MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
http://www.autosport.com/news/report.php/id/110232

Dani Pedrosa believes Marc Marquez overstepped the mark during the pair's late MotoGP battle at Aragon, and called for stewards to clampdown on any similar moves in the future.

Pedrosa crashed heavily moments after being passed by Marquez, with it subsequently emerging that contact between the pair had damaged Pedrosa's traction control system, leading to his violent high-side.

Marquez went on to win the race, and is now 59 points clear of Pedrosa with four races to run.

Pedrosa though feels race stewards showed too much leniency in allowing Marquez to escape without being punished for the clash.

"Marc is always riding on the limit when he has riders in front," Pedrosa told Spanish television.

"This time, like he has been doing all year, he almost hit me from behind and when he touched me he broke the traction control sensor and I just flew.

"That was the end of my race; I fell because of that.

"It's obvious that it doesn't matter what I say now - it's over now.

"On days like this you only hear the winner but I'd like to say that race control has been taking things too lightly with things that have been happening in recent years.

"A lot of experienced riders like myself have been trying to calm down others with less experience, but in this case, as usual, they have looked the other way.

"The ones who have been warning about this over the years, like Jorge or me, also know how to race over the limit, and everything is fine."

Marquez courted controversy earlier this year when he hit Jorge Lorenzo on the final turn at Jerez, allowing him to steal ahead of the Yamaha rider and move into second in sight of the flag. He apologised immediately to Lorenzo for the incident.

He also picked off Valentino Rossi with a typically aggressive move around the outside of Laguna Seca's Corkscrew which forced both men to take to the dirt.

Precis som när han torpederade Hayden 2006???

Det är så jäkla lätt att sitta och grina till media så fort man själv drabbas, och sen sitta och säga att man minsann själv är så jäkla duktig och minsann kan köra över gränsen utan att det händer nåt...

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det? Enligt vilken logik/praxis då? Det är annars vanligt att man bedömer allvaret i en överträdelse genom dess konsekvenser.

Genom dess förutsebara konsekvenser, inte för oförutsebara konsekvenser.

Jag orsakar en trafikolycka med någon som var på väg att lösa in en vinstlott värd 100m men som på grund av olyckan missar de möjligheten att lösa in lotten. Är jag skyldig att ersätta de för 100m eftersom det är en konsekvens av olyckan jag orsakat?

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
http://www.autosport.com/news/report.php/id/110232

Dani Pedrosa believes Marc Marquez overstepped the mark during the pair's late MotoGP battle at Aragon, and called for stewards to clampdown on any similar moves in the future.

Pedrosa crashed heavily moments after being passed by Marquez, with it subsequently emerging that contact between the pair had damaged Pedrosa's traction control system, leading to his violent high-side.

Marquez went on to win the race, and is now 59 points clear of Pedrosa with four races to run.

Pedrosa though feels race stewards showed too much leniency in allowing Marquez to escape without being punished for the clash.

"Marc is always riding on the limit when he has riders in front," Pedrosa told Spanish television.

"This time, like he has been doing all year, he almost hit me from behind and when he touched me he broke the traction control sensor and I just flew.

"That was the end of my race; I fell because of that.

"It's obvious that it doesn't matter what I say now - it's over now.

"On days like this you only hear the winner but I'd like to say that race control has been taking things too lightly with things that have been happening in recent years.

"A lot of experienced riders like myself have been trying to calm down others with less experience, but in this case, as usual, they have looked the other way.

"The ones who have been warning about this over the years, like Jorge or me, also know how to race over the limit, and everything is fine."

Marquez courted controversy earlier this year when he hit Jorge Lorenzo on the final turn at Jerez, allowing him to steal ahead of the Yamaha rider and move into second in sight of the flag. He apologised immediately to Lorenzo for the incident.

He also picked off Valentino Rossi with a typically aggressive move around the outside of Laguna Seca's Corkscrew which forced both men to take to the dirt.

Precis som när han torpederade Hayden 2006???

Det är så jäkla lätt att sitta och grina till media så fort man själv drabbas, och sen sitta och säga att man minsann själv är så jäkla duktig och minsann kan köra över gränsen utan att det händer nåt...

Motbjudande av Pedrosa.

