärmen avgöra om hur farligt det varit att fortsätta (gäller vad jag förstår både Dig och mig).
De som befann sig på banan hade en relativt gemensam uppfattning om riskerna.

”Of course I would've liked to finish the full race, but there was really too much water. I think the decision to stop was correct because in these conditions, the bikes can aquaplane and you can go down in any corner.”
– Rossi

”I was considering not taking part in the rain at all as the risks were very high...”
– Stoner

”...it was hard to stay on the bike. I was lucky to be able to win this race...”
– Pedrosa

”It was clearly the right decision to call the race.”
– Hayden

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Du är brukar vara snabb med att poängtera att när folk påstår sig komma med fakta ska man länka. Var snäll och gör det nu, så vi är på det klara med att du inte svamlar som vanligt och gör ditt tycke till lag.

Och av de ledande förarna var det endast Lorenzo som ville avbryta. Endast Lorenzo. Varför tror du?
Herregud...

Om du så gärna vill bevisa att jag har fel är det du som har bevisböran och får ge dig iväg och leta i reglementet och kom tillbaks och vifta med ”beviset”. Jag vet att Toby Moody har hänvisat till reglerna och sagt att det är de ledande förarnas skyldighet/privilegium att signalera till race direction när förhållandena på banan inte längre är säkra – när det är läge att avbryta racet.

Vad gäller ”endast Lorenzo som ville avbryta” kan du väl slänga ett getöga på mitt inlägg här ovan.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Nämen bråkas det i motogp-tråden?? :D

Nån som vet vad som hände med rossi när han tappade massa platser plötsligt?

Smagatusk

Guest
du som har bevisböran

Det ska jag komma ihåg att du sa...;)

Jag läste ditt inlägg ovan, och det var väl vad förarna sa i efterhand när det öste ner. Eller hur?

Ditt Stonercitat kan vi ju glömma på en gång eftersom han pratade om innan racet med hans fot i åtanke. Han sa även att han tyckte sig ha en chans att vinna racet efterhand som hans självförtroende växte.

Pedrosas uttalande är ingen lögn. Han hade väl lite kast och överlag en osäker hoj som de flesta i regn? Han såg dock jävligt frågande ut när de flaggade av racet och då var det han som låg först.

Hayden ville ju självklart att det skulle blåsas av innan han vurpa. Hans bästa placering hittills.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Så nu är Lorenzo en ovärdig vinnare av vm för att han va den ende som signalerade i ETT rejs att banan va osäker..... Samma bana som simonchelli dog på förra året dessutom "ovesentligt jag vet" som jag ser det så är det den med mest poäng i slutet av säsongen som är den värdiga vinnaren...

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Den som påstår att Lorenzo skulle vara en ovärdig vinnare (om han vinner så klart) är inte värd att tas på allvar. Hans resultat över säsongen är inget annat än grymt imponerande.

Att han kör taktiskt och kan framstå som lite tråkig på banan är en helt annan femma.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Herregud...

Om du så gärna vill bevisa att jag har fel är det du som har bevisböran och får ge dig iväg och leta i reglementet och kom tillbaks och vifta med ”beviset”.
Men nu var det DU som påstod en sak tvärsäkert utan att kunna backa upp det. Att "regeln" fanns för ett antal år sedan är inte samma sak som att det står i reglementet.

Så, upp till bevis nu Mr Besserwisser.

Smagatusk

Guest
Den som påstår att Lorenzo skulle vara en ovärdig vinnare (om han vinner så klart) är inte värd att tas på allvar. Hans resultat över säsongen är inget annat än grymt imponerande.

Att han kör taktiskt och kan framstå som lite tråkig på banan är en helt annan femma.

Helt klart.

Men han gör ju inte mycket för att underhålla publiken. Men som du sa, taktikern som han är vill han väl ha en VM-titel till.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Blir väldigt trött på Stoners ständiga ifrånskyllande!

Att han är nervös för foten har jag all förståelse för men när han inte vinner så haglar det orsaker varför!
Han säger på riktigt att han tror han skulle kunna vunnit om inte racet brutits! Hade ens Honda tillåtit det?

Stoner är snabbast då allt funkar men kommer inte medge att det är hans fel då han inte är det!

Att Jorge vinkar och inte Pedrosa är väl självklart och enligt mig så är båda värdiga en vm-titel!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tycker det är intressant att så många tycker Lorenzo är tråkig osv eftersom han kör taktiskt och väljer att inte utmana Pedrosa i de senaste racen. Det är ju självklart att de senaste racen har utvecklat sig om de har gjort eftersom Lorenzo har en möjlighet att vinna genom att bevaka sin position medan Pedrosa MÅSTE vinna över Lorenzo för att kunna ta titeln. Hade situationen varit omvänd hade Lorenzo satsat och riskerat mer och Pedrosa hade satsat mindre. Att sitta och gnälla över att de inte bjuder på bättre fighte roch tar risker för att behaga oss i tv-soffan är ju lite löjligt om man beaktar hur otroligt viktigt det är med en titel både för föraren personlig (tex. genom bonusar från team och sponsorer, äran, osv.) men även för team och tillverkare.
Hade Lorenzo satsat och krashat hade folk sagt att han var korkad som satsade när han inte behövde.

Smagatusk

Guest
Tycker det är intressant att så många tycker Lorenzo är tråkig osv eftersom han kör taktiskt och väljer att inte utmana Pedrosa i de senaste racen. Det är ju självklart att de senaste racen har utvecklat sig om de har gjort eftersom Lorenzo har en möjlighet att vinna genom att bevaka sin position medan Pedrosa MÅSTE vinna över Lorenzo för att kunna ta titeln. Hade situationen varit omvänd hade Lorenzo satsat och riskerat mer och Pedrosa hade satsat mindre. Att sitta och gnälla över att de inte bjuder på bättre fighte roch tar risker för att behaga oss i tv-soffan är ju lite löjligt om man beaktar hur otroligt viktigt det är med en titel både för föraren personlig (tex. genom bonusar från team och sponsorer, äran, osv.) men även för team och tillverkare.
Hade Lorenzo satsat och krashat hade folk sagt att han var korkad som satsade när han inte behövde.

Varför blir åsikter ständigt omvandlat till gnällande på SH, eller har jag totalt missat innebörden av ordet "gnäll"?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför blir åsikter ständigt omvandlat till gnällande på SH, eller har jag totalt missat innebörden av ordet "gnäll"?
Varför tar du åt dig? ;)
Jag tycker det är "gnälligt" att kalla Lorenzo feg, inte du som gjorde, för att han signalerade att förhållandena var okörbara. Du får gärna vara av en annan åsikt.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc

Håller med, sen är ju Lorenzo anställd av Yamaha, och jag har svårt att tänka mig det inte kommer direktiv uppifrån när nu titeln hägrar runt hörnet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping