MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, Pedrosa/Puig slåss väl med näbbar och klor för att försöka hålla sig kvar i Repsolboxen och Lorenzo är väl lika ivrig att försöka ha chansen att vinna framtida titlar.

Personligen förstår jag inte hur Puig resonerar när han tycker det är en bra idé för framtiden att släpa in spansk TV i Repsolboxen och ivrigt peka på kabeln som gick sönder. Jag tror inte HRC lägger det i "för"-kolumnen när det är dags att utvärdera om de ska ha kvar Pedrosa efter nästa säsong...

DP kommer nog få vara kvar, men han kan nog få bli andreförare. Han är ju med i top 3 mest hela tiden, och fortfarande väldigt kapabel.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5898011 skrev:
Så du tycker att Marquez borde få ett straff för att ha nuddat sin teamkompis...?
Jag tycker att förare som regelbundet kör hänsynslöst ska få de påföljder som reglementet föreskriver; mer än de som i undantagsfall kör hänsynslöst. Jag ser inte hur det i sammanhanget är relevant att belysa kabelns placering och vilken kul kille Marquez är.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att förare som regelbundet kör hänsynslöst ska få de påföljder som reglementet föreskriver; mer än de som i undantagsfall kör hänsynslöst. Jag ser inte hur det i sammanhanget är relevant att belysa kabelns placering och vilken kul kille Marquez är.

Att han gav sig ut utanför banan är väl inte direkt tecken på hänsynslöshet?:va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Marquez körde på sin teamkompis bakifrån och konsekvensen blev att denne vurpade; hur får du det till att Marquez ”tog det mesta av konsekvensen”? Hur drabbades Marquez? Och vad lärde han sig? Att man förlorar placeringar på att köra på andra? Att man blir bestraffad? Nej, utan att det inte får några konsekvenser – alltså kommer beteendet att fortsätta.
Radare, visst kan jag förstå hur Du ser det, utifrån konsekvensen att Pedrosa gick omkull. Men dela upp händelserna var för sig, kontakten som den ena händelsen och omkullåkningen som den andra. Alltså:

1 - Marquez kommer in lite för het på gröten, bromsar senare än Pedrosa, inser sitt misstag, rätar upp, armen touchar Pedrosas bakhul (inte mer än att bakändan fortsätter att vara stabil), Pedrosa fortsätter ostörd in i kurvan, Marquez går brett och förlorar ett par tre sekunder på att ta avåkningszonen. Om detta hade varit slutet på händelsekedjan, hade då Marquez förtjänat ett straff på grund av denna incident?

2 - Nu var givaren till TC så olyckligt placerad att den lätta touch med Marquez armbåge som beskrivits i händelse 1 förorsakade att TC-systemet slogs ut. Vidare saknades uppenbarligen en genomtänkt back-up för denna typ av händelse och förlusten av TC-systemet orsakade en highsider för Pedrosa när denne väl gick på gas i den omfattning som krävs för att vinna race. Slutsatsen är att Pedrosa är helt oskyldig till kraschen, men är det taskig ingenjörskonst eller Marc Marquez som är att klandra?

Jag vet inte. Men hade Bradl, Lorenzo eller Rossi kunnat orsaka samma konsekvens, inom ramen för vad vi kallar "race incidents"? I så fall tror jag det är svårt att hänga ut vår unge hetsporre för denna isolerade händelse och utkräva mer ansvar från honom än vad vi skulle ha gjort från vilken som helst av de övriga förarna.

Marquez ska alltså bära ansvaret fullt ut för den lätta sammanstötningen, det är vi överens om. Men jag är lite mer tveksam om att Marquez själv ska bära ansvaret för förlusten av TC-systemet, det låter mer som en brist i konstruktionen.

Däremot kan jag i viss mån förstå och dela Din subjektiva uppfattning att Marquez kört med mindre marginaler än andra toppförare tidigare under säsongen. Vill race direction beivra det finns det andra händelser som kanske kan åberopas med större ackuratess. Jag är däremot inte så säker på att det är det Dorna vill se, inte heller på att det är publikens uppfattning...
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Sen så har man en klantigt skriven programvara för TC'n, där man vid tappad signal från givaren stänger av TC'n helt, utan att meddela föraren. Istället borde man vid tappad signal ha skrivit mjukvaran så att den tar ner TC'n i någon form av safe mode, där den går in och stryper effekten så man inte kan highsida, varnar föraren via displayen och varningslampa att TC'n är ur funktion och gått ner i safemode, och sen låter föraren stänga av TC'n själv via knappen på styret. Då vet man att TC'n är borta... Och anpassar sin körning efter det.
Vet du att Hondan saknar varningssystem vid TC-failure eller gissar du bara för att DP kraschade?

Sedan kan man ju undra hur säkra systemen behöver vara på en racingprototyp. Ska man verkligen hänga på en extra uppsättning sensorer för att de kan gå sönder. Går de sönder oftare än ett däck eller en bromsslang? På en bil så skulle ESP:n ta över och bromsa in bilen om TC gått sönder men är det något man vill ha i MotoGP?
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
1 - Marquez kommer in lite för het på gröten, bromsar senare än Pedrosa, inser sitt misstag, rätar upp, armen touchar Pedrosas bakhul (inte mer än att bakändan fortsätter att vara stabil), Pedrosa fortsätter ostörd in i kurvan, Marquez går brett och förlorar ett par tre sekunder på att ta avåkningszonen. Om detta hade varit slutet på händelsekedjan, hade då Marquez förtjänat ett straff på grund av denna incident?...