Visst kan man prata om att sådana incidenter som Marquez orsakade bör bestraffas men det kan ju inte göras utan att man antingen ändrar reglerna först eller uttryckligen publicerar att man ändrar tolkningen av befintliga regler för att åstadkomma den effekten INNAN man tillämpar den nya tolkningen. Det går ju inte att helt plötsligt börja bestraffa incidenter i ett avgörande skede i mästerskapet som man tidigare har släppt helt utan bestraffning. Jag hoppas innerligt att inte ens Dorna ägnar sig åt sådant för att göra mästerskapet mer spännande.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är lite tragiskt att läsa citaten från Autosport som Macke länkar till. Pedrosa, som inte är någon direkt populär förare, framstår bara som ännu gnälligare och som en dålig förlorare. Detsamma gäller Lorenzo.

Om jag inte minns fel var Lorenzo väldigt kritisk även till Simoncellis framfart i MotoGP och det finns väl ett klassiskt klipp där Simoncelli undrar om Lorenzo ska få honom arresterad.

Precis som Stoner fick en stämpel på sig att vara gnällig är risken stor att Pedrosa och Lorenzo också får det om de inte tänker efter lite innan de öppnar munnen. De borde ta lärdom av Rossi som tvärtemot hyllar Marquez, gratulerar till vinster direkt på banan och skojar om hur bra han är. (Att Rossi garanterat inte är ett dugg imponerad av att få stryk av en snorunge är en annan historia...)

#cablegate ;)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nån som minns på rak arm om Dani blev bestraffad för sin torpedering av Hayden förresten?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Genom dess förutsebara konsekvenser, inte för oförutsebara konsekvenser.

Jag orsakar en trafikolycka med någon som var på väg att lösa in en vinstlott värd 100m men som på grund av olyckan missar de möjligheten att lösa in lotten. Är jag skyldig att ersätta de för 100m eftersom det är en konsekvens av olyckan jag orsakat?
Att en annan förare kommer att ramla och möjligen skada sig om man kör på honom kan knappast rymmas under katergorin ”oförutsebara konsekvenser”.

Exemplet med lottovinnaren saknar helt relevans eftersom ingen har hävdat att Marquez bör ge Pedrosa 20 av sina poäng.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det låter som du kollar på fel sport, simning låter som något för dig. Där får dom inte korsa in i varandras banor.

Det är väldigt lätt att sitta och tycka en massa om man själv aldrig kört någon form av racing eller överhuvudtaget tävlat (oavsett sport). Nej jag känner inte dig men är helt hundra på att så är fallet.
Jag har själv tävlat i 250 och gillar hård racing. Det betyder inte att jag gör tummen upp för förare som återkommande riskerar andra förares säkerhet. Det är två olika saker att köra offensivt och att köra hänsynslöst. Man kan köra offensivt och säkert – på alla nivåer. Det är inte min personliga åsikt att man ska undvika att riskera andra förares säkerhet, det står inskrivet i reglementet.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5898114 skrev:
Det är lite tragiskt att läsa citaten från Autosport som Macke länkar till. Pedrosa, som inte är någon direkt populär förare, framstår bara som ännu gnälligare och som en dålig förlorare. Detsamma gäller Lorenzo.

Om jag inte minns fel var Lorenzo väldigt kritisk även till Simoncellis framfart i MotoGP och det finns väl ett klassiskt klipp där Simoncelli undrar om Lorenzo ska få honom arresterad.

Precis som Stoner fick en stämpel på sig att vara gnällig är risken stor att Pedrosa och Lorenzo också får det om de inte tänker efter lite innan de öppnar munnen. De borde ta lärdom av Rossi som tvärtemot hyllar Marquez, gratulerar till vinster direkt på banan och skojar om hur bra han är. (Att Rossi garanterat inte är ett dugg imponerad av att få stryk av en snorunge är en annan historia...)

#cablegate ;)
Mest tragiskt är väl alla soffexperter som sitter och har åsikter om vad de som faktiskt är de som kör och riskerar sig själva ska ha för åsikter och vad de ska få tycka och tänka om den sport de tävlar i?

