MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5898607 skrev:
Han sitter redan på en fabrikshoj som duger till att ta pole med. Skillnaden mot Repsol-teamet är garanterat de bakom styret.

Jo, poles. Och han hänger på bra fram tills slutet av racet då han tappar farten helt och faller bakåt, varit så i flera race när han varit med långt fram och sedan glider bak... Inte sett något om varför det blir så, kör han slut på däcken eller bensinen eller är det något helt annat som gör att han inte är med hela distansen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Materialet han sitter på dög åt simoncelli att både ta pole, leda race och antagligen vinna race...

Den hoj Simoncelli åkte hade "högre" spec än den hoj Bautista åker. Simoncelli's hoj var en "officiell" fabrikare (även om skillnaden inte är stor) och hade till exempel inte samma fjädring, bromsar och hjul som Bautista's hoj.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Han anpassar sig till nästa säsong och åker i Ducati tempo redan

hehe. ja det var lite så jag gick och funderade. förra året körde han dåligt tills han fick nytt kontrakt. då tog det rejält med fart. nu ska han byta team och helt plötsligt är hojen kass igen.
vet inte riktigt vad jag ska tro om detta..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
hehe. ja det var lite så jag gick och funderade. förra året körde han dåligt tills han fick nytt kontrakt. då tog det rejält med fart. nu ska han byta team och helt plötsligt är hojen kass igen.
vet inte riktigt vad jag ska tro om detta..

Kolla med mamma Spies så kan man säkert få ihop en konspirationsteori om vad Yamaha gör och inte gör. :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kolla med mamma Spies så kan man säkert få ihop en konspirationsteori om vad Yamaha gör och inte gör. :)
Mamma Spies lär dock få svårt att förklara sin sons prestation hos Ducati.

Får känslan av att Spies ger upp lite väl enkelt när det pratas om att han ska köra WSBK. Han vann ju ett GP-race, visserligen under speciella förhållanden (Simoncelli tog med sig Lorenzo ut i gruset på Assen), så potentialen finns ju bevisligen där. Ligger det någon hundbegraven som gör att han, eller teamen, inte vill fortsätta i MotoGP?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag håller inte alls med. Han visade bara än en gång att han inte är hungrig nog att ta sig om. Bevisligen går hojen fort nog för honom att vara där man han lyckas inte man mot man. Materialet han sitter på dög åt simoncelli att både ta pole, leda race och antagligen vinna race...
Tycker att han visar massor av vilja och hunger men tror det är så enkelt att han inte räcker till mot de bästa i världen.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5898607 skrev:
Han sitter redan på en fabrikshoj som duger till att ta pole med. Skillnaden mot Repsol-teamet är garanterat de bakom styret.

Precis som skillnaden mellan Rossi och Lorenzo.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har inte Bradl en satellithoj, precis som Bautista?
Njae, Bautista kör Showa och Nissin, de andra fabrikshojarna Öhlins och Brembo. I övrigt ska åkdonet vara identiskt, om jag förstått det hela rätt...

Bautista har betydligt mer erfarenhet än Bradl, men lär aldrig bli aktuell för en fullfabriksstyrning. Han har, liksom andra, haft en tendens att vakna och tända till när det börjar nalkas omförhandling av kontrakt, jag tror att jämnhet aldrig varit något utmärkande signum för honom.

Jag har ingen aning om hur karln fungerar när det gäller feedback till ingenjörerna, men som numera ensam på Showa är jag lite imponerad av att han lyckas så pass bra. Men Aragon är en ny och fräsch anläggning med bra förutsättningar, det blir lite mer intressant att följa hur det funkar under tuffare förhållanden, t ex Ph I :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Njae, Bautista kör Showa och Nissin, de andra fabrikshojarna Öhlins och Brembo. I övrigt ska åkdonet vara identiskt, om jag förstått det hela rätt...

