Marquez körde på sin teamkompis bakifrån och konsekvensen blev att denne vurpade; hur får du det till att Marquez ”tog det mesta av konsekvensen”? Hur drabbades Marquez? Och vad lärde han sig? Att man förlorar placeringar på att köra på andra? Att man blir bestraffad? Nej, utan att det inte får några konsekvenser – alltså kommer beteendet att fortsätta.
Radare, visst kan jag förstå hur Du ser det, utifrån
konsekvensen att Pedrosa gick omkull. Men dela upp händelserna var för sig, kontakten som den ena händelsen och omkullåkningen som den andra. Alltså:
1 - Marquez kommer in lite för het på gröten, bromsar senare än Pedrosa, inser sitt misstag, rätar upp, armen touchar Pedrosas bakhul (inte mer än att bakändan fortsätter att vara stabil), Pedrosa fortsätter ostörd in i kurvan, Marquez går brett och förlorar ett par tre sekunder på att ta avåkningszonen. Om detta hade varit slutet på händelsekedjan, hade då Marquez förtjänat ett straff på grund av denna incident?
2 - Nu var givaren till TC så olyckligt placerad att den lätta touch med Marquez armbåge som beskrivits i händelse 1 förorsakade att TC-systemet slogs ut. Vidare saknades uppenbarligen en genomtänkt back-up för denna typ av händelse och förlusten av TC-systemet orsakade en highsider för Pedrosa när denne väl gick på gas i den omfattning som krävs för att vinna race. Slutsatsen är att Pedrosa är helt oskyldig till kraschen, men är det taskig ingenjörskonst eller Marc Marquez som är att klandra?
Jag vet inte. Men hade Bradl, Lorenzo eller Rossi kunnat orsaka samma konsekvens, inom ramen för vad vi kallar "race incidents"? I så fall tror jag det är svårt att hänga ut vår unge hetsporre för denna isolerade händelse och utkräva mer ansvar från honom än vad vi skulle ha gjort från vilken som helst av de övriga förarna.
Marquez ska alltså bära ansvaret fullt ut för den lätta sammanstötningen, det är vi överens om. Men jag är lite mer tveksam om att Marquez själv ska bära ansvaret för förlusten av TC-systemet, det låter mer som en brist i konstruktionen.
Däremot kan jag i viss mån förstå och dela Din subjektiva uppfattning att Marquez kört med mindre marginaler än andra toppförare tidigare under säsongen. Vill race direction beivra det finns det andra händelser som kanske kan åberopas med större ackuratess. Jag är däremot inte så säker på att det är det Dorna vill se, inte heller på att det är publikens uppfattning...