Bör Marquez bestraffas för incidenten i helgen? Jag tycker inte det i det här fallet men han bör tas in till race direction för ytterligare en uppsträckning där det förklaras att han inte kan fortsätta köra vårdslöst eftersom han har gjort det och fått flera chanser och lovat bättra sig vilket han inte gjort.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fjantigt att ens låta race direction titta på saken. Hade de hänt mellan Petrucci & Edwards hade ingen orkat bry sig. Inte heller blev de något straff när Hayden helt medvetet hockey-tackla Dovi @ Indy. Bedöm händelse & inte konsekvens! Fantastiskt oflyt för Pedrosa skulle jag kalla det.

Men Bautista, vad har hänt? Öhlins i Showa-förpackning?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ganska ointressant eftersom det är nya regler och ny race direction nu så förutsättningarna är annorlunda.

Vilka är reglerna ang. kontakt mellan förarna och hur har de ändrats? Jag frågar bara av intresse eftersom jag inte vet de själv, F1 har ju rätt tydliga regler för "causing a collision" så det är enklare att hålla reda på, MotoGP verkar vara godtyckligt.

Kollisioner är ju bevisligen en gråzon i MotoGP iom att det förekommer rätt mycket kollisioner utan bestraffning.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Att en annan förare kommer att ramla och möjligen skada sig om man kör på honom kan knappast rymmas under katergorin ”oförutsebara konsekvenser”.

Exemplet med lottovinnaren saknar helt relevans eftersom ingen har hävdat att Marquez bör ge Pedrosa 20 av sina poäng.

Jag kan hålla med om att lottoexemplet kan ses som en fråga om bestraffning snarare än handlingen.

Faktum, som jag ser det, kvarstår dock;
1. Pedrosa kraschade bevisligen inte pga Marquez kontakt med honom
2. Pedrosa kraschade pga kombinationen av (a) att Marquez körde på honom bakifrån OCH (b) att HRC placerat en kritisk kabel oskyddad på ett utsatt ställe
3. Pedrosa hade inte kraschat om inte både (a) och (b) hade inträffat. Hade bara (a) eller bara (b) inträffat hade Pedrosa inte kraschat.

Kan Marquez hållas ansvarig för (b)? Att endast orsaka (a) har tidigare inte lett till någon bestraffning och alltså måste antingen reglerna eller tolkningen av befintliga regler ändrats under innevarande säsong för att han ska kunna bestraffas med endast (a) som grund.

Det är i alla fall min åsikt i det här fallet

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Mest tragiskt är väl alla soffexperter som sitter och har åsikter om vad de som faktiskt är de som kör och riskerar sig själva ska ha för åsikter och vad de ska få tycka och tänka om den sport de tävlar i?

Bör Marquez bestraffas för incidenten i helgen? Jag tycker inte det i det här fallet men han bör tas in till race direction för ytterligare en uppsträckning där det förklaras att han inte kan fortsätta köra vårdslöst eftersom han har gjort det och fått flera chanser och lovat bättra sig vilket han inte gjort.
Det är en lyx man har som soffexpert. Man kan berätta vad andra gör för fel utan att ens vara i närheten av att kunna hantera en liknande situation själv :)

Men nu är det fullblodsproffs vi talar om och dem tycker jag att vi har all rätt i världen att hylla och dissa efter eget tycke.

"Köra vårdslöst"? Han körde som en fröken jämfört med grabbarna i Moto2 i går :7peta

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vilka är reglerna ang. kontakt mellan förarna och hur har de ändrats? Jag frågar bara av intresse eftersom jag inte vet de själv...
Reglementet för 2013+2014 hittar Du i sin helhet här: http://www.fim-live.com/fileadmin/a...pdated_during_the_2013_season_(26_August).pdf

Du kan möjligen även hitta det gamla regementet på den sidan, jag känner inget till om någon förändring i de delarna som gäller bestraffning vid kontakt, då som nu tror jag tillämpningen styrs av race direction.

Dani fick, vad jag kommer ihåg, ingen bestraffning 2006. Nämns i sista stycket av denna artikel: http://m.motomatters.com/news/2006/10/21/pedrosa_hayden_and_repsol_honda_an_accid.html

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fjantigt att ens låta race direction titta på saken. Hade de hänt mellan Petrucci & Edwards hade ingen orkat bry sig. Inte heller blev de något straff när Hayden helt medvetet hockey-tackla Dovi @ Indy. Bedöm händelse & inte konsekvens! Fantastiskt oflyt för Pedrosa skulle jag kalla det.