Bautista har betydligt mer erfarenhet än Bradl, men lär aldrig bli aktuell för en fullfabriksstyrning. Han har, liksom andra, haft en tendens att vakna och tända till när det börjar nalkas omförhandling av kontrakt, jag tror att jämnhet aldrig varit något utmärkande signum för honom.

Jag har ingen aning om hur karln fungerar när det gäller feedback till ingenjörerna, men som numera ensam på Showa är jag lite imponerad av att han lyckas så pass bra. Men Aragon är en ny och fräsch anläggning med bra förutsättningar, det blir lite mer intressant att följa hur det funkar under tuffare förhållanden, t ex Ph I :)

Fast Bradl har väl Brembo bara sedan mitten på den här säsongen för att han betalade de ur egen ficka? Teamet hade Nissin tidigare. Och jag har fått för mig att satellithojarna inte har seamless-lådan?

Edit; jag hittar inget om att han betalade själv så det är nog teamet som betalar.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De så kallade satellithojarna har samma pneumatiska ventilfjädrar och samma seamless gearbox som fabrikshojarna (vilket inte kommer att vara fallet med nästa års så kallade produktionsracer). Den största skillnaden mellan de fyra Hondorna är förmodligen att Bautista åker med fjädring och bromsar från en annan leverantör än de tre andra, samt de personliga inställningarna som skiljer mellan varje hoj.

Jag har sagt det förut och det tål att upprepas - de dagar då en satellithoj hade betydligt lägre spec och sämre prestanda än en fabrikshoj är sedan länge över. I vissa fall kan satellithojarna till och med ha nya, exotiska delar FÖRE de så kallade fabrikshojarna då man oftast inte vill riskera något med fabriksförarna förrän satellitförarna fått bevisa att delarna fungerar.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Inte bara i satellit teamen utan Nicky fick ju som ett strort tack för VM titeln 2006 börja 2007 med att testa / experimentera med bl.a. en rejält taskig i stort sett obrukbar koppling. Den skulle vara avsedd för "påläggskalvernas påläggskalv" om den hade funkat!! Den skiten fick Nicky (trots att han klagade) dra omkring med bra länge vill jag minnas.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Han sitter redan på en fabrikshoj som duger till att ta pole med. Skillnaden mot Repsol-teamet är garanterat de bakom styret.
Så förarvikten spelar ingen som helst roll här?Jag har för mig att jag på något motorcykelforum sett någon tjata in absurdum om vilken skillnad ett par kg gör för varvtiderna...
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Jag har bara en undran efter att ha läst ett gäng inlägg:

Om man ger på för mycket gas på en motogp hoj med TC då highsidar man ALDRIG?.

Vad är det som säger att sladden/kontakten skulle gått av vid Pedrosas och Marques sammanstötning, skulle ju lika väl kunnat gått av vid kraschen?.

Kan det inte vara så att Pedrosa kände sig riktigt jagad och gav det där lilla extra och det sket sig..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har bara en undran efter att ha läst ett gäng inlägg:

Om man ger på för mycket gas på en motogp hoj med TC då highsidar man ALDRIG?.

Vad är det som säger att sladden/kontakten skulle gått av vid Pedrosas och Marques sammanstötning, skulle ju lika väl kunnat gått av vid kraschen?.

Kan det inte vara så att Pedrosa kände sig riktigt jagad och gav det där lilla extra och det sket sig..

Kabeln sitter längst bak på högersidan av svingen och om jag kommer ihåg rätt gled aldrig hojen på högersidan när han kraschade. Det var exakt där Marc stötte till honom och jag har för mig att man kunde se spår av Pedrosas bakhjul på Marcs skinnställ.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hade varit ganska intressant att se JL och DP på satellithojarna med satellitteamen, för att se hur de klarar sig där. De hade antagligen fortfarande gjort bra ifrån sig, men jag tror att teamet spelar in en del på vad ekipaget presterar, inte bara förarna.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top