Och där, mina damer och herrar, har vi "pudelns kärna" i hela den här historien....

Själva "sammanstötningen" eller vad man vill kalla det, är den situationen som ska bedömas när man pratar om att bestraffa eller lägga skuld på Marquez.

Han kom in lite för het, rätade upp, touchade bakdelen på Danis hoj så lite att varken Danis eller hans egen hoj påverkades av nudden. Ingen av hojarna gungade till, eller ändade spår av "nudden".

Pedrosa kunde fortsätta sitt spår genom svängen, helt opåverkad, och Marquez styrde av och sedan tillbaka in på banan igen... That's it...
Händer i nästan varje lopp utan att någon höjer ett ögonbryn...

DET är vad som ska bedömas när vi pratar om bestraffning och vårdslös körning... Inget annat...
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vet du att Hondan saknar varningssystem vid TC-failure eller gissar du bara för att DP kraschade?

Sedan kan man ju undra hur säkra systemen behöver vara på en racingprototyp. Ska man verkligen hänga på en extra uppsättning sensorer för att de kan gå sönder. Går de sönder oftare än ett däck eller en bromsslang? På en bil så skulle ESP:n ta över och bromsa in bilen om TC gått sönder men är det något man vill ha i MotoGP?

Jag antar bara att den inte har något (tillräckligt) varningssystem, eftersom Dani då hade uppmärksammat att TC'n var utslagen och inte highsidat...

Tydligen anser både Ducati och Yamaha att man behöver det i alla fall....

Och jag kan garantera dig att designen på hondan kommer att se annorlunda ut på Sepang...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tydligen anser både Ducati och Yamaha att man behöver det i alla fall....

Och jag kan garantera dig att designen på hondan kommer att se annorlunda ut på Sepang...
Säkert, men det behöver inte betyda full redundans på sensorn. Hojen är full av saker som var för sig är säkerhetskritiska utan att de är duplicerade.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker att förare som regelbundet kör hänsynslöst ska få de påföljder som reglementet föreskriver; mer än de som i undantagsfall kör hänsynslöst. Jag ser inte hur det i sammanhanget är relevant att belysa kabelns placering och vilken kul kille Marquez är.
Hur får du det till "hänsynslöst"?

MM bromsar lite senare än DP och snuddar honom. Om inte kabeln gått av hade ingen nämnt incidenten överhuvudtaget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var ett tecken på nödvändighet, inte hänsyn.
Marquez körde på Pedrosa och fortsatte i tangentens riktning.

Han började räta upp innan kontakten har jag för mig, och valde ett spår som skickade honom av banan. Hade han varit hänsynslös hade han ju kunnat elda på och sikta på innern och knuffa ut/omkull DP? (självfallet med viss risk för att gå omkull själv då.)
Ja, tangentens riktning brukar vara dit man tar vägen när man avbryter en kurvtagning... Med det vill du ha sagt?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Och där, mina damer och herrar, har vi "pudelns kärna" i hela den här historien....

Själva "sammanstötningen" eller vad man vill kalla det, är den situationen som ska bedömas när man pratar om att bestraffa eller lägga skuld på Marquez.
Är det? Enligt vilken logik/praxis då? Det är annars vanligt att man bedömer allvaret i en överträdelse genom dess konsekvenser.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var ett tecken på nödvändighet, inte hänsyn.
Marquez körde på Pedrosa och fortsatte i tangentens riktning.
Nej, han körde inte på Pedrosa. Det är som att säga att man gett någon en snyting när man i själva verket klappat dem försiktigt på kinden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det? Enligt vilken logik/praxis då? Det är annars vanligt att man bedömer allvaret i en överträdelse genom dess konsekvenser.

Enligt juridiska principer. Man talar om kausalitet, eller orsakssamband, för att bedöma om det föreligger ett direkt orsakssamband mellan händelse och konsekvens eller om andra förhållanden kan ha påverkat konsekvensen.

Marquez team kan enligt denna princip hävda att det är klarlagt att Marquez torkade gummi från Pedrosas bakdäck, däremot inte att Marquez orsakade Pedrosas omkullkörning då elektroniken borde sitta bättre skyddad. Som den nu sitter skulle den kunna skadas vid t ex en bromsduell in i en kurva, vid passering ut ur kurvor eller så snart fordonen touchat varandra på sätt som reglerna tillåter.

Konsekvensen av en lättare sammanstötning blev alltså orimligt stor, och för denna konsekvens skulle därmed Marquez undgå klander.

Nu tror jag aldrig vi kommer att se den debatten publikt utanför HRC, bara en omlokalisering/-design i största möjliga stillhet. :) Jag noterar för övrigt att det enligt den tidigare länken tydligen var Puig som bjöd in spansk TV i boxen för att förevisa den avslitna kabeln...
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är det? Enligt vilken logik/praxis då? Det är annars vanligt att man bedömer allvaret i en överträdelse genom dess konsekvenser.

Så du anser att Marquez hade varit mindre vårdslös om kabeln inte gått av, och både två hade kunnat fortsätta racet?

Men nu när kabeln gick av, så var han vårdslös i sitt agerande? Har jag förstått det rätt då?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Det var ett tecken på nödvändighet, inte hänsyn.
Marquez körde på Pedrosa och fortsatte i tangentens riktning.

Det låter som du kollar på fel sport, simning låter som något för dig. Där får dom inte korsa in i varandras banor.

Det är väldigt lätt att sitta och tycka en massa om man själv aldrig kört någon form av racing eller överhuvudtaget tävlat (oavsett sport). Nej jag känner inte dig men är helt hundra på att så är fallet.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top