Men Bautista, vad har hänt? Öhlins i Showa-förpackning?
Klart de ska kolla över om en incident påverkar att trean i VM higsidar. Det hade varit tjänstefel att inte kolla över det.
Dovi och Hayden fick ju gå upp till race direction och prata med dem både p Assen och Indy. De fick inget straff men en uppsträckning vilket är helt rimligt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilka är reglerna ang. kontakt mellan förarna och hur har de ändrats? Jag frågar bara av intresse eftersom jag inte vet de själv, F1 har ju rätt tydliga regler för "causing a collision" så det är enklare att hålla reda på, MotoGP verkar vara godtyckligt.

Kollisioner är ju bevisligen en gråzon i MotoGP iom att det förekommer rätt mycket kollisioner utan bestraffning.

De har bland annat infört ett annat system för bestraffningar där förare får penalty points som senare kan innebära att an får starta sist om man inte hörsammar vad som sagts. Det gör att straffskalan inte är samma nu som 2006 och därför kan man inte jämföra dem.
Vidare är det numer Mike Webb som är race director och inte Paul Butler som 2006 så det är andra personer som sköter det hela vilket också påverkar straffskalan.
Marquez har redan fått två penalty points från Silverstone då hans vårdlösa körning satte funktionärerna i onödigt stor fara. Han har således ögonen på sig sedan gammalt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5898199 skrev:
Det är en lyx man har som soffexpert. Man kan berätta vad andra gör för fel utan att ens vara i närheten av att kunna hantera en liknande situation själv :)

Men nu är det fullblodsproffs vi talar om och dem tycker jag att vi har all rätt i världen att hylla och dissa efter eget tycke.

"Köra vårdslöst"? Han körde som en fröken jämfört med grabbarna i Moto2 i går :7peta
Man kan hylla eller dissa dem men att frånta dem rätten att ha en åsikt om det de själva håller på med blir larvigt.
Det var ju väldigt mycket guds försyn som gjorde att han inte tog ut både sig själv och Pedrosa igår..det är ganska vårdslöst i mina ögon.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ditt ordval, "ta ut sin teamkollega" känns lite överdrivet. Den där typen av touch mellan förare händer nog varje rejshelg och vågar inte tänka mig hur det skulle se ut i Moto2 om sånt skulle bestraffas. Om nu inte sensorn gått sönder så hade inte nån reflekterat över incidenten.

Ser man till konsekvensen att Pedrosa faktiskt krashade pga detta så kan man självklart ha åsikter om detta. Pedrosa hade en bra chans att ta upp kampen om vinsten.
Fast egentligen en ganska paradoxal incident som ingen kunde räkna med.
Så det är väl bättre att fria än fälla.

Tyckte jag anade en viss uppläxning från Livio Suppo i hans omedelbara påpekande för MM i park ferme vad som hade hänt.

Lägger man ihop antal incidenter som MM varit med om i år så kanske han ligger liiiite för nära gränsen. Men samtidigt en stor underhållning.
Vem hade trott att han skulle leda VM med 39p för ett år sedan.

Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Hade jag varit Pedrosa hade jag sett till att få en stund i enskildhet med Marquez och gjort ett par saker jävligt klart för honom.

Jag tycker Marquez förtjänar en kännbar påföljd. Det är inte ok att köra på andra. Han har ett glasklart mönster av riskabelt och hänsynslöst beteende och att han har en upphöjd position som påläggskalv och allas favorit ska inte ge honom större utrymme än andra att bryta mot regler och riskera andras säkerhet.

Ja vad är rätt och fel egentligen ?
Sporten är inte direkt VM för hänsynsfulla.
Riskerna är stora och dom verkar inte direkt rädda att ligga ett par dm från varandra i situationer som dom flesta trygghetsnarkomaner skulle gjort i brallan för.
Kanske inte så konstigt att detta inte händer oftare.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tyckte jag anade en viss uppläxning från Livio Suppo
Suppo SKA vrålskälla på MM, teamkompisar får man inte störa.

Race direction och annan racingöverhet ska informera sig om vad som hände, inget annat - förutom möjligen en anteckning om att framtida reglementen ska inkludera en passus om hur säkerhetskritiska elektroniska system med kablage ska monteras